BRETAGNESTA SOMMEN LAAKSOON & KOTIIN

Automatkan viimeinen osuus alkoi Saint-Malon cité d’Alethista Bretagnesta.  

Britannia via Venäjä -matkan aiemmat postaukset / VIA VENÄJÄ  / BALTIASTA LÄNTEEN  / EAST ANGLIASTA LONTOOSEEN  / VW CAMPER-NOSTALGIAA  / BRITANNIAN MAAILMANPERINTÖÄ / GUERNSEYN YMPÄRI / Matkan kuvat / BRITANNIA via VENÄJÄ 2015 / Mistä maista juttuja ja kuvia? / SAKUVAMAAT

FR_150716 Ranska_0018 St-Malon linnoitettu vanha kaupunki mereltä Bretagnessa+GG_150715 Guernsey_0011 Bretagnen lippu veneessä Saint Peter Portin satamassaBretagnen lippu ja muurien ympäröimä Saint-Malon vanha kaupunki.

Kun saaret oli kierretty ja rantauduttu taas Euroopan mantereelle, oli suuntana yksiselitteisesti itä. Yhden aamupäivän sentään käytimme satamakaupungillemme Saint-Malolle. Viime käynnistämme olikin kulunut jo kolme vuosikymmentä. Emme silti ehtineet päivittää linnoitetun vanhankaupungin diakuvia digiaikaan, vaan tyydyimme leirintäalueemme ympäristöön cité d’Alethin kaupunginosassa. Aikoinaan se oli kelttiheimon pääkaupunki ja gallialaisroomalainen linnoitus. Sen nykyisiä nähtävyyksiä ovat Solidor-torni 1300-luvulta, katedraalin rauniot sekä vanha linnoitus, jossa on myös toisen maailmansodan aikainen ilmatorjuntabunkkeri.

FR021219 Ranska Saint-Malon vanhaa kaupunkia 1984Saint-Malon muurien sisällä 1984.

FR_150717 Ranska_0057 Saint-Malon Fort de la Cite AlethissaSaint-Malon cité d’Alethin nähtävyyksiä;  Fort de la Cité, Alethin katedraalin rauniot ja Tour Solidor.

Bretagne on Provencen ohella toinen Ranskan suosikkimaakunnistamme. Niinpä pysähdyimme vielä Dol-de-Bretagnessa paikallisostoksilla. Kaupungissa poikkeamiseen oli myös kaksi suurta syytä, Bretagnen suurin katedraali ja niin ikään maakunnan suurin menhir, jolla on korkeutta 9½ metriä. Kaupungissa ollessamme alkoi kuitenkin kaatosade, joten menhirille ajo jäi tällä kertaa. On tyydyttävä diakuviin parin vuosikymmenen takaa.

FR_150717 Ranska_0108 Dol-de-Bretagnen katedraaliSuurinta Bretagnessa; katedraali ja Menhir du Champ-Dolent (pari vuosikymmentä nykyistä nuorempana) Dol-de-Bretagnessa

Paluumatkan päivät alkoivat huveta, joten piti siirtyä moottoriteille. Normandian läpi ajettaessa lähes ainoat pysähdykset olivat tie- ja siltatulleilla, joita olikin aivan liian tiheässä. Yöksi leiriydyttiin Aumaleen Normandian itärajalle. Seuraavana aamuna kävimme kaupungissa Normandian pakollisilla ostoksilla; calvadosia, siideriä ja camembert-juustoa.

FR_150718 Ranska_0057 Aumalen kaupungintalo 1500-luvulta Ylä-NoAumalen kaupungintalo ja Saint-Pierre et Saint-Paulin kirkko, molemmat 1500-luvulta Ylä-Normandian Seine-Maritimessa. Kaupungin torilta sai vielä länsinaapuri Bretagnenkin tuotteita.

Kolme vuotta aiemmin Länsi-Euroopan automatkallamme ajoimme Normandian rannikkoa UNESCOn maailmanperintökohteisiin kuuluvien Le Havren ja Mont Saint-Michelin kautta Normandian maihinnousun tunnetuille paikoille. Näitä kuvia kansiossa: Länsi-Eurooppa 2012 ja Normandian maihinnousu osana toisen maailmansodan päättymiseen johtaneita tapahtumia blogissa VOITON PÄIVÄT.

FR013231 Ranska Amiensin katedraali 1982Amiensin kohteena katedraali vuosina 1982 ja 2000, mutta E.Leclerc vuonna 2015.

Picardien pääkaupunki Amiens tunnetaan katedraalistaan, joka sekin kuuluu UNESCOn listalle. Se on tullut kuvattua vuosien mittaan useita kertoja niin sisältä kuin ulkoakin, joten nyt kaupungin pysähdys tehtiin supermarkettiin varastojen täydentämiseksi.

FR_150718 Ranska_0097 I maailmansodan muistomerkki Le Tommy Albe”Le Tommy” Albertissa ja Pozieres British Cemetery sekä australialaisia matkailijoita maanmiestensä Windmill-muistomerkillä Pozierissä.

Sommen laakso on varmaan tunnetuin ensimmäisen maailmansodan taistelukentistä. Täällä Ranskan Picardiessa rintamalinjat pysyivät pitkään lähes muuttumattomina, mistä tunnettu lausahdus ”länsirintamalta ei mitään uutta” on peräisin. Se perustuu EM Remarquen samannimiseen sodanvastaiseen kirjaan, josta on tehty myös menestyselokuva.

FR_150718 Ranska_0138 Sommen departementin kyltti PicardyssaSyksyllä 1916 rintamalinja siirtyi vähän idemmäksi ylittäen (vain tien eteläpuolella) alue- ja departementtirajan.FR_150718 Ranska_0144 Pas-de-Calaisin departementin kyltti Nord-

Vastakkain länsirintamalla olivat keskusvallat Saksan keisarikunnan johdolla ja ympärysvallat, joihin kuuluivat mm Ranska ja Yhdistynyt kuningaskunta liittolaisineen, myöhemmin myös Yhdysvallat. Tänään alue on täynnä sodan miljoonien uhrien hautausmaita. Ensimmäisen maailmansodan sotilashautausmaita ja muistomerkkejä myös kansiossa Länsi-Eurooppa 2012.

FR_150718 Ranska_0140 Kanadan sotamuistomerkki Courcelette PicarViimeiset sotakohteemme tällä matkalla olivat kanadalaisten muistomerkki Courcelettessa ja brittien muistohautausmaa Warlencourtissa.

Sommen laakson jälkeen siirryttiin taas moottoriteille. Viimeiset tiemaksut maksettiin Ranskan itärajalla, sillä siitä eteenpäin eivät moottoritietkään käy enää kukkarolla (käytännössä luottokortilla). Belgian Vallonian läpi ajettiin Saksan Viking Graceiin ja leirintäalueelle Dortmundin lähelle.

BE_150718 Belgia_0005 Vallonian tervetulotaulu E19-moottoritiellBelgian ranskankielisen Vallonian jälkeen tultiin Saksan Nordrhein-Westfaleniin, jossa taas joutui näkemään mistä ilmansaasteet johtuvat.

Ruhrin alueen savupiiput kertoivat taas kerran mistä ilmansaasteet tulevat. Emme jääneet niitä hengittämään vaan jatkoimme itään Lyypekkiin asti ennen edessä olleita kolmea laivamatkaa. Puttgardenin suuressa rajakaupassa tekee verolliset ostokset paljon edullisemmin kuin ruotsinlaivojen varovapaissa myymälöissä.

DE_150720 Saksa_0050 Tuulimyllyjä Heiligenhafenissa Schleswig-HRuhrin alueen vastapainoksi panostaa Saksa pohjoisessa uusiutuvaan energiaan. Käynti Skandlinesin BorderShopissa Puttgardenin satamassa maksaa vaivan.

Tanskassa yövyimme Camping Nyrupissa ensimmäistä (ja viimeistä) kertaa. Siellä ei käynyt maksuna luottokortti, mutta ei hätää, vakuutti paikan pitäjä, eurot kyllä käyvät. Hinta tosin nousi huomattavasti, sillä miehellä oli utopistinen käsitys maansa valuutan arvosta euroon verrattuna. Ei ihme, että hän hehkutti Tanskan jäämistä kruunukantaan. En ainakaan euromaiden kansalaisille voi suositella tätä paikkaa, sillä harvalla maan läpi ajajalla kai on matkakassassaan pikkumaan valuuttaa.

DK_150720 Tanska_0018 Farøbroerne Falsterista SjellantiinMoottoritietä Rødbystä Helsingøriin tässä Farøn siltojen yli. UNESCOn maailmanperintökohteisiin kuuluva Kronborgin linna Helsingørin edustalla vetää joka kerta kameraa puoleensa.

Ruotsi on kansainvälisellä camping-kortilla matkustaville hankala maa. Se on ainoa maa Euroopassa, joka vaatii oman leirintäaluekorttinsa kaikilla virallisilla camping-alueillaan. Onneksi poikkeuksiakin on. Nyt löysimme sellaisen Södertäljestä vähän ennen Tukholmaa. Kun luottokorttikin kävi voin suositella Camping Farstanäsia, jos kotimatka on aamulaivalla. Tosin auto piti jättää portin ulkopuolelle, sillä laivalle piti lähteä ennen puomin avautumista. Leirintäalue sopinee myös päivälaivalla Ruotsiin tuleville.

SE_150722 Ruotsi_0005 Södertäljen Camping FarstanäsNukkuva Södertäljen Camping Farstanäs aamuyöllä ja matkalaiset takaisin kotimaahan noutava Viking Grace saapumassa Tukholman satamaan.

Tukholmasta Turkuun oli pitkästä aikaa uusi laiva Viking Grace. Päivävuoron etuihin kuuluivat kuvaukselliset Tukholman, Ahvenanmaan ja Turun saaristot.

AX_150722 2 Ahvenanmaa_0018 Ahvenanmaan saaristoaPurjehdusta Ahvenanmaan saaristossa ja lintuluoto Turun saaristossa matkan viimeisenkin valtakunnanrajan ylityttyä.

MATKAN KUVAT KANSIOSSA

BRITANNIA VIA VENÄJÄ 2015

MATKAN MUUT POSTAUKSET

VIA VENÄJÄ

BALTIASTA LÄNTEEN

EAST ANGLIASTA LONTOOSEEN 

VW CAMPER-NOSTALGIAA 

BRITANNIAN MAAILMANPERINTÖÄ

GUERNSEYN YMPÄRI

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA

HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

2 kommenttia artikkeliin ”BRETAGNESTA SOMMEN LAAKSOON & KOTIIN

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s