HIMALAJALTA SILKKITIELLE – AASIA-PAINOTTEINEN VUOSI 2018

Mount Everest ja muuta Himalajaa Kathmandu-Paro -lennolta.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Päättyvän matkailuvuoden kaukomatkat suuntautuivat Aasiaan. Himalajan mahtavat vuoret näkyivät niin Nepalissa, Bhutanissa kuin Tiibetissäkin. Silkkitietä taas kuljettiin sekä Kiinassa että Uzbekistanissa. Vuoden suuria metropoleja olivat Kiinan Peking ja Bangladeshin Dhaka. Euroopan roadtrip suuntautui tänä vuonna Skandinaviaan. Norjan Skandit vuonoineen vetävät vertoja Himalajallekin.

my flightradar24 2018
Vuoden 2018 lennot suuntautuivat Aasiaan.

Nepal – Bhutan – Bangladesh maaliskuussa

Vuoden ensimmäinen matkamme suuntautui Intian niemimaan pohjoisimpiin maihin. Nepalissa olimme käyneet jo 1990-luvun puolivälissä mutta sen jälkeen maassa on tapahtunut paljon. Pian käyntimme jälkeen alkanut sisällissota kesti kymmenen vuotta. Kiista uudesta perustuslaista kesti sekin lähes kymmenen vuotta. Sopua ei ollut vielä löytynyt, kun Nepaliin iski huhtikuussa 2015 voimakas 7,8 magnitudin maanjäristys, joka tuhosi pahoin etenkin Kathmandun laaksoa. Maa tarvitsi kaikki voimavaransa sen tuhojen korjaamiseksi, joten perustuslaki piti hyväksyä alta pois. Laki  astui voimaan seuraavana syksynä ja marraskuussa 2017 pidettiin sen mukaiset vaalit. Maailman ainoasta hindukuningaskunnasta tuli demokraattinen liittotasavalta.

NP_180315 Nepal_0115 Swayambhunathin stupa Kathmandussa
Swayambhunathin stupan ikoniset silmät tuijottavat myös monissa matkailumainoksissa.

Maanjäristyksestä oli kulunut lähes kolme vuotta ja entisöintityöt olivat edenneet, mutta vielä olivat Kathmandun laakson kohteet surullista kuvattavaa. Niistä seitsemän muodostaa yhdessä UNESCOn maailmanperintökohteen.

NP_180314 Nepal_0204 Kathmandun Hanuman Dhoka Durbar Squarella
Maailmanperintökohteisiin kuuluvalla Hanuman Dhokalla Kathmandun Durbar Squarella olivat pihapiirin entisöintityöt vielä kesken.

Kathmandusta lensimme Bhutanin Paroon Mount Everestin ja muiden Himalajan huippujen näkyessä koneen vasemmalla puolella (alkukuva). Bhutan myy itseään onnellisuuden maana, vaikkei se kansainvälisissä onnellisuusvertailuissa olekaan kovin hyvin menestynyt. Bhutan kuuluu jyrkän buddhalaisuuden maihin, joissa muilla uskonnoilla ei ole sijaa. Bhutanissa on kuitenkin paljon nähtävää ja kuvattavaa omaperäisestä kulttuurista mahtavaan luontoon.

BT_180317 Bhutan_0142 Kirsikkapuut kukassa Thimphun Tashichho Dz
Pääkaupunki Thimphun Tashichho Dzong on sekoitus linnoitusta, museota, luostaria ja hallituksen istuntopaikkaa.

Bhutanin ehdoton ykköskohde on Tiikerinpesän luostari, jonne kiipeäminen käy hyvin päivän urakasta.

BT_180318 Bhutan_0140 Tiikerin pesä (Paro Taktsang) Paron laaks
Nousu Tiikerin pesälle vastaa vähintään päivätyötä.

Matkan kolmas kohde oli matkailumaana tuntematon Bangladesh, eivätkä rajaviranomaisetkaan eivät oikein tienneet, miten toimia turistien kanssa. Vuonna 1971 vapaussodan jälkeen itsenäistyneen Bangladeshin perustajan ja kansakunnan isän Sheikh Mujipur Rahmanin nimi ja kuva tulivat aikoinaan tutuksi sen ajan median kautta.

BD_180323 Bangladesh_0161 Pääministeri Sheikh Hasina ja Mujipu
Bangladeshin nykyinen pääministeri Sheikh Hasina on maan isän Mujipur Rahmanin tytär ja hänen perustamansa Awamiliiton nykyinen puheenjohtaja. Maan lipun punainen vapauden aurinko kuvaa vapaustaistelussa annettua veriuhria. Vihreä taas kuvaa maan rehevyyttä (Wikipedia).

Pääkaupunki Dhaka on kaoottisuudessaan Intian Delhiin verrattava metropoli. Liikenneruuhkat eivät rajoittuneet Dhakaan, vaan liikenne seisoi lähes kaikkien kaupunkien läheisyydessä. Bangladeshin ruuhkista ja niiden välisestä hurjastelusta saimme nauttia koko päivän kestäneellä parinsadan kilometrin matkalla Bograan ja parin päivän kuluttua taas takaisin pääkaupunkiin. Nähtävää tässäkin maassa on runsaasti niin Dhakan kuin Bogrankin seudulla ja ystävälliset ihmiset olivat kovin kiinnostuneita harvinaisista turisteista, joita haluttiin mukaan kännyköiden selfieihin.

BD_180323 Bangladesh_0475 Dhakan Vaaleampunainen palatsi Ahsan M
Vaaleanpunainen palatsi Ahsan Manzil kuuluu pääkaupunki Dhakan nähtävyyksiin.
BD_180322 Bangladesh_0185 Paharpur vihar (Somapura Mahavihara) N
Paharpurin buddhalaisen viharan rauniot on maailmanperintökohde Bogran lähellä.

Matkan kuvat: NEPAL 2018 / BHUTAN 2018 / BANGLADESH 2018
Matkan blogipostaukset: PALUU NEPALIN DEMOKRAATTISEEN LIITTOTASAVALTAAN / BHUTAN – MYSTINEN LOHIKÄÄRMEEN MAA / BANGLADESHIA RUUHKISSA SEISTEN JA HURJASTELLEN

Peking – Lhasa Express – Tiibet – Xi´an kesäkuussa

Kiinan pääkaupunki Peking oli meille jo tuttu kolmelta aiemmalta matkalta. Nyt osunut hellesää oli kuitenkin uusi kokemus siellä eikä kiipeäminen Kiinan muurille ollut yhtä helppoa kuin aiemmalla kerralla. Muurin lisäksi päivitettiin myös kaupungin muut tunnetut maailmanperintökohteet Kielletty kaupunki ja Taivaan temppeli.

CN_180623 Kiina_0095 Kiinan muuri Mutianyussa
Kiinan muuria Matianyussa.
CN_180623 Kiina_0235 Pekingin Shitou Hutong
Pekingin hutongit edustavat katoavaa kansanperinnettä.

Seuraava etappi Pekingistä Tiibetin pääkaupunkiin Lhasaan tehtiin junalla maailman korkeimmalla kulkevalla rautatiellä. Himalajalla yli viiden kilometrin korkeudessa ilma oli varsin ohutta.

Lhasa on ennen kaikkea lamalaisuuden eli tiibetinbuddhalaisuuden keskus ja pyhä kaupunki. Se oli Tiibetin johtajien eli dalai-lamojen hallintokaupunki vuoteen 1959, jolloin hallitus joutui pakenemaan Kiinan valloittamasta maasta.

CN_180626 Kiina_0061 Tiibetin ylänköä
Tiibetin ylänköä Himalajalla.
CN_180626 Kiina_0058 Nagchun (Naqun) asemalaituri Tiibetissä
Junamatkan korkein pysähdys yli 4,5 kilometrin korkeudella sijaitsevalla Nagchun (tai Naqun) asemalla.

Lhasan ja Tiibetin päänähtävyys on entinen dalai-lamojen hallituspalatsi Potala, joka on nykyään museona. Kukkulan laella sijaitsevan palatsin 13-kerroksisen palatsin uskonnollista osaa kutsutaan punaiseksi palatsiksi. Sen yhteydessä olevaa entistä asuinosaa kutsutaan valkoiseksi palatsiksi. Huoneita Potalan palatsissa on yli tuhat, jotka kaikki eivät tietenkään ole avoinna matkailijoille. Mutta ne, joihin pääsee tutustumaan, ovat todella upeita. Valitettavasti valokuvaaminen sisätiloissa on kielletty.

CN_180628 Kiina_0343 Lhasan Potalan palatsi Tiibetissä
Potalan palatsi hallitsee Lhasan kaupunkikuvaa.

Potalan palatsi kuuluu UNESCOn maailmanperintölistalle. Sen kanssa samaan kokonaisuuteen kuuluu myös lamalaisuuden tärkein pyhiinvaelluskohde Jokhangin temppeli vanhan kaupungin sydämessä. Kultakattoinen nelikerroksinen rakennus käsittää useita koristeltuja pyhäkköjä, mutta sielläkään ei saanut kuvata.

CN_180627 Kiina_0289 Lhasan Joghang Temple Barkhor Squarella Tii
Jokhangin temppeli Barkhor Squaren varrella.

Jokhangin temppelin edustalla on Lhasan pääaukio Barkhor Square. Temppelin edessä on neljä suurta suitsukeuunia. Aukiolta lähtee keskiaikainen noin kilometrin mittainen pyhiinvaellusreitti, joka kiertää Jokhangin temppelin ympäri. Nykyään tätä Barkhor Circuitia kiertävät myötäpäivään myös turistit sulassa sovussa rukousmyllyjään pyörittävien pyhiinvaeltajien kanssa.

CN_180629 Kiina_0103 Lhasan Barkhor Circuit Tiibetissä
Pyhiinvaeltajia rukousmyllyineen Barkhor Circuitilla.

Keskustan ulkopuolella sijaitsee kaksi tärkeää luostaria. Vuonna 1416 perustettu Drepung on koko Tiibetin suurin luostari. Nykyään munkkeja siellä on noin 700. Luostariin tutustumisen jälkeen seurasimme munkkien väittelytilaisuutta temppelin edustalla.

CN_180628 Kiina_0315.20 Munkkien väittely Seran luostarilla Lha
Munkkien väittely Seran luostarilla.

Sera on toinen iso Gelug-yliopistoluostari, jossa on nyt noin 500 munkkia. Sera on erityisen kuuluisa munkkiväittelyistään. Erikoista on, että väittelyjen kuvaaminen on kielletty, mutta kieltotaulun alakulmassa lukee, ettei kielto koske kännykkäkameroita.

Kiinan matkan kolmas kohde oli entinen pääkaupunki ja legendaarisen Silkkitien alkupiste Xi´an. Sen mahtavat kaupunginmuurit ovat Kiinan parhaiten säilyneet. Muurien ympäröimän vanhan kaupungin mielenkiintoisin kohde on muslimikortteli ja sen Suuri moskeija.

CN_180701 Kiina_0638 Xi'anin eteläistä kaupunginmuuria
Xi’anin kaupunginmuurit ovat Kiinan parhaiten säilyneet.

Maailman otsikoihin Xi´anin nosti vuonna 1974 löytynyt Kiinan ensimmäisen keisarin valtava terrakotta-armeija. Tämä 8000 yksilöllistä sotilaspatsasta ja satoja hevosia käsittävä armeija paljastui, kun maanviljelijä kuivana kesänä etsi uutta kaivonpaikkaa. Löydöt kohahduttivat koko maailmaa ja edelleen jatkuva kaivaminen ja löydösten ympärille rakennettavien museohallien teko alkoi. Nykyään alueella on kolme patsaiden kaivantohallia ja museorakennus.

CN_180701 Kiina_0056 Terrakotta-armeija Keisari Qin Shi Huangdin
Suuren hallin terrakotta-armeija.

Yhdistyneen Kiinan ensimmäinen keisari Qin Shi Huangdi (221–210 eaa) rakennutti tämän valtaisan terrakotta-armeijan suojaamaan hautaansa. Patsaat tehtiin mahdollisimman inhimillisen näköisiksi ja kaikilla oli eri kasvonpiirteet. Sotilaat olivat kirkkaan värisiä, mutta ne menettivät värinsä esiin kaivamisen jälkeen. Terrakotta-armeijakin kuuluu UNESCOn maailmanperintökohteisiin.

Matkan kuvat: KIINA & TIIBET 2018
Matkan blogipostaukset: PEKINGIN TOP 3 -MAAILMANPERINTÖKOHTEIDEN PÄIVITYS / LHASA EXPRESS – JUNAMATKA PEKINGISTÄ TIIBETIIN / TIIBETIN PYHÄ PÄÄKAUPUNKI LHASA / SILKKITIEN XI’AN MUURIEN JA TERRAKOTTA-ARMEIJAN SUOJASSA

Skandinavian roadtrip – Norjan Skandeja etelästä pohjoiseen

Kesän perinteinen Euroopan automatkamme suuntautui tänä vuonna Skandinaviaan. Matkan teemana olivat nytkin UNESCOn maailmanperintökohteet, joista muutamat olivat vielä aiemmin käymättömiä.

Ensimmäisenä päivitysvuorossa olivat Ruotsin suurimmat saaret Gotlanti ja Öölanti, joiden edelliskäynnistä oli kulunut jo kolme vuosikymmentä. Maailmanperintölistalle kuuluva hansakaupunki Visby on varsin viihtyisä matkakohde. Gotlannin kierroksella tutustuu moniin viikinkikohteisiin. Öölantikin on sitten viime käynnin saanut oman maailmanperintökohteensa saaren eteläosan maatalousmaisemasta. Öölannin sillan länsipäässä sijaitseva Kalmarin linna on tullut ulkoisesti tutuksi aiemmilta matkoilta, mutta nyt kuvasimme sen sisäpuoleltakin. Bonuksena saimme nauttia myös Leonardo da Vincin keksintöjä esitelleestä näyttelystä.

SE_180801 Ruotsi_0196 Visbyn Stora torget Gotlannissa
Visbyn Stora torget takanaan tuomiokirkko.
SE_180803 Ruotsi_0130 Bungemuseet-ulkoilmamuseo Pohjois-Gotlanni
Bungemuseet Pohjois-Gotlannissa.
SE_180805 Ruotsi_0014 Maailmanperintöalueen raja Etelä-Öölan
Öölannin peltoja ei ensisilmäyksellä uskoisi maailmanperintökohteeksi.
SE_180804 Ruotsi_0038 Kalmarin linnan näyttely Da Vinci – Inv
Leonardo de Vincin keksintöjä nykyihmisen ihmeteltäväksi.

Ruotsissa päivitimme vielä UNESCOn suojeleman Karlskronan laivastokaupungin ennen Juutinrauman ylitystä Tanskaan. Kööpenhaminan iltakävelyn jälkeen oli vuorossa ainoa varsinainen Tanskan kohteemme, Uuvutusajometsästyksen maisemat Pohjois-Sjællandissa. Se oli ohjelmassamme jo edelliskesänä, muttemme sitä aikapulan vuoksi silloin löytäneet. Miellyttävintä kohteessa olivat siellä käyskennelleet kuusipeurat, joita ei enää onneksi metsästetä. Nämä metsästysmaat olivat viimeinen ennen käymätön maailmanperintökohteemme varsinaisen Tanskan alueella.

SE_180805 Ruotsi_0155 Karlskronan Stunholmen Kungsbronilta
Karlskronan varuskuntakaupunki.
DK_180807 Tanska_0109 Kuusipeuroja Jægersborg Dyrehavessa Sjæl
Uuvutusmetsästyksen uhrien jälkeläisiä Jægersborg Dyrehavessa.

Tanskasta Norjaan koukkasimme vielä Ruotsin kautta. Ennen Norjaa poikkesimme Tanumin kalliopiirroksilla. Edelliskesänä tutustuimme tämän maailmanperintökohteen neljästä alueesta kahteen ja nyt kolmanteen Fossumin piirroksilla.

SE_180808 Ruotsi_0017 Fossumin kalliopiirrosalue Tanumissa
Fossumin kalliopiirroksia Tanumin maailmanperintökohteessa.

Edellisestä Norjan roadtripistä etelästä pohjoiseen oli kulunut jo pari vuosikymmentä. Nyt reittimme varrella oli UNESCOn suojeluksessa olevia niin kulttuuri- kuin luontokohteitakin. Rjukanin–Notoddenin teollisuusperintökohde käsittää kaksi tehdaskaupunkia ympäristöineen. Vanhoissa tehdasrakennuksissa on museoita ja Notoddenin alueella on Norjan suurin sauvakirkko Heddalissa. Maailmanperintökohteekseen UNESCO on kuitenkin valinnut sauvakirkoista vanhimman, Urnesin puukirkon. Sinne päästäkseen piti ylittää Lustrafjordenin vuono.

NO_180809 Norja_0148 Vemorkin teollisuuskompleksi Rjukanissa Tel
Vemorkin teollisuuskompleksi Rjukanissa.
NO_180810 Norja_0097 Urnesin sauvakirkko Sognin ja Fjordanen lä
Norjan säilyneistä sauvakirkoista Urnes on valittu maailmanperintölistalle.

Kauniita vuonomaisemia Norjassa riittää. Niistä varmaan kuvatuin on niin ikään maailmanperintölistalle kuuluva Geirangerinvuono. Sen saavuttaakseen piti ajaa ylös ja alas serpentiinitietä, mistä ahtamaton dieselbussimme ei oikein pitänyt. Maisemat kuitenkin palkitsivat ajosta aiheutuneen vaivan.

NO_180811 Norja_0134 Geirangerinvuono Flydalsjuvetilta
Ikoninen kuvakulma Geirangerinvuonolle.
NO_180811 Norja_0246 Rauma kommune Skandien vuoristossa
Norjan Rauma on toista maata.

Matkamme toinen norjalainen teollinen maailmanperintökaupunki oli Røros. Siellä turismi näkyi edelliskohdetta paremmin, vaikkei iltapäivällä mitään tungosta ollutkaan. Mielenkiintoista oli kävellä vanhalla kaivosalueella.

NO_180812 Norja_0180 Rørosin museoitua kaivosteollissusaluetta
Rørosin museoitua kaivosteollisuusaluetta.

Matkamme jatkui pohjoiseen. Runsaan viidensadan kilometrin päässä oli Vegan saaristo, viimeiseksi jäänyt ennen käymätön maailmanperintökohteemme Skandinaviassa. Saarille on kaksi laivareittiä, mutta elokuussa ei pohjoista reittiä enää liikennöity, joten mantereelle piti palata eteläistä reittiä, mikä pohjoiseen matkatessa lisäsi matkan pituutta.

NO_180814 Norja_0218 Sundsvollin rantaa Vegan saarella
Sundsvollin rantaa Vegan saarella.

Saaristo on merkittävä lintualue, jossa pesii monia lajeja. Me kiertelimme pääsaari Vegaa käyden sen idyllisissä satamissa. Tärkein niistä on Nes, jossa on saaren päämuseo E-huset.

NO_180814 Norja_0180 Nesin kalastajakylä Vegan saarella
Nesin kalastajakylä.

Jätimme vähäksi aikaa maailmanperintökohteet ja suuntasimme 850 kilometriä pohjoisempana sijaitsevaan Tromsøn (Tromssan) kaupunkiin. Nyt syynä oli sukulaisvierailu, jonka ohjelmaan kuului vaellus seudun korkeimmalle huipulle ja kuvauskierros lintujärven ympäri.

NO_180817 Norja_0138 Tromsøn iltapanoraamaa
Tromsøn iltapanoraamaa terassilta.
NO_180818 Norja_0104 Nattmålsfjettetin huippu Tromsøssä
Nattmålsfjettetin huippu Tromsøssä.

Seuraavat maailmanperintökohteet odottivat Altassa ja Hammerfestissa. Altan kalliopiirrokset ovat Pohjoismaiden tunnetuimmat ja myös turistisimmat. Tutustuimme niihin jo vuonna 1996. Nyt ne näyttivät jotenkin vaisuilta verrattuna Ruotsin Tanumiin, jonka piirrokset meistä ovat (ainakin näkemistämme) Pohjoismaiden parhaat.

NO_180820 Norja_0062 Altan kalliopiirroksia Finnmarkissa
Altan kalliopiirroksia Finnmarkissa.

Matkan viimeinen teema oli ajo Struven ketjun suuntaisesti pohjoisesta etelään. Pohjoisin mittauspiste on Hammerfestissa. Se on helposti saavutettava kaupunkialueella sijaitseva muistomerkki. Seuraava piste olikin sitten haasteellisempi. Ajoimme Altassa sijaitsevan Lille Raipasin parkkipaikalle, jolla nuoli osoitti mittauspisteelle vievää polkua. Etäisyydestä ei kerrottu mitään. Niinpä lähdimme vaeltamaan polkua ylämäkeen ja lähes parin tunnin vaelluksen jälkeen saavuimme pisteelle. Sitä mielenkiintoisempia olivat maisemat huipulta.

NO_180820 Norja_0160 Struven ketjun alkupiste Hammerfestissa
Struven ketjun alkupiste Hammerfestissa.

Norjan kaksi muuta UNESCOn listalle valittua mittauspistettä sijaitsee Kautokeinon kunnassa. Lodigenin mittauspisteen kyltti osoitti parkkipaikkaa, josta polun kai tuli johtaa itse pisteelle. Parkista lähti kuitenkin useita merkitsemättömiä polkuja, joten päätimme jatkaa matkaa seuraavalle Bealjášvárrin mittauspisteelle. Nyt parkkipaikalta oli merkitty oikea polku, jota taas lähdimme vaeltamaan. Etäisyyttä ei täälläkään ollut merkitty. Puolen tunnin kuluttua näimme kukkulalta, että polku jatkuisi kauas horisontin taa, joten käännyimme takaisin, jotta ehtisimme ajoissa leirintäalueelle Suomen puolelle.

Lyhyen kotimaan pysähdyksen jälkeen jatkoimme vielä kerran Ruotsiin, nyt Karesuandoon. Ruotsin pohjoisimman kirkon ja Laestadiuksen saarnatuvan lisäksi siellä sijaitsee maan pohjoisin Struven ketjun mittauspiste Tynnyrilaki. Matka pysähtyi kuitenkin sinne johtavan tien risteykseen, sillä tien yli oli vedetty puomi, joka oli lisäksi lukittu suurella munalukolla. Pajalan kunnassa sijaitsevalla Jupakan mittauspisteellä kävimme kolme vuotta aiemmin, joten lähdettiin etsimään Övertorneån Pullingin pistettä. Pikkutien varrelta löytyikin oikea viitta, joka ei kuitenkaan johtanut minnekään. Haparandassa sijaitsevan Ruotsin eteläisimmän mittauspisteen Perävaaran kyltin ohitimme, sillä sielläkin olimme jo aiemmin käyneet.

Tornionjoen ylitettyämme olimme taas Suomessa, jossa ajoimme Alatornion kirkolle, jonka tornissa on yksi Suomen puoleisista mittauspisteistä. Saavuimme kirkolle jo kolmatta kertaa ja aina sen ovet ovat olleet lukossa. Nyt tapasimme kirkkomaalla haudankaivajan, joka kertoi, että kirkko on avoinna ainoastaan jumalanpalvelusten aikaan eikä torniin turvallisuussyistä pääse silloinkaan.

Matkamme viimeinen Struven ketjun mittauspiste oli nykyään Jyväskylään kuuluvan Puolakan Oravivuorella. Tästä kuten muistakin Suomen mittauspisteistä on todettava, että opastus matkan pituusmainintoineen on hoidettu paljon Norjaa ja Ruotsia paremmin. Ennen viimeistä mittauspistettämme päivitimme vielä (kolmannen kerran) Suomen kolmannen maailmanperintökohteen Petäjäveden vanhan kirkon.

FI_180825 Suomi_0068 Petäjäveden vanha kirkko Keski-Suomessa
Matkan viimeiset maailmanperintökohteet olivat kotimaassa, Petäjäveden vanha kirkko ja…
FI_180825 Suomi_0136 Struven ketjun Oravivuoren mittauspiste Jyv
…Oravivuoren mittauspiste Jyväskylän Korpilahden Puolakassa.

Matkan kuvat: RUOTSI 2018 / TANSKA 2018 / TANSKA 2018 / SUOMI 2018
Matkan blogipostaukset: VISBY JA MUUTA GOTLANTIA / ÖÖLANTIA JA ETELÄISTÄ RUOTSIA / KØPIS & SEN JAHTIMAAT
Vielä keskeneräiset postaukset: NORJAN SKANDEJA ETELÄSTÄ POHJOISEEN / STRUVEN KETJUA HAMMERFESTISTA ETELÄÄN

Dieselvastaisuuden satoa

VW Multivan dieselbussimme on palvellut meitä moitteettomasti jo yhdeksänä kesänä. Viime kesän Skandinavian roadtripistäkin se selvisi kunnialla ylä- ja alamäistä huolimatta. Viha vanhoja dieselautoja kohtaan kasvaa Länsi-Euroopassa, eikä niillä enää saa pian ajaa Saksan moottoriteilläkään. Niinpä meidän piti ottaa seuraava askel VW-bussihistoriassamme. Ostimme syksyllä vähän nuoremman bensakäyttöisen Multivanin, johon ainakin vielä saa Saksan parhaan vihreän ympäristötarrankin. Se on sarjassaan jo viides matkailukäyttöön tuunattu Folkki-bussimme (itselläni kaikkiaan jo kuudes).

Ensimmäisen yhden yön roadtripin teimme sillä Savo-Karjalaan, lähinnä Punkaharjun kulttuurimaisemaan, jonka läpi kulkeva harjutie valittiin Suomi 100 -juhlavuoden äänestyksessä Vuosisadan tieksi.

FI_180922 Suomi_0075 Punkaharjun maisemaa Harjutieltä Etelä-Sa
Punkaharjun maisemaa Vuosisadan tieltä.
FI_180921 Suomi_0191 Punkaharjun iltaa leirintäalueella
Punamulti harjoittelee Punkaharju Resortissa camping-elämää ensi kesää varten.

Matkan kuvat: SUOMI 2018 / Matkan postaus: PUNAMULTIN EKA ROADTRIP SAVO-KARJALAAN

Silkkitietä Uzbekistanissa lokakuussa

Palasimme Silkkitielle Uzbekistanissa. Edelliskäynnistämme oli jo kulunut kolmannesvuosisata, joten oli päivityksen aika. Lensimme suorinta reittiä Helsingistä Moskovan kautta Taškentiin, joka sekin oli aikoinaan Silkkitien kauppakaupunki. Vuoden 1966 maanjäristys tuhosi siitä suurimman osan, joten vanhasta kaupungistakaan ei ole paljoa jäljellä. Uusia vanhanmallisia moskeijoita on ilmestynyt sinnekin. Muuten rakennusbuumi on ollut varsin maltillista.

UZ_181023 Uzbekistan_0271 Taškentin Kukuldash Madrassahin sisä
Taškentin Kukuldash madrasa on harvoja maanjäristyksen säästämiä vanhoja rakennuksia.

Taškentista lensimme Hivaan, joka ei vielä edellisellä käynnillämme kuulunut Inturistin ohjelmaan. Nyt tämä maan parhaiten säilynyt muurien ympäröimä vanha kaupunki Itchen Kala on huolellisesti entisöity.

UZ_181024 Uzbekistan_0190 Hivan panoraamaa Kuhna Arkin linnoituk
Hivan panoraamaa Kuhna Arkin linnoitukselta.

Loppumatkan kuljimme maitse vanhan Silkkitien linjaa seuraten. Kaikkiaan ajoa Silkkitien kamelien jalanjäljillä takaisin Taškentiin tuli 1100 kilometriä. Ensimmäinen kohteemme tällä reitillä oli entisen Buharan emiirikunnan pääkaupunki. Buharan tärkeimmät nähtävyydet ovat Ismail Samanidin mausoleumi 900-luvulta, Arkin linnoitus ja vanhan kaupungin keskustan Poi-Kaljanin aukion kohteet. Kaupungin tunnetuimmat maamerkit ovat valtava Kaljanin minareetti ja pieni neliminareettinen Chor Minar.

UZ_181026 Uzbekistan_0029 Buharan Ismail Samanidin mausoleumi
Ismail Samanidin mausoleumi 900-luvulta.
UZ_181026 Uzbekistan_0688 Buharan Chor-Minor
Sympaattinen Chor Minar oli aikoinaan kirjasto.

Ennen Samarkandia pysähdyimme Timur Lenkin synnyinkaupungissa Shahrisabzissa. Sen nähtävyyksiin kuuluvat hänen kesäpalatsinsa rauniot ja kaksi uskonnollista keskusta.

UZ_181027 Uzbekistan_0255 Shakhrisabzin Ak-Saray Palace
Shahrisabzin Ak-Saray Palace oli aikoinaan Timur Lenkin kesäpalatsi.

Sadunhohtoisin kaikista Silkkitien kaupungeista on Samarkand. Valloittaja Timur Lenk teki siitä valtakuntansa pääkaupungin 1369. Samarkandin tunnetuin maamerkki on kolmen madrasan Registan-aukio. Kaupungissa on myös Timur Lenkin loistelias hautamausoleumi Gur-Emir ja niin ikään kauniisti koristeltu kuolleiden kaupunki Shah-i-Zinda. Timurin pojanpoika Ulug Bek oli paitsi hallitsija, myös tähtitieteilijä, joka perusti Samarkandiin kuuluisan observatorion.

UZ_181028 Uzbekistan_0067 Samarkandin Registan-aukio
Samarkandin Registan-aukion kolme madrasaa.
UZ_181028 Uzbekistan_0773 Timur Lenkin hautamausoleumi Gur-Emir
Timur Lenkin hautamausoleumi Gur-Emir iltavalaistuksessa.
UZ_181028 Uzbekistan_0660 Samarkandin kuolleiden kaupunki Shah-i
Shah-i-Zindan upeaa ulkokoristelua.

Uzbekistanin Silkkitien kaupungeista Hiva, Buhara, Shahrisabz ja Samarkand kuuluvat UNESCOn maailmanperintökohteisiin.

Matkan kuvat: UZBEKISTAN 2018
Matkan blogipostaukset: UUTTA & VANHAA UZBEKISTANIA – HYPPY TAŠKENTISTA HIVAAN / SILKKITIETÄ HIVASTA BUHARAAN JA SAMARKANDIIN / SATUJEN SAMARKAND

Vaihteeksi Afrikkaan 2019

Jos Aasia oli vuoden 2018 matkojen pääsuunta, näyttää sitä ensi vuonna olevan ainakin aluksi Afrikka. Heti alkuvuonna suuntaamme Länsi-Afrikan Ghanaan, Togoon, Beniniin ja Nigeriaan. Maaliskuussa on kohteena Algeria ja muitakin suunnitelmia on sinnepäin.

Ensi vuonna Euroopan roadtripit suuntautuvat tämänvuotista pidemmälle. Helmikuussa ajetaan vuokra-autolla Etelä-Espanjaa ja kesällä on nuorennetun Multivanin ensimmäinen varsinainen roadtrip. Se suuntautuu Karpaateille, Balkanille ja Alpeille, jossa bensakone on ahtamatonta dieseliä tehokkaampi.

ES116823 Espanja Osbornen härkä ja liikennettä Camenossa 1992
Helmikuussa ajellaan taas Espanjan teillä.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 140 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s