KUUBAN TURISMIN ALKUASKELISSA

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA    HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI /
KUUBAN KUVAT 1996-67 / Mistä maista juttuja ja kuvia? : SAKUVAMAAT

Ensimmäisessä Kuuban matkassamme 1996-97 oli samoja piirteitä kuin vuotta aiemmin tekemässämme Vietnamin matkassa. Molemmat olivat vielä silloin tuoreita matkailumaita. Yhteistä näille maille on myös se, että tänään ne kuuluvat alueidensa suosituimpiin matkakohteisiin. Alkuvuodesta päivitin Vietnamin parin vuosikymmenen takaiset diakuvat digiaikaan, nyt loppuvuodesta on vuorossa Kuuba.

CU254302 Kuuba Maan lippu Santa Luciassa Camagüeyn provinssissa

Kuuban infrastruktuuri ei parikymmentä vuotta sitten vielä kestänyt kovin suuria turistimääriä ja tarjolla olevat matkat myytiin nopeasti. Meidänkin tarkoituksemme oli osallistua Kuuban kiertomatkalle, muttemme enää saaneet siihen paikkoja ja jouduimme ottamaan rantakohteen Camagüeyn Playa Santa Luciasta. Sen 20 kilometrin pituinen valkohiekkaranta ja turkoosinsininen meri tarjoavatkin ihanteellisen lomakohteen. Hotellialueelta muutaman kilometrin päässä oli (ja on vieläkin) alueen paras ranta Playa los Cocos pienessä La Bocan kylässä, jossa kiertävät soittajapojat esiintyivät ja myivät kasettejaan lomailijoille. Virvoitusjuomana oli tarjolla rommilla paranneltua kookosjuomaa ja paikalliset tarjosivat keittiöissään kotiruokaa, mikä jo tuolloin oli Kuubassa sallittua.

CU252603 Kuuba Finnairin MD11 Holguinin kentälläKuuban turismin lähdettyä nousuun lisäsi Finnairkin sen toiseksi kohteeksi Dominikaanisen tasavallan lomalennoille. Matkaa lennettiin yhtiön silloin suurimmilla MD-11 -koneilla. Kuubassa kenttänä oli provinssipääkaupunki Holguin. Lomakohteessamme Santa Luciassa riitti hiekkarantaa kilometreittäin molempiin suuntiin.
CU253030 Kuuba Kookospähkinää ja rommia Bocan kookosrannallaBocan kookosrannalla sai nauttia kuubalaisesta musiikista (alkukuva), terästetystä kookosjuomasta ja kotiruuasta.

Meitä eivät Kuubaan kuitenkaan vetäneet hiekkarannat vaan kiinnostus maan historiaan ja muuhun kulttuuriin. Santa Luciasta järjestettiinkin retkiä eri puolille saarta. Ensimmäisenä kohteena oli provinssin pääkaupunki Camagüey. Kaupungissa on tyypillisiä kolonialismin aikaisia rakennuksia ja se tunnetaan myös kirkkojen kaupunkina. Päivän mittaan ehdimme nauttia taidekoulun oppilaiden esityksistä, todistaa siviilivihkimistä avioliittopalatsissa, käydä savipajalla ja tietty kirkossakin kun kirkkojen kaupungissa oltiin. Pari museokäyntiäkin päivään mahtui  kohteina Camagüeyn provinssin museo puutarhoineen ja naisten talo. Kuubalaiseen tapaan musiikki soi kaikkialla, koulun lisäksi lounaalla ja naisten talolla sekä kadullakin. Camagüeyn historiallinen keskusta lisättiin UNESCOn maailmanperintölistalle vuonna 2008.

CU253636 Kuuba Camagüeyn Plaza San Juan de DiosCamagüeyn kolonialismin aikainen Plaza San Juan de Dios ja kaupungin ympäristöystävällistä joukkoliikennettä.
CU253408 Kuuba Ala-asteen tyttöjen musiikkiesitys CamagüeyssaTaidekoulun alaluokkalaisten musiikkiesitys, avioliittopalatsin juhlallista arkea ja saviruukun luoja.
CU254012 Kuuba Camagüeyn Iglesia De Nuestra Señora De La MercePlaza de los Trabajadoresilla on Iglesia de Nuestra Señora de la Merced, Museo Casa Natal de Ignacio Agramonte ja Che Guevara postitoimiston seinässä. Netti kertoo, että ajan hammas on purrut parempaan suuntaan. Provinssin museon puutarhassa huojuivat Kuuban kansallispuut kuningaspalmut ja naistentalossa esiintyi tietysti naisartisti.

Lomakohteemme Santa Lucian lähin kaupunki Nuevitas on samannimisen lahden vastarannalla. Laiva sinne lähti La Bocan satamasta. Kirkkaan punaisiksi värjäytyneet flamingot ruokailivat Nuevitasinlahdella, mutta pelmahtivat lentoon veneemme alta.

CU254411 Kuuba Flamingoja Nuevesinlahdella Camagüeyssa

Nuevitas on kokoaan tärkeämpi kaupunki satamansa ja teollisuutensa vuoksi. Me tutustuimme tähän hieman ränsistyneeseen siirtomaatyyliseen kaupunkiin hevoskärrykyydillä.

CU254527 Kuuba Nuevitas Camagüeyn provinssissaNuevitasin satama on tärkeä myös kalastajille. Sieltä matka jatkui hevoskyydillä kaupunkiin.
CU254606 Kuuba Nuevitasin kolonialistista keskustaa Camagüeyn pKolonialistinen Nuevitasin vanha kaupunki kaipasi vähintään pientä ehostusta.

Santa Luciassa on (tai ainakin oli) pimeä lentokenttä, joka tarkoittaa sitä, että koneet lähtevät auringon noustua ja palaavat ennen auringonlaskua. Lähdimme sieltä neuvostovalmisteisella MI-8 -helikopterilla Kuuban kakkoskaupunkiin. Koneessa oli avattava lattialuukku ja sen edessä istuin, jolta kurkotin ja kuvasin (tietysti turvavöissä kiinni) alla levittäytyvää maisemaa.

CU255016 Kuuba MI-8-helikopteri Santiago de Cuban kentälläMI-8:n lattian läpi avautui näkymää myös Sierra Maestran vuoristoon, joka aikoinaan tarjosi sisseille suojaa niin espanjalaisvastaisessa itsenäisyyssodassa kuin diktaattori Batistan vastaisessa vallankumouksessakin.

Santiago de Cuba on maan toiseksi suurin ja myös toiseksi tärkein kaupunki Havannan jälkeen. Kaupunki on ollut keskeisessä osassa monissa maan historian tapahtumissa ja varsinkin Kuuban vallankumouksessa, joka alkoi Castron joukkojen hyökkäyksellä sen Moncadan kasarmille. Vallankumouksen voitto julistettiin Santiagon kaupungintalolta. San Pedro de la Rocan linnoitus (jota myös Castillo del Morroksi kutsutaan) lisättiin UNESCOn maailmanperintölistalle vuonna 1997 muutama kuukausi käyntimme jälkeen.

CU255406 Kuuba Santiago de Cuban panoraamaaSantiago de Cuban panoraamaa kaupungin nimeä kantavan tornihotellin yläterassilta. Kuuban valloittaja Diego Velázquezin talo (1516-30) on maan vanhin.
CU255425 Kuuba Santiago de Cuban Parque Cespedes ja Hotel Casa GParque Cespedes ja Plaza de Dolores ovat Santiago de Cuban vilkkainta keskustaa.
CU255117 Kuuba Santiago de Cuban Castillo de San Pedro de la RocSantiagon UNESCO-linnoitukselta on näköala Karibianmerelle.
CU255307 Kuuba Moncadan kasarmi Santiago de CubassaKuuban vallankumouksen alku ja voitto; Moncadan kasarmi, jolla ensimmäiset laukaukset ammuttiin ja Santiagon kaupungintalo, jonka parvekkeelta voitto julistettiin.

Kaupunki on tunnettu myös rommistaan. Bacardin perhe perusti sinne tehtaan jo 1862. Batistan diktatuurin aikana sen tuotanto ja tuotemerkki siirrettiin Bermudalle. Nyt tässä alkuperäisessä tehtaassa tislataan Havana Club -tuotemerkkistä rommia. Santiagon Cementerio Santa Ifigenia on maan toiseksi tärkein hautausmaa, jossa ovat hautamuistomerkit niin kansallissankari Jóse Martílle, itsenäisyyssodan kuubalaisille mutta myös espanjalaisille sotilaille, Bacardin rommisuvun jäsenille, Moncadan hyökkäyksen marttyyreille kuin monille poliitikoille ja kulttuurimaailman edustajillekin.

CU255137 Kuuba Santiago de Cuban Cementerio Santa IfigeniaSanta Ifigenian hautausmaalla ovat mm. Jóse Martín ja Bacardin hautamuistomerkit.
CU255236 Kuuba Havana Clubin rommitehdas Santiago de CubassaHaudan ja rommitehtaan lisäksi Bacardin suvulta jäi Santiagoon myös palatsi, joka nykyään toimii pioneeripalatsina sekä museo.
CU255008 Kuuba MI-8-helikopteri saapuu Santiago de Cuban kentälPaluulento ylitti Cobren pyhiinvaellusbasilikan.

Juicea hieman muunnellen Kuubassa uudenvuodentähti ehdoton on sika. Aattona pihoilla käristyivät kokonaiset sianruhot vartaissa ja meidätkin kutsuttiin mukaan juhliin. Hotellinkin aattoillallisen tähtenä oli kokonainen sika.

CU256010 Kuuba Uudenvuodenporsaanpaistajaiset Santa LuciassaUudenvuoden sikaa Santa Luciassa niin paikallisille kuin turisteillekin.
CU256035 Santa Lucian kylä GamagüeyssaUudenvuodenpäivänä pyöräilimme Santa Lucian kylästä rantatietä Punta de Ganadoon.

Kuuban ykköskohde myös turisteille on pääkaupunki Havanna. Varasimme sinne kahden päivän lentomatkan. Kone lähti Camagüeyn kentältä ja oli perillä puolitoista tuntia myöhemmin. Havannan vanha kaupunki linnoituksineen valittiin UNESCOn maailmanperintökohteeksi jo 1982 ensimmäisenä kuubalaiskohteena. Parinkymmenen vuoden takaisella matkallamme se oli meille ainoa UNESCO-kohde, sillä matkamme ei ulottunut toiseen silloiseen kohteeseen Trinidadiin. Camagüey ja Santiagon linnoitus vielä odottivat tätä statusta. Nyt Kuubassa on yhdeksän maailmanperintökohdetta, joista seitsemän kuuluu kulttuurikohteisiin ja kaksi luontokohteisiin.

CU256206 Kuuba Aerogaviatonin Antonov AN-26 Havannan lentokentäHavannan koneemme Antonov AN-26 oli matkustajakoneeksi hieman erikoinen, sillä matkustamossa oli vain muutama ikkuna. Se lieneekin palvellut parhaat päivänsä rahtikoneena. Onneksi ohjaamossa oli riittävästi ikkunoita.

Pääkaupunkiin tutustumisemme alkoi vanhaan kaupunkiin johtavan Canal de Entradan UNESCO-linnoituksista, joita on kaksi molemmilla rannoilla. Ne rakennettiin alunperin suojelemaan Havannan luonnonsatamaa merirosvoilta. El Morron ja  La Cabañan linnoitukset muodostavat yhdessä sotahistoriallisen puiston museoineen.

CU256316 Kuuba Havannan El Morro-linnoitusEl Morron, La Cabañan, Real Fuerzan (jonka kellotornin yllä on Havannan ja nykyisin myös Havana Club -rommin tunnus La Giraldilla -tuuliviiri) ja San Salvador de la Puntan linnoitukset muodostavat yhdessä vanhan kaupungin kanssa Kuuban ensimmäisen maailmanperintökohteen.CU257224 Kuuba Havannan Castillo de la Real Fuerzan kellotorni j

El Morroa vastapäätä on Marttyyrien aukio (Parque de Mártires), jota hallitsee kenraali Máximo Gómezin ratsastajapatsas. Vastarannalla kulkee kuuluisa Malecónin rantabulevardi.

CU256229 Kuuba Havannan tunnelitieEl Morron ja historiallisen puiston yhdistää kaupungin nykykeskustaan tunnelitie (Trans-Bahia tunel). Sen toisessa päässä on kenraali Gómezin patsas, jonka takana on entinen presidentinlinna, jossa nyt toimii Vallankumousmuseo. Oikealla kohoaa Capitolion kupu.

Vanhan kaupungin ytimen muodostavat Katedraalinaukio (Plaza de la Catedral) ja Plaza de Armas lähikatuineen. Edellisessä objektiivi suuntautui ensin upeaan 1700-luvun barokkikirkkoon, mutta aukion muillakin reunoilla olevat siirtomaa-ajan hienot rakennukset olivat kuvauksen arvoisia. Aukio itsessään oli kuin turistibasaari. Plaza de Armasin laidoilla on jo mainittu Real Fuerzan linnoitus sekä kaupungin- ja luonnonhistorian museot.

CU256601 Kuuba Havannan katedraalin aukioKatedraalinaukio on viehättävä joka sivultaan mutta basaaritori kieltämättä heikensi kuvakulmaa. Monet vanhan kaupungin talot kieltämättä kaipaavat remonttia, mutta ränsistyneempiäkin kaupunkialueita olen maailmalla nähnyt.

Habana Viejan ja Centron rajamailla on massiivinen uusklassinen El Capitolio -rakennus, joka kertoo Yhdysvaltojen vaikutuksesta vallankumousta edeltäneeseen Kuubaan. Vuonna 1929 hallituksen istuimeksi tehdyn rakennuksen mallina on ollut Washingtonin kongressirakennus Capitol kuten lähes kaikkien USAn osavaltiopääkaupunkien hallintorakennuksilla. Capitoliolta johtaa Parque Central ja Paseo de Marti (Prado) Malecón de la Habanan rantabulevardille.

CU257032 Kuuba Havannan Capitolio NacionalKeski-Havannaa Capitoliolta Keskuspuiston kautta Malecónille.

Vedadon kaupunginosassa Länsi-Havannassa on kaksi mielenkiintoista aluetta. Vallankumousaukiolla pidetään suurimmat poliittiset tapahtumat. Sitä reunustavat Batistan diktatuurin aikana rakennetut ministeriöt, joista tunnetuin on Che Guevaran entinen työpaikka sisäministeriö. Sen julkisivua koristaa hänen valtava kuvansa, yksi Havannan kuvatuimmista kohteista. Toinenkin kansallissankari Jóse Martí on saanut aukiolle muistomerkkinsä. Vedadon ehdoton käyntikohde on myös Kristoffer Kolumbuksen hautausmaa, jonka isot mausoleumit ja marmorihaudat ovat vaikuttavia.

CU256818 Kuuba Che Guevara Havannan VallankumousaukiollaVallankumousaukion kansallissankarit Che Guevara ja Jóse Martí. Kolumbuksen hautausmaan sankari on hädänalaisten auttaja La Milagrosa, joka vasemmalla lapsi sylissään pitelee ristiä.

Pääkaupunkien tapaan myös Havannassa on monia mielenkiintoisia museoita. Havannan kaupunginmuseo toimii entisessä siirtomaa-ajan kenraalikuvernöörin barokkipalatsissa, joka antaa sille jo mahtavat ulkopuitteetkin.

CU256435 Kuuba Kolumbuksen patsas Havannan kaupunginmuseon pihasKaupunginmuseon pihalla on Kolumbuksen patsas, sisällä upeita saleja ja kokoelmissa alkuperäinen La Giraldilla -tuuliviiri.

Suurin ja suosituin Havannan museoista on Vallankumousmuseo, joka on vallannut diktaattori Batistan entisen presidentinpalatsin. Sen pihassa on oma rakennuksensa Granma -veneelle, jolla vallankumoukselliset vuonna 1956 saapuivat Meksikosta, Castron tankki, joka osallistui Sikojenlahden maihinnousun torjuntaan sekä lento- ja muuta sotakalustoa. Itse museoon tutustumiseen ei aikamme tällä kertaa riittänyt.

CU257129 Kuuba Granma-veneen suojarakennus Havannan VallankumousGranma -veneen nykykoti ja Castron tankki SAU-100 Vallankumousmuseon pihassa.

Vaikka monien mielestä Havannan katukuva jo sinänsä on automuseo, löytyy kaupungista ihan oikeakin automuseo, jossa on vielä vanhempia autoja. Tosin huomio kiinnittyy helposti museon uusimpaan autoon, Che Guevaran Chevroletiin vuodelta 1960. Se edustaa viimeistä vuosikertaa Yhdysvalloista Kuubaan tuotuja autoja, katkesivathan maiden kauppasuhteet juuri sinä vuonna.

CU256415 Kuuba Che Guevaran Chevrolet ´60 Havannan automuseossaChe Guevaran CHEvrolet (kuten se usein kirjoitetaan) automuseossa. Vaikka Havannan taksitarjonta mielletäänkin 1950-luvun jenkkiraudoiksi, oli kaupungissa muunkinlaista tarjontaa.

Palacio de la Artesanía 1700-luvun siirtomaa-ajan palatsissa tarjosi kuubalaisia tuotteita matkamuistoista sikareihin ja musiikkiin. Iltamme päättyi maailmankuuluun Tropicana-kabareehen.

CU256635 Kuuba Havannan Palacio de la ArtesaniaPalacio de la Artisanían kolonialistista loistoa ja sikarinkäärintää sekä illan päättänyt Tropicana Cabaret.

Havannan toinen päivämme kului pitkälti Hemingwayn jalanjäljissä. Hän asui parikymmentä vuotta San Francisco de Paulassa Havannan kaakkoispuolella. Papa Hemingwayn asunto Finca Vigía on nykyään museona. Hän vietti paljon aikaa läheisessä Cojímarin kalastajakylässä, jonne sijoittuu myös romaani Vanhus ja meri.

CU256929 Kuuba Hemingwayn Finca Vigia San Francisco de PaulassaHemingwayn koti Finca Vigía ja sieltä avautuva panoraama Havannaan.
CU257005 Kuuba Cojimarin espanjalainen linnake Havannan lähellCojímarin espanjalaislinna 1600-luvulta, Hemingwayn kalastajakavereiden jälkeläisiä ja hänen muistomerkkinsä.

Kuten tiedetään, piti Hemingway hyvistä juomista. Hänellä olikin monia kantapaikkoja Havannan ympäristössä. Tutustuimme niistä kolmeen maistellen hänen mielijuomiaan.

CU257110 Kuuba Hemingwayn kantapaikka El Floridita-ravintola HavHemingwayn kantapaikoista El Floridita ja Bodeguita del medio ovat Havannan vanhassa kaupungissa ja La Terraza Cojímarissa.

Havannan jälkeen keskityimme taas Kuuban itäiseen puoleen. Vielä kerran nousimme ilmaan Santa Lucian pimeältä kentältä. Nyt koneenamme oli AN-2 -kaksitasokone, josta NATO käyttää koodinimeä Colt. (Onneksi ei lauennut kertaakaan, saati kuutta kertaa.) Kohteenamme oli ensin provinssipääkaupunki Holguín ja sitten Naranjonlahti.

CU257301 Kuuba Aerotaxin AN-2-kaksitaso Santa Lucian kentälläAerotaxin Antonov AN-2 Santa Lucian kentällä ja ilmassa.

Holguín on Kuuban neljänneksi suurin kaupunki, jota kutsutaan puistojen kaupungiksi. Pysähdyimme vähäksi aikaa sen keskusaukiolle (Parque Calixto Garcia), jonka varrella ovat kaupungin tärkeimmät siirtomaa-aikaiset rakennukset.

CU257327 Kuuba Holguínin keskusaukio Itä-KuubassaHolguínin keskusaukiota reunustavat kolonialistiset rakennukset nykymottona kuitenkin Sosialismi tai kuolema.

Holguínista matkamme jatkui maalaismaisemissa kohti Guardalavacan rantakaupunkia. Sen lähellä on Chorro de Maitan arkeologinen alue ja museo, jossa on hyvin säilyneitä intiaanihautojen luurankoja.

CU257403 Kuuba Silla de Gibara Holguínin provinssissaSilla de Gibaran vuori oli aikoinaan Kolumbuksen ensimmäinen katsekontakti Kuubaan. Chorro de Maitan intiaanihautojen luurankoja.

Täältä oli lyhyt matka Naranjonlahden kansallispuiston alueelle. Cayo Naranjon saarella on akvaario ja delfinaario, jossa järjestetään merileijona– ja delfiiniesityksiä.

CU257510 Kuuba Delfinaario Naranjonlahdella Holguínin provinssiCayo Naranjon saaren delfiiniesitys jonka jälkeen oli mahdollisuus yhteisuintiin delfiinien kanssa.

Paluulennolla lentäjät kyselivät espanjankielentaitoista ja matkakumppanini sai tehtäväkseen esitellä matkustajille heidän ehdotuksensa. Pientä kolehtia vastaan lennettäisiin muutama kierros Santa Lucian kylän, hotellialueen ja rannan edustan koralliriutan yllä. Kolehtia kertyikin riittävästi.

CU257633 Kuuba  Santa Lucian kylää ja koralliriuttaa ilmastaSanta Lucian koralliriuttaa ja kylää lentokoneesta.

Ensimmäisen Kuuban-matkamme viimeinen retki suuntautui läheiselle maaseudulle. Camagüeyn provinssi on perinteistä maatalousseutua, ennen kaikkea sokerintuotantoa ja karjankasvatusta mutta myös sitrushedelmän viljelyä ja näihin liittyvää teollisuutta. Se on tunnettu myös cowboy-kulttuuristaan ja rodeoesityksistään.

CU257826 Kuuba Fabrica de Violinesin soitintehdas Minasissa CamaFabrica de Violinesin soitintehtaalla esiteltiin paitsi soitinten tekoa myös niiden käyttöä.

Minasin kaupungissa kävimme soitintehtaalla ja Senadon kylässä perinteisellä kuubalaisella sokeritehtaalla. Pysähdyimme myös banaaniviljelyksellä. Minasin krokotiilifarmilla tutustuimme matelijoiden kasvatukseen. Meneillään oli krokotiilien punnitus.

CU257902 Kuuba Sonadon sokeritehdas Camagüeyn provinssissaSokeritehdas ja banaaniviljelmä Senadon kylässä Minasissa.
CU258019 Kuuba Cocodrilo Minasin krokotiilifarmi Camagüeyn provCocodrilo Minasin krokotiilifarmilla riitti punnittavia.

Sierra de Cubitasissa tutustuimme yksityiseen sitrushedelmätilaan, jossa hedelmien lisäksi kasvatettiin myös kotieläimiä. Retki päättyi ruokailuun ja rodeoesitykseen King Ranchilla.

CU258124 Kuuba Sitrushedelmätila Sierra de Cubitasissa CamagüeSitrushedelmätilalla pidettiin myös monia kotieläimiä.
CU258424 Kuuba Rodeoesitys King Ranchilla Camagüeyn provinssissKing Ranchin rodeoratsastajien alle kelpasivat niin hevoset kuin härätkin.

Paluumatkalla lentokentälle pysähdyimme vielä yhdessä provinssipääkaupungissa, Las Tunasissa. Asukasluvultaan se on Kuuban kaupungeista seitsemännellä sijalla. Inhimillisen unohduksen vuoksi vietimme jonkin aikaa myös sokeriruokopellon laidalla, onhan sokerinviljely tärkeä elinkeino myös Las Tunasin provinssissa.

CU258811 Kuuba Las Tunasin panoraamaa Itä-KuubassaLas Tunasia kaupungin nimeä kantavan hotellin terassilta ja sokeriruokoviljelmää toisella taukopaikallamme. Taustalla sokeritehdas.

Monille Kuubasta tulee ensiksi mieleen vanhat, lähinnä 1950-luvun jenkkiraudat. Eikä ihme, sillä melkoinen määrä niitä liikkui ja liikkuu edelleen niin Havannan katukuvassa kuin muuallakin maassa. Parikymmentä vuotta sitten niitä ei vielä ollut valjastettu turismin käyttöön, ellei nyt sellaista onnistunut nappaamaan taksitolpalta. Yhdysvaltojen ja Kuuban kauppasuhteiden katkettua 1960 autoja tuotiin lähinnä Neuvostoliitosta sen hajoamiseen saakka.

CU253807 Kuuba 55´Chevrolet Bel Air CamagüeyssaJo parikymmentä vuotta sitten oli monet vanhat amerikanraudat entisöity alkuperäiseen kromiinsa kuten nämä vuosikymmenen puolivälin Chevrolet ja Mercury.
CU257219 Kuuba Havannan rantatien liikennettäJotkut vielä odottelivat kunnostusta kuten tässä Havannan Malecónilla ajeleva vanha Ford. Vuoden 1960 Chevrolet palveli Ladojen kanssa taksina Santiagon katedraalilla ja GMC kuorma-auto joukkoliikennevälineenä samassa kaupungissa.
CU252728 Kuuba Autokantaa Santa Luciassa Camagüeyssa50-luvun alkupuolen Chevrolet on saanut seurakseen seuraavan vuosikymmenenvaihteen ranskattaret Simca Aronden ja Peugeot 440:n. Tämän aikakauden ranskalaisia näkyi liikenteessä jonkin verran. En saanut selvyyttä niiden Kuubaan tulon historiasta. 60-lulta lähtien autokanta tuli Neuvostoliitosta kuten tämä Naranjonlahdella taksina palveleva avo-Volga.

Nyt kun olen käynyt läpi ensimmäisen Kuuban matkamme parin vuosikymmenen takaa, ei voi kuin ihmetellä, miten paljon ja mielenkiintoisia kohteita vasta turismiaan aloittelevalla maalla oli tarjottavana. Kuubaa koskevaa matkaopastarjontaakin oli varsin rajoitetusti saatavilla. Suomenkielinen Matti Rantalan Krokotiilimaa (Orient Xpress 1991) ansaitsee edelläkävijänä erityismaininnan. Vasta muutama kuukausi ennen matkaamme ilmestyivät Fodor´sin ja Berlitzin englanninkieliset matkaoppaat. Ainoa Suomesta löytämäni Kuuban kartta oli unkarilaisen Cartographian julkaisu vuodelta 1989.

Lonely Planet sai oman oppaansa ensimmäisen painoksen valmiiksi vasta matkalta palattuamme. Nyt matkaamme lähtee sen viime vuonna ilmestynyt 8. painos. Muutenkaan ei Kuuba-oppaista ole enää puutetta eikä kaikkia kannata edes mukaan ottaa.

krokotiilimaafodors-cubaberlitz-cubacartigraphia-kuba-cubaNäillä eväillä mentiin Kuubaan 20 vuotta sitten.

Pian alkavan toisen Kuuban matkamme alkuperäinen teema oli päivittää edelliskerran kuvakulmia digiaikaan. Lopulta päivitettäväksi jää vain Havanna, sillä mitä enemmän maan tarjontaa tutkin sitä enemmän mielenkiintoisia aiemmin käymättömiä paikkoja löytyi. Lopulta ohjelmaksi muotoutui Länsi-Kuuban road trip eli vuokra-autolla Havanna – Viñalesin laakso – Sikojenlahti – Cienfuegos – Trinidad – Santa Klara – Varadero, kun edelliskerta painottui enemmän maan itäiseen puoliskoon.

KUUBAN KUVAT 1996-97:
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/KUUBA/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA YLI 120 MAASTA

(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

SNMATKAKUVAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
HTTP://SAKUVA.BLOGSPOT.FI/


KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA

 HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s