KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Edellinen postaus: ETIOPIAA 15 VUOTTA SITTEN - Klassinen Pohjoisen kierros –
Etiopian kuvia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / ETIOPIA
Kuvia 146 maasta: OBJEKTIIVISSA MAAILMA /
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / SNmatkakuvaaja
Vuodenvaihteen 2006-07 Etiopian ja Ugandan matkamme ensimmäinen osuus Klassisen Etiopian kierros päättyi lennettyämme takaisin Addis Abebaan. Etiopiassa meillä oli vielä toinen kiertomatka kohteina Hararin kaupunki ja Awashin kansallispuisto. Addis Abebasta lensimme Etiopian toiseksi suurimpaan kaupunkiin Dire Dawaan. Se olikin viimeinen Etiopian sisämaanlento, sillä täältä matkamme jatkui maata pitkin.
Etiopian kakkoskaupunki Dire Dawa
Dire Dawa perustettiin vuonna 1902 Djiboutista tulevan rautatien pääteasemaksi nimellä Uusi Harar. Myöhemmin rautatietä jatkettiin Addis Abebaan. Dire Dawa ei kuulu mihinkään osavaltioon vaan muodostaa Addis Abeban tavoin oman erityiskaupunkialueen, jonka asukasluku on noin puoli miljoonaa. Kävimme Kafira Marketilla, joka on kaupungin päämarkkina-alue ja pysähdyimme kamelimarkkinoilla. Kameli näytti olevan Dire Dawassa varsin yleinen työjuhta, mutta paljon oli sielläkin aasivetoista liikennettä. Täältä jatkoimme matkaa autolla kohti Hararia.
Dire Dawasta Harariin
Matkaa Dire Dawasta Harariin on noin 50 kilometriä. Tie kulkee pääosin Etiopian suurimman osavaltion Oromian alueella. Tien alkupää oli tulvien seurauksena todella surkeassa kunnossa ja välillä piti ajella kiertoteitäkin. Loppumatkasta tie oli jo parempi. Pysähdyimme Awadayn pikkukaupungissa, joka on maailman suurin amfetamiinin kaltaisen lehtikhatin (paikallisesti Jimaa-nimisen piristeen) markkinakeskus. Khat (kati) on Etiopian neljänneksi suurin vientituote. Sillä on amfetamiinin tapainen piristävä sekä psyykkistä riippuvuutta aiheuttava vaikutus.
Islamin pyhä kaupunki Harar
Hararin osavaltion pääkaupunki Harar on ollut jo vuosisatojen ajan merkittävä kauppakeskus. Kauppareitit ovat yhdistäneet sen muuhun Etiopiaan ja Afrikan sarveen sekä Arabian niemimaahan. Harar valittiin vuonna 2006 UNESCOn maailmanperintöluetteloon. Kaupunkia pidetään islamin neljänneksi pyhimpänä kaupunkina. Hararin asukkaat edustavat useita etnisiä ryhmiä ollen sekä muslimeja että kristittyjä. He puhuvat seemiläistä hararin kieltä ja periytyvät mahdollisesti Aksumin valtakunnan sotilaallisen tukikohdan asukkaista.
Hararin vanhaa kaupunkia ympäröivät viiden metrin paksuiset muurit, jotka pystytettiin 1500-luvulla. Niissä on viisi 1500-luvun porttia sekä leveämpi Herttuan portti vuodelta 1889. Muurien sisäinen kaupunki on sokkeloinen täynnä kapeita, mutkaisia kujia ja historiallisia rakennuksia. Siellä on 82 enimmäkseen pientä moskeijaa, joista kaksi on 900-luvulta. Pyhäkköjä ja hautoja on yli 100 sekä noin 2000 perinteistä Harari-taloa.
Harar oli Etiopian matkamme kaupungeista vähiten turistinen. Tulimme sinne noin puoli vuotta sen jälkeen, kun siitä oli tullut maailmanperintökohde. Kaupungin infrastruktuuri oli käymistämme kaupungeista vähiten kehittynyttä, mm vesihuolto ei oikein toiminut. Hotellimmekin oli matkan vaatimattomin.
Vanhassa kaupungissa kävelimme kaupungin pääkirkon sekä Hailé Selassién ja hänen isänsä palatsien sivuitse Arthur Rimbaud Centerille. Tässä ranskalaiselle runoilijalle Arthur Rimbaud’lle omistetussa museossa on sarja kuvitettuja seinäpaneeleja hänen elämästään. Se on viehättävässä intialaisessa kauppiastalossa, joka on rakennettu paikalle, jossa Rimbaud´n kerrotaan asuneen. Siellä on erinomainen valokuvanäyttely 1900-luvun vaihteen Hararista, osa kuvista on Rimbaud´n ottamia.
Jama-moskeijan ja madrasakoulun jälkeen saavuimme Harari National Cultural Centeriin, jossa tutustuimme tyypilliseen hararilaiskotiin.
Kävimme vielä emiiri Nur ibn Mujahidin haudalla ja näimme viimeisen emiirin palatsin ja italialaisten rakennuttaman moskeijan ennen kävelykierroksemme päättymistä vanhan kaupungin päätorille (Gidir Magala). Lopuksi ajoimme muurin ympäri nähden sen kaikki kuusi porttia ja pysähtyen Harar-portin edustalla sijaitsevalla uudella torille (Asma’addin Bari Market).
Kahvi ja tee ovat Etiopian merkittävimmät vientituotteet (30%). Niinpä mekin kävimme vanhan kaupungin paahtimossa hakemassa kilon hienoksi jauhettua ja tummaksi paahdettua kahvia kotiin vietäväksi.
Iltaohjelmassamme oli hyeenamiehen tapaaminen. Joka ilta Yusuf kutsuu villejä täplähyeenoja luokseen ruokittavaksi. Samalla hän esittää matkailijoille monenlaista ohjelmaa hyeenojen kanssa. Yusuf, joka peri hyeenamiehen roolin isältään, jatkaa hararilaista perinnettä ihmisten ja hyeenojen rinnakkaiselosta.
Awashin kansallispuistoon ja takaisin Addis Abebaan
Tie Hararista Awashin kansallispuistoon kulki useiden kylien kautta, joissain pysähdyimmekin. Pian Afarin osavaltion rajan ylitettyämme tulimme kansallispuiston pääportille ja Illala Salan tasangolle. Täällä on puiston museo ja Awash-joen putoukset, jotka ovat Etiopian toiseksi suurimmat Sinisen Niilin putousten jälkeen.
Museon ja putousten jälkeen kuskimme oli jo valmis jatkamaan matkaa Addis Abebaan. Tällöin selvisi, että hänen ja meidän tulkintamme Awashin kansallispuiston ohjelmasta erosivat aika paljon. Me olimme varanneet kansallispuiston osuuden nimenomaan safariajelujen vuoksi. Asiasta neuvoteltiin ja oltiin yhteydessä Addikseenkin ja lopulta saimme yhden ajelun Illala Salan tasangolla. Se on tunnettu itäafrikanbeisoista (keihäsantilooppi / oryx)) ja niitä siellä olikin runsaasta. Näimme ajelulla myös muutamia lyyrasarvigaselleja (Soemmerringingaselli / Abessinian mohr). Muita eläimiä emme sitten nähneetkään. Awashin kansallispuisto on tunnettu myös runsaasta linnustostaan, mutta niiden tarkkailupaikoille meitä ei viety. Tämä olikin Etiopian matkamme ainoa osa, jonka toteutukseen emme olleet tyytyväisiä. Ei ilmeisesti ollut kuskikaan, sillä loppumatka Addikseen ajettiin melkoista vauhtia pysähtymättä.
Seuraavana päivänä lensimme Ethiopian Airlinesin bonuslennolla Ugandan Entebbeen.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA 146 MAASTA
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
Kuvasivu
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ kuvia maista ja matkoilta
SAKUVA-BLOGI - OBJEKTIIVISSA MAAILMA - aiempia matkakuvauksia
https://sakuva.kuvat.fi/blog/
SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/
SNmatkakuvaaja – blogipostauksia vuodesta 2015:
https://sakuva.wordpress.com/
OBJEKTIIVISSA MAAILMA – blogipostauksia aiemmista matkoista
https://sakuvat.blogspot.com/
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
https://sakuva.blogspot.fi/
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/
UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNmatkakuvaaja Facebookissa:
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel
@sakuva Twitterissä
https://twitter.com/sakuva
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011
sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva
sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047
Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/users/13772
Tämä olikin yllättävää, olin odottanut, että matka olisi jatkunut Om0-laaksoon. No, mukava oli lukea tästäkin. Kaikki tuollaiset väärinkäsitykset tietysti ovat ikäviä, niitä on meilläkin jokunen ollut Afrikassa, mutta kaikesta on selvitty.
TykkääLiked by 1 henkilö
Kiitos kommentistasi. Alkuperäinen suunnitelmamme jo vuotta aiemmin sisälsi sekä pohjoisen että etelän kierrokset. Kun sitten puhkesi etnisiä levottomuuksia Etelä-Etiopiassa, ei sinne matkustamista suositeltu. Kun vielä alkoivat vaalivilppiepäilyistä alkaneet levottomuudet koko maassa, peruuntui silloin koko matka. Uudet suunnitelmat tehtiin vuotta myöhemmin. Etelä oli vielä levoton, joten toinen kierros supistui muutaman päivän itäiseksi lenkiksi. Onneksi sitten tuli Ethiopian Airlinesin bonusmatkatarjous, jolloin pääsimme Ugandaan ja mm. Queen Elizabethin kansallispuistoon.
TykkääTykkää