BRITTEIN SAARIA 30 VUOTTA SITTEN – SKOTLANNIN SAARET SHETLANTI, ORKNEY JA HEBRIDIT

Valaanluuportti Bragar Bho Thuathissa Ulko-Hebrideillä

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Aiemmat Britannian postaukset: AUTOILLEN BRITTEIN SAARILLA 30 VUOTTA SITTEN 
EAST ANGLIASTA LONTOOSEEN (2015) / BRITANNIAN MAAILMANPERINTÖÄ (2015)
Matkan kuvia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / YHDISTYNYT KUNINGASKUNTA (1985-2000)
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta erosi Euroopan unionista tammikuun lopussa 2020. Sitä seurasi vuoden 2020 loppuun saakka ulottuva siirtymäkausi, jona aikana on tarkoitus sopia Britannian ja EU:n suhteista eron jälkeen. Neuvottelut eivät ole kuitenkaan edenneet ja todennäköiseltä näyttää kova BREXIT, eli ero ilman sopimusta ensi vuodenvaihteesta alkaen. Joka tapauksessa matkailun piti EU-maista Britanniaan jatkua siirtymäkauden ajan entisellään.

Olemme aiempina kesinä tehneet Brittein saarille viisi roadtripiä ja mielenkiintoisimmat kohteet on jo suurin piirtein tullut käytyä, useat päivitettyäkin. Britannian erottua EU:sta matkailu sinne tulee joka tapauksessa hankaloitumaan, saadaan sitten sopimus aikaan tai ei. Niinpä päätimme suunnata kesän 2020 automatkamme saarivaltioon. Selvitimme paikkoja, joissa halusimme käydä ennen lopullista eroa. Näiden pohjalta tehty reitti oli jo melkein valmis, kun korona iski ja niin Eurooppa kuin muukin maailma sulkeutui. Nyt, kun rajoja taas vähitellen availlaan, näyttää siltä ettei Britannia ole niitä maita joihin kannattaa lähiaikoina matkustaa. Kesäkuussa se oli Euroopan pahin ja yksi maailman pahimpia koronapesäkkeitä eikä matkustamista sinne edelleenkään suositella.

GB069734 Yhdistynyt kuningaskunta Skotlannin lipun alla Ulko-Heb
Skotlantia saarelta saarelle skottilipun alla kesällä 1990.

Viisi vuotta sitten, ennen edellistä Britannian roadtripiä, kirjoitin ensimmäisestä Brittein saarten automatkastamme postauksen AUTOILLEN BRITTEIN SAARILLA 30 VUOTTA SITTEN. Nyt, kun toisestakin brittimatkastamme on kulunut 30 vuotta, palautimme mieliimme silloisia kokemuksiamme.

AUTOILLEN BRITTEIN SAARILLA 30 VUOTTA SITTEN_SNmatkakuvaaja 2015

Islannin ja Färsaarten kautta Shetlantiin

Kesän 1990 matkamme oli ajallisesti pisin kaikista automatkoistamme, yli kuusi viikkoa. Matkasimme Smyril Linen M/S Norrönalla Norjan Bergenistä Islantiin, sieltä Färsaarille ja lopulta Skotlannin pohjoisimmalle hallintoalueelle Shetlantiin.

ISLANTI+FÄRSAARET 1990

Kirjoitin silloin autolehdelle jutun matkan Islannin ja Färsaarten osuudesta. Toimittajan kanssa juttua käsitellessämme päätimme jättää Färsaarten osuuden pois. Silloin elettiin Esko Ahon hallituksen aikaista lamaa, joka koski myös kustantamoja. Islannin osuus oli jo menossa painoon, kun kustantajalta tuli määräys käyttää vain lehden omien toimittajien juttuja. Niinpä juttu jäi silloin julkaisematta. Neljännesvuosisata myöhemmin muokkasin sen pdf-muotoon lisäten kuvat oman valintani mukaan, sillä en tiedä, mitä kuvia toimittaja oli valinnut lehteä varten: OMALLA AUTOLLA ISLANNIN YMPÄRI. Myöhemmin muokkasin myös pois jätetyn Färsaarten osuuden pdf-muotoon: MELKEIN ITSENÄINEN FÄRSAARET. Jutut ovat kuvasivustoni kansiossa SNmatkakuvaraportteja.pdf.

Shetlannin pääsaarta ja käynti Yellillä

Laiva saapui illalla myöhään Shetlanninsaarten pääkaupunkiin Lerwickiin, jossa oli Shetlannin ainoa reitillemme osunut leirintäalue. Lerwick on hallintoalueen ainoa ja Yhdistyneen kuningaskunnan pohjoisin kaupunki. Sen ympäristössä asuu puolet saarten asukkaista, jotka korostavat skandinaavisia juuriaan. Kaupungin keskustassa on 1600-luvun linnoitus Fort Charlotte (kuva), joka rakennettiin ensimmäisen Englannin ja Hollannin välisen sodan aikaan. Merkittävien rakennusten listalla on myös Lerwickin kaupungintalo vuodelta 1883. Kävimme siellä teellä ja Scottish Women’s Rural Instituten käsityömyyntinäyttelyssä.

GB067526 Yhdistynyt kuningaskunta Shetlannin pääkaupunki  Lerw
Shetlannin lippu pääkaupunki Lerwickin yllä.
GB067527 Yhdistynyt kuningaskunta Tervetuloa Shetlantiin  Lerwic
Tervetuloa Shetlantiin ja Lerwickin kaupungintalolle.
GB067605 Yhdistynyt kuningaskunta SWRn myyntinäyttely Lerwickin
Teetä ja sympatiaa kaupungintalolla.

Pääkaupungin kohteista tutustuimme linnoituksen ja kaupungintalon lisäksi Böd of Gremistaan, joka on kalastajan kotimuseo. Paikka liittyi matkaamme siten, että siellä syntyi P&O -laivayhtiön perustaja Arthur Anderson. P&O Ferries taas sponsoroi laivamatkamme Shetlannista Orkneylle ja sieltä Skotlannin Ylämaahan ja edelleen Kanaalin yli Doverista Ranskan Calais´hin.

GB067623 Yhdistynyt kuningaskunta  Lerwickin Böd of Gremista  S
Böd of Gremista on P&O -laivayhtiön perustajan Arthur Andersonin museo.

Vanhin Lerwickin nähtävyyksistä on rautakautinen pyörölinnoitus Broch of Clickimin. Se on ollut käytössä 700-luvulta eaa viidennelle tai kuudennelle vuosisadalle. Ennen sitä paikalla oli pronssikautinen linnoitus.

GB067627 Yhdistynyt kuningaskunta Lerwickin Broch of Clickimin S
Tuhansia vuosia vanha Broch of Clickimin.

Itärannikon Lerwickistä ajoimme länsirannikon Scallowayhin. Se oli Shetlannin pääkaupunki vuoteen 1708 saakka. Scallowayn päänähtävyys on vuonna 1600 valmistuneen linnan rauniot. Se oli Black Patiena tunnetun Orkneyn ja Shetlannin jaarlin Patrick Stewartin koti. Hän oli pahamaineinen sortaja, jota syytettiin pakkotyön käytöstä Scallowayn rakentamisessa. Lopulta hänet teloitettiin Edinburgissa vuonna 1615.

GB067636 Yhdistynyt kuningaskunta Scallowayn satamaa Shetlanniss
Shetlannin vanha pääkaupunki Scalloway, oikealla Black Patien linnan rauniot.

Muutama kilometri pohjoisempana sijaitseva Tingwall ja sen Law Ting Holm (Tingaholm) oli Shetlannin vanhimman parlamentin sijaintipaikka ainakin 1300-luvun alusta 1570-luvulle, jolloin edellä mainitun Patrick Stewartin isä Robert Stewart siirsi sen Scallowayhin.

GB067718 Yhdistynyt kuningaskunta Tingwallin Law Ting Holm Shetl
Tingwallin Tingaholmin niemi toimi aikoinaan Shetlannin parlamenttina.

Leirintäalueen puuttuessa vietimme seuraavan yön jylhässä maisemassa pääsaaren länsikärjessä (Westside), jossa seuranamme oli vain lampaita, joita Shetlannissa onkin moninkertainen määrä asukkaisiin verrattuna. Shetlanninlampaan villa on erittäin hyvälaatuista ja kysyttyä. Aamulla tutustuimmekin Sandnessissa Jamieson´s Spinnig Milliin, joka on ainoa puhdasta shetlanninvillaa (jolla on EU:n tuotesuoja) valmistava teollisuuslaitos. Seurasimme tehtaalla villan jalostusta ja tuotteiden valmistusta ja villapaidatkin tuli ostettua. Lampaan lisäksi Shetlannilla on muitakin nimikkokotieläimiä, kuten shetlanninponi (kuva) ja shetlanninlammaskoira.

GB067802 Yhdistynyt kuningaskunta Aamutoimet Sandnessissa Shetla
Leirintäalueita Shetlanninsaarilla on vähän mutta hyviä yöpymispaikkoja runsaasti.
GB067809 Yhdistynyt kuningaskunta Lampaat Sandnessissa Shetlanni
Aamuiset naapurimme Westsiden maisemissa.
GB067437 Yhdistynyt kuningaskunta Jamieson´s Spinnig Mill Sandn
Shetlanninlampaan hienon villan jalostusta Jamieson´s Spinnig Millin villatehtaalla Sandnessissa.

Edelleen pohjoiseen ajaessamme saavuimme Hillswickiin, jossa on Shetlannin vanhin ja Britannian pohjoisin pubi. Siellä tapasimme toisen suomalaisen parin, joka myös oli liikkeellä omalla autolla.

GB067834 Yhdistynyt kuningaskunta The Booth-pubi Hillswickissä
The Booth on Shetlannin vanhin ja Britannian pohjoisin pubi. Nykyään sillä on ilmeisesti eri nimi.

Toftin satamasta lossi vei meidät Ulstaan Yellin saarelle. Kävimme Burravoessa, jossa on Yellin vanhin rakennus Old Haa vuodelta 1672. Lossiaikataulujen vuoksi emme ehtineet ajella saarta pidempään, vaan palasimme takaisin pääsaarelle.

GB068020 Yhdistynyt kuningaskunta Old Haa Burravoessa Shetlannis
Yellin saaren vanhin rakennus Old Haa on vuodelta 1672.

Matkalla etelään pysähdyimme taas Tingwallissa, jossa osallistuimme kansanmusiikki-iltaan kunnantalolla ennen kuin jatkoimme 10 kilometriä etelämpänä olevaan Quarfiin, jossa yövyimme kirkon pihassa.

GB068031 Yhdistynyt kuningaskunta Tingwall Folklore Evening Shet
Tingwall Folklore Eveningissä esiintyivät mm. Barbara Rushie ja Yel Johnson & his Vikings.

Matka jatkui Sandwickin kautta Dunrossnessiin, jossa on mielenkiintoinen Croft House Museum. Ulkoilmamuseo 1800-luvun puolivälistä oli kalastajan, merimiehen tai valaanpyytäjän ja hänen perheensä asunto vielä 1960-luvun lopulle saakka.

GB068117 Yhdistynyt kuningaskunta Dunrossness Croft House Museum
Shetland Croft House Museum on mielenkiintoinen niin ulkoa kuin sisältäkin

Sumburghissa Shetlannin eteläkärjessä on saariryhmän tärkein nähtävyys, Jarlshofin esihistoriallinen asumus. Vanhin asumus on myöhäiseltä pronssikaudelta 1000-600 eaa ja myöhäisemmät rakennelmat ovat viikinkiajalta.

GB067927 Yhdistynyt kuningaskunta Jarlshofin viikinkiasumus Shet
Jarlshofin esihistoriallinen asumus on muisto viikinkiajalta.

Koska etelämmäksi ei enää autolla päässyt, käännyimme kohti pohjoista ajaen Lerwickin leirintäalueelle ja seuraavana päivänä laivamme vei meidät Orkneysaarille.

Orkneysaaret neoliittikaudesta nykyaikaan

Kolmen Smyril Linen laivamatkan jälkeen hoiti Skotlannin sisäiset meriosuutemme P&O Scottish Lines, ensin Shetlannista Orkneylle ja sieltä Skotlannin Highlandiin.

Orkneysaarilla on säilynyt paljon esihistoriallisia muistomerkkejä. Saaria asuttivat kelttiläiset lähetyssaarnaajat 600-luvulla ja 700-luvulla saapuivat skandinaaviset viikingit, jonka jälkeen saaria hallitsivat Norja ja Tanska. Saarten asukkaat polveutuvatkin skandinaaveista ja heitä edeltäneistä pikteistä.

GB069019 Yhdistynyt kuningaskunta Stromness mereltä Orkneysaari
Stromness oli Orkneysaarten tulo- ja lähtösatamamme.

Laiva toi meidät Shetlannin Lerwickistä Stromnessiin, joka on Orkneysaarten toiseksi suurin kaupunki (2 200 asukasta). Sieltä jatkoimme Orkneyn neoliittisille kohteille. Maeshowen hautakumpu, Standing Stones of Stenness, Ring of Brodgar ja Skara Brae valittiin vuonna 1999, lähes vuosikymmen käyntimme jälkeen, UNESCOn maailmanperintölistalle yhteisnimellä Neoliittisen Orkneyn sydän.

Maeshowe tai Maes Howe on neoliittinen hautakumpu, joka rakennettiin noin 2800 eaa. Kummun halkaisija on 38 metriä. Sitä ympäröi 2 m syvä, 14 m leveä oja, josta poistettu maa-aines on luultavasti käytetty kummun rakentamiseen. (Wikipedia) Hautakummun sisällä oli valokuvaus kielletty.

GB068407 Yhdistynyt kuningaskunta Maes Hoven hautakummun sisää
Maeshowen hautakummun sisäänkäynti, opas ja oven yllä valokuvauskielto.

Standing Stones of Stenness ja Ring of Brodgar ovat seremoniallisia kivikehiä. Edellinen on ilmeisesti Brittein saarten vanhin kivimuodostelma, jonka alkuperäisestä 12 suuresta kivestä on jäljellä vain kolme. Jälkimmäinen on noin vuodelta 2500 eaa. Sen alkuperäisistä 60 megaliitista on jäljellä 27.

GB068418 Yhdistynyt kuningaskunta Neoliittinen Standing stone of
Stennessin ja Brodgarin kivikehät edustavat yllä- ja allaolevien kanssa Orkneysaarten maailmanperintöä.

Skara Brae on myöhäiskivikautinen, litteistä kivistä tehty kylä, joka oli asuttuna noin vuosina 3180–2500 eaa. Arvellaan, että kylä hylättiin ilmastonmuutoksen takia kun kylmenevä ilmasto pakotti lopettamaan maanviljelyn. Kylä rakennettiin suureksi osaksi kivestä, koska saarilla oli niukasti puita. Niinpä se on parhaiten säilynyt neoliittinen kylä Euroopassa.

GB068438 Yhdistynyt kuningaskunta Skara Braen myöhäiskivikauti
Skara Braen myöhäiskivikautinen kylä.

Orkneyn esihistorialliset paikat eivät rajoitu neljään maailmanperintökohteeseen. Birsayssa, kymmenen kilometriä Skara Braesta pohjoiseen, on Brough of Birsay pienellä saarella ja Earl’s Palace pääsaaren mantereen puolella.

Brough of Birsay oli 600- ja 700-luvuilla keskisessä ja pohjoisessa Skotlannissa asuneiden piktien linnoitus, jonka viikingit valtasivat 800-luvulla. Earl’s Palace on edellä mainitun jaarlin Robert Stewartin 1500-luvulla rakennuttaman palatsin rauniot. Pääsaaren rantaa parikymmentä kilometriä itään on vielä rautakautinen kivitorni Broch of Gurness.

GB068602 Yhdistynyt kuningaskunta Birsayn Earl´s Palace Orkneys
Shetlannin tapaan Stewartin jaarlien palatsi oli raunioina Orkneysaarillakin.

Churchill Barriers -nimellä tunnetut yhteensä 2,3 kilometrin pituiset neljä pengertietä yhdistävät Orkneyn pääsaaren Lamb Holmin ja Glimbs Holmin kautta Burrayn saareen ja edelleen South Ronaldsayhin. Maayhteyksien rakentamisen taustalla olivat puolustukselliset tarkoitukset. (Wikipedia)

GB068635 Yhdistynyt kuningaskunta Churchill Causeway No2 Glims H
Orkneyn tärkeimmät saaret on yhdistetty toisiinsa Churchill Causewayksi nimetyillä pengerteillä. Ne tehtiin 1940-luvulla estämään saksalaisten sukellusveneiden liikkuminen saarten välissä. Kansainvälisten sopimusten vastaisesti työvoimana käytettiin Pohjois-Afrikassa vangittuja italialaisia sotavankeja. Sotavankien italialainen kappeli Lamb Holmin saarella.

Ajoimme pääsaaren pohjois- ja itärantaa Finstownin, pääkaupunki Kirkwallin ja kolmen pienen pengertiellä yhdistetyn saaren kautta Orkneyn eteläisimmälle saarelle South Ronaldsaylle. Sen eteläkärjessä on neoliittinen Isbister Chambered Cairn, joka tunnetaan yleisesti nimellä Tomb of the Eagles. Paikalta on löydetty 16 000 ihmisen ja 725 merikotkan luuta.

GB068620 Yhdistynyt kuningaskunta Finstown Orkneysaarilla 1990
Finstownin kaupunkielämää kirkolla.
GB068723 Yhdistynyt kuningaskunta Tomb of the Eagles Burwickissa
Kotkien hauta, jota meille esitteli sen löytäjä ja museon johtaja Ronald Simisen.

Palasimme pohjoiseen pääkaupunki Kirkwalliin, jossa on monia paikallista arkkitehtuuria edustavia 1600-1700-luvun rakennuksia. Kaupunkikuvaa hallitsee Pyhän Magnuksen katedraali, jonka rakentaminen aloitettiin vuonna 1137 ja jota jatkettiin seuraavat 300 vuotta.

GB069010 Yhdistynyt kuningaskunta Kirkwallin kaupungintalo Orkne
Orkneysaarten pääkaupunki Kirkwall on Skotlannin saarten suurin kaupunki, kuvassa kaupungintalon edustaa.

Monille varmaan mielenkiintoisin käyntikohde Kirkwallissa on Skotlannin pohjoisin viskitislaamo Highland Park. Meitä sen mallasviskin maku miellytti, vaikkei viski yleisesti ottaen olekaan mielijuomamme.

GB069004 Yhdistynyt kuningaskunta Highland Park Distellery Orkne
Maailman pohjoisin viskitislaamo tuottaa mielestämme maailman parasta viskiä.

Manner-Skotlannin Highland

Stromnessistä P&O Scottish Lines kuljetti Manner-Skotlannin Ylämaahan satamana Scrabster. Ajelimme manner-Skotlannin pohjois- ja länsirantaa, jossa riitti silmänkantamattomiin autiota hiekkarantaa. Durnessissa poikkesimme Smoo Cavessa, joka on yksi Britannian suurimmista meriluolista. Ullapoolista Caledonian MacBraynen laiva vei meidät Ulko-Hebridien Lewisin saarelle, gaeliksi Leodhàs.

GB069110 Yhdistynyt kuningaskunta Highland Regionin rajakyltti S
Ylämaankarjaa kotiseudullaan.
GB069214 Yhdistynyt kuningaskunta Durnessin Sango Bay Skotlannin
Kahvitauko Durnessin Sango Bayllä.
GB069223 Yhdistynyt kuningaskunta Smoo Cave Skotlannin Highlandi
Smoo Cave Durnessissa.
GB069201 Yhdistynyt kuningaskunta Ben Hope Skotlannin Highlandis
Ben Hope on pohjoisin Munro (eli yli 3 000 jalkaa/914,4 metriä korkea vuori Skotlannissa).
GB069325 Yhdistynyt kuningaskunta Ullapool Skotlannin Highlandis
Ullapoolin satamaa, josta laiva vei meidät Ulko-Hebrideille.

Ulko-Hebridien Lewis ja Harris

Ulko-Hebridit eli Western Islands käsittää nimensä mukaisesti Skotlannin läntisimmät saaret. Saarilla puhutaan kelttiläistä gaelin kieltä enemmän kuin missään muualla Skotlannissa. Saarten pohjoisosassa sitä puhuu äidinkielenään 70-75 % asukkaista. Nykyään paikkojen viralliset nimet ovat gaelinkielisiä, mutta 30 vuotta sitten käytössä olivat lähinnä niiden englanninkieliset nimet, joilla mekin ne opimme. Niinpä käytän tässä vielä (valitettavasti) englanninkielisiä nimiä ja gaelinkieliset on sulkeissa.

Laiva saapui Ulko-Hebridien pää(kaksois)saaren Lewis-Harrisin pääkaupunkiin Stornowayhin (kuva) (Steòrnabhagh). Lewisillä (Leodhàs) sijaitsevan Stornowayn kaupunkikuvaa hallitsee viktoriaanisella kaudella rakennettu Lews Castle (1844-1851). Itärannikon Stornowaysta ajoimme Lewisin pohjoiskärkeen, jossa yövyimme Butt of Lewisin majakan viereisellä helikopteritasolla. Sieltä ainoa mahdollinen suunta oli palata etelään, nyt länsirannikon Carlowayhin (Càrlabhagh), jossa tutustuimme postinkantajaan (kuva) ja lampaan keritsemiseen perinteisin välinein. Carlowayssa on monia historiallisia nähtävyyksiä, kuten Garenin (Gearrannan) Blackhouse Village (vuonna 1990 vielä raunioina, nyt museona) ja rautakautinen hyvin säilynyt Dun Carloway Broch (kivinen pyörötorni). Callanishissa Carlowayn eteläpuolella on 4500-4900 vuotta vanha suuri kivikehä Callanish Stones.

GB069408 Yhdistynyt kuningaskunta Stornowayn Lews Castle Ulko-He
Lewsin linnan rakennutti Kiinan oopiumikaupassa rikastunut James Matheson. Historiansa aikana se on ollut seurakunnan, armeijan ja oppilaitoksen käytössä, minkä jälkeen se jäi autioksi. Nykyisin sen omistaa aluehallintoneuvosto Comhairle nan Eilean Siar (entiseltä nimeltään Western Isles Council). Kunnostettu linna avattiin museona vasta 2016.
GB069431 Yhdistynyt kuningaskunta Butt of Lewisin majakka Ulko-H
Butt of Lewisin majakka Lewisin saaren pohjoiskolkassa. Sen helikopteritasolla vietimme Ulko-Hebridien ensimmäisen yön.
GB069515 Yhdistynyt kuningaskunta Garenin Old Black House Villag
Garenin (Gearrannan) Blackhouse Village käsittää yhdeksän nyt jo kunnostettua rakennusta, joissa asuttiin vuoteen 1974 saakka.
GB069521 Yhdistynyt kuningaskunta Dun Carloway Ulko-Hebrideillä
Rautakautinen Dun Carloway Broch on peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta.
GB069508 Yhdistynyt kuningaskunta Hebridit Lampaankerinta 1990
Lampaankerintää perinteisin keinoin.

Jatkoimme etelään Harrisin (Na Hearadh) saarelle, joka on kiinteästi yhteydessä Lewisiin. Harris on tunnettu käsinkudotusta villastaan, josta käytetään nimitystä Harris Tweed. Ajoimme ensin saaren länsikärkeen Hushinishiin, jonne tiekin päättyi. Siellä on yksi Britannian kauneimmista hiekkarannoista. Sopiva paikka lounastauolle. Tien varrella on myös Amhuinnsuidhe Castle Estate, linna jonka rakennutti Dunmoren seitsemäs jaarli Charles Adolphus Murray 1800-luvun puolivälissä. Nykyään se toimii hotellina.

GB069614 Yhdistynyt kuningaskunta Harrisin hiekkarantaa Ulko-Heb
Hushinishin hiekkarantaa.
GB069609 Yhdistynyt kuningaskunta Amhuinnsuidhe Castle Harrisiss
Amhuinnsuidhen linna.

Palasimme samaa tietä takaisin ja Pohjois- ja Etelä-Harrisin yhdistävän kannaksen kautta saaren eteläkärjen Rodeliin (Roghadal), joka oli aiemmin Harrisin pääkaupunki. Siellä on historiallisesti merkittävä keskiaikainen Pyhän Clementin kirkko, jonka rakennutti MacLeodin klaanin kahdeksas päällikkö Alasdair Crotach MacLeod. Hänen itselleen rakennuttamansa seinähauta on Skotlannin suurin. Maisemat Etelä-Harrisin länsirannalla vaihtelivat jylhän karuista näkymistä mittaamattoman laajoihin hiekkarantoihin. Palasimme Tarbertiin (An Tairbeart) jossa Etelä- ja Pohjois-Harris kohtaavat. Sieltä laivamme lähti aamulla Skyen saaren Ùigeen. Yön vietimme laivajonon kärkipaikalla.

GB069708 Yhdistynyt kuningaskunta Rodelin Pyhän Clementin kirkk
Rodelin (Roghadal) keskiaikainen Pyhän Clementin kirkko ja Alasdair Crotach MacLeodin seinähauta.
GB069717 Yhdistynyt kuningaskunta Pier Rodel  Harrisin eteläkä
Pier Rodel Harrisin eteläkärjessä.
GB069635 Yhdistynyt kuningaskunta Tarbertin kylä Harrisissa Ulk
Tarbert / An Tairbeart yhdistää Etelä- ja Pohjois-Harrisin ja laivayhteydellä Ulko- ja Sisä-Hebridit.

Sisä-Hebridien Skye

Skye (An t-Eilean Sgitheanach) on Sisä-Hebridien suurin saari. Saarilla puhutaan gaelin kieltä toiseksi eniten Skotlannissa. Ùigesta jatkoimme Sisä-Hebridien pääkaupunkiin Portreehen (Port-en-reigh). Turistittoman Ulko-Hebridien jälkeen Portree vaikutti jo vilkkaalta turistikaupungilta.

GB069804 Yhdistynyt kuningaskunta Uigin satama Skyen saarella Si
Uigen satamaa ja kylää.
GB069816 Yhdistynyt kuningaskunta Skyen pääkaupunki Portree Si
Portree näytti olevan Skotlannin saarten turistisin kaupunki.

Talisker merkitsee Skyelle samaa kuin Highland Park Orkneylle, eli molemmat kuuluvat skottiviskin huippuvalmistajiin ja ovat Island single malts -ryhmän tunnetuimmat tuotteet. Päinvastoin kuin Highland Parkissa, Taliskerin tislaamossa ei saanut kuvata sisällä.

GB069824 Yhdistynyt kuningaskunta Taliskerin tislaamo Carbostiss
Taliskerin viskitislamo ja sen tuotteita aulassa, jossa sai kuvatakin päinvastoin kuin tislaamossa.

Ajoimme Portreesta Carbostiin (Càrrabost), jossa tutustuimme Taliskerin tislaamon lisäksi koneelliseen lampaan parturointiin, joka oli kaukana siitä käsinkerintäidyllistä, jota seurasimme Ulko-Hebrideillä. Jatkoimme luoteeseen ensin rautakautiselle Dun Beag Brochille (kuva). Läpimitaltaan kivitorni on 18,6 metriä, seinän paksuutta sillä on neljä metriä, mutta korkeutta enää vain pari metriä.

GB069827 Yhdistynyt kuningaskunta Koneellista lampaankerintää
Lampaiden koneellinen parturointi näytti turhan ronskilta.

Tie jatkui Dunveganin linnalle, jota McLeodin klaani on hallinnut yli 800 vuoden ajan. Se on Skotlannin pisimpään yhtäjaksoisesti asuttu linna. Sieltä poikkesimme sivutietä Colbost Folk Museumille, ulkoilmamuseo, jonka keskellä on hyvin säilynyt hebridien blackhouse. Jatkoimme Duirinishin niemen ja Skyen saaren länsikärkeen Milovaigiin, jossa teimme lounaan ennen paluuta tien alkupäähän.

GB069832 Yhdistynyt kuningaskunta Skyen saaren maisemaa 1990
Läntisen Skyen maisemaa.
GB070007 Yhdistynyt kuningaskunta Dunveganin linna  Skyen saarel
McLeodin klaanin linna Dunveganissa on edelleen suvun omistuksesa mutta avoinna myös kävijöille.
GB070020 Yhdistynyt kuningaskunta Colbostin Folk Museum (Black H
Colbost Folk Museumin hyvin säilynyt hebridien blackhouse.

Edinbanesta löytyi pitkästä aikaa leirintäalue. Ilmakin oli jo lämmennyt kesäiseksi. Viimeisenä Skyen päivänämme kiersimme saaren pohjoisimman niemen Trotternishin. Kilmuirissa kävimme 1700-luvun valtataisteluun liittyvän Flora MacDonaldin muistomerkillä ja Skye Croft Museumissa, joka oli Skyen osuutemme toinen ulkoilmamuseo. Niemen pohjoiskärjessä on Duntulmin linnan rauniot. Linna rakennettiin 1300-1400-luvuilla, kun MacLeodin ja MacDonaldin klaanit taistelivat vallasta. 1700-luvulla linna toimi MacDonald-klaanin päälliköiden päämajana. Reitin luonnonnähtävyys on Old Man of Storr (kuva).

GB070108 Yhdistynyt kuningaskunta Skye Croft Museum Kilmuirissa
Skye Croft Museum esittelee saaren perinteistä elämää.
GB070124 Yhdistynyt kuningaskunta Duntulmin linnan rauniot Skyen
MacDonaldin klaanin länsirannikkoa, Duntulmin linnan rauniot ja Flora MacDonaldin muistomerkki.

Ajolenkkimme umpeutuivat Portreessa, josta ajoimme Sleatin niemen ja Skyen saaren lähes eteläkärkeen Armadaliin. Kaupungissa on rauniolinna ja sen puutarha (kuva). Tämäkin 1709 valmistunut linna kuului MacDonaldin suvulle. Armadalista Caledonian MacBraynen laiva vei meidät Malaigiin, takaisin Skotlannin mantereen Highlandiin.

GB070210 Yhdistynyt kuningaskunta Armadalin linna Skyen saarella
MacDonaldin klaanin toinen rauniolinna eteläkärjen Armadalissa.
GB070219 Yhdistynyt kuningaskunta Malaigin satama Skotlannin Yl
Malaig on jo Skotlannin mannerta, vaikka saarihan Iso-Britanniakin on.

Sateisessa ja usvaisessa säässä ajoimme etelään mm. Britannian korkeimman vuoren Ben Nevisin sivuitse (edellisellä kerralla (kuva) sää oli otollisempi sen kuvaamiselle). Kohteemme oli Glasgow, Euroopan kulttuuripääkaupunki 1990.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 146 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi – OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
https://sakuva.kuvat.fi/blog/

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
https://sakuva.simplesite.com/
https://www.123kotisivu.fi/sakuvia   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
https://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/users/13772

Yksi kommentti artikkeliin ”BRITTEIN SAARIA 30 VUOTTA SITTEN – SKOTLANNIN SAARET SHETLANTI, ORKNEY JA HEBRIDIT

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s