BALTIA TUTUKSI NELJÄNNESVUOSISATA SITTEN

Gaujan kansallispuistossa Latviassa ylitettiin sen nimikkojoki ennen lossilla.

JUTUN KUVAT MAITTAIN: http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
Mistä maista juttuja ja kuvia? / SAKUVAMAAT

 Vuosi 1991 oli Neuvostoliiton hajoamisen aikaa ja itsenäisyysliikkeet heräsivät eri puolilla suurta valtakuntaa. Hyvin innokasta liikehdintä oli Baltian maissa. Liettua oli antanut oman itsenäisyysjulistuksensa jo edellisvuonna, Viro ja Latvia elokuussa 1991. Viro julistautui itsenäiseksi 20.8. ja Latvia 21.8.1991.

Baltian matkailumme ennen 1980-luvun loppua oli osaltamme jäänyt vain parin Riiassa käynnin varaan, toinen tosin Tallinnan ja Pärnun kautta. Vuosikymmenen lopulla Baltia oli jo päässyt maailmankartalle ja matkailu sinne lisääntyi vähitellen. Suomi-Neuvostoliitto-seurankin Naapuri tutuksi -projekti keskittyi paljolti Viroon. Noihin aikoihin omatkin Baltian matkamme lisääntyivät, aluksi Tallinnaan ja sitten etelämmäksi.

EE_049832 Viro Lippu Pikk Hermannin tornissa 1989Muutosta ilmassa. Viron uusvanha lippu Tallinnan Pikk Hermannin tornissa mutta samaan aikaan Neuvosto-Eestin lippu parlamentin salossa 1989. Lenin ja uudet kansallisliput Riiassa ja Vilnassa sulassa sovussa 1990.

Vuoden 1990 lopulla teimme junamatkan Tallinna-Riika-Vilna-Tallinna. Silloin pääkaupungeissa oli sekaisin Neuvostoliiton ja kansallisia tunnuksia. Samana vuonna aloitti myös autolautta Tallink liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä. Seuraavana kesänä teimme ensimmäistä kertaa automatkamme Eurooppaan  Baltian kautta, silloin vielä Neuvostoliiton viisumilla. Baltian maat harjoittelivat tulevaa itsenäisyyttään pystyttäen sisärajoille taloustulleja.

EE086005 Viro (NL) Latvian vastainen taloustulli 1991Viron ja Latvian välinen taloustulli Neuvostoliiton sisärajalla kesällä 1991.
LV086025 Latvia Turaidan linna Siguldassa 1991Kesän 1991 ensitutustumiskohteita olivat mm. Turaidan ja Trakain uusvanhat linnat. Turaidan linna Latvian Siguldassa on alunperin 1200-luvulta, mutta se paloi 1700-luvulla. Kunnostustyöt aloitettiin 1970-luvulla ja ilmeisesti jatkuvat edelleen, sillä joka kerran siellä poiketessamme on ilmestynyt jotain uutta ”keskiaikaista”. Trakain linna Vilnan lähellä Liettuassa on peräisin 1300-luvulta. Se vaurioitui sodassa 1600-luvulla ja koki myös hylkäämisen. Sen kunnostustyöt saatiin valmiiksi jo 1960-luvun alussa. Linnat vuoden 1991 asussa.

Mielenkiintoiseen aikaan osui seuraava automatkamme Tallinnan kautta Saarenmaalle. Neuvostoliitossa olivat vanhoilliset kaapanneet hetkeksi vallan ja Viro julistautunut itsenäiseksi. Tulimme Tallinnaan kolme päivää tämän julistuksen jälkeen 23.8.1991. Käytännössä Viro oli edelleen Neuvostoliittoa, joka myönsi viisumit ja Saarenmaalle tarvittavan erityisluvan ja valuuttakin oli neuvostorupla. Ilmapiiri Tallinnassa oli juhlinnasta riippumatta kireä, keskustan kadut oli tukittu kiviestein ja sinipaitaiset kodukaitse -joukot soihtuineen kiinnittivät huomiota. Me kuitenkin jatkoimme tiukan lupapaperitarkastuksen kautta Saarenmaalle, jossa elämä muistutti sodanjälkeisen ajan Suomi-Filmejä.

EE095421 Viro (NL) Panssariesteitä Tallinnassa elokuussa 1991Tallinnassa vietettiin itsenäisyysjulistusta kivenjärkäleiden takana.
EE095619 Viro Saarenmaan tulotarkastus 1991Saarenmaalle ei vuonna 1991 ilman erityislupaa menty. Koguvan kylä Muhun saarella, joka on yhdistetty Saarenmaahan pengertiellä, oli kuin elävä museokylä.

Ensimmäisen automatkamme Viron viisumilla teimme marraskuussa 1991. Silloin yhdellä Baltian maan viisumilla pääsi kaikkiin kolmeen maahan, joten tutustuimme lähinnä näiden maiden keskiosiin. Baltian maissa alkoi tuolloin valtavien tullirakennusten tekobuumi teemana mitä tiukempi tullitarkastus sitä itsenäisempi maa. Tämä tosin oli ristiriidassa maiden päätavoitteen eli Euroopan unioniin liittymisen kanssa. EU kun ei tunnetusti sisätulleista pidä.

LT100507 Liettua Latvian vastainen raja-asemaLiettuan Latvian vastainen raja-asema syksyllä 1991. Silloin rajamuodollisuudet hoidettiin vielä tien päällä, mutta pian alkoi ylimitoitettujen rajarakennusten teko. Kuva Latvian Viron vastaisen raja-aseman rakennusurakasta Ainažissa Via Balticalla 1995.

Seuraavana kesänä ajelimme Länsi-Viroa käyden myös Hiidenmaalla ja kesällä 1993 lähdimme Eurooppaan taas Baltian kautta. Silloin puhuttiin paljon Via Balticasta, mutta käytännössä se ei toiminut Puolan kielteisen asenteen vuoksi, sillä kun oli sodanjälkeisiä aluevaatimuksia Liettuan suhteen. Vaihtoehtoisena reittinä oli Via Hansaksi kutsuttu tie matkailijoille avautuneen Kaliningradin oblastin kautta. Reitti toimikin hyvin. Ennen Venäjän rajaa ajoimme Latvian ja Liettuan länsiosat Kolkan kärjestä Klaipedaan.

LV137318 Latvia Kolkan kärki jossa Itämeri kohtaa tyynen RiianKolkan niemellä Luoteis-Latviassa Itämeri kohtaa tyynen Riianlahden. Aukštaitijan kansallispuistossa Itä-Liettuassa kulki myymäläauto ainakin 1990-luvun alkuvuosina.

Seuraavanakin kesänä 1994 lähdimme Euroopan automatkalle Baltian kautta. Nyt ajelimme aluksi maiden itäosissa ennen Via Baltican tilapäistä Puolan vastaista raja-asemaa. Jonotuksen kestäessä lähdimme kävelemään ja jouduimme silminnäkijöiksi raja-asemalla, kun puolalaiset tullimiehet nöyryyttivät liettualaisia rajan ylittäjiä:

Puolalainen tullimies pakotti nuoren liettualaismiehen päästämään ilmat Ladansa kaikista renkaista ja sitten ajamaan kierroksen autolla todistaakseen ettei renkaiden sisällä ollut salakuljetustavaraa. Kierroksen jälkeen poikaparka täytti autonsa renkaat jalkapumpulla.

Puolalainen tullimies repi vanhan liettualaispariskunnan Ladan sisäverhoilua auki nähdäkseen, ettei sinne ollut kätkettynä mitään salakuljetettavaa.

Huomattuaan, että olimme tapahtumien silminnäkijöitä, aggressiiviset tullimiehet ajoivat meidät pois paikalta. Silloin emme olisi uskoneet, että Puolastakin voi vielä tulla EU:n jäsen. No, eihän se helppoa Puolan kanssa ole ollutkaan.

Meillä molemmilla oli työpaikkojemme kautta yhteistoimintaa virolaisten kanssa ja myös henkilökohtaisia suhteita, joten niissäkin merkeissä olemme matkailleet Baltiassa. Jokakesäiset automatkammekin ovat useimmiten kulkeneet Baltian kautta muualle Eurooppaan.

EE085729 Viro Viljandin mökkileirintäalue 1991Ensimmäisellä Baltian automatkallamme 1991 ei leirintäalueilla vielä ollut autopaikkoja. Mökkimme Viron Viljandissa. Viime vuosina olemme suosineet liettualais-hollantilaisen parin pitämää Camper Place Pajiesmaniaita Pohjois-Liettuassa. Käyntimme kunniaksi siellä liehuu myös Suomen lippu.

JUTUN KUVAT MAITTAIN:

http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA SAATAVILLA YLI 120 MAASTA

(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):

http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:

http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAJA FACEBOOKISSA:

HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

SNMATKAKUVAJAN MATKAILUHISTORIAA

http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):

HTTP://SAKUVA.BLOGSPOT.FI/

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:

HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/


KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA

 HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

 

3 kommenttia artikkeliin ”BALTIA TUTUKSI NELJÄNNESVUOSISATA SITTEN

  1. Todella mielenkiintoista! Kokemukset ovat olleet varmasti uniikkeja, osa ehkä hieman pelottaviakin ja nyt kun matkustaa samoihin kohteisiin, ero on varmasti kuin yöllä ja päivällä (vaikka toki jotkut käytännöt ja asiat tuntuvat aina vaan pysyvän samoina, vuosikymmenestä toiseen).

    Liked by 1 henkilö

Jätä kommentti