KUUBAN MONIPUOLISTUVA AUTOKANTA

Klassikkojenkkiraudat vangitsevat katseita, mutta edustavat nykyään Kuuban autokannan vähemmistöä. Vuoden 1956 Buick Roadmaster ja muita avotakseja Havannan Parque Centralen laidalla.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA     HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

Aiemmat Kuuban postaukset ja kuvakansiot: KUUBAN VIEHÄTTÄVÄN RAPISTUNUT PÄÄKAUPUNKI HAVANNA / LÄNSI-KUUBAA HAVANNASTA VIÑALESIN LAAKSOON / KUUBAN MONIPUOLISTUVA AUTOKANTA / KUUBAN TURISMIN ALKUASKELISSA / KUUBAN KUVAT 2016 / KUUBAN KUVAT 1996-67 / Mistä maista juttuja ja kuvia? : SAKUVAMAAT

Kuuba tunnetaan vanhoista, varsinkin 1950-luvun jenkkiraudoistaan. Silloinhan ne olivatkin kauneimmillaan, etenkin vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Vanhojen amerikanrautojen lukumäärä liikenteessä on moninkertaistunut sitten edellisen Kuuban matkamme pari vuosikymmentä sitten. Maan kaikki takapihat ja vajat lienee koluttu ja sieltä on löytynyt vanhempiakin 1920-30 -luvun autoja, jotka on kunnostettu ja nyt turistiliikenteessä. Entisöinnistä ei kai voida puhua, sillä varaosat on saatu milloin mistäkin ja moottoreinakin niissä on yleensä aasialaiset dieselit. Suurin osa on päätynyt pääkaupunki Havannaan, mutta myös Varaderon turistikeskuksessa avotaksit viihdyttävät lomailijoita. Osa on menettänyt kattonsa, mikä tropiikissa tuskin haittaa. Yleisin merkki näyttää olevan Yhdysvaltain kansanauto Chevrolet, jonka valmistaja General Motors oli aikoinaan maailman suurin autojen valmistaja. Kahden muunkin detroitilaisjätin Fordin ja Chryslerin klassikkoraudat kruisailevat Kuuban teillä eivätkä pienempienkään jenkkivalmistajien autot harvinaisuuksia ole. Autojen tuonti siltä suunnalta  pysähtyi vuonna 1960, kun Kuuban ja Yhdysvaltain kauppasuhteet katkesivat eikä sen jälkeisiä jenkkirautoja maasta juuri löydy.

CU_161101 Kuuba_0009 Chevrolet 1951-taxi HavannassaKuuban matkamme ensimmäisen automatkan Havannan kentältä vanhan kaupungin casaamme hoiti vuoden 1951 Chevrolet. Havannan jälkeen siirryimme casastamme REXin autovuokraamolle pari vuotta uudemmalla Letukalla. Molempia pyöritti jälkiasennettu diesel-moottori.
CU_161102 Kuuba_0097 Avo-Chevrolet 1958 Havannan Keskusaukion laChevrolet on Kuuban yleisin jenkkirauta. Tässä vuoden 1958 avomalli. Yhdysvaltain suurimmalta autonvalmistajalta oli peräisin myös tämä vuoden 1957 Oldsmobile, molemmat Havannan keskustassa.
CU_161112 Kuuba_0048 Cadillac De Ville 1959  VaraderossaGM:n tuotteisiin kuuluivat myös vuoden 1959 Cadillac De Ville Varaderossa ja Pontiac Star Chief -avotaksi Havannassa sekä alkukuvan Buick Roadmaster vuodelta 1956.
CU_161104 Kuuba_0094 Ford Fairlane 1957 HavannassaHavannan kaupunkikiertoajelun teimme vuoden 1957 Ford Fairlanella. Bensasyöppö V8 oli vaihdettu Hyundain dieseliin, mikä ei juurikaan ajossa tuntunut.
CU_161110 Kuuba_0215 Ford A-malli 1930 Santa Clarassa Villa ClarFordit näyttivät olleen Kuuban toiseksi yleisimpiä jenkkirautoja. Sen tuotteita olivat myös vuoden 1930 A-malli Santa Clarassa, 1940-luvun loppupään Mercury Trinidadissa ja 1960-luvun vaihteen Edsel Havannan lähellä.
CU_161113 Kuuba_0130 De Soto Diplomat 1955 VaraderossaKolmaskin suuri detroitilaisvalmistaja oli esillä eri merkeillään. Vuoden 1955 De Soto Diplomat ei vielä ollut löytänyt oikeaa maskia, mikä tuskin sen kulkua haittasi. Vuoden 1957 Dodge Custom Royal sen sijaan oli kaunis kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan. Molemmat Varaderossa.
CU_161112 Kuuba_0098 Plymouth Belvedere 1954 VaraderossaVuoden 1954 pinkki Plymouth Belvedere Varaderossa ja vuoden 1962 Chrysler Havannassa. Epäselväksi jäi miten tämä kauppasaarron aikana valmistunut jenkkiauto on Kuubaan joutunut.
cu_161103-kuuba_0155-studebaker-starlight-coupe-1953-54-havannassacu_161107-kuuba_0082-willys-jeep-station-wagon-australian-kylassa-mayabequen-provinssissaKolmen suuren lisäksi vallankumousta edeltäneen Kuuban markkinoille toivat autojaan myös pienemmät yhdysvaltalaisvalmistajat. Havannan Studebaker Starlight Coupe (1953-54) lienee sisätiloiltaan liian pieni taksiksi, mutta pienen viimeistelyn jälkeen katukuvan kaunistus. Willys Jeep Station Wagon on yleinen paikallisväestön pikkubussi, tässä Australian kylässä Mayabequen provinssissa.

Kaikki autot eivät ennen vallankumousta tulleet pohjoisesta naapurimaasta, vaan joukossa oli myös Euroopassa tehtyjä malleja. Kuubaan tuotiin vallankumouksen jälkeenkin eurooppalaismerkkejä, jotka oli valmistettu muualla Latinalaisessa Amerikassa. Nyt nämäkin on löydetty uudelleen ja Havannan ja koko maan teillä liikkuu taas vanhoja brittiläisiä, saksalaisia ja ranskalaisia autoja, jotka itselleni ovat tuttuja jo lapsuudesta.

Eurooppalaisia 1950-luvun autoja Kuuban katukuvassa:CU_161112 Kuuba_0072 Austin A40 1951 VaraderossaVuosikymmenen alkupuolen Austin A40 Varaderossa ja Ford Prefect Cienfuegosissa edustivat katukuvan brittiautoja.
CU_161104 Kuuba_0142 Opel Rekord 1957-60 Havannan VallankumousauVuosikymmenen lopulla ulkoasunsa uusinut Opel Record Havannassa ja Mercedes Benz 180 Varaderossa toivat objektiiviin saksalaista autohistoriaa.
CU_161102 Kuuba_0079 1950-luvun Renault 4 CV Havannan AgramentolRanskasta oli tarjolla Renault 4 CV ja vuosikymmenen loppupuolen Simca Aronde.
cu_161102-kuuba_0056-rattikattoinen-vw-kupla-havannan-paseo-de-martillacu_161103-kuuba_0110-1970-luvun-vw-kleibbus-t2b-havannan-paseo-de-martillaKuuban vallankumouksen jälkeiset Volkswagenit lienee valmistettu Meksikon tai Brasilian tehtailla.

Vallankumouksen jälkeiset ensimmäiset 30 vuotta Kuuban autot tulivat enimmäkseen Neuvostoliitosta. Suurimman osan Kuuban nykyisestä autokannasta muodostavatkin Ladat, Mosset ja Volgat, osui kameran objektiiviin yksi edustusauto Tsaikakin. Kaikkiaan neuvostoliittolaisia autoja on Kuuban liikenteessä noin 100 000 ja yhdysvaltalaisia klassikkoautoja noin 60 000. Kuuba lieneekin maailman ainoa maa, jossa on melko tasapuolisesti niin jenkki- kuin neukkurautojakin. Neuvostoliiton lisäksi Kuubaan tuotiin jonkin verran autoja muistakin Itä-Euroopan maista, ainakin Skodia ja Polski Fiateja.

CU_161105 Kuuba_0179 Ladat ja Mosse Pinar del Rion Calle Jose MaEniten Kuubassa on neuvostoliittolaisia Ladoja ja Moskvitšeja, kuten tässä Pinar del Rion parkkijonossa. Huolellisesti viimeistelty Lada 2107 Trinidadissa.
CU_161112 Kuuba_0033 Volga M-22 (1962-70) VaraderossaVaraderon Volga M-22 on kooltaan jenkkiautojen luokkaa, edustusauto Tšaika M14 Viñalesin laaksossa jo paljon suurempi. Kuuban hallinto sai aikoinaan näitä lahjana Neuvostoliitolta. Nyt niitäkin on takseina.
CU_161103 Kuuba_0082 Skoda Octavia 1960-luvun alkupuolelta HavanMuun Itä-Euroopan autotuotannosta liikkui Kuuban teillä mm. Skoda Octavia Havannassa ja pieni Polski-Fiat Varaderossa.

Neuvostoliiton hajottua ja kauppasuhteiden sinne katkettua Kuuban talous joutui kriisiin ja öljyntuonnin tyrehdyttyä siirtyi liikenne hevos- ja pyörävetoiseksi. Tilanteeseen tuli helpotusta vasta, kun maa solmi Venezuelan kanssa sopimuksen lääkäripalveluiden vaihdosta öljyyn.

CU253519 Kuuba Joukkoliikennettä Camagüeyssa 1996Camagüeyn öljytöntä joukkoliikennettä 1996. Uusi ystävä toi Kuubaan öljyä, mutta autot piti hankkia muualta.

Venezuela ei kuitenkaan tuottanut autoja ja sen oma talous ajautui kaaokseen. Tilanne oli otollinen Kiinalle, joka etsii markkinoita kaikkialta maailmasta. Kuuban uusin autokanta onkin lähinnä kiinalaista. Yleisin merkki näytti olevan Geely, jonka valmistaja omistaa nykyisin myös Volvon. Geelyjä näkyi niin poliisiautoina, takseina kuin vuokra-autoinakin. Toinen autovuokraamojen suosima kiinalaismerkki on MG, joka meilläkin oli allamme 1500 kilometrin verran. Niinpä, kiinalaiset ovat ostaneet perinteisen brittiurheiluauton tuotemerkin ja logon. En olekaan aiemmin ollut MG:n ratissa. Eteläkorealaisetkin ovat viime aikoina onnistuneet myymään autoja Kuubaan. KIAt ja Hyundait sulautuvat Kuuban sekalaiseen liikenteeseen. Näin Kuubakin vähitellen autoistuu.

cu_161106-kuuba_0004-kiinalaiset-geely-ja-mg6-vuokra-autot-vinalesissa-pinar-del-rion-provinssissacu_161115-kuuba_0036-hyundai-accent-varaderossaKiinalaiset vuokra-autot casan pihassa Viñalesissa, katalonialaisnaapuriemme Geeley ja meidän MG6. Kuuban viimeisen automatkamme Varaderosta Havannan lentokentälle hoiti Hyundai -taksi. Autoa valmistetaan myös Beijing Hyundain tehtaalla Kiinassa, joten en sen valmistusmaasta ole ihan varma.
CU_161102 Kuuba_0329 Havannan vanhan kaupungin Calle MercaderesPoliisi-Ladat vaihtuvat vähitellen poliisi-Geelyihin.
CU_161103 Kuuba_0017 Chevrolet Task-Force Viking, ohittamassa kiKuorma- ja maastoautojen Kuubaan tuontisuunta on sama kuin henkilöautoillakin; Pohjois-Amerikan jälkeen Neuvostoliitosta ja sitten vielä idempää. Klassikkokuorma-autojenkin määrällinen ykkönen on Chevrolet, tässä lajinsa viimeisiin kuuluva Task-Force Viking 1960-luvun vaihteesta Havannan vanhassa kaupungissa. Maastureissa neuvostoliittolainen UAZ-469 on ehdoton ykkönen, mutta haastajan se on saanut sitä muistuttavasta kiinalaisesta Beijing BJ212:sta, joka tässä paloautona.

edelliset postaukset:

LÄNSI-KUUBAA HAVANNASTA VIÑALESIN LAAKSOON
https://sakuva.wordpress.com/2016/12/08/lansi-kuubaa-havannasta-vinalesin-laaksoon/

KUUBAN RAPISTUNUT PÄÄKAUPUNKI HAVANNA
https://sakuva.wordpress.com/2016/12/01/kuuban-viehattavan-rapistunut-paakaupunki-havanna/

KUUBAN KUVIA 2016:
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/KUUBA+2016/

KUUBAN AUTOJA 2016 (kuvat):
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/KUUBAN+AUTOJA+2016/

KUUBAA TURISMIN ALKUASKELISSA (1986-87):
https://sakuva.wordpress.com/2016/10/26/kuuban-turismin-alkuaskelissa/

KUUBAN KUVAT 1996-97:
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/KUUBA/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA YLI 120 MAASTA

(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
HTTP://SAKUVA.BLOGSPOT.FI/


KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
 HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s