KUUBAN ROAD TRIP & SEN CASAT

Aiemmat Kuuban postaukset:
KUUBAN VIEHÄTTÄVÄN RAPISTUNUT PÄÄKAUPUNKI HAVANNA / LÄNSI-KUUBAA HAVANNASTA VIÑALESIN LAAKSOON / KOLONIALISMIN JA VALLANKUMOUKSEN KESKI-KUUBA / KUUBAN MONIPUOLISTUVA AUTOKANTA / KUUBAN TURISMIN ALKUASKELISSA
Kuuban kuvia:
KUUBA 2017 / KUUBAN AUTOJA 2017 / KUUBA 1996-97
Mistä maista juttuja ja kuvia? : SAKUVAMAAT

Kirjoitin marraskuisesta Kuuban matkastamme neljä postausta, jotka käsittelivät Havannaa sekä Länsi– ja Keski-Kuubaa sekä tietysti Kuuban autoja. Viimekuisen Arabian niemimaan matkamme painaessa päälle siirtyi tämä Kuuban automatkailua koskeva postaus muutamalla kuukaudella.

Kolmen Havannan päivän jälkeen haimme auton REX-vuokraamon Havannan Malecónin toimistosta. Kuubassa on muutamia autonvuokrausfirmoja, joista REX ei kuulu suurimpiin. Emme olleet valinneet vuokraamoa itse, vaan se sisältyi matkatoimisto Aventuran kanssa räätälöityyn matkaohjelmaamme. Saimme allemme uuden Kiinassa valmistetun MG DVVT6:n, jolla oli mittarissa vasta vähän yli 30 000 kilometriä.

1500 kilometrin road trip

Havannasta matkamme jatkui länteen Viñalesin laaksoon, joten vuokraamon sijainti oli meille aika hyvä. Pyysimme vielä ohjeet ajoreitistä. Heidän neuvostaan ja aiemmin lukemamme perusteella valitsimme suoran Autopista Este-Oesten (A4) rantaa seuraavan ja maisemiltaan kauniimman mutta huonokuntoisemman tien sijaan. Nelikaistainen tie oli ihan hyvä, autoliikennettä oli harvakseltaan ja muita tiellä liikkujia suurin piirtein saman verran.

CU_161105 Kuuba_0034 MG6n alkutarkastus Havannan Malecónin REX-MG käytiin tarkkaan läpi ennen road tripimme alkua. Isänmaa tai kuolema – Me voitamme innosti Fidel Castro autopistalle päästyämme.

Poikkesimme tieltä Soroan kohdalla, sillä edellisestä Las Terrazasin tienhaarasta ajoimme ohi, koska siitä oli unohtunut tienviitta. Kohteemme olivat Sierra del Rosarion maisemat ja Las Terrazasin entiset kahviplantaasit. Nyt kiersimme reitin päinvastaiseen suuntaan ja tullessamme tien toiseen päähän, oli siellä Las Terrazasin alueen portti, jolla Havannasta päin tulevilta kerättiin pääsymaksu. Meille, jotka olimme menossa puistosta pois, avautui puomi maksutta.

CU_161105 Kuuba_0045 Soroa Artemisan provinssissa+CU_161105 Kuuba_0156 Complejo Las Terrazasin Puerta las Delicias (portti) Artemisan provinssissaEnsimmäinen poikkeama autopistalta toi eteemme Sierra del Rosarion vuoriston. Las Terrazasin pääsymaksua kerättiin vain Havannan suunnalta tulijoilta.

Autopista päättyi Pinar del Rion provinssipääkaupunkiin. Moitittavaa ei ollut sieltä Viñalesiin johtavasta 241-tiestäkään. Viñalesin laakson luolat ja muut kohteet ovat sen verran hajallaan, että auto on ehdottomasti paras tapa niihin tutustumiseen. Tiet kohteillemme olivat hyviä, mutta casa-naapureinamme asustanut katalonialaispari oli käynyt Meksikonlahden rannalla, jonne vievät pienemmät tiet olivat heidän mukaansa surkeita.

CU_161106 Kuuba_0138 Viñalesin El Palenque de los Cimarrones PiAuto on paras vaihtoehto Viñalesin laakson luoliin tutustumiseen, vaikka hevosellakin pääsee.

Viñalesista palasimme samaa autopistaa Havannan kehälle. Kehä ei ollut ihan selkeä, joten itään vievän Autopista Nacionalin (A1) löytämisessä oli vähän vaivaa. Poliisin virka-asua muistuttavasti pukeutunut nuori mies pysäytti meidät kehällä. Ei hän poliisia leikkinyt, mutta väitti, että reitillämme olisi onnettomuus ja tie olisi suljettu. Hän kuitenkin tarjoutui johdattamaan meidät kiertotielle. Enempää hän ei sitten ehtinytkään ennen kuin paikalle tuli isompi mies omine juttuineen. Edessämme jo näkyi meidän Santa Claraan johtavan tiemme risteys. Tämä mies taas valisti meitä, että Kuubassa on kaksi Santa Claraa ja edessä oleva tie veisi siihen väärään. Ystävällisyyttään hänkin tulisi neuvomaan meille oikean tien, joka on lähellä hänen työpaikkaansa. Tässä vaiheessa kiitimme häntä avusta ja käännyimme sille ”väärälle” Santa Claran tielle.

CU_161105 Kuuba_0159 Autopistan hevosliiikennettä Artemisan proAutopista A4:n verkkaista liikennettä. ”Bussi”pysäkit olivat yleensä siltojen alla.

Ajoimme Autopista Nacionalia Cienfuegosin tielle asti poiketen vain Castron komentopaikkamuseossa Australian kylässä. Yli 400 kilometrin päiväajon jälkeen saavuimme Cienfuegosiin illan pimettyä. Kaupungin keskustan läpiajo oli hevos- ja pyöräliikenteen vuoksi haasteellinen, mutta selvä ruutukaava johdatti meidät casallemme.

CU_161107 Kuuba_0056 Mayabequen provinssin rajatauluAutopista A1 vei usean provinssin halki.

Cienfuegosista jatkoimme Trinidadiin, josta on tullut turhan turistipitoinen. Matkaa sinne oli vain alle sata kilometriä, joten perille saavuimme jo valoisaan aikaan. Kaupunkipäivän jälkeen teimme Keski-Kuuban kiertomatkan. Los Ingenioksen (sokeritehtaiden) laakso jakaa UNESCOn maailmanperintöstatuksen Trinidadin vanhan kaupungin kanssa. Sieltä jatkoimme Che Guevaran kaupunkina tunnettuun Santa Claraan ja edelleen Remedioksen kaupunkiin, josta ollaan luomassa uutta turistikohdetta, eikä suinkaan suotta.

CU_161110 Kuuba_0178 Villa Claran ja Sancti Spírituksen provinsTrinidadista Los Ingenioksen kautta Santa Claraan vievä tie, jolle en edes löytänyt numeroa, on päätieksi merkittyä 152-tietä huomattavasti parempi vaihtoehto. Provinssien rajat molemmilla teillä. Kuvan jälkeen 152 huononi edelleen, muttei valo enää riittänyt kuvaamiseen.

Kierroksemme piti jatkua Sancti Spírituksen provinssipääkaupunkiin, mutta päivä alkoi jo pimetä, joten palasimme Santa Claraan ja sieltä suoraan takaisin Trinidadiin. Manicaraguassa oli valittavana kaksi reittivaihtoehtoa. Valitsimme lyhyemmän, jonne tienviittakin osoitti. Tiellä 152 havaitsimme lopulta, mitä tarkoittaa käsite ”Kuuban huonot tiet”. Tie oli välillä lähes ajokelvoton ja pimeyskin oli jo laskeutunut, kun epätoivoisesti matelimme Parque Natural Topes de Collantesin läpi näkemättä mitään sen kauneudesta. 50 kilometrin pituista tuskaa kesti pari tuntia.

Trinidadin jälkeen auto piti palauttaa Varaderoon. Koska meillä oli koko päivä aikaa, ajoimme Sikojenlahden kautta. Sinne johtavalla tiellä oli kai liikaa asfalttipintaa liikenteeseen nähden, joten osalla tieosuutta oli toinen kaista otettu riisinkuivauskäyttöön. Viimeinen etappimme oli ajo eri teitä maan poikki Karibian rannalta Atlantin rannalle ja Varaderon vanhaan turistikeskukseen.

CU_161111 Kuuba_0059 Riisinkuivausta tiellä Matanzasin provinssSikojenlahden tiellä 122 asfalttia riitti liikenteen lisäksi myös riisinkuivaukseen. Ikuisesti kohti voittoa totesi Che Guevara, kun ajourakkamme läheni päätöstään.

1500 kilometrin ajomatkastamme valtaosa oli siis ihan normaalikuntoista tietä. Tuskin kuitenkaan 1450/50 on oikea suhde koko maan tiekannassa. Toisaalta taas paljon huonompia teitä on ajettu Euroopassakin.

Ajamillamme teillä ei ollut tiemaksuja. Maksullinen kuitenkin on Havannan ja Varaderon välinen Carratera Central. Sen välin tosin istuimme auton takapenkillä.

CU_161105 Kuuba_0077 Härkävankkureita Soroassa Artemisan proviMatkaa tehtiin härillä varsinkin pienemmillä teillä, tuskin kuitenkaan maksavalla Carratera Centralilla oli sitä koskevaa taksaa.

Ei bensaa joka risteyksestä

Polttoaineen saanti on Kuubassa ollut ongelmallista ensin Neuvostoliiton hajottua ja sitten uuden tukijan Venezuelan jouduttua talousahdinkoon. Kuubassa on viime aikoina löydetty omaakin öljyä, mutta sen hyödyntäminen on vasta alkutekijöissään.

Niinpä huoltoasematiheys on paremminkin harvalukuisuutta. Autopistojen varsilla ja kaupungeissa niitä löytyy, mutta esim. nelikaistateillä vain toisella puolella, joten väärään suuntaan ajavalla on vaikeuksia ajaa tankille. Paikalliset ajavatkin usein kaistoja erottavan penkereen yli.

CU_161105 Kuuba_0040 Huoltoasema Havannan Malecónin risteyksessHuoltoaseman ohi ei yleensä kannata ajaa pysähtymättä, sillä Kuuban huoltoasematiheys on vielä melko harva. REXin Havannan toimiston naapurissa kuitenkin näin teimme, sillä auto oli jo tankattu muiden toimesta.  Ehkä oman öljyn löytäminen helpottaa tilannetta tulevaisuudessa. Öljypumppu Atlantin rannalla.

Vuokra-autot käyttävät korkeaoktaanisempaa (94) bensiiniä kuin paikalliset (87 tai 90). Lisäksi vanhoihin jenkkirautoihin on yleensä vaihdettu dieselmoottorit. Niinpä joka huoltoasemalta ei välttämättä saa haluamaansa polttoainetta. 94 oktaanisen bensiinin hinta oli kaikkialla CUC 1,20/litra.

Omat säännöt autonvuokrauksessa

Yleensähän auto vuokrataan ja palautetaan tankki täynnä. Kuubassa lähtökohta on tyhjä tankki joka täytetään vuokraajan kustannuksella. Siten auton voi palauttaa tankki tyhjänä. Eri asia on kuinka tyhjäksi sen uskaltaa ajaa, ettei polttoaine lopu ennen palautusta. Auton vuokraan ei myöskään sisälly minkäänlaista vakuutusta, joka on kuitenkin pakollinen. Vakuutuksen suuruus on CUC 20/päivä. Lisäksi pitää maksaa CUC 200:n suuruinen takuumaksu, jonka saa takaisin, jos palauttaa auton vahingoittumattomana. Juuri ennen lähtöämme Aventura vahvisti Kuubasta, että takuumaksun voi maksaa kansainvälisen käytännön mukaan luottokortilla, mikä maksu sitten mitätöitäisiin. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan takuumaksuksi kelpasi vain käteinen, CUCit tai eurot huonolla kurssilla. Auton palauttamisen jälkeen sait käteesi CUC 200:n tukun, jolle sitten voit miettiä käyttöä. Outoa oli lisäksi se, että vakuutuksen voi maksaa luottokortilla, takuumaksua ei.

CU_161105 Kuuba_0041 MG6n alkutarkastus Havannan Malecónin REX-Havannassa kaikki MG:n viat kirjattiin ylös, mutta Varaderossa riitti ylimalkainen katse auton suuntaan kun palautimme sen pieneen toimistoon ja CUC 200 palautettiin meille.

Neljä casaa ja yksi all inclusive

Kuuban turismi kasvaa melkoista vauhtia eikä hotellikapasiteetti oikein pysy perässä. Tämä taas lisää yöpymisten hintaa. Yhä suosituimmiksi ovat tulleet yksityismajoitusta tarjoavat casa particularet. Monista niistä on muodostunut pieniä majataloja. Meidän matkallamme näitä yksityismajoituksia oli kaikkiaan neljä, joissa vietimme yhteensä 10 yötä. Kaikissa kuului aamiainen hintaan. Söimme myös kaikissa vähintään yhden illallisen. Casojen kotiateriat olivat vähintään samaa luokkaa kuin kaupungin ravintoloissa. Illallisten hinnat olivat 10-15 CUCia hengeltä, samaa luokkaa kuin kaupungillakin.

Tämä toinen Kuuban matkamme alkoi vuoden 1951 Chevroletin takapenkillä Havannan José Martín lentoasemalta Havana Viejan majapaikkaamme Casa Azuliin (Casa Villa Azul Michel y Greisy). Sen sijainti oli loistava todellisen vanhan kaupungin keskustassa. Lyhyen kävelymatkan päässä oli myös vanhan kaupungin turistiosa.

CU_161102 Kuuba_0205 Villa Azul Havannan vanhan kaupungin CalleVilla Azul vanhan Havannan sydämessä ja lähtötunnelmia naapurin ja isäntäväen seurassa.

Rakennuksen yläkerroksiin johtivat jyrkät ja kapeat portaat, mutta isäntä kantoi matkatavarat mennen tullen. Siellä oli muutama makuuhuone kylpyhuoneineen. Ruokasalin parvekkeelta saattoi tarkkailla kadun elämää. Emäntä puhui erinomaista englantia ja auttoi meitä asioiden hoitamisessa. Havannan casassamme viivyimme neljä yötä.

Ensimmäinen ajopäivämme vei meidät Viñalesin kylään, jossa majapaikkamme oli hieman keskustan ulkopuolella oleva Casa Villa Maravilla. Uudehkossa rakennuksessa oli kolme huonetta, mutta uutta rakennettiin koko ajan. Nuori isäntäpari ei puhunut englantia, mutta auttoi alueen parhaiden käyntikohteiden etsimisessä. Auton sai pihalle huoneemme eteen. Olimme Viñalesissa kaksi yötä.

CU_161105 Kuuba_0264 Villa Maravilla Viñalesissa Pinar del RionCasa Villa Maravilla isäntäpareineen ja pihaparkkeineen.

Matkamme pisin ajomatka vei Viñalesista Cienfuegosiin. Perille päästyämme oli jo ilta, mutta saimme majapaikassamme Casa Jorge y Aliciassa vielä illallista, vaikka yleensä illallinen pitää tilata etukäteen. Casamme sijaitsi meren ympäröimän Punta Gordan kaupunginosassa. Täällä asuimme vain yhden yön. Auto yöpyi casan aidatulla pihalla.

CU_161108 Kuuba_0007 Casa Jorge y Alicia Cienfuegosin Punta GordCasa Jorge y Alicia on enemmän majoitusliike kuin perhemajoitus.

Matkan viimeinen casa particularemme oli Hostal Casa La Milagrosa Trinidadissa. Kolmen yön kotimme sijaitsi kävelymatkan päässä vanhan kaupungin keskustasta. Kotikatuammekin kaunistivat perinteiset talot. Paikan ruokasali oli ihana kattoterassi, josta oli hienot näköalat kadullemme. Auto oli kadulla asuntomme edustalla ja sitä vartioivat naapurit pientä maksua vastaan.

CU_161109 Kuuba_0012+CU_161111 Kuuba_0003+CU_161111 Kuuba_0026 Trinidadin Hostal Casa La MilagrosaHostal Casa La Milagrosa, useampi autoa valvova silmäpari, ruokasali kattoterassilla ja vieraanvarainen isäntäpari.

Viihtyisien casojen jälkeen oli loppumatkamme neljän yön majapaikka Sol Sirenas Coral -all inclusive -hotelli. Huoneemme oli jo hieman kulunut, mutta alue rantoineen oli upea. Luontokuvaajapuoltani ilahdutti lintujen runsaus. All inclusive -palvelu toimi hyvin ja henkilökunta oli ystävällistä kuten casa particular -majoituksissammekin.

CU_161115 Kuuba_0002+CU_161114 Kuuba_0109 Varaderon Sol Serenas-hotelli Matanzasin provinssissaSol Sirenas Coralin pihapiiri oli melko viihtyisä ja tarjoilu pelasi.

Onnistunut räätälöity matka

Aventuran kanssa räätälöity matka tuli edullisemmaksi kuin vastaavanpituiset ryhmämatkat, lähinnä kai siksi, että majoitukset olivat pääosin casa particulareissa. Tärkeintä on kuitenkin se, että ohjelman sai muotoiltua haluamakseen. Lisäksi Aventuran osuus helpotti omaa työmäärää, onhan sillä suomalaisista matkanjärjestäjistä kai laajin kokemus Kuuban matkoista.

16 päivän ja 14 yön matkapaketin hinnaksi kahdelta hengeltä tuli 5308 euroa sisältäen lennot, majoituksen, Kuuban turistikortit, lentokenttäkuljetukset ja auton vuokran lukuun ottamatta vakuutusmaksua ja tietenkin polttoainetta. Aikaisempien kokemusten pohjalta valitsimme lentoreitin Pariisin sijasta Amsterdamin kautta, mennen päivälento, tullen yölento.

Kuuban turistivaluutta CUC on sidottu Yhdysvaltain dollariin. Dollareita ei kuitenkaan kannata matkavaluutaksi ottaa, sillä ainakin viime syksynä niiden vaihtamisesta joutui maksamaan kohtuuttoman 15%:n provision. Valuutaksi kannattaa ottaa siis euroja, vaikka vaihtopalkkiot tekevät CUCista lähes euron suuruisen. Meillä keskikurssi oli vähän alle 0,95.

Edellisestä Kuuban matkastamme oli kulunut jo pari vuosikymmentä. Meitä kiinnosti miten maa oli tänä aikana muuttunut. Turismi oli tietysti lisääntynyt paljon, mutta muuten maa ei mielestämme ollut muuksi muuttunut. Ehkä suuremmat muutokset ovat vielä edessäpäin.

Kuuba-kirjallisuutta Kuubasta

Kuubassa painetaan paljon maata käsittelevää kirjallisuutta myös englanniksi. Tässä suosikkejamme.

 Road Guide Cuba+Cuba in your Hands+Old Havana in your Hands+A Cuban´s CuisineMatkaoppaaksi ja kulinarismiin
Cuba by Korda+Calle Cuba+Why the Cuban Revolution+Cuban La HabanaValokuvista ja tiedosta kiinnostuneille sekä nahkakantinen muistiinpanoille

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA YLI 120 MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s