RAJAMUISTOJA JA AUTONOSTALGIAA SAKSASSA

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Kesän 2019 roadtripin edelliset postaukset:
BALTIASTA PUOLAAN KESÄN ROADTRIPIN ALUKSI /
KARPAATTIEN MAAILMANPERINTÖÄ PUOLASSA JA SLOVAKIASSA /
UNKARIN POIKKI PANNONHALMASTA PÉCSIIN /
KOLMEN ALUEEN BOSNIA & HERTSEGOVINAA /
KROATIAN MAAILMANPERINTÖÄ ADRIANMEREN RANNIKOLLA /
PLITVICEN KANSALLISPUISTO VIA ENTINEN KRAJINAN SERBITASAVALTA /
ELOHOPEAN, PITSIN JA VIININ JÄLJILLÄ SLOVENIASSA /
POHJOIS-ITALIAN JYLHÄÄ VUORISTOA JA VANHAA KULTTUURIA /
TUTTUA JA TUNTEMATONTA SVEITSIÄ - LINNOILTA ALPPIJÄÄTIKÖLLE /
TUTTUA JA TUNTEMATONTA SVEITSIÄ - VALALIITON SYDÄNMAILLA /
TUTTUA JA TUNTEMATONTA SVEITSIÄ - ROADTRIP LUOTEISKANTONEISSA /
FRANCHE-COMTÉN MAAILMANPERINTÖÄ ITÄISESSÄ RANSKASSA /
TUTTUA JA TUNTEMATONTA SVEITSIÄ - REINILTÄ APPENZELLIIN / 
BAIJERIN MAAILMANPERINTÖÄ SAKSASSA /
Saksan uusimmat kuvat: SAKSA 2019 
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Kesän 2019 automatkallamme suuntasimme Baijerista pohjoiseen. Yöksi ajoimme Weißenseen leirintäalueelle Itä-Saksan Thüringeniin. Sieltä pohjoiseen ajoimme Saksan loppumatkan entisen rajan pinnassa vuorotellen idän ja lännen puolella. Pääosin Elbeä pitkin kulkenut BRD:n ja DDR:n välinen valtakunnanraja jakoi Saksaa vuosina 1949-1990. Tämän matkaosuuden pääkohde oli meille nostalginen Volkswagen-museo Wolfsburgissa.

DE_190719 Saksa_0034 Wolfsburgin Volkswagen-museo Ala-Saksissa
Moninostalginen Stiftung AutoMuseum Volkswagen Wolfsburgissa.

Entistä valtakunnanrajaa pohjoiseen

Thüringenistä jatkoimme ensin itäpuolen Saksi-Anhaltiin. Ajoimme Oberharz am Brockenin metsien kautta Hamerslebenin luostarikaupungin läpi Hötenslebeniin.

DE_190718 Saksa_0016 Oberharz am Brockenin metsää Saksi-Anhalt
Oberharzin metsää Saksi-Anhaltissa.
DE_190718 Saksa_0024 Hamerslebenin luostari Saksi-Anhaltissa
Hamerslebenin luostari Saksi-Anhaltissa.

Hötenslebenin nähtävyys on Grenzdenkmal Hötensleben eli säilytetty osa entistä Saksojen välistä rajaa piikkilankoineen ja vartiotorneineen.

DE_190718 Saksa_0084 Grenzdenkmal Hötensleben Saksi-Anhaltissa
Toisen maailmansodan jälkeinen Euroopan jakolinja kulki Saksan poikki.
DE_190718 Saksa_0097 Grenzdenkmal Hötensleben Saksi-Anhaltissa
Osa entistä raja-aitaa on museoitu rajamuistomerkiksi.

Etsimme kahvilaa Hötenslebenin keskustasta, mutta ainoa löytämämme oli niin täynnä, ettei sieltä löytynyt meille pöytää. Niinpä ajoimme entisen valtakunnanrajan ja nykyisen osavaltiorajan yli Saksi-Anhaltista Ala-Saksin puoleiseen rajakaupunkiin Schöningeniin. Omenatorttu-capuccinojen lisäksi kaupunki tarjosi kauniita kuvakulmia viehättävään pikkukaupunkiin. Lännen puolella pysyen ajoimme yöksi Räbken leirintäalueelle.

DE_190718 Saksa_0108 Hötensleben Saksi-Anhaltissa
Hötenslebenin ainoa auki ollut paikka oli jo valmiiksi täynnä.
DE_190718 Saksa_0131 Schöningenin Niedernstraße Ala-Saksissa
Schöningen oli itäistä naapuriaan vilkkaampi kaupunki.
DE_190718 Saksa_0154 Schöningenin vanha raatihuone Ala-Saksissa
Schöningenin raatihuone ja kaupungin kirkko torin laidalla.

Folkkien syntysijoilla

DE_190719 Saksa_0008 Wolfsburgin Volkswagen-museo Ala-Saksissa
Nostalgia alkoi jo VW-museon parkkipaikalta.

Viimeisen Saksan päivämme pääkohde oli Volkswagenien kotikaupunki Wolfsburg, jonka senkin etäisyys vanhasta valtionrajasta on noin kymmenen kilometriä. Kävimme säätiön ylläpitämässä Stiftung AutoMuseum Volkswagenissa. Itseäni museossa kiinnostivat eniten Kuplaksi nimetyn perus-VW:n lisäksi ennen kaikkea Kleinbus-mallisto, jonka jälkeläinen meidätkin tänne toi.

DE_190719 Saksa_0020 Wolfsburgin Volkswagen-museo Ala-Saksissa
Pikku-Folkki-nostalgiaa…
DE_190719 Saksa_0049 Wolfsburgin Volkswagen-museo Ala-Saksissa
…ja Folkki-bussi-nostalgiaa säätiön VW-museossa.
DE_190719 Saksa_0076 Wolfsburgin Volkswagen-museo Ala-Saksissa
Halutuin Kleinbus keräilijöiden piirissä on Sondermodell panoraamaikkunoineen ja aurinkokattoineen. Harrastajapiireissä se tunnetaan nimellä Samba.
DE_190719 Saksa_0083 Wolfsburgin Volkswagen-museo Ala-Saksissa
Nostalgiaa liittyy myös VW Karmann Ghia -malleihin, sillä 1960-70 luvuilla pääsin tutustumaan molempien ajo-ominaisuuksiin.

Edellisen kerran kävimme Wolfsburgissa runsas kymmenen vuotta aiemmin. Silloin tutustuimme Volkswagen-tehtaan ylläpitämään Autostadtiin, joka tarjoaa museon lisäksi muitakin aktiviteetteja.

DE_080722 121 Saksa VW Transportereita Wolfsburgin Autostadtin museossa
Folkki-bussi-nostalgiaa tehtaan omassa Autostadtin museossa 2008.

Volkswagen oli jo lapsuuteni lempiauto. Ensimmäinen muistamani lapsuudenkotini auto oli vuoden 1952 Volkswagen. Vuosikymmenen loppupuolella lapsuuteeni liittyi myös vuoden 1956 VW Kleinbus. Tuolta ajalta ovat peräisin myös edelleen käyttämäni nimitykset pikku-Folkki ja Folkki-bussi. Toinen oma autoni (yhdessä broidin kanssa) oli alkuperäinen VW Kleinbus vuodelta 1961. 1950-luvun Volkswagen liittyi myös matkakumppanin lapsuuteen.

FI 1955 kesä Folkki 52 Kiukaisten Paneliassa
Viihdyin VW:n ratissa jo vuonna 1955 vaikkei auto vielä silloin liikkunutkaan. Kartanlukijanani oli tuleva alan ammattilainen. Vuosina 1968-69 liikkui VW Kleinbus kuuden koneen voimin (tosin eri aikaan). Luovuimme broidin kanssa autosta juuri ennen kuin siitä tuli kuudestilaukeava.

Yhteiset Volkswagen-kokemuksemme SVmatkakumppanin kanssa alkoivat kesällä 1983, kun telttamatkailuun kyllästyneinä hankimme toisen sukupolven Kleinbusin. Sitä seurasivat kaksi kolmannen sukupolven VW Bussia ja kaksi neljännen sukupolven VW Multivania.

FR017638 Ranska Alppien L´Aiguille du Midi Les Bossonsin Campin
Leirintäaluematkailua. VW Kleinbus T2b ´73 Ranskan Alpeilla 1983 ja VW Multivan T4 ´98 Saksassa 2019.

Viisi vuotta sitten, kesän 2015 leirintäaluematkan jälkeen, tein postauksen VW CAMPER-NOSTALGIAA, johon innoitti eri sukupolvien VW Kleinbus -matkailuautojen runsaus leirintäalueilla. Nostalgiakohteita löytyi muiltakin matkoilta.

PL_150630 Puola_0210 VW Kleinbus Campingwagen Szczecinin leeirin
Ensimmäisen sukupolven VW Kleinbus Campingwagen Szczecinin leirintäalueella Puolassa 2015.
US_090624 208 Yhdysvallat VW Kleinbus Oklahoman Route 66 Museumi
VW-hippibussi Oklahoman Route 66 -museossa Yhdysvalloissa 2009.

Itää ja länttä Tanskan lautalle

Matkalla pohjoiseen ylitimme taas vanhan rajan Ala-Saksista Mecklenburg-Etu-Pommeriin. Pysähdyimme keskiaikaisessa Dömitzin kaupungissa ja 1500-luvun Festung Dömitzin linnoituksella. Elben rannalla sijaitseva kaupunki ja linnoitus ovat aivan entisen Saksojen rajan tuntumassa ja sielläkin on säilytetty osa raja-aidasta. Linnoitukselle oli vapaa pääsy, eli portit olivat auki, muttei siellä meidän lisäksemme näkynyt muita ihmisiä.

DE_190719 Saksa_0130 Entinen Saksojen välinen rajajoki Elbe Dö
30 vuotta sitten Elbe oli Saksojen välinen rajajoki.
DE_190719 Saksa_0123 Entistä Saksojen välistä raja-aitaa Döm
Pätkä vanhaa raja-aitaa.
DE_190719 Saksa_0140 Dömitzin linnoitus Mecklenburg-Etu-Pommeri
Dömitzin linnoitus…
DE_190719 Saksa_0159 Dömitzin linnoitus Mecklenburg-Etu-Pommeri
…jonka portit olivat auki kävijöille.

Linnoituksen jälkeen poikkesimme Dömitzin keskustassa, jolla on ikää 300 vuotta enemmän kuin linnoituksella.

DE_190719 Saksa_0190 Dömitzin raatihuone Mecklenburg-Etu-Pommer
Dömitzin raatihuone.

Mallißin leirintäalueella vietetyn yön jälkeen ajoimme taas lännen puolelle Schleswig-Holsteiniin. Lähinnä juomavarastojen täydentämiseksi asioimme jo tutuksi tulleessa Lyypekin CITTIn ostoskeskuksessa ennen ajoa Puttgardenin satamaan, josta jatkoimme Tanskaan.

DE_190719 Saksa_0210 Campingplatz am Wiesengrund  Mallißissa Me
Viimeisen Saksan kämppärimme (Campingplatz am Wiesengrund Mallißissa) palveluihin kuului kirjastokin.
DE_190720 Saksa_0004 Citti-Park Lübeck Schleswig-Holsteinissa
Lyypekin CITTI-PARK on vaihtoehto satamien laivamyymälöille.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 146 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi – OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
https://sakuva.kuvat.fi/blog/

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
https://sakuva.simplesite.com/
https://www.123kotisivu.fi/sakuvia   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
https://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/users/13772

Yksi kommentti artikkeliin ”RAJAMUISTOJA JA AUTONOSTALGIAA SAKSASSA

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s