Kotimaan tämän vuoden kuvat: SUOMI 2018 / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA
Vuonna 2010 hankittu ja nyttemmin ViherMultiksi nimetty ahtamaton VW Multivan Allstar -dieselbussimme on palvellut uskollisesti mutta vähän laiskanlaisesti roadtripeillämme yhdeksänä kesänä. Menneen kesän Skandinavian kierroksestakin se selvisi kunnialla, vaikka Skandien vuoristossa ylämäet eivät oikein tuntuneet maistuvan. Auto kiihtyi kyllä alamäessä ja ylämäessä kuskikin yritti olla kiihtymättä.
Suunniteltu kesän 2019 roadtrip vie vuoristoihin Karpaateilla, Balkanilla ja Alpeilla. Sitä varten tarvitsemme ärhäkämmän retkibussin, johon löytyi vähän uudempi bensakäyttöinen PunaMultiksi nimetty VW Multivan Classic.
Kaapisto siirrettiin edellisestä ja vuodemekanismi on samanlainen, mutta erojakin on. Auton mukana seurasivat mm. sen alkuperäiset neppikiinnitteiset verhot, joiden toimivuutta piti kokeilla aidolla camping-matkalla. Se riittikin tekosyyksi lämpimän syksyn kotimaan roadtripille. Suomessa valitettavasti valtaosa leirintäalueista sulkee porttinsa koulujen alkaessa tai viimeistään elokuun lopussa. Nettihaulla löysin sopivalla etäisyydellä sijaitsevan Punkaharju Resortin, joka on avoinna läpi vuoden. Todella sopiva valinta parin päivän retken väliseksi yöksi, sillä valittiinhan Punkaharju Suomi 100 -juhlavuoden kotimaiseksi retkikohteeksi.
Matkaa Helsingistä Punkaharjulle tulee noin 350 kilometriä, joten tälle välille mahtui pari muutakin kohdetta, joiksi valitsimme Etelä-Karjalan molemmat kaupungit. Ensin ajoimme maakunnan pääkaupunkiin Lappeenrantaan. Sen mielenkiintoisin nähtävyys on kaupungin vanhimmassa osassa sijaitseva linnoitus, joka kuuluu Museoviraston luetteloon Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt Suomessa. Kristiinankatu kulkee linnoituksen halki etelästä pohjoiseen. Sen varren museoista ehdimme käydä Lappeenrannan taidemuseossa, jossa oli esillä mm. Juho Rissasen seinämaalausluonnoksia näyttelyssä Nuorten naisten sunnuntainen vierailu.
Lappeenranta on merkittävä Saimaan satamakaupunki, josta tehdään myös viisumivapaita risteilyjä Pietariin. Sataman tunnetuin laiva lienee Prinsessa Armada, joka toimii ravintolana. Edelliskerran tavoin oli tarkoituksemme ruokailla siellä, mutta kesäkauden mentyä on sen tarjoilulistalla vain juomia.
Linnoituksen pohjoispuoleiselle rannalle rakennetaan joka kesä Suomen suurin hiekkalinna. Nyt sen paikalla oli iso hiekkakasa odottamassa ensi kesän taiteilijoita.
Lappeenrannasta on vain muutama kymmenen kilometriä maakunnan toiseen kaupunkiin Imatralle. Ajoimme Imatrankosken kaupunginosaan, jossa sijaitseva idyllinen koski on Suomen vanhin matkailunähtävyys. Viime vuosina vettä on juoksutettu vain näytösluontoisesti kesälauantaisin. Patoremontin vuoksi näitä ei kuitenkaan ole järjestetty vuosina 2017-18.
Kaupunginosan toinen nähtävyys on kosken partaalle vuonna 1903 valmistunut Valtionhotelli. Se on Usko Nyströmin suunnittelema jugendlinna, jossa kävimme sisälläkin, vaikkei se tälläkään kertaa ollut yöpymispaikkamme.
Illan pimetessä ajoimme Etelä-Savon puolelle Punkaharju Resortin leirintäalueelle. Ilta ja seuraava aamu olivat vuodenaikaan nähden lämpimiä, vaikka syyspäiväntasaukseen oli aikaa enää vuorokauden verran. Tosin ilman vähittäinen viileneminen alkoi jo ennen puoltapäivää vähäisen sateen ja tuulen merkeissä.
Toisen päivän ohjelmamme alkoi Suomen edellisvuoden matkakohteeksi valittuun Punkaharjuun tutustumalla ja edelliskertojen diakuvien digipäivityksellä. Kaunis Harjutie on valittu Vuosisadan tieksi, eikä turhaan, sillä se kulkee kapealla harjulla, josta on upeat näkymät molempiin suuntiin. Punkaharjullakin on entinen Valtionhotelli, joka valmistui vuonna 1845 metsänvartijan taloksi. 140 vuotta sitten Valtionhotelliksi muutettu nykyinen Hotelli Punkaharju on Suomen vanhin toimiva majoitusliike.
Pysähdyimme Runebergin muistomerkillä ja kävelimme Kuikon Salpa-polkua vanhalle korsulle. Punkaharjun tärkein museo on Suomen Metsämuseo Lusto. Metsämuseo ei etukäteen herättänyt suuria intohimoja, mutta paljastui varsin mielenkiintoiseksi kokemukseksi. Lusto-rakennus on valittu näytteeksi suomalaisesta 1900-luvun modernista arkkitehtuurista, joten museo on rakennuksenakin merkittävä käyntikohde. Lehtikuusella vuoratun betonirunkoisen rakennuksen pääsuunnittelijat ovat arkkitehdit Rainer Mahlamäki ja Ilmari Lahdelma, toteaa Wikipedia. Lustossa on laajasti metsä- ja puutalouteen liittyvää aineistoa ja noin 10 000 esinettä, joista silmiinpistävimpiä ovat suuret metsäkoneet. Museossa on sekä perus- että erikoisnäyttelyitä.
Metsämuseon naapurissa on Luston asema (entinen Punkaharjun asema). Asemarakennus ei ole enää virallisessa käytössä, vaan Aseman Taidelaituri, jonka ulkopuolella oli Miina Äkkijyrkän lehmäaiheista taidetta ja sisäpuolella punkaharjulaistuneen vanhan ystävämme Marja Ilolan akvarelleja ja gobeliineja.
Paluumatkalla pysähdyimme Punkaharjun isäntäkaupungissa Savonlinnassa. Olavinlinna oli juuri suljettu, mutta ehdimme käydä sen naapurissa sijaitsevassa Savonlinnan maakuntamuseo Riihisaaressa. Museotilan lisäksi tutustuimme sen vanhoihin laivoihin. Savonlinnan maakuntamuseo on yksi Suomen suurimmista höyrylaivavarustajista. Riihisaaressa ovat esillä tärkeimmät Saimaan alustyypit: valkokylkinen matkustajalaiva Savonlinna, maailman ainoa aito tervahöyry Mikko ja höyrykuunari Salama, kertoo museon esite.
Matkaa Savonlinnasta kotiin oli vielä yli 300 kilometriä, joten suunnitelmissa olleen maakunnan pääkaupungin Mikkelin päivitys jäi seuraavaan kertaan.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA JA KIRJOITUKSIA 140 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/
sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
SNMATKAKUVAAJA – BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/
OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA SLADESHOW
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/
UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL
@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva
SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/
Syksy on siitä kurjaa kun kaikki palvelu loppuu. Punkaharju on paikka mistä haaveilen. Kai sinne joskus päädymmekin.
TykkääLiked by 1 henkilö
Suomen (sekä muiden Pohjoismaiden ja Baltian) liian aikainen kesäkauden päättyminen on ristiriidassa muun Euroopan kanssa. Länsi- ja Etelä-Euroopassa lomakausi alkaa elokuussa jatkuen syksyyn. Punkaharju Resortin leirinnässä kuulimme, että siellä samaan aikaan yöpyneet hollantilaiset olivat valittaneet sitä, että kaikki paikat on jo kiinni, vaikka heidän lomakautensa vielä jatkuu.
TykkääLiked by 1 henkilö