KOLMEN ALUEEN BOSNIA & HERTSEGOVINAA

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

Edelliset postaukset: BALTIASTA PUOLAAN KESÄN ROADTRIPIN ALUKSI / KARPAATTIEN MAAILMANPERINTÖÄ PUOLASSA JA SLOVAKIASSA / UNKARIN POIKKI PANNONHALMASTA PÉCSIIN 
Bosnia ja Hertsegovinan kuvat: BOSNIA&HERTSEGOVINA 2019  
Aiempia Bosnia-Hertsegovina -postauksia: Kriittistä matkaa: MIKÄ KUMMA BOSNIA ja HERTSEGOVINA / SNmatkakuvaaja: SREBRENICA & MUITA SOTARIKOSPAIKKOJA  
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Unkari ja Bosnia ja Hertsegovina eivät ole naapurimaita, joten reittimme kulki Kroatian Slavonian kautta. Jugoslavian hajoamiseen liittyneessä Kroatian sodassa Slavoniasta käytiin kiivaita taisteluita, joista tunnetuin on Vukovarin piiritys. Kaupungin symboliksi muodostui rikkiammuttu vesitorni. Tällä matkalla meillä ei ollut tutustumiskohteita Pohjois-Kroatiassa, mutta edellisellä Balkanin roadtripillämme vuonna 2014 kävimme myös Vukovarissa. Siitä ja muista Jugoslavian hajoamissotien sotarikoksista enemmän postauksessa SREBRENICA & MUITA SOTARIKOSPAIKKOJA.

Jugoslavian hajoamissodista verisin oli Bosnian sota, jossa oli kolme osapuolta, ortodoksikristityt serbit, katoliset kroaatit ja Bosnian muslimit, joista alettiin käyttää nimitystä bosniakit. Bosniakkien ja kroaattien liittouduttua serbejä vastaan näiden eteneminen saatiin pysäytettyä. Sota päättyi marraskuussa 1995 solmittuun Daytonin rauhansopimukseen.

Sen seurauksena perustetun Bosnia ja Hertsegovinan liittovaltion muodostivat bosniakkien ja kroaattien Bosnia-Hertsegovinan federaatio sekä Bosnian serbitasavalta. Ongelmaksi muodostui se, että molemmat osapuolet halusivat alueensa olevan yhtenäinen. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista, sillä kumpikin olisi tarvinnut siihen Brčkon. Asia saatiin ratkaistua vasta vuonna 1999 jolloin Brčkosta tehtiin molemmista osapuolista riippumaton Bosnia ja Hertsegovinan kolmas alue. Sen seurauksena Brčkosta tuli Euroopan ainoa vapaakaupunki.

BA_190626 Bosnia-Hertsegovina_0023 Brčkon alueen nimikyltti Dub
Brčkon autonominen alue yhdistää ja erottaa Bosnia-Hertsegovinan alueet toisistaan.

Viides Bosnia-Hertsegovinan roadtripimme alkoi ajettuamme Kroatian Slavoniasta Savajoen yli suoraan Brčkon kaupunkiin. Se ei matkailijan kannalta vaikuttanut kovin mielenkiintoiselta, uusia steriilejä kerrostaloja ja pari uutta kirkkoa (katolinen ja ortodoksinen). Sota on täälläkin vaatinut veronsa.

Päätimme käydä vapaakaupungissa kahvilla. Parkkimittarit toimivat tietty vain paikallismarkoilla, joita meillä ei ollut. BAM olikin matkamaidemme ainoa valuutta, jota ei saanut Suomesta eikä rahanvaihtopisteitäkään näkynyt missään. Päästyämme kahvilan ovelle huomasimme, että parkkivahdit lähestyivät autoamme kadun molemmista suunnista. Jätimme kahvit väliin ja jatkoimme etelään.

BA_190626 Bosnia-Hertsegovina_0002 Brčkon kaupungin keskustaa
Brčko ei juurikaan turisteja houkuttele.
BA_190626 Bosnia-Hertsegovina_0007 Brčkon kaupungin keskustaa
Kahvit jäivät Brčkossa juomatta.

Suuntamme oli Sarajevo, sillä sen alueella sijaitsee kolme ACSIn noteeraamaa leirintäaluetta. Tie kulki vaihdellen Federaation ja Serbitasavallan puolella. Rajat huomasi lähinnä vain liehuvista serbilipuista. Ajoimme Bosnian sodasta mieliin jääneen Tuzlan kaupungin läpi. Se oli silloin serbien saartama, mutta he eivät onnistuneet valtaamaan kaupunkia. Laajat hautausmaat kaupungin ympäristössä muistuttavat tästä synkästä ajasta.

BA_190626 Bosnia-Hertsegovina_0031 Federaation ja serbitasavalla
Federaation ja Serbitasavallan raja Čelićissa.
BA_190626 Bosnia-Hertsegovina_0044 Hautausmaa Tuzlan esikaupungi
Hautausmaa Tuzlassa.

Valitsimme ACSIn sovelluksesta reittiämme lähinnä sijaitsevan Kamp Rimski Mostin leirintäalueen Sarajevon Ilidžassa. Alue oli ihan tien vieressä, mutta sen löytäminen oli vaikeaa illan jo pimettyä. Respa oli Bosniajoen toisella puolella olevassa samannimisessä hotellissa ja autolla sieltä leirintäalueelle piti kiertää useamman mutkan kautta. Vaikka kesäkuu oli jo viimeisissä päivissään, oli alue mennessämme täysin tyhjä. Maastoltaan se oli vaikea kunnostustöiden vuoksi. Aamulla seuraksemme ilmestyi toinen auto. Edellisen käyntimme (2014) leirintäaluevalinta Autocamp Oaza oli tämänvuotista valintaamme parempi vaihtoehto. Silloinen syyskuun alku on sielläpäin kesäkuun loppua vilkkaampaa matkailukautta.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0004 Bosniajoki Sarajevon Ilidžas
Bosniajoki erottaa Rimski Mostin hotellin leirintäalueesta.

Roadtripimme jatkui Sarajevon keskustan läpi. Emme voineet välttää houkutusta pysähtyä muutamalle kuvaustauolle edelliskäyntien pohjalta Balkanin suosikkikaupungiksemme muodostuneessa Sarajevossa.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0018 Sarajevon kaupungintalo
Sarajevon symboliksi noussut entinen kaupungintalo.

Sarajevon piiritys oli Bosnian sodan tunnetuin tapahtuma. Serbit piirittivät hallituksen hallussa ollutta Sarajevoa ja tulittivat sitä muun muassa kranaatinheittimillä. Nykyrajojenkin mukaan Serbitasavalta ympäröi puolta Sarajevoa. Niinpä itään jatkunut roadtripimme vei Serbitasavallan vuoristoisille teille. Pysähdyimme Rogatican kaupungissa, jonka turistitoimistossa selvitimme seuraavaa kohdettamme.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0043 Rogatican keskustaa Serbitasa
Rogatican kaupungin ja kunnan asukkaista oli ennen sotaa 60% bosniakkeja, nyt 80% serbejä.

Stećakit, keskiaikaiset hautakivet (jaettu Kroatian, Montenegron ja Serbian kanssa) on ollut UNESCOn maailmanperintökohde vuodesta 2016 alkaen. UNESCO on valinnut listalleen 28 nekropolia, joissa on keskiaikaisia kalkkikiveen kaiverrettuja hautakiviä. 22 näistä on Bosnia-Hertsegovinassa. Rogatican alueella on useita stećakit-nekropoleja ja niistä ainakin Borak kuuluu maailmanperintöryppääseen. Saimme turistitoimistosta pari serbokroaatinkielistä esitettä, joista toisessa oli vähän englantiakin, sekä ajo-ohjeet pariin paikkaan, jotka sijaitsivat muutaman kilometrin päässä kaupungista, tosin eri suuntiin.

Ajoimme aluksi tulosuuntaamme, kunnes tienvarressa oli viitta Borakin nekropolille. Sen jälkeen ei enää mitään opastusta ollutkaan. Tie johti Kramer Selon muslimikylään, jossa kyselimme Borakin nekropolista. Ihmisillä oli kyllä auttamishalua, mutta he eivät vain tienneet mitään tällaisista maailmanperintökohteista. Kylän hautausmaalla oli lähinnä uusia hautoja, mutta sen toisessa päässä myös vanhoja hautakiviä, joiden alkuperästä en saanut varmuutta.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0064 Kramer Selon moskeija Rogatic
Borakin nekropolin viitta johti Kramer Selon kylään.

Rogatican kaupungin toiseltakin puolelta löytyi ruskea tienviitta, jossa nyt luki Boračin keskiaikainen kaupunki. Tälläkin suunnalla se oli ainoa opaste. Tie päättyi nekropolille, jonka hautakivet olivat esitteemme mukaan keskiaikaisia stećakit-hautakiviä lähellä Varasisten kylää.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0086 Keskiaikaine Stećakit-nekrop
Boračin keskiaikaisen kaupungin viitta vei Varasisten kylän keskiaikaiselle nekropolille.

Oudon opastuksen vuoksi jäivät Rogatican alueen keskiaikaiset kohteet vähän epäselviksi.

Kun myöhemmin tutkin näitä kohteita, selvisi, että molemmat seuraamamme tienviitat johtivat vääriin paikkoihin. UNESCOn mukaan Borakin nekropoli on Buratin kylässä, jonne johtaa eri tie kuin Kramer Seloon. Boračin rauniot taas ovat eri puolella päätietä kuin Varasisten kylä ja nekropoli, jonne tienviitta meidät vei. Palaisimme stećakit-teemaan vielä seuraavana päivänä, kun ohjelmamme viimeinen Bosnia-Hertsegovinan kohde olisi parhaiten säilynyt keskiaikainen nekropoli, jossa stećakit olivat selkeästi esillä.

Mehmed Paša Sokolovićin silta Višegradissa Serbitasavallassa oli Bosnia ja Hertsegovinan pääkohteemme tällä matkalla (alkukuva). Se on Mostarin lisäksi maan toinen turkkilainen silta UNESCOn maailmanperintölistalla. Mostarin Stari most lisättiin listalle 2005 ja maan itäisimmässä osassa sijaitseva Višegradin silta vuonna 2007.

Vuonna 1577 valmistunut Drinajoen ylittävä holvikivisilta on nimetty suurvisiiri Mehmed pašša Sokolovićin mukaan. Hän antoi sillan suunnittelun osmaniarkkitehti Sinaninille, joka tunnetaan Turkissa sijaitsevien Edirnen Selimin moskeijan ja Istanbulin Suleimanin moskeijan suunnittelusta. Sillan kokonaispituus on lähes 180 metriä. Se on Sinanin mestarityö, jota voi verrata samaan aikaan Italiassa kukoistaneeseen renessanssiin. Silta oli autoliikenteen käytössä vuoteen 1991 saakka, jolloin uusi silta valmistui. (Wikipedia)

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0122 Mehmed Paša Sokolovićin sil
Mehmed Paša Sokolovićin silta vuodelta 1577.

Lähellä Serbian rajaa sijaitsevassa Višegradissa käytiin eräät Bosnia-Hertsegovinan sisällissodan ensimmäisistä taisteluista vuonna 1992. Taistelut kaupungissa olivat raakoja ja serbit perustivat mm. keskitysleirin entiseen armeijan parakkiin.

Illan lähestyessä emme ehtineet paljoakaan tutustua itse kaupunkiin. Drina- ja Rzav-jokien yhtymäkohtaan on rakennettu Andrićgradin turisti-, kulttuuri-, hallinto- ja koulutuskompleksi, joka on lähinnä keinotekoinen vanhakaupunki. Sen yhteyteen on rakennettu valtava Pyhän keisari Lazarin kirkko.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0140 Višegradi Drina-joen varrell
Višegradin kaupunkia Drinajoen vastarannalla. Ennen sotaa kunnan asukkaista lähes 2/3 oli bosniakkeja, nyt lähes 90% serbejä.

Itäisessä Bosniassa (Sarajevon itäpuolella) on vain yksi ACSIn tuntema leirintäalue, jonne oli matkaa vielä noin 70 kilometriä vuoristotietä. Serbitasavallan ja Federaation rajan jälkeen tulimme Goraždeen, joka sekin tuo mieleen sodanaikaisen väkivallan. Serbit piirittivät kaupunkia ja yrittivät useamman kerran sen valtausta, mutteivat siinä onnistuneet. Rauhansopimuksessa muodostettiin Goražden käytävä, jolla kaupunki ja Podrinjen kantoni liitettiin muuhun Bosnia-Hertsegovinan federaatioon. Sodan tuhot olivat kaupungin läpi ajettaessa edelleen näkyvissä.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0186 Sodan tuhoamia taloja Goražd
Sodan tuhoamaa Goraždea Federaatiossa.

Goražden käytävän jälkeen tie vei taas Serbitasavaltaan ja Itä-Hertsegovinaan jossa saavuimme jo tutun joen rannalla sijaitsevaan Auto Camp Drinaan Fočan Patkovinassa.

BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0191 Auto Camp Drinaan Fočan Patk
Fočan Auto Camp Drina on nimensä mukaisesti Drinajoen rannalla.

Aamulla jatkoimme etelään jylhissä vuoristomaisemissa Sutjeskan kansallispuiston läpi. Se on Bosnia-Hertsegovinan vanhin kansallispuisto ja sen alueella ovat maan korkeimmat huiput ja eräät Euroopan viimeisistä ikimetsistä. Puiston laajennussuunnitelman toteuduttua siitä tulee myös maan suurin suojelualue. Sutjeskan kansallispuistolla on laajaa yhteistyötä läheisen Montenegron puolella sijaitsevan Durmitorin kansallispuiston kanssa. Pidimme vuoristossa muutaman kuvaustauon, mutta näihin maisemiin pitää vielä palata.

BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0029 Sutjeskan kansallispuisto Ser
Sutjeskan kansallispuiston kyltti.
BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0014 Sutjeskan kansallispuisto Ser
Kansallispuiston jylhää maisemaa.

Kansallispuistosta laskeuduimme Klinjejärven rannalle Gackoon, joka sekin on kuvauksellinen luontokohde. Suunnattuamme länteen ylitimme vielä kerran alueiden välisen rajan tullen Bosnia-Hertsegovinan federaatioon, Hertsegovina-Neretvan kantoniin ja Bosnia-Hertsegovinan viimeiselle kohteellemme.

BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0044 Klinjejärvi Itä-Hertsegovin
Klinjejärven rantaa Gackossa.

Radimljan Stećak-nekropoli on yksi arvokkaimmista keskiaikaisista muistomerkeistä Bosnia ja Hertsegovinassa. Suurin osa sen 133 stećak-hautakivestä on peräisin 1480-1600-luvuilta. Tämä tunnetuin ja kai parhaiten säilynyt UNESCOn keskiaikaisten hautakivien maailmanperintöryhmään ottamista nekropoleista sijaitsee Popratissa kolme kilometriä Stolacin kaupungista länteen. Alue on aidattu ja sinne on pieni pääsymaksu. Jos sattuu liikkumaan sielläpäin aikaan, jolloin paikka on suljettu, on aitauksen ulkopuolellakin muutamia hautakiviä.

BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0066 Radimljan nekropolin UNESCO-k
Radimljan Stećak-nekropolin UNESCO-kyltti.
BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0071 Radimljan nekropoli Popratiss
Radimljan nekropolin hautakiviä.

BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0082 Radimljan nekropoli Popratiss

BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0140 Radimljan nekropoli Popratiss
Osa Radimljan Stećak-kivistä on aidatun alueen ulkopuolella.
Bosnia-Hertsegovinan ajoreitti_5
Ajoreittimme Bosnia-Hertsegovinassa kulki maan itäosassa enimmäkseen Serbitasavallan alueella.
Bih_cantons_en_2
Wikimedian Bosnia-Hertsegovinan kartasta näkee, miksi Brčkon alue on molemmille osapuolille tärkeä, miten serbien sodan aikana piirittämä Sarajevo on edelleen puoliksi Serbitasavallan ympäröimä ja miten Goražden käytävä työntyy syvälle Serbitasavaltaan.

Tämäkin roadtrip osoitti, että liputuskulttuuri jakautuneessa maassa ei ole muuttunut sitten edelliskertojen, joista kirjoitin Kriittistä matkaa -blogissani viime vuonna: MIKÄ KUMMA BOSNIA ja HERTSEGOVINA.

BA_190628 Bosnia-Hertsegovina_0094 Kroatian liput Radimljan nekr
Bosnia-Hertsegovinan kroaattialueilla läntisessä Hertsegovinassa liehuvat vain naapurivaltio Kroatian liput.
BA_190627 Bosnia-Hertsegovina_0031 Serbitasavallan raja heti Sar
Bosnia-Hertsegovinan serbit liputtavat Serbian (nyt jo vanhalla) lipulla. Vain bosniakit käyttävät Bosnia-Hertsegovinan liittovaltion virallista lippua. Kansakunnan yhtenäisyys lienee vielä kaukana.

Matkaa Kroatiaan oli enää muutama kymmenen kilometriä. Yöksi ajoimme leirintään Adrianmeren Makarska Rivieralle.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s