VW CAMPER-NOSTALGIAA

Volkswagen hippibussi Oklahoman Route 66 -museossa Clintonissa Yhdysvalloissa.  

Britannia via Venäjä -matkan aiemmat postaukset / VIA VENÄJÄ  / BALTIASTA LÄNTEEN  / EAST ANGLIASTA LONTOOSEEN  / Matkan kuvat / BRITANNIA via VENÄJÄ 2015 / Mistä maista juttuja ja kuvia? / SAKUVAMAAT

Volkswagen Kleinbus täytti tänä vuonna 65 vuotta, mikä ainakin vielä oikeuttaa hyvin ansaitulle eläkkeelle. Bussia yleisimpiä olivat aikoinaan Transporter -hyötyajoneuvot, joita tapaa nykyään enää museoissa. Varmaan nekin aikoinaan tekivät työnsä hyvin, mutta bussin tapaiseen gloriaan ne eivät päässeet. VW Kleinbusin kulta-aikaa oli 1960-luvun hippikausi lähinnä Yhdysvalloissa, jossa siitä tuli hippiliikkeen symboli. http://www.iltalehti.fi/autot/2015031619365979_au.shtml

DE_080722 121 Saksa VW Transportereita Wolfsburgin Autostadtin museossa+DE_080722 179 Saksa VW Transporter Wolfsburgin Autostadtin museossaVolkswagen Transporter -hyötyajoneuvoja Wolfsburgin Autostadtin museossa Saksassa.

Näitä ensimmäisen sukupolven ”Klaikkareita” näkee vielä jonkin verran matkailukäytössä. Trafin mukaan Suomessa on rekisterissä kaksi ensimmäisen sukupolven Volkswagen Campingwagenia. 1960-luvun lopulla esiteltyä toisen sukupolven VW Kleinbusia näkyi tänä kesänä melko paljon matkallamme ainakin Puolasta Britanniaan ja Ruotsiinkin. Erittäin suurta VW Camperien nostalgia oli Britanniassa, jossa nostokattoisten T2 -mallien lisäksi ekan ja tokan sukupolven bussit olivat esillä myös erilaisina oheismateriaaleina julisteista ja mukeista pienoismalleihin ja kirjoihin.

PL_150630 Puola_0210 VW Kleinbus Campingwagen Szczecinin leeirinAinoa leirintäalueella tänä kesänä näkemäni alkuperäinen Kleinbus Campingwagen oli Puolan Szczecinissä. Toinen East Anglian Norwichissa (Englannissa) näytti olevan jo lähtövalmiina seuranaan seuraajamallinsa.

1980-luvun alussa esitelty T3 -versio oli ulkomuodoltaan jo toista maata, mutta senkin nostalgia-arvo on nousussa. Vielä suurempi muutos oli kymmenkunta vuotta myöhemmin esitelty etuvetoinen ja etumoottorinen T4 -malli, jota seurasi 2003 siitä vain vähän eroava T-vitonen. Näidenkin nostokattoversiot ovat varsin yleinen näky eurooppalaisilla leirintäalueilla.

GB_150710 Yhdistynyt kuningaskunta_0403 VW Camper T2 EdinburghinT2 Camper Maustin Parkissa Yorkshiressä ja T3 Camper Edinburghissa Skotlannissa. Näiden mallien campingversiot olivat useimmiten Westfalian valmistamia.

Viime keväänä esiteltiin taas uusittu versio T6, joka ei ulkonäöllisesti paljoakaan eroa edeltäjästään. Tänä kesänä Suomenkin markkinoille luvattua uutta mallia ei vielä ainakaan retkeilyversiona kesä-heinäkuussa näkynyt. http://tekniikanmaailma.fi/autot/volkswagen-t6n-retkeilyversio/

GB_150710 Yhdistynyt kuningaskunta_0030 VW California T5 EdinburVolkswagenin T5 ja T4 Campereiden tyyppinimi on California ja ne ovat VW:n itse valmistamia. Nämä ovat muualla Euroopassa suosittuja matkailuautoja. Suomeen niitä ei ole tuotu verotussyistä. Kukahan siitä hyötyy, ei ainakaan valtio, sillä kohtuullisella verotuksella se olisi saanut enemmän verotuloja kuin nyt, kun autoja ei tuoda meille ollenkaan. Nämä ranskalaiskilpiset Camperit on kuvattu Edinburghin campingissä.

Omaa Folkki-Bussi -historiaani

Volkswagen liittyi omaan lapsuuteni jo varhain. Vanhempieni ensimmäinen muistamani auto oli vuoden 1952 VW ja vähän myöhemmin 1956 vuoden Kleinbus eräänlaisena isän työsuhdeautona. Näiltä ajoilta periytyvät myös käyttämäni nimitykset Pikku-Folkki ja Folkki-Bussi. Toinen oma autoni (yhdessä veljeni kanssa) oli vuoden 1961 VW Kleinbus, jonka ainoa motivaatio oli kai lapsuudenajan nostalgia.

FI 1955 Suomi Folkki 52 Kiukaisten Paneliassa kesällä 1955+FI 1969 11 Suomi Nuori taide Raumalla marraskuussa 1969+FI 1969 07 Suomi VW Kleinbus Mellilässä heinäkuussa 1969Lapsuuden lempiauto veti 1950-luvun puolivälissä ekaluokkalaisen kuljettajan paikalle. Ensimmäinen oma Folkkini koki parivuotisen yhteisaikamme kohokohdan Nuori taide -tapahtuman maskottina Raumalla syksyllä 1969. Sen ongelma oli, että se kulutti enemmän moottoreita kuin polttoainetta. Kun viidennen koneen jälkeen siihen asennettiin taas jostain hankittu vanha Pikku-Folkin moottori, totesi kaveri, että taitaa olla aito kuudestilaukeava. Päätimme broidin kanssa, ettei ainakaan meillä. Kaveri lienee ollut oikeassa, sillä jonkin ajan kuluttua ”Pahnaksi” nimetty entinen automme ilmestyi taas tutun korjaamon pihalle.
 IT055317 Italia Ateriointi Porto Conten maisemissa SardiniassaPunabussi Sardinian turkoosirannalla 1989 ja dieselbussi Islannin laavakentällä 1990. Ennen Ahon hallituksen aikaista lamaa oli sponsoreiden saanti vielä helppoa.

Folkkibussimatkailumme alkoi kesällä 1983, kun edelliskesänä PV Volvolla ja soputeltalla Pariisiin matkatessa kastuimme läpimäriksi Saksan kesässä ja teimme ratkaisun, jota ei ole tarvinnut katua. Toisen sukupolven Kleinbusimme vuodelta 1973 teki seitsemänä kesänä noin viiden viikon matkat eri puolille Eurooppaa käyden myös Afrikan ja Aasiankin puolella. Sitä seurasivat kolmannen sukupolven VW Bus D (1983) ja bensakäyttöinen Caravelle C (1991), jotka hoitivat automatkat kesään 2006 saakka. Caravellen voimien ehdyttyä automatkailtiin taas vaihteeksi Volvolla (ei tosin enää PV:llä eikä teltalla).

FR451501 Ranska Camping du Gardian Provencessa 2001Bensa-Caravelle leirintäalueella Ranskan Provencessa 2001 ja Multivan ensimmäisellä matkallaan meidän kanssamme oblastien rajalla Ukrainassa 2010, jolloin maa oli vielä melko vakaa ja rauhallinen.

Veri veti kuitenkin kohti matkailuautoa ja kesäksi 2010 hankimme nykyisen VW Multivanimme, joka on puoliksi tehdasvalmisteinen retkibussi. Tänä kesänä se teki jo kahdeksannen matkansa, kun parina kesänä matkoja on tullut pareittain. Juuri ennen tämänkesäistä matkaamme Venäjän kautta Britanniaan se vietti 20-vuotissynttäreitään. Ikä ei kuitenkaan matkantekoa haitannut, vaan bussi selvisi yli 8 100 kilometrin urakasta loistavasti.

FI_130903 Suomi_0088 Folkkibusseja Nummelassa PöytyälläMultivan tapaa kaikki edeltäjänsä Kurjenrahkan kansallispuiston naapurissa ja miettii omaa loppusijoituspaikkaansa maailmassa, jossa siitä on tehty syypää ilmastonmuutokseen. Ruhrin teollisuuden saastepiippuja Essenissä, joka sysää syyn ilmansaasteista yhä vähenevälle määrälle vanhoja autoja. Multivanin ikäluokalle ei myönnetä mitään Zone 2-4 tarroista.

Uhat Multivanin matkailulle tulevatkin ulkopuolelta. Saksa on jo vuosia kieltänyt tämän vuosimallin dieseleiltä pääsyn monien kaupunkien keskustoihin. Samaan aikaan tehtaanpiiput työntävät moninkertaisen määrän saasteita ilmakehään. Kyseessä onkin enemmän saksalainen pedanttisuus kuin oikea ilmastonsuojelu. Tänä kesänä Lontoon leirintäalueella ihmeteltiin, miten olimme päässeet sinne vanhalla dieselillä. Heidän mukaansa tulomme olisi pitänyt lain mukaan estää. Uusimmat uutiset taas kertovat Pariisin harkitsevan kaikkien dieselkäyttöisten autojen kaupunkiin pääsyn kieltämistä. Mitenkään kiistämättä dieselautojenkin ilmastolle aiheuttamaa haittaa uskon todellisten saastuttajien olevan muualla, mihin puuttumiseen valtioilla ei liene rohkeutta.

 Kotoinen ja kuninkaallinen VW Kleinbus T2 nostalgiakuvalisäys:

FI_150409 Suomi_0002 Erkki Tuomiojan VW Kleinbus T2 kampanjabussErkki Tuomiojan VW Kleinbus T2 -kampanjabussi kevään vaalikampanjan aikaan Helsingin Aleksilla ja VW Camper T2 Buckinghamin palatsin pihassa Lontoossa.

 Syyslisäys

AB_151009 Abhasia_0200 Volkswagen T6-bussi RitsajärvelläEnsikosketus uuteen T6 -versioon retkellä Sotšista Abhasiaan. Autossa oli sähköiset liukuovet molemmilla puolilla ja niissä avattavat (liuku)ikkunat kuin valokuvaajalle tehty. Ihan siisti Klaikkari, muttei silti vie askeleita autokauppaan. Kuva Ritsajärvellä Abhasiassa.

FI_170121 Suomi_0022 Olympian VW Kleinbus (Samba) vm 1952 Matkam

VW KLEINBUS -NOSTALGIAA MATKA 2017 -MESSUILLA

Olympia-matkatoimisto viettää 65-vuotisjuhliaan. Se aloitti olympiavuonna 1952 kymmenellä Volkswagen Kleinbusilla, joista yhdeksän oli Kombeja ja yksi erikoismalli, jota jenkit kutsuvat Sambaksi. Sen tekemä pisin matka suuntautui vuonna 1956 Helsingistä Intian Bombayhin. Nyt tämä Samba on entisöity ja nähtäväna Matka 2017 -messuilla.

Kuninkaantien yhteisosastolla on Kymen Automobiilikerhon Volksvagen Kastenwagen vuodelta 1961. Se on aikoinaan palvellut Haminan Pitäjänsaaren VPK:n paloautona. Se on keskeisessä osassa myös ensi kesän Kuninkaantien teematapahtumissa.

PunaMulti tuli taloon syksyllä 2018

Diesel-vastaisuuden lisääntyessä läntisessä Euroopassa ei vanhalla diesel-Multivanilla enää kannattanut matkailla sinne päin. Niinpä hankimme sen korvaajaksi muutamaa vuotta nuoremman bensa-Multivanin. Siihen saimme Saksan vihreän ympäristötarran. Kesällä 2019 teimmekin runsaan viiden viikon mittaisen roadtripin Karpaateille, Länsi-Balkanille ja Alpeille. Kilometrejä mittariin kertyi 8300.

FI_180910 Suomi_0004 Multivanit Nummelassa V-S Pöytyällä
PunaMulti ja ViherMulti Kurjenrahkan kansallispuiston naapurissa Varsinais-Suomessa.
IT_190705 Italia_0137 PunaMulti Dolomiiteilla
PunaMulti alppimaisemissa Italian Dolomiiteilla.
DE_190719 Saksa_0075 Wolfsburgin Volkswagen-museo
Paluumatkalla poikkesimme Wofsburgin Volkswagen-museossa. Tämä säätiön ylläpitämä museo on eri kuin VW:n tehtaiden yhteydessä oleva Autostadtin museo.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me

 

4 kommenttia artikkeliin ”VW CAMPER-NOSTALGIAA

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s