AUTOILLEN BRITTEIN SAARILLA 30 VUOTTA SITTEN

Loch Nessin rannalla kesällä 1985
KUVIA BRITTEIN SAARILTA 1985-2000  OBJEKTIIVISSA MAAILMA / YHDISTYNYT KUNINGASKUNTA  /  OBJEKTIIVISSA MAAILMA / IRLANTI
MISTÄ MAISTA JUTTUJA JA KUVIA? / SAKUVAMAAT

Brittein saaret ei kuulune suomalaisten automatkailijoiden suosituimpiin matkakohteisiin läntisessä Euroopassa. Syitä on ainakin kaksi, vasemmanpuoleinen liikenne ja saarellinen sijainti. Ikänsä tien oikeata laitaa ajaneella saattaa olla vaikeuksia vasemmalla pysymisessä. Toista syytä on helpottanut jo parin vuosikymmenen ajan Englannin kanaalin ali rakennettu rautatietunneli, tunnetuimmalta nimeltään Eurotunneli. Automatkailija alittaa tunnelin junanvaunussa omassa autossaan istuen. Ainakin alkuvuosina kanaaliyhtiöllä oli kannattavuusongelmia, joihin yhtiö vastasi hintojen korotuksilla, mistä ongelmat vain lisääntyivät. Matkustusintoa saarivaltakuntaan on rajoittanut myös Ison Britannian suhteellinen kalleus johtuen lähinnä heikosta eurosta puntaan verrattuna.

Kesän 2015 automatkan suuntana on jälleen Brittein saaret, nyt viidennen kerran ja 30 vuotta ensimmäisestä Britannian automatkastamme.

East Angliasta Skotlantiin

GB024207 Yhdistynyt kuningaskunta Lamppujen teippaus MS Tor ScanEpäsymmetriset valot pitää teipata vasemmalla ajoa varten. Colchesterin normannilinna Essexissä.
GB024308 Yhdistynyt kuningaskunta Cambridgen Camjoki 1985Camjoki Cambridgessä ja Elyä portilta katedraalille

Teimme ensimmäisen automatkamme Brittein saarille kesällä 1985. Matkasimme yön yli Göteborgista Harwichiin East Angliaan, jonka neljässä kreivikunnassa ensimmäiset  kohteemme olivat. Tunnetuin näistä on yliopistokaupunki Cambridge. Elyn katedraalikaupungissa meitä pidätteli auton laturiongelmien korjaus. Kävimme myös Aspall Cyder Housessa, jonka siidereitä myydään Suomenkin Alkossa. Auton tultua kuntoon jatkoimme Norfolkin ja East Anglian pohjoisrannalle Sheringhamiin, joka oli runsas vuosikymmen aiemmin ollut toisen osapuolen kieliopintoihin liittynyt kesätyöpaikka.

GB024234 Yhdistynyt kuningaskunta Aspal Cyder CC Debenhamissa 19Aspallin siiderintuotannon alku- ja loppupää
GB024428 Yhdistynyt kuningaskunta Sheringhamin rantakaupunki 198Sari tapaa tuttujaan Sheringhamin rantakaupungissa

East Anglian jälkeen ajoimme Lincolnin ja Yorkin katedraalikaupunkien kautta Rooman valtakunnan rajalle, tosin vielä Englannissa pysyen. Keisari Hadrianus rakennutti nimeään kantavan muurin pohjoisen skotteja vastaan. Hadrianuksen muuri kuuluu nykyään UNESCOn maailmanperintöluetteloon.

GB024513 Yhdistynyt kuningaskunta Vanhoja autoja Lincolnissa 198Lincolnissa katedraalia enemmän keräsi väkeä Lincoln Mystery Plays -tapahtuman vanhat automobiilit, konepyörät ja velosipedit. Yorkin katedraali muurilta.

Englantilaiset pääsivät valloitusretkillään vähän roomalaisia pidemmälle, sillä Hadrianuksen muurilta nykyiselle Skotlannin rajalle on vielä muutama kymmenen kilometriä.

Edinburghista Ylämaan jylhän kauniisiin maisemiin

Skotlannissa ensimmäinen pysähdys oli Jedburghissa, joka oli skottien linnoituskaupunki englantilaisia vastaan.

GB024620 Yhdistynyt kuningaskunta Hadrianuksen muurin Steel RiggHadrianuksen muurin Steel Rigg, Skotlannin rajakivi Carter Barissa ja Skotlannin puoleisen rajakaupunki Jedburghin augustiinilaisluostarin massiiviset rauniot
GB024632  Iso-Britannia  Edinburgin linna Skotlannissa 1985Edinburghin linna, säkkipillinsoittaja ja Glensheen maisemaa, jota Tom ja Maggie ovat jääneet ihailemaan pidemmäksikin aikaa

Skotlannin pääkaupungin Edinburghin vanha ja uusi kaupunki liitettiin UNESCOn maailmanperintöluetteloon 1995 eli kymmenen vuotta käyntimme jälkeen. Vanha kaupunki on muodostunut kaupungin tärkeimmän nähtävyyden Edinburghin linnan ympärille. Uusi kaupunki muodostaa 1700-luvulta peräisin olevan ruutukaavan.

GB024731 Iso-Britannia Glendronach Distillery Huntlyssa SkotlannMallasviskin kotimaassa; Glendronach Distillery Huntlyssa ja Glenfiddich Distillery Dufftownissa

Edinburghista ei ole pitkää matkaa Highlandiin, jossa on useita tunnettuja single malt-viskitislaamoita. Kävimme niistä neljässä.

GB024807 Iso-Britannia Macbethin Cawdor Castle Skotlannissa 1985Macbethin linna Cawdorissa ja Urquhartin linna Loch Nessin rannalla

Pohjoiseen ajettaessa saavuttiin matkan pohjoiseen lakipisteeseen Elginiin. Sieltä laskeuduttiin lounaaseen kohti tarunhohtoisia järviä. Ohitettuamme Shakespearen Macbethistä tunnetun Cowdorin linnan saavuimme Ylämaan suurimman kaupungin Invernessin jälkeen Loch Nessille, Skotlannin kuuluisimmalle järvelle, joka tunnetaan hirviöstään. Sitä tosin ei kukaan todistetusti ole koskaan nähnyt, emme siis mekään. Luonnonkauniita kuvakulmia soivat muutkin järvet sekä Iso-Britannian korkein vuori Ben Nevis ennen Skotlannin toista tunnettua järveä Loch Lomondia, jonka kauneutta laulutkin ylistävät. Viimeinen kohde Skotlannissa oli Skotlannin kansalliskirjailija Robert Burnsin kotikaupunki Alloway. Vierailimme hänen synnyinkodissaan ja museossaan. Vähän etelämpää Cainryanista siirryimme laivalla Pohjois-Irlannin puolelle.

GB024822 Iso-Britannia GBn korkein vuori Ben Nevis SkotlannissaIso-Britannian korkein vuori Ben Nevis ja Skotlannin suurin järvi Loch Lomond
GB024908 Iso-Britannia Robert Burns Cottage Allowayssa SkotlanniRobert Burnsin synnyinkoti Allowayssa ja Skotlannin länsirannikkoa

Levoton Pohjois-Irlanti

Pohjois-Irlannissa laiva saapui Larneen, josta ajoimme pääkaupunki Belfastiin. Belfast oli tuolloin melko levoton. Kaupungissa oli tiettyjä alueita, jonne mennessä joutui turvatarkastukseen. Kun olimme tavaratalossa, ilmestyi sinne poliiseja, jotka penkoivat vaateosastoa. En tiedä mistä oli kyse, sillä mitään kuulutusta tai tavaratalon tyhjennystä ei tapahtunut. Ulkopuolella oli palo- ja poliisiautoja.

GB024927 Yhdistynyt kuningaskunta Finlandia Vodkan mainontaa BelSuomi-kuvaa ja tiukkaa kontrollia Belfastissa 1985

Belfastista jatkoimme pohjoisrannikolle UNESCOn maailmanperintökohteisiin kuuluvalle Giant´s Causewaylle, joka koostuu noin 40 000 yhteen liittyneestä basalttipylväästä. Pohjoisrantaa tultiin Pohjois-Irlannin toiseksi suurimpaan kaupunkiin Derryyn, jonka etuliitteeksi britit ovat lisänneet Lontoon. Sekin oli rauhaton kaupunki, mikä näkyi mm. sen hyvin säilyneillä vanhoilla muureilla piikkilankoineen ja kameravalvontoineen. Vastakkainasettelusta kertoivat myös molempien osapuolten seinäkirjoitukset. Todettakoon kuitenkin, että niin Belfastissa kuin Derryssäkin oli paljon myös positiivista kuvattavaa.

GB024937 Yhdistynyt kuningaskunta Giant´s Causeway Pohjois-IrlaGiant´s Causewayn maailmanperintöä ja Lough Foylin rantaa Pohjois-Irlannin pohjoisrannikolla
GB025007 Yhdistynyt kuningaskunta Valvontaa Derryn muurilla PohjValvontaa Derryn muurilla ja sen Shipquay Gate

Irlannin tasavaltaa pohjoisesta Dubliniin

Irlannin tasavallan puolelle ajettiin ilman mitään muodollisuuksia. Katedraalikaupunki Letterkennyn ja Donegalin jälkeen tultiin W.B. Yeatsin haudalle Drumcliffiin. Nobelin kirjallisuuspalkinnon saanut runoilija oli myös senaattori ja irlantilaisen kulttuurin elvyttäjä. Yeatsin maalla kamera tallensi myös monien legendojen Benbulbin-vuoren ennen kreivikunnan pääkaupunkia Sligoa.

IE025024 Irlanti WB Yeatesin hauta Drumcliffissä 1985W.B. Yeatsin hauta Drumcliffissa ja Benbulb Yeates Countryssa

Galwayn kreivikunnan tunnetuin kohde on Irlannin suurin gaelinkielinen alue Connemara ja sen kansallispuisto maan länsirannikolla. Kiviaidat kiemurtelivat kumpuilevassa maastossa ja yleisin elävä olento oli aasi. Connemarasta jatkoimme seuraavalle niemimaalle. Burrenin kansallispuisto Claren kreivikunnassa on lähes yhtä karua aluetta kuin Connemara. Sen tunnetuin kohde on Cliffs of Moherin rantakalliot.

IE025118 Irlanti Aasi Connemarassa 1985Aasi ja yksikielisiä tienviittoja Connemarassa
IE025207 Irlanti Cliffs of Moherin rantakalliot Burrenissa 1985Cliffs of Moher ja muuta Burrenin länsirannikkoa

Karun maiseman vastakohdaksi saavuimme Irlannin neljänneksi suurimpaan kaupunkiin, oman kreivikuntansa pääkaupunkiin Limerickiin, jonka aikoinaan perustivat viikingit. Se on tärkeä matkailukaupunki linnoineen ja katedraaleineen. Sieltä on myös kohtalaisen lyhyt matka niin Burreniin kuin seuraavallekin kohteellemme, Dinglen niemimaalle, jonka maisema on jo vihreämpää kuin Connemarassa ja Burrenilla. Iirinkielinen Dinglen kaupunki on Euroopan läntisin kaupunki.

IE025234 Irlanti Dan Foley´s Pub Anascaulissa Dinglen niemimaalIrlantilaista pubikulttuuria Anascaulissa Dinglen niemimaalla

Dinglestä suuntasimme itään. Anascaulin ja Killarneyn kautta saavuimme Irlannin kakkoskaupunki Corkiin. Tällä satama- ja teollisuuskaupungilla oli myös tärkeä osa Irlannin itsenäisyyssodassa 1919-1921. Corkin kaupunkikreivikunta tunnetaankin vallankumouksellisena kreivikuntana.

IE025307 Irlanti Corkin panoraamaa Pyhän Patrikon kukkulalta 19Corkin panoraamaa Pyhän Patrikin kukkulalta ja monien legendojen Rock of Cashel

Corkista jatkoimme Tipperaryn kreivikuntaan, joka tunnetaan ensimmäisen maailmansodan aikaisesta laulustaan ”It’s a Long Way to Tipperary”. Siellä tutustuimme kahteen keskiaikaiseen linnaan. Cahir Castle on yksi maan suurimmista linnoista 1100-luvulta. Cashelin pikkukaupungissa sijaitseva Rock of Cashel oli ennen normannien valloitusta Munsterin provinssin kuninkaiden hallintopaikka. Sekin on peräisin 1100-luvun alkuvuosilta.

Viimeinen kohteemme ennen pääkaupunkia oli samannimisen kreivikunnan pääkaupunki Kilkenny, joka tunnetaan myös nimellä Marmorikaupunki. Senkin tärkein nähtävyys on linna 1100-luvun lopulta. Monille Kilkennyn nimi lienee tutuin maailmankuulusta oluestaan.

IE025408 Irlanti Dublinin kaupungintalo 1985Dublinin kaupungintalo ja Kildare Streetin ovia

Irlannin pääkaupunki Dublin on myös maan tärkein matkailukohde. Saavuimme sinne myöhään illalla, jolloin leirintäalueet olivat jo sulkeutuneet. Ajoimme yöksi sataman pysäköintialueelle, jossa yövyimme. Aamulla lähdimme kaupunkiin, jonka nähtävyyksille oli aikaa koko päivä, sillä laivamme lähtisi vasta puoliyön aikaan. Kun saavuimme takaisin autollemme, oli sen liukuovi raollaan. Autoon oli murtauduttu. Sen vaatimattomasta varustuksesta ei kuitenkaan mikään ollut kelvannut rikollisille. Ainoaksi tappioksemme jäi liukuoven murrettu lukko, minkä vuoksi ovi piti sitoa sisäpuolelta siten, ettei sitä enää loppumatkasta voinut käyttää.

Walesin kautta Lontooseen

Laiva Dublinista saapui aamuyöllä Walesin Holyheadiin, josta ajoimme Beaumarisiin. Sen keskiaikainen linna lisättiin käyntiämme seuraavana vuonna (1986) yhdessä seuraavan kohteemme Harlechin linnan kanssa UNESCOn maailmanperintöluetteloon. Jatkoimme etelään rantaa myötäillen. Vastakohtana merelle kohosi tien toisella puolella Snowdon, Yhdistyneen kuningaskunnan korkein vuori Skotlannin Ylämaan ulkopuolella.

GB025427 Yhdistynyt kuningaskunta Merimaisemaa Beaumarisissa WalMeri lännessä ja Snowdon idässä ajellessa Walesin läntistä rantatietä
GB025435 Yhdistynyt kuningaskunta Harlechin linna Walesissa 1985Harlechin UNESCO-linna ja viimeinen kuvakulma Irlanninmerelle Aberystwythissä

Etelämpänä tultiin Aberystwythin  yliopisto- ja kylpyläkaupunkiin, jossa sijaitsee mm Walesin kansalliskirjasto. Täältä suunta muuttui itään. Walesin ja Englannin rajan jälkeen jatkui matkamme Leominsterin, Catheringen ja kreivikuntapääkaupunki Worcesterin kautta William Shakespearen synnyinkaupunkiin Stratford-upon-Avoniin. Hänen synnyinpaikkamuseonsa lisäksi turisteja vetää puoleensa kaupungin kuvauksellinen ympäristö.

GB025514 Yhdistynyt kuningaskunta Walesin kyltti Englannin rajalAutomatkan viimeinen etappi Walesissa ja Englannissa

Kuuluisa oli seuraavakin kohteemme, yliopistokaupunki Oxford. Sen yliopisto on englantilaisen maailman vanhin ja kilpakumppani ainakin soutukilpailuissa Cambridgen yliopistolle. Oxfordin kreivikunnan pääkaupunki on myös tärkeä matkailukaupunki.

GB025526 Yhdistynyt kuningaskunta Shakespearen synnyintalo Stratford-upon-Avonissa 1985+GB025531 Yhdistynyt kuningaskunta Oxfordin Huokausten silta 1985Shakespearen synnyinkoti Stratford-upon-Avonissa ja Oxfordin Huokausten silta

Tämän matkamme viimeinen kohde Brittein saarilla oli Yhdistyneen kuningaskunnan pääkaupunki ja yksi Euroopan suurimmista kaupungeista, eli Lontoo. Ajoimme muutamaksi päiväksi (edelleen toiminnassa olevaan) Lee Valleyn leirintäalueelle Suur-Lontoon Edmontoniin, josta kuljimme julkisilla kulkuneuvoilla keskustaan. Lontoota ei läpikäydä muutamassakaan päivässä, mutta hyvän kuvan sen päänähtävyyksistä ehtii saada. Lontoon monista museoista oli kohteenamme taidemuseo Tate Gallery. Kävimme myös Lontoon Highgaten hautausmaalla, jonka tunnetuin lepääjä lienee Karl Marx. Mielenosoitukset Lontoon keskustassa ovat aina olleet yleisiä. Silloin (1985) Etelä-Afrikassa elettiin vielä rotusortoaikaa, jonka vastustaminen oli usein mielenosoitusten aiheena, niin myös meidän siellä ollessamme.

GB025708 Yhdistynyt kuningaskunta Lontoon Oxford Street 198530 vuotta sitten Lontoon taksit ja bussit olivat vielä aitoja. Monen kulku vei vaateostoille tai muuten vaan Petticoat Lanelle ja Carnaby Streetille, vaikka sen kulta-aika olikin jo silloin ohi.
GB025617 Yhdistynyt kuningaskunta Mielenosoitus E-Afrikan lähetMielenosoitus Etelä-Afrikan suurlähetystöllä ja Marxin hauta Highgaten hautausmaalla. Lontoossa oloa pitkitti ylösnoussut Towerin silta.

Lontoosta matka jatkui Sheernessiin, josta siirryimme laivalla Alankomaiden Vlissingeniin.

Kolme seuraavaa automatkaa Brittein saarille tehtiin viiden vuoden välein, kunnes väli venyi kolminkertaiseksi eli 15 vuodeksi. On siis jo korkea aika päivittää saarivaltakuntienkin kuva-arkistoni. Menolippu Hoek van Hollandista Harwichiin jo on, paluulipusta ei tietoa.

KUVIA BRITTEIN SAARILTA 1985-2000  OBJEKTIIVISSA MAAILMA / YHDISTYNYT KUNINGASKUNTA  /  OBJEKTIIVISSA MAAILMA / IRLANTI

kuvia – juttuja – blogeja   maailmalta

http://sakuva.kuvat.fi/

3 kommenttia artikkeliin ”AUTOILLEN BRITTEIN SAARILLA 30 VUOTTA SITTEN

  1. Pakon edessä olemme muutamaan kertaan tuolla autoilleet – kun haluaa paikkoihin, joihin ei muuten oikein pääse. Esimerkiksi asumaan Pendeenin majakalle tai käymään ystävän haudalla Bicesterin lähellä. Tosin omalla autolla emme ole koskaan yrittäneet vaan aina vuokranneet auton paikan päältä, joten se on ollut valmiiksi sikäläiseen liikenteeseen oikeanpuoleinen, mikä kyllä helpottaa siihen sopeutumistakin!

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s