BALTIASTA PUOLAAN KESÄN ROADTRIPIN ALUKSI

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

Baltian kuvat: BALTIA 2019 / Puolan kuvat: PUOLA 2019 / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Kesän 2019 automatkamme kohteina olivat Karpaatit, Länsi-Balkan ja Alpit. Teemana olivat nytkin UNESCOn maailmanperintökohteet reittimme varrella. Edellisinä kesinä diesel-Multivanilla oli ollut haluttomuutta nousta vuoristoteitä, joten hankimme viime syksynä ärhäkämmän bensa-Multivanin. Kai sitä voi pitää jonkinlaisena ilmastotekonakin, sillä bensa-Multiin sai Saksan vihreän ympäristömerkin kun diesel-Multiin ei saanut minkään väristä tarraa. Nyt pystyimme melko helposti toteuttamaan tämän jo jonkin aikaa suunnittelemamme vuoristojen reitin. Ilman paluulippua matkaan lähdetty roadtrip venyi vähän yli viisiviikkoiseksi ja ajoa kertyi 8300 kilometriä.

EE_190617 Viro_0024 Tallinnan satama ja vanhan kaupungin torneja
Maailmanperintömatkan kohteet olivat vielä useamman päiväajon takana, mutta laivan kannelle näkyivät niin Helsingin Suomenlinna kuin Tallinnan vanha kaupunki.

Matkamme alkoi nyt, kuten usein ennenkin, laivamatkalla Tallinnaan ja Via Balticaa Puolaan. Ensimmäisille päiville meillä ei ollut suunniteltuja käyntikohteita vaan lähinnä ajoa leirintäalueelta toiselle. Kesällä kiihtynyt Viron ja Latvian nokittelu halvemmasta alkoholiverosta näkyi rajan Latvian puolella. 1990-luvun alussa innolla rakennetut tullitarkastusrakennukset olivat päässeet jo pahasti ränsistymään, kunnes ne saivat uutta käyttöä alkoholikauppoina.

LV_190617 Latvia_0007 Ainažin entinen rajatarkastusasema uusiok
Tullitarkastusrakennelmien uusiokäyttöä Latvian Ainažissa.

ACSI Campsites Europe appin avulla valitsimme ensimmäiseksi yöpymispaikaksemme Kempings Laucu Akmensin Riianlahden rannalta Latviasta. Leirintäalue osoittautui  viihtyisäksi ja sen ravintola ihan hyväksi. Alueen kaunis ranta on jatkoa Riianlahden hiekkadyyneille.

LV_190618 Latvia_0001 Kempings Laucu Akmens Laučissa
Maalaisidylliä Laučin leirintäalueella.
LV_190617 Latvia_0054 Auringonlasku Riianlahteen Laučissa
Auringonlasku Riianlahteen.

Riian lähellä on tienviitta Salaspilsiin, jossa oli aikoinaan natsien Salaspilsin/Kurtenhofin keskitysleiri. Saksalaiset tuhosivat leirin ennen neuvostojoukkojen tuloa ja nyt sen paikalla on vuonna 1967 avattu muistoalue massiivisine betoniveistoksineen. Leirillä oli sen olemassaolon aikana yhteensä 12 000 ihmistä, joista 2000–3000 kuoli. Alueella kuuluu sydämensykettä muistuttava ääni, joka hiljenee välillä. Näyttelyssä on esillä mm. keskitysleirillä käytettyjä vaatteita, valokuvia, kirjeitä yms. Kävimme siellä joskus neuvostoaikaan ja aina ajaessamme sen tienviitan ohi olemme miettineet, mitä paikalle mahtaa nykyään kuulua. Tällä kertaa päätimme ottaa asiasta selvää. Alue oli ihan entisensä, yhtä pysähdyttävä kuin vuosikymmeniä aiemminkin.

LV_190618 Latvia_0036 Salaspilsin keskitysleirin muistoalue Riian lähellä
”Tämän portin toisella puolen maa vaikeroi” lukee Salaspilsin Elämän ja kuoleman muurissa.
LV_190618 Latvia_0043 Salaspilsin keskitysleirin muistoalue Riia
Salaspilsin betoniveistoksia, edessä Särkymätön, takana Äiti ja Punainen rintama.
LV_190618 Latvia_0073 Salaspilsin keskitysleirin muistoalue Riia
Salaspilsin muistoalueen galleria ja museo.

Salaspilsissä käytiin vuonna 1605 Kirkholman taistelu Ruotsin kuningas Kaarle IX:n ja Puola-Liettuan kuningas Sigismund III Vaasan joukkojen välillä. Taistelussa puolalainen ratsuväki löi huomattavasti suuremman ruotsalaisarmeijan.

LV_190618 Latvia_0017 Kircholman taistelun 1605 muistomerkki Sal
Kirkholman taistelun 1605 muistomerkki Salaspilsissä.

Matkan Baltian osuus oli kovin Latvia-painotteinen, sillä seuraava pysähdyksemme oli Bauskassa. Via Baltica kulkee kaupungin keskustan läpi ja olemme siellä aiemminkin pysähtyneet. Nyt kuitenkin teimme edelliskertoja pidemmän kävely- ja kuvauskierroksen kaupungilla.

LV_190618 Latvia_0118 Bauska Via Baltican varrella
Bauskan raatihuone Via Baltican varrella.
LV_190618 Latvia_0126 Mēmele (Nemunėlis) -joki Bauskassa Via B
Bauskassa Via Baltica ylittää Mēmele (Nemunėlis)-joen.

Liettuan rajan ylitettyämme ajoimme suoraan Marijampoles Kempingasiin maan etelärajalla. Alue vaikutti lapsiystävälliseltä leikkikenttineen ja uimarantoineen.

LT_190619 Liettua_0008 Marijampoles Kempingas maan eteläosassa
Marijampolen leirintäalueen uimalampi.
PL_190619 Puola_0016 Kattahaikarat Budziskossa lähellä Liettua
Ensimmäiset kattohaikarat ilmestyvät objektiiviin heti Tallinnan jälkeen, nämä tosin vasta Puolan puolella. Kesäkuun puolivälissä koko perhe vielä poseeraa kotipesässään.

Vielä Baltian jälkeenkin oli Puolaa yli 600 kilometriä ensimmäiselle suunnitellulle maailmanperintökohteelle. Koska leirintäalueverkko tässä osassa Puolaa ei ole kovin tiheä, suunnittelimme ajaa Varsovan liepeille seuraavaksi yöksi. Vasta sata kilometriä ajettuamme alkoi liikenne iltapäiväruuhkassa madella ja auton moottorin lämpötila nousta. Grajewon kaupungissa poistuimme jonosta ja ajoimme auton parkkiin jäähtymään. Itse tutustuimme sillä välin kaupunkiin käyden mm. avoinna olleessa kirkossa.

PL_190619 Puola_0040 Grajewon Pyhän kolminaisuuden kirkko Podla
Grajewon Pyhän kolminaisuuden kirkosta tuli yllättäen käyntikohteemme.

Moottorin lämpötilan laskettua jatkoimme matkaamme, edelleen ruuhkassa. Edessä oli pelkkää tietyömaata ja lämpömittari alkoi jälleen nousta yläasentoon. Työmaa-alueella madellessamme ei ollut mitään mahdollisuutta ajaa sivuun tai kääntyä tieltä, vaikka punavalot jo vilkkuivat mittaristossa. Ostrołękan kaupungissa pääsimme lopulta pois tuskallisesta jonosta. Emme kuitenkaan ehtineet ajaa montaakaan metriä, kun jäähdytysnesteen paisuntasäiliö laukesi ja nesteet valuivat tielle. Näköetäisyydellä oli huoltoasema, jonka kautta saimme ensiavun. Sitä vastapäätä oli autokorjaamo, jonne Multivan hinattiin. Useamman työtunnin jälkeen auto näytti tulleen kuntoon ja matka saattaisi jatkua. Auton käynnissä ilmeni kuitenkin ongelmia ja korjaus alkoi uudestaan. Välillä paisuntasäiliö taas purkautui geysirin tavoin, mutta korjaajamme ei antanut periksi ja iltakymmenen aikaan auto olikin kunnossa.

PL_190620 Puola_0011 Ostrołękan kaupungin nimikyltti Masovian
Ostrołękan kaupunki ei kuulunut alkuperäisohjelmaamme, mutta aikaa siellä vierähti iltapäivästä seuraavaan aamuun.

Ensimmäisen remontin jälkeen korjaajan hintapyyntö oli varaosineen 100 zlotya eli noin 25 euroa. Suomalaiset korjaamotaksat tietäen emme tietenkään tällaista summaa kehdanneet tarjota. Kun toinenkin remontti valmistui, ilmoitti korjaaja, että sehän jo tulikin maksettua. Meistä ei, mutta lisämaksullakin selvisimme kaikkiaan sadan euron paikkeilla. Suomessahan summan loppuun olisi vähintäänkin lisätty nolla.

Iltakymmeneltä ei enää kannattanut lähteä leirintäaluetta etsimään, ja avuksi tuli taas tuttu huoltoasema. Sen edustalla oli parkkialue ja huoltis oli auki koko yön.

Aamukahvit keitimme kaasulla, sillä parkkipaikoilla ei yleensä ole pistorasioita. Puolassa oli arkipyhä ja ihmiset suuntasivat jumalanpalveluksiin. Mekin kaarsimme Sieluńissa kirkkoparkkiin nähdäksemme, miten arkipyhän messu kiinnostaa tunnetusti uskonnollisia puolalaisia. Ja kiinnostihan se, kaikki penkit olivat täynnä osan kuunnellessa eteisessäkin.

PL_190620 Puola_0014 Sieluńin Pyhän Stanislauksen kirkko Masov
Sieluńin Pyhän Stanislauksen kirkon arkipyhän messu.

Pyhäpäivän verkkaisessa liikenteessä ohitimme Varsovan, mutta iltaa kohden tiet alkoivat taas ruuhkautua. Edellispäivän tapahtumien vuoksi ajomatkamme oli aiottua pidempi, mutta ehdimme silti ajoissa suunnitelmissamme olleelle leirintäalueelle Sleesian Tarnowskie Góryyn. Metsän reunassa sijaitseva Camp 9 Nature Campground Poland lampineen ja siisteine tiloineen osoittautui viihtyisäksi paikaksi. Sen ystävällisiltä pitäjiltä saimme hyviä vinkkejä seuraavalle päivälle, jolloin viimein pääsisimme kiinnostaville maailmanperintökohteille.

PL_190621 Puola_0025 Tarnowskie Góryn Camp 9 Nature Campground
Tarnowskie Góryn viehättävä leirintäalue metsän reunassa.
PL_190620 Puola_0038 Auringonlasku Tarnowskie Góryssa Sleesiass
Auringonlasku Tarnowskie Góryssa.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s