GARDEN ROUTEA PORT ELIZABETHISTA KAPKAUPUNKIIIN ETELÄ-AFRIKASSA VUONNA 2000

Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia:
OBJEKTIIVISSA MAAILMA / SNmatkakuvaaja

Vuodenvaihteen 1999-2000 Etelä-Afrikan matkamme ensimmäinen roadtrip vei  Johannesburgista Pretorian, Pilgrim´s Restin, Krugerin kansallispuiston/Mala Malan ja Swazimaan kautta Durbaniin, josta lensimme uudenvuodenaattona Itä-Kapin provinssin suurimpaan kaupunkiin Port Elizabethiin. Silloinlähes koko maailma vietti milleniumia, vaikka oikeaan vuosituhannen vaihtumiseen oli aikaa vielä vuosi.

Edessämme Port Elizabeth.

Milleniumetkot Port Elizabethissa

Port Elizabeth on Etelä-Afrikan tärkeimpiä satamia sekä maan viidenneksi suurin kaupunki runsaalla miljoonalla asukkaallaan. Portugalilainen merenkulkija Bartolomeu Dias rantautui ensi kertaa Port Elizabethin paikkeille 1488 ja pystytti rannalle suuren ristin. Englantilaisten vallattua Kapmaata 1800-luvulle tultaessa perusti Kapmaan siirtokunnan brittikuvernööri Rufane Shaw Donkin edesmenneen vaimonsa mukaan nimeämänsä kaupungin 1820. Sen asuttivat paikalle tuodut brittisiirtolaiset. Port Elizabethista tuli virallisesti kaupunki vuonna 1861.

Saavuttuamme kaupunkiin vuokrasimme Avisilta matkamme toisen vuokra-auton, Volkswagen Polon, jolla ajoimme Fifth Avenue Beach House – hotelliimme.

Matkan toinen roadtrip Volkswagen Polon ratissa alkaa lentokentältä.

Uudenvuodenaaton iltapäivällä milleniumjuhlinta oli jo täydessä vauhdissa. Kävelimme kaupungilla ja rannalla seuraamassa ihmisten valmistautumista uudenvuodenjuhlintaan.

Port Elizabethin rannalla juhlittiin jo milleniumia.

Hotellimme kautta varasimme uudenvuodenillallisen De Kelder -ravintolasta, jossa söimme hyvän viiden ruokalajin aterian kuohuviinistä jälkiruokaan, jossa Afrikan karttaan oli kirjailtu luku 2000. Pääruokana oli strutsia. Ravintolaillan jälkeen seurasimme uudenvuoden ilotulituksia rannalla.

Uudenvuodenaaton millenium-illallinen.

Uudenvuoden päivänä tutustuimme Port Elizabethiin, jonka arkkitehtuuri on brittiläis-kolonialistista. Siirtomaa-aikainen kaupungintalo on kansallinen muistomerkki ja Port Elizabethin pääkirjasto edustaa viktoriaanista goottilaista arkkitehtuuria. Kirjaston edessä on kuningatar Victorian kruunupäinen patsas.

Port Elizabethin kaupungintalo ja pääkirjasto edustavat brittikolonialistista arkkitehtuuria.

Kävimme Fort Frederickin linnoituksella, joka rakennettiin vuonna 1799 estämään Napoleonin sotien aikana ranskalaisia valloittamasta Kapmaata.

Fort Frederickin tykit suojasivat satamaa jo ennen kaupungin perustamista.

Donkin Reservessä on kuuluisa majakka ja kivipyramidimuistomerkki, jonka Sir Rufane Donkin pystytti edesmenneen vaimonsa Elizabethin muistoksi (jonka mukaan kaupunki on nimetty). Donkinin majakka rakennettiin vuonna 1861, ja se on julistettu kansalliseksi monumentiksi.

Donkinin majakka ja Elizabethin muistopyramidi.

Port Elizabethista Garden Routea länteen

Port Elizabethiin tutustuttuamme jatkoimme Intian valtamerta myötäilevää Garden Routea länteen. Se on Länsi- ja Itä-Kapin provinsseissa kulkeva maisemareitti, joka on saanut nimensä monimuotoisesta kasvillisuudesta ja villieläimistä sekä laguunien, järvien, vuorten, metsien ja rantojen runsaudesta mutkaisten teiden varrella.

Jeffrey´s Bayn mittaamatonta hiekkarantaa.

Pysähdyimme Jeffrey´s Bayssä ja ajoimme Paradise Beachin pengertien ja St. Francis Bayn kautta eteläkärjen Cape St Francisiin kuvaten hiekkarantaa, merenkäyntiä, surffareita ja Seal Pointin majakkaa.

Cape St Francisin majakka ja surffareita lahdella.

Palasimme takaisin Garden Routelle ajaen Tsitsikamman kansallispuistoon (joka vuonna 2009 yhdistettiin Wildernessin kansallispuiston ja muutamien muiden alueiden kanssa Garden Routen kansallispuistoksi). Puistossa on useita jokia ja kanjonimaisemaa sekä 800 vuotta vanha keltapuu.

Tsitsikamman kansallispuiston jylhää maisemaa…
…ja flooraa, orkidea ja 800-vuotias jättiläiskeltapuu.

Pian puistopysähdyksen jälkeen ylitimme Blokrans Bridgeä Itä- ja Länsi-Kapin provinssien rajan. Yöksi ajoimme Plettenberg Bayhin, jossa majapaikkamme oli Hunter´s Country House, upea viiden tähden kartanohotelli, joka oli edellisvuonna valittu Etelä-Afrikan vuoden hotelliksi. Huoneessa odotti Hunter´sin oma nahkakantinen valokuva-albumilahja.

Hunter´s Country Housen sviittimme Penny Gum Cottage.

Plettenberg Bay on upeine hiekkarantoineen Garden Routen suosituimpia lomakaupunkeja.

Seuraavan päivän vietimmekin aluksi Plettenberg Bayn kaupungilla ja rannoilla, joilla käyskentelivät lähinnä vain etelänselkälokit (kuva). Ajoimme 76 000 asukkaan Knysnan kaupunkiin, jossa teimme vaelluksen Garden of Edenin keltapuumetsässä. Keskustan ja lounaan jälkeen ajoimme näköalapaikalle, josta avautuu näkymä Knysna Lagoonin porttikallioille (Knysna Heads). Yöksi palasimme Plettenberg Bayn upeaan majapaikkaamme.

Vaihdoimme maisemaa Plettenberg Bayn Look Out Beachiltä Garden of Edenin Keltapuumetsään.
Knysna Lagoonin porttikalliot The Heads.

Jatkettuamme taas länteen pysähdyimme vielä Elephant Walk Farm Stallin (kuva) käsityöpajalla Knysnassa ennen Wildernessin kansallispuistoa, jossa on viisi jokea ja neljä järveä. Näistä objektiivimme saavutti Swartvlein, Ellandvlein ja Kranzvlein. Dolphin Pointin näköalapaikalta on hieno näkymä Intian valtamerelle.

Wildernessin kansallispuiston suurin järvi Swartvlein.
Intian valtameren aaltoja Wildernessin kansallispuiston Dolphin Pointilta.

Kansallispuiston jälkeen tulimme Länsi-Kapin toiseksi suurimpaan kaupunkiin, 157 000 asukkaan Georgeen. Täällä poikkesimme Garden Routelta pohjoiseen ajaen Outeniqua-vuorten maisemissa maailman strutsipääkaupunki Oudtshoorniin. Kaupungin ympäristössä on useita strutsifarmeja monine aktiviteetteineen. Yöpymispaikkamme oli Rosenhof Country Lodge.

Georgen vanha orjapuu. Vuonna 1811 istutettuun tammeen, joka oli osa vankilaa, kahlittiin orjia ketjuilla.
Outeniqua Mountains.
Strutsifarmi ja Oudtshoornin turistitoimiston viitta.
Oudtshoornin C.P Nel Museum kertoo lisää strutsinkasvatuksesta.

Aamulla jatkoimme vielä pohjoiseen, jossa maisemaan ilmestyi Swartbergin vuoristo. Kohteemme oli  Cango Cavesin tippukiviluola, jossa osallistuimme puolen tunnin Scenic Tourille. Pääluola on yksi maan hienoimmista, tunnetuimmista ja suosituimmista turistiluolista ja houkuttelee paljon vierailijoita ulkomailta. Laaja tunneli- ja kammiojärjestelmä jatkuu yli 4 km, mutta vain noin neljännes on avoinna vierailijoille, jotka voivat edetä luolaan vain oppaan johtamissa ryhmissä.

Cango Cavesin pääluola.

Luolien jälkeen palasimme Oudtshoorniin, josta jatkoimme Little/Klein Karoonin maisemissa Calitzdorpin kaupungin ja 13,4 kilometrin pituisen Huis-joen solan kautta Ladismithiin. Alkuperäinen sola rakennettiin vuonna 1897 ja kunnostettiin 1950-luvulla, mitä seurasi lisäparannuksia ja päällystettä vuonna 1966 (Wikipedia). Solatien taukopaikalla seuranamme oli valkoniskakorppeja.

Valkoniskakorpit välipalaseurana Huisriver Passin taukopaikalla.

Keurbosch Farmstall Ladismithissä oli oivallinen paikka taas täydentää elintarvikevarastoja. Sieltä jatkoimme Barrydalen ja Tradow Pass -solan kautta viinikaupunki Stellenboschiin. Tradow Pass (joka tarkoittaa naisten polkua vanhalla khoi-kielellä) on 16 kilometrin ajomatka 219 metrin korkeudella läpi Langebergin kauneimman ja karuimman vuoristomaiseman.

Tradow Passinkin taukopaikalla meillä oli luontoseuraa, kun puut ja pensaat vilisivät kaalipuun keisarikoin (bunaea alcinoe) värikkäitä toukkia.

Cape Winelandsin viinitiloilla

Stellenbosch on Etelä-Afrikan viininviljelyn ja sen tutkimuksen pääpaikka. Stellenboschin, Paarlin ja Franschhoekin laaksot muodostavat Cape Winelandsin, suurimman Etelä-Afrikan kahdesta tärkeimmästä viininviljelyalueesta. Seuraava hotellimme Bonne Esperance Guest Lodge sijaitsi Stellenboschissa.

Stellenboschin yliopiston teologinen tiedekunta.

Stellenbosch on myös tunnettu yliopistokaupunki, yksi Etelä-Afrikan arvostetuimmista. Kiertelimme kaupungin keskustaa kävellen ja autolla. Kaupungille tunnusomaisia ovat hollantilaistyyliset rakennukset. Keskustan jälkeen kävimme Delairen viinitilalla.

Stellenboschissa kävimme Delaire Wineryssa.
Sen sijaan Bartinney Private Cellar ei ollut avoinna yleisölle.

Cape Winelandsin viinimatkamme jatkui kohti Franschhoekia. Ennen keskustaa ajoimme Boschendalin viinitilalle, joka on yksi alueen tunnetuimmista. Kartanoalueeseen tutustuttuamme teimme täällä pääviiniostoksemme.

Boschendal Wine Estaten tuotteet ovat tuttuja monelle ALKOnkin asiakkaalle.

Franschhoekin kaupunki syntyi vuonna 1688 ranskalaisten hugenottipakolaisten asettuessa alueelle. Hugenotit olivat 1500- ja 1600-luvulla protestanttiseen kalvinistiseen kirkkoon kuuluneita Ranskan protestantteja, jotka pakenivat uskonvainoja eri puolille Eurooppaa ja muuta maailmaa. Franschhoekin  kaupungissa on hugenottimuistomerkki ja –museo. Franschhoek on yksi Etelä-Afrikan vanhimmista kaupungeista. Täällä söimme ateriaksi strutsia ja kävimme Franschhoek Wineyardsilla täydentämässä viinivarastojamme.

Franschhoekin hugenottimuistomerkki.
Franschhoek Wineyards oli matkamme kolmas ja viimeinen viinitila.

Poikkesimme vielä Cape Winelandsin kolmannessakin kaupungissa Paarlissa ennen ajoa Kapkaupunkiin, matkamme viimeiseen majapaikkaan. Townhouse Hotel siellä oli tukikohtamme kolmena yönä.

Paarlissa pysähdyimme Main Roadilla keskustassa, mutta viinitiloille emme enää ehtineet.

Kapkaupunki

Vuonna 1652 perustettu Kapkaupunki on Etelä-Afrikan toiseksi väkirikkain ja yksi sen kolmesta pääkaupungista. Siellä kokoontuu maan parlamentti. Hollannin Itä-Intian kauppakomppania perusti Kapkaupungin täydennysasemaksi Indonesiaan matkalla olleille kauppalaivoille. Nyt kaupunki on kasvanut 3,5 miljoonan asukkaan metropoliksi.

Kapkaupungin tunnetuin maamerkki on Pöytävuori, jonne mekin ekaksi ajoimme. Itse vuorelle noustiin kaapelivaunulla. Näkymät ovat upeita niin kaupunkiin kuin muihinkin suuntiin, kuten Robben Islandille (kuva), joka tunnetaan Nelson Mandelan vankisaarena, ja on vuorella oikeaa luontoakin. Koko Kapin niemimaan kattava alue on nimetty Pöytävuoren kansallispuistoksi.

Pöytävuori on Kapkaupungin tunnetuin maamerkki, joka näkyy lähes kaikkialle kaupungissa, niin myös hotellihuoneemme ikkunaan.
Kapkaupunkia Pöytävuorelta.
Pöytävuoren lintumaailmaa, värikkääseen kasvistoon hyvin sulautuva kapinmedestäjä ja kottaraisten Afrikan serkku kalliorakkeli, joka ei värikästä suojaa kaipaa.
Pöytävuoren kukkaloistosta vastasivat mm. pinkkikeltalilja, karamellipaunikot ja piikkipäivikki.

Kapkaupunki on Etelä-Afrikan suosituin turistikaupunki. Pöytävuoren lisäksi kaupungin keskustassakin on paljon kuvattavaa. Kaupungin suosituimpiin kohteisiin kuuluva Victoria & Alfred Waterfront on rakennettu kaupungin satamalaitureiden päälle. Victoria Wharf Shopping Centre (kuva) on yksi kaupungin tärkeimmistä ostospaikoista, jossa on useita satoja kauppoja sekä Two Oceans Aquarium. Waterfrontin amfiteatterissa oli Jazz Festival -tapahtuma ja rannalla perinnemusiikkiesitys.

Victoria & Alfred Waterfront…
…jolla soi niin jazz..
…kuin perinnemusiikkikin.
Waterfrontin satamassa viihtyi hyljekin kai Pöytävuorta katsellen.

Kävelimme kaupungin keskustassa ja kävimme Hyväntoivon linnoituksella. Se rakennettiin vuosina 1666–1679 puolustamaan Hollannin Itä-Intian kauppakomppaniaa eurooppalaisilta vastustajilta ja on yksi Etelä-Afrikan vanhimmista rakennuksista. Kapkaupungin pääaukion Grand Paraden varrella sijaitseva kaupungintalo kuuluu kaupungin maamerkkeihin.

Hyväntoivon linnakkeenkin suojana on Pöytävuori.
Uutta Kapkaupunkia vanhalta linnakkeelta.
Kapkaupungin pääaukio Grand Parade ja sitä hallitseva kaupungintalo.

Greenmarket Square on historiallinen aukio vanhan Kapkaupungin keskustassa. Vuonna 1696 rakennettu aukio on vuosien varrella toiminut orjamarkkinana, vihannestorina, parkkipaikkana ja viime aikoina kirpputorina, joka myy pääasiassa afrikkalaisia ​​matkamuistoja ja käsitöitä. Alueella liikkuikin runsaasti turisteja.

Green Market vanhan kaupungin keskustassa.

Kapkaupungin keskustassa on myös Etelä-Afrikan vanhin puutarhapuisto Company’s Garden. 3,2 hehtaarin puutarhan perustivat alun perin 1650-luvulla alueen ensimmäiset eurooppalaiset uudisasukkaat, ja se tarjosi hedelmällisen maaperän tuoretuotteiden kasvattamiseen asukkaille ja itään purjehtivien laivojen miehistöille. Puiston pohjoispäässä on pylväin koristeltu valkoinen Etelä-Afrikan parlamenttitalo, joka tuli median kautta tunnetuksi siellä syttyneen/sytytetyn tulipalon vuoksi heti vuoden 2022 alussa. Puiston toisessa päässä on kaupungin tärkein museo South African Museum ja planetaario sen yhteydessä.

Etelä-Afrikan parlamenttirakennus…
…ja Etelä-Afrikan museo Company’s Gardenin eri päädyissä.

Hyväntoivonniemen luonnonsuojelualue

Teimme päivän roadtripin Kapin niemimaan kärkeen. Ajoimme Hyväntoivonniemelle länsirantaa eli Chapman’s Peak Drivea. Vuonna 1922 avattu, myös nimellä Chappies tunnettu yhdeksän kilometrin pituinen tieosuus on hakattu jyrkkään kalliorinteeseen (kuva) ja sitä pidetään yhtenä maailman kauneimmista maisemateistä. Usvaisessa säässä sen kauneus ei kuitenkaan päässyt oikeuksiinsa. Usva oli myös Chapman’s Peakin yllä (kuva).

Chapman’s Peak Drive kiertää Atlantin rantaa. Slangkopin majakka Kommetjiessä ja nimelleen uskolliset Misty Cliffs.

Kapin niemimaa (engl. Cape Peninsula) on 75 kilometriä pitkä kallioinen niemimaa, jonka eteläpäässä sijaitsevat Hyväntoivonniemi ja Cape Point ja pohjoispäässä Pöytävuori ja Kapkaupunki. Suuri osa niemimaasta kuuluu Pöytävuoren kansallispuistoon (engl. Table Mountain National Park) (Wikipedia). Hyväntoivonniemi on Kapin niemimaan tunnetuin kärki (ei kuitenkaan eteläisin) historiallisista syistä, sillä niemekkeestä tuli tärkeä välietappi Aasiaan purjehtiville eurooppalaislaivoille jo 1400-luvulla.

Hyväntoivonniemen Cape Point.

Ajoimme tien päässä sijaitsevalle Cape Point Nature Reserven parkkipaikalle, josta nousimme (Flying Dutchman) funikulaarilla ylätasanteelle, jossa on myös Hyväntoivonniemen vanha majakka (1859-1911). Sieltä on hyvät näkymät kaakkoiskulman Cape Pointiin, jossa on uudempi majakka, ja muihinkin suuntiin. Kävelimme Diaz Pointille, jota edemmäs ei enää ollut pääsyä.

Nousujohteinen kulku Hyväntoivonniemen vanhalle majakalle ja näkymää siltä sen seuraajalle.

Cape Point Nature Reservellä on runsas kasvisto ja eläimistö, joista monet ovat erityisiä kapinlajeja. Objektiiviin osui kauniita valkopäätopeja ja kapinetelänseeproja, jotka ovat seepralajeista pienimpiä. Näimme myös kapintamaaneja, paljon afrikanmerimetsoja, strutseja, kapinkilpikonnia (homopus) sekä Pöytävuoren kansallispuiston endeemistä pientä mustavyötäröistä liskoa (Black girdled lizard).

Hyväntoivonniemen nisäkkäitä, kapinseeprat, valkopäätopi ja kapintamaani.
Lintupopulaatioista runsaimmalta näytti afrikanmerimetsojen määrä…
…mutta strutsejakin oli runsaasti niin koiraita kuin naaraitakin.
Eteläisen Afrikan ja Kapin endeemiset matelijat, kapinkilpikonna ja mustavyötärölisko.

Fynbos on Länsi-Kapin provinssin alueella sijaitseva kasvillisuusvyöhyke, joka on kasvillisuudeltaan ainutlaatuinen maailmassa. Alueella kasvavista 8 000 kasvilajista kaksi kolmasosaa ei esiinny missään muualla. Fynbosin lajisto koostuu pääasiassa kanervista, proteoista ja ruohomaisista restiokasveista. Alueen kasveihin kuuluva kuningasprotea on Etelä-Afrikan kansalliskukka.

Hyväntoivonniemen fynbos-kasvillisuutta.

Boulders Beachin pingviinit  Palasimme takaisin Kapkaupunkiin niemimaan itärannikkoa. Pysähdyimme Simon´s Townissa (kuva) ja sen Boulders Beachillä kuvaamassa afrikanpingviinejä, jotka ovat itäisen pallonpuoliskon ainoita pingviinejä.

Afrikanpingviinejä Simon´s Townissa Intian valtameren rannalla.

Matkamme ja sen toinen roadtrip päättyi, kun palautimme VW Polon Kapkaupungin lentoaseman Avisille ja lensimme Johannesburgin ja Pariisin kautta takaisin Helsinkiin.

Port Elizabethista Kapkaupunkiin ja Hyväntoivonniemen kierto.
Taakse jäävää Kapin niemimaata.

Kolmanteen Etelä-Afrikan roadtripiimme kului aikaa kymmenen vuotta. Keväällä 2010 osallistuimme eteläafrikkalaisen Nomad Toursin eteläisen Afrikan safari- ja kulttuurimatkalle Namibiaan, Botswanaan ja Zimbabween. Lennot olivat Etelä-Afrikan Johannesburgin kautta, joten paluumatkalla jäimme muutamaksi päiväksi maahan ajellen vuokra-autolla mm. Etelä-Afrikan oikeudellisessa pääkaupungissa Bloemfonteinissa, joka on myös Vapaavaltion provinssin pääkaupunki. Kävimme myös Lesothon kuningaskunnassa, joka on kokonaan Etelä-Afrikan ympäröimä enklaavi. Tästä matkasta OBJEKTIIVISSA MAAILMA -blogin postauksessa ETELÄISTÄ AFRIKKAA AUTON LAVALLA JA TOISEN RATISSA 2010.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA 146 MAASTA
Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja
Kuvasivu
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ kuvia maista ja matkoilta
SAKUVA-BLOGI - OBJEKTIIVISSA MAAILMA - aiempia matkakuvauksia
SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa:
SNmatkakuvaaja  –  blogipostauksia vuodesta 2015:
OBJEKTIIVISSA MAAILMA – blogipostauksia aiemmista matkoista
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä:

SNmatkakuvaaja Facebookissa:
@sakuva Twitterissä
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
sakuva Trip Advisorissa
sakuva Nomadmaniassa
Most Traveled People / Sakari Niemi

2 kommenttia artikkeliin ”GARDEN ROUTEA PORT ELIZABETHISTA KAPKAUPUNKIIIN ETELÄ-AFRIKASSA VUONNA 2000

1. Tuo Garden route olisi joskus mukavaa päästä ajamaan alueen luontoon tutustuen. Alueen kansallispuistot / Garden routen kansallispuisto sekä Cango Cavesin tippukiviluola kiinnostaisivat erityisesti. Tuo valkopäätopi oli hieno pongaus, me olemme nähneet sellaisen vain kerran Namibiassa.

Tuosta itäisestä pallonpuoliskosta, eikö Oseaniaa lasketa siihen?

Liked by 1 henkilö

2. Kiitos kommentistasi. Hyväntoivonniemellä oli useita valkopäätopeja, yhden kuvan mukaan ainakin neljä. Itäisellä pallonpuoliskolla on todella pingviinejä myös Australian ja Uuden-Seelannin rannoilla ja maailman pohjoisimmat pingviinit eli galapagosin pingviinit liikkuvat myös pohjoisella pallonpuoliskolla, joten niitä voi siis tavata kaikilla neljällä pallonpuoliskolla.