PAKISTANIN KULTTUURIPÄÄKAUPUNKI LAHORE & MUUTA PUNJABIA

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/
Edellinen postaus: INDUSJOEN VARTTA KARACHISTA PUNJABIIN /
Pakistanin kuvat: PAKISTAN 2020 /
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Punjab on väkiluvultaan Pakistanin suurin ja pinta-alaltaan toiseksi suurin provinssi, jonka pääkaupunki on Lahore. Brittihallinnon romahdettua osa Punjabia jäi Intian puolelle rajaa. Nykyään Punjabiin kuuluu myös entinen Bahawalpurin ruhtinaskunta. Provinssin pääkieli on punjab ja sen nimi tarkoittaa viittä jokea viitaten Indusiin ja sen neljään sivujokeen.

Punjabin alueen kulttuurihistoria on pitkä. Se kuului yli 4000 vuotta sitten Indus-kulttuurin alueeseen, jolloin sen pääpaikka tällä alueella oli Harappan kaupunki. Paljon myöhemmin, noin vuonna 1000 eaa. perustetussa muinaisen Gandhāran itäisessä pääkaupungissa Taksilassa oli yksi maailman varhaisimmista yliopistoista. Sijaintinsa vuoksi Punjabin alue joutui jatkuvien hyökkäysten kohteeksi persialaisten, kreikkalaisten, skyyttien, turkkilaisten ja afgaanien toimesta. Sinne hyökkäsivät muun muassa Aleksanteri Suuren, Tšingis-khaanin, Timurin, ja Nadir Shahin joukot. Suurmogulien valtakaudella Lahore oli jossain vaiheessa valtakunnan pääkaupunki.

Monet sikhien pyhistä paikoista sijaitsevat Punjabissa, mutta nykyään sen väestöstä suurin osa on kuitenkin muslimeja. Islamin suufilainen suuntaus on vaikuttanut alueella voimakkaasti ja Punjabissa on lukuisia suufipyhimysten hautoja.

PK_200126 Pakistan_0080 Viiden joen risteys Panjnad Punjabissa
Viiden joen risteys Panjnad, joka antoi nimen koko Punjabin provinssille.

Arial Travelin Pakistanin kiertomatka jatkui Sindhin provinssin jälkeen Punjabissa. Ensimmäinen pysähdyksemme oli provinssille nimensäkin antaneella viiden joen risteyksellä Panjnadissa, josta jo edellisessä postauksessa.

Suufien pyhät kaupungit ja Bahawalpurin ruhtinaskunta

Suufilaisuus on islamin mystinen suuntaus, jossa korostetaan henkilökohtaisen jumalasuhteen saavuttamista ja Jumalan henkisen totuuden tavoittamista. Suufilaisuus syntyi Lähi-idässä 700-luvulla ja se erosi šiialaisuudesta erilliseksi liikkeeksi. Tariqoja eli suufilaisia liikkeitä on sekä sunneilla, šiioilla että muilla pienemmillä islamilaisilla ryhmittymillä. (Wikipedia)

PK_200126 Pakistan_0318 Uch Sharifin kylää Punjabissa
Uch Sharif on nykyään vain pikkukaupunki.

Tutustuimme kahteen suufien pyhään kaupunkiin, joista ensin oli vuorossa Uch Sharif. Kaupungin perusti Indusjoen risteykseen Aleksanteri Suuri vuonna 325 eaa. antaen sille (tietenkin) nimen Aleksandria. Silloinen kaupunki hylättiin todennäköisesti noin vuonna 77 eaa. Keskiajalla Uch Sharifista tuli muissa maissa vainottujen muslimiuskonoppineiden turvapaikka ja siitä tuli yksi Pakistanin vanhimmista oppimis- ja kulttuurikeskuksista. Monet sen haudoista ja pyhäköistä ovat erityisen kauniita, vaikka valitettavasti osin rappeutuneita. Jotkut haudoista ovat paremmassa kunnossa. Näistä hienoin on Hazrat Jalaluddin Surkhposh Bukharin mausoleumi, jossa on mm. kaunis sinipunainen katto.

PK_200126 Pakistan_0227 Hazrat Jalaluddin Surkhposh Bukharin mau
Hazrat Jalaluddin Surkhposh Bukharin mausoleumi ja moskeija Uch Sharifissa.
PK_200126 Pakistan_0200 Hazrat Jalaluddin Surkhposh Bukharin mau
Hazrat Jalaluddin Surkhposh Bukharin hauta.

Kaupungin nähtävyydet sijaitsevat hajallaan. Kävelimme alkuperäisen asemakaavansa säilyttäneen kaupungin kapeita kujia Uch Sharifin tunnetuimmalle monumentille, 1500-luvulla rakennetulle Bibi Jawindin kahdeksankulmaiselle haudalle, josta tulva vei noin puolet vuonna 1817 aiheuttaen samanlaisia ​​vahinkoja kahdelle muulle läheiselle haudalle. Bibi Jawindin ja Jalaluddin haudat kuuluvat ryhmään, joka on vuodesta 2004 ollut UNESCOn maailmanperinnön ehdokaslistalla.

PK_200126 Pakistan_0324 Bibi Jawindin mausoleumi Uch Sharifissa
Bibi Jawindin mausoleumi siltä ehjältä puolelta.

Ennen toista suufikaupunkia suuntasimme entiseen Bahawalpurin ruhtinaskuntaan. Nawab Sadiq Muhammad Khan Abbasi perusti Bahawalpurin valtion vuonna 1727. Abbasi III solmi 22. helmikuuta 1833 liiton brittien kanssa ja Bahawalpur hyväksyttiin Britannian hallitseman Intian ruhtinaskunnaksi. Britannian vallan loputtua ja alueen jakaannuttua kahdeksi valtioksi vuonna 1947 Bahawalpur pitkitti päätöstään 14. päivään lokakuuta 1955, jolloin se liittyi Pakistaniin.

Pari seuraavaa yötä majapaikkamme olikin Bahawalpurin kaupungissa. Se oli samannimisen ruhtinaskunnan pääkaupunki vuoteen 1955, jolloin ruhtinaskunta lakkautettiin.

Ennen kaupunkiin tutustumista ajoimme sata kilometriä etelään Cholistanin aavikolle. Keskellä ei mitään kohoaa mahtava neljäkymmentätorninen Derawarin linnoitus, jonka muurien korkeus on kolmekymmentä metriä ja ympärysmitta puolitoista kilometriä. Alunperin linnoitus rakennettiin 800-luvulla, mutta Bahawalpurin Abbasi-sukuiset hallitsijat (nawabit) uudistivat sen nykymuotoonsa 1700-luvulla. Linnoituksen muurien ulkopuolella on vuonna 1849 valmistunut Abbasien moskeija. Pääsimme tutustumaan myös läheisessä kylässä sijaitsevaan Abbasien kuninkaalliseen hautausmaahan. Derawar ja Cholistanin aavikkolinnat lisättiin vuonna 2016 maailmanperinnön ehdokaslistalle.

PK_200127 Pakistan_0054 Derawarin linnoitus Cholistanin autiomaa
Derawarin linnoitus Cholistanin autiomaassa.
PK_200127 Pakistan_0090 Abbasi Jamia Masjid Derawarin linnoituks
Abbasi Jamia Masjid (moskeija) Derawarin linnoitukselta.
PK_200127 Pakistan_0139 Abbasin kuninkaallinen hautausmaa Derawa
Abbasin kuninkaallinen hautausmaa.

Bahawalpuriin palattuamme ajoimme museolle, joka oli jo valitettavasti sulkenut ovensa. Sen sijaan pääsimme tutustumaan museon naapurissa olevaan Bahawalpurin keskuskirjastoon. Palatsimaisessa brittikaudella (1924) rakennetussa kirjastossa on yli satatuhatta nidettä ja se on Punjabin provinssin toiseksi suurin kirjasto.

PK_200127 Pakistan_0160 Bahawalpurin kirjaston ja museon kyltti
Bahawalpurin kirjaston ja museon yhteiskyltti.
PK_200127 Pakistan_0198 Bahawalpurin keskuskirjasto Punjabissa
Bahawalpurin keskuskirjasto sulautuu hyvin palatsien kaupunkiin.
PK_200127 Pakistan_0194 Bahawalpurin keskuskirjasto Punjabissa
Yli sadantuhannen kirjan kirjasto.

Bahawalpurissa on ruhtinaskunnan ajoilta useita loisteliaita palatseja. Tunnetuin niistä on vuonna 1872 valmistunut uusklassinen Noor Mahal. Sen alkuperäisestä tarkoituksesta on erilaisia arvioita, mutta siellä on nähtävissä monia nawabien käyttämiä esineitä, kuten huonekaluja, vanha piano, miekkoja, vanhoja rahoja, sekä hallitsijoiden muotokuvia. Palatsi on avoinna yleisölle, mutta sen omistaa Pakistanin armeija ja sitä käytetään myös valtiollisiin tarkoituksiin. Ilmeisesti tästä syystä me ulkomaalaisina tarvitsimme sinne erityisluvan, jota saimme odottaa jonkin aikaa. Bahawalpur on varuskuntakaupunki, jonne turistien pääsyä on aiemmin rajoitettu.

PK_200127 Pakistan_0216 Noor Mahalin palatsi Bahawalpurinssa Pun
Noor Mahalin palatsi.
PK_200127 Pakistan_0244 Bahawalpurin Noor Mahal-palatsi Punjabis
Palatsin valtaistuinsali.
PK_200127 Pakistan_0247 Bahawalpurin Noor Mahal-palatsi Punjabis
Bahawalpurin ruhtinaskunnan kolme viimeistä Abbasi-suvun nawabia 1866-1955.

Päivän päätteeksi kiertelimme vielä vanhan kaupungin basaarialueella.

PK_200127 Pakistan_0277 Bahawalpurin basaarialueen Ahmadpuri Gat
Ahmadpurin portti johtaa Bahawalpurin vanhan kaupungin basaariin.

Sata kilometriä Bahawalpurista pohjoiseen sijaitsee Multanin miljoonakaupunki. Tämä Pakistanin viidenneksi suurin kaupunki tunnetaan suufilaisuuden keskuksena. Siellä on useita pyhimysten hautoja, joista tunnetuin on Rukn-i-Alamin mausoleumi. Sen rakennutti Delhin Tughluq-hallitsija Ghiyas-ud-din 1320–1324. Se houkuttelee yli 100 000 pyhiinvaeltajaa vuotuiseen urs-festivaaliin. Mausoleumi on ollut ehdolla UNESCOn maailmaperintölistalle vuodesta 1993.

PK_200127 Pakistan_0247 Multanin keskustaa Punjabissa
Multanin keskustaa kaupungintalolle.
PK_200128 Pakistan_0103 Multanin keskustaa Punjabissa
Multanin keskustaa Rukn-i-Alamin mausoleumille ja linnoitukselle.
PK_200128 Pakistan_0167  Sheikh Rukn-e-Alamin mausoleumi Multani
Rukn-i-Alamin hauta.

Kävimme myös edellisen naapurissa sijaitsevassa Bahauddin Zakariyan mausoleumissa. Tämä vuonna 1262 valmistunut muslimimystikolle ja suhrawardiyya-suufismin perustajalle omistettu pyhäkkö on yksi eteläisen Punjabin tärkeimmistä.

PK_200128 Pakistan_0192 Sheikh Bahauddin Zakariyan mausoleumi Mu
Bahauddin Zakariyan mausoleumi.

En tiedä, mikä on Pakistanin eri kaupunkien turvallisuustaso, mutta Multan oli ainoa kaupunki, jossa aseistetut poliisit kulkivat näkyvästi mukanamme niin mausoleumeissa kuin kaupungillakin.

PK_200128 Pakistan_0209 Sheikh Bahauddin Zakariyan mausoleumi Mu
Mausoleumeissa suojeluspoliisimme kevensivät varustustaan maihareiden verran.
PK_200128 Pakistan_0305 Turvattua kaupunkikävelyä Multanissa P
Turvakävelyä Multanin keskustassa.

Harappa-kulttuurin toinen pääpaikka

Multanista matkamme jatkui turvallisessa poliisisaattueessa, kun muutaman sadan vuoden takaisesta kulttuurista palasimme vuosituhanten takaiseen aikaan. Kohteemme oli Indusjoen laaksossa noin 2600–1800 eaa. vallinneen Indus- eli Harappa-kulttuurin toinen pääkaupunki Harappa. Siellä oli asutusta noin 3300 -1600 eaa. ja se saattoi olla ensimmäinen varhainen suuri kaupunkikeskus. Kauppaa käytiin tällöin Afganistanin ja etelän rannikkokaupunkien kanssa. Harappassa oli suurimmillaan ehkä jopa 23 500-40 000 asukasta eli se oli ajan normien mukaan suurkaupunki. Samaan kokoluokkaan kuuluivat muun muassa Mohenjo-Daro ja Rakhigarhi (nykyisessä Intiassa). (Wikipedia) Harappan alue käsittää vallihaudan, puolustusmuurit, viemäriverkoston, hautausmaan ja suuren viljavaraston. Harappasta on löydetty varhaisin Indus-kirjoitus ajalta noin 3500 eaa.

PK_200129 Pakistan_0128 Harappan museon ja arkeologisen alueen nimikyltti Punjabissa
Harappan arkeologisen alueen portti ja kyltti. Poliisimme jäivät käyntimme ajaksi odottelemaan ulkopuolelle.
PK_200129 Pakistan_0083 Harappan induskulttuurin rauniokaupunki
Harappan raunioita.
PK_200129 Pakistan_0064 Harappan Moud AB Southern Area Punjabiss
Suuri kaivo, kylpylän rauniot ja vesihuoltojärjestelmää.

Harappa ei ole säilynyt yhtä hyvin kuin Mohenjo-Daro, jossa kävimme matkamme alkupuolella. Harappan museo ei myöskään ole yhtä laaja kuin Mohenjo-Darossa. Siitä huolimatta Harappa on ollut UNESCOn maailmanperinnön ehdokaslistalla vuodesta 2004 alkaen.

PK_200129 Pakistan_0102 Harappan museo Punjabissa
Harappan museo.
PK_200129 Pakistan_0103 Harappan museo Punjabissa
Indus-kulttuurin saviastioita.
PK_200129 Pakistan_0111 Harappan museo Punjabissa
Harappan museon koruja.

Harappassa on vielä yksi, vaikkei ehkä niin positiivinen nähtävyys. Harappan asemarakennus nimittäin rakennettiin aikanaan antiikin Harappasta löytyneistä tiilistä. Museon kuraattorin mukaan brittiläiset radanrakentajat käyttivät niitä muihinkin rautatieasemiin, samoin harappalaiset talojensa rakentamiseen. Näin hänen mukaansa katosi lähes puolet arkeologisen alueen tiilistä.

PK_200129 Pakistan_0133 Harappan rautatieasema Punjabissa
Harappan rautatieasema on rakennettu Harappan arkeologiselta alueelta roudatuista tiilistä. Se ei kuitenkaan ole ainoa rakennus, joka on hyväksikäyttänyt tätä materiaalia.

Kulttuuripääkaupunki Lahore ja lippujuhla Intian rajalla

Kymmenen miljoonan asukkaan Lahore on Pakistanin toiseksi suurin kaupunki ja Punjabin provinssin pääkaupunki. Lahore sijaitsee Ravijoen varrella ja lähellä Intian ja Pakistanin välistä rajaa, joka kulkee Punjabin maakunnan halki. Lahorella on ollut tärkeä osa Punjabin alueen kulttuurissa ja kehityksessä aina 1600-luvun mogulivaltakunnan ajoista, mikä näkyy eri aikakausilta olevien monumentaalirakennusten laajana kirjona. Lahoren vanha kaupunki, Badshahi-moskeija ja mogulikeisari Jahangirin hauta kuuluvat tunnetuimpiin matkailukohteisiin samoin kuin Lahoren linnoitus ja Shalamarin puutarha, jotka ovat Unescon maailmanperintöluettelossa.

Intian suurmogulihallitsijoista mahtavin, Akbar, piti Lahorea imperiuminsa pääkaupunkina 1584–1598. Kaiken kaikkiaan mogulien valtakausi kesti 1524–1707, minkä jälkeen seurasi yli puoli vuosisataa kestänyt sekava kausi. Vuonna 1799 Lahoresta tuli Ranjit Singhin johtaman sikhivaltion pääkaupunki, kunnes britit ottivat vallan vuonna 1849. (Wikipedia)

Lahore on myös matkailijan kannalta Pakistanin mielenkiintoisin kaupunki. Valitettavasti ohjelmassamme oli sille varattu vain yksi päivä. Kun sitten ohjelmanmuutoksella tästä ainoasta Lahoren päivästämme vietiin puolet sinänsä mielenkiintoiseen vierailuun Pakistanin ja Intian vastaisen rajan lippuseremoniassa, oli tuloksena aikataulullinen laskuvirhe. Näimme kyllä Lahoren päänähtävyydet, mutta ohjelmassa luvattu tutustuminen muurien ympäröimään vanhaan kaupunkiin jäi haaveeksi. Minimivaatimus Lahoreen ja rajaseremoniaan olisi ollut kaksi päivää.

PK_200130 Pakistan_0116 Lahoren Istanbul Chowk Punjabissa_2
Lahoren keskustan uusi aukio Istanbul Chowk avattiin vuonna 2015.

Matkanjohtajan synttärikakun jälkeen aloitimme Lahoreen tutustumisen museosta. Lahoren museo oli matkamme museoista selkein ja parhaiten järjestetty. Museon osastoissa eli gallerioissa on esillä islamilaista, buddhalaista, hindulaista, jainalaista ja sikhiläistä kulttuuria, aseita, brittimiehityksen aikaa sekä kansanperinnettä ja nykypakistanilaista taidetta. Museon yhteydessä on pieni mutta hyvä kirjakauppa. Museon edustalla on Rudyard Kiplingin romaanista tunnettu Zamzama-kanuuna Kim´s Gun vuodelta 1757.

PK_200130 Pakistan_0029 Lahoren museo Punjabissa
Lahoren museon nykyinen rakennus valmistui vuonna 1894.
PK_200130 Pakistan_0061 Lahoren museo_Islamic Gallery
Museon islamilainen osasto. Sen perällä oleva oviaukko vie Indus-kulttuurin ja esihistorian osastolle, joka käydessämme oli ihan tyhjä.
PK_200130 Pakistan_0082 Lahoren museo_Buddha in Gilt and Lacquer
Kultainen buddha on matkannut Myanmarista Lahoreen.
PK_200130 Pakistan_0068 Lahoren museo_Hindu Buddhist & Jain Gall
Ašokan pylväänpää on nykyään omittu Intian vaakunaan. Tämä on kopio alkuperäisestä, joka on Sarnathin museossa Intiassa. Käydessämme siellä vuonna 1994 oli museossa kuvaaminen kielletty, joten tämä kuva edustakoon sitäkin.
PK_200130 Pakistan_0111 Lahoren museo_Ganddhara Gallery
Miniatyyri-stupa Gandharan osastolla. Gandhāra oli muinainen valtakunta nykyisen Pakistanin ja Afganistanin rajalla. Se sijaitsi Peshawarin laaksossa ja sen ympäristössä, Potoharin tasangolla ja Kabuljoen pohjoispuolella. Sen tärkeimmät kaupungit olivat Purushapura ja Taksila, joka oli tämän matkan ohjelmassamme myöhemmin.
PK_200130 Pakistan_0089+0085 Lahoren museo_Jaina Temple from Gujranwala+Garuda in Brass
Jainatemppeli Gujranwalasta (sata kilometriä Lahoresta pohjoiseen) ja omakuva Myanmarista peräisin olevan Garudan kanssa. Garuda on hindulaiseen ja buddhalaiseen mytologiaan kuuluva isokokoinen tarulintu.
PK_200130 Pakistan_0103 Lahoren museo_Ethnological Gallery
Lahoren museon pakistanilaista folklorea…
PK_200130 Pakistan_0108 Lahoren museo_Contemporary Paintings Gal
…ja pakistanilaista nykytaidetta: Ajaz Anwarin Paisa Akhbar Street ja Iqbal Hassanin Waiting.
PK_200130 Pakistan_0117 Lahoren Kim's Gun ( Zamzama) Punjabissa
Zamzama-kanuuna Kim´s Gun vuodelta 1757 on nykyään uudella Istanbul Chowkilla Lahoren museon edustalla.

Lahoren linnoitus muodostaa suuren osan Lahoren vanhasta kaupungista. Sen alkuperäisestä rakentajasta tai muodosta ei ole tietoa, mutta arkeologisten löytöjen perusteella se on ollut olemassa jo kauan ennen vuotta 1025. Vuosisatojen varrella mongolit ja muut valloittajat ovat vuoroin hajottaneet, vuoroin kohentaneet sitä. Nykyinen muoto on pitkälti Suurmogulien valtakunnan ajoilta.

PK_200130 Pakistan_0263 Lahoren linnoitus Punjabissa
Alamgiri-portti on Lahoren linnoituksen suosituin kuvauskohde.

Akbar rakensi nykyisen linnoituksen aiemman linnoituksen päälle. Akbarin poika ja pojanpoika Shah Jahan, joka tunnetaan Taj Mahalin rakennuttajana, jatkoivat rakennustyötä. Suurmogulien viimeinen merkittävä hallitsija Aurangzeb rakennutti Lahoren linnoituksen ikonisen Alamgiri-portin, joka valmistui vuonna 1674. Linnoitus on ollut UNESCOn maailmanperintökohde vuodesta 1981 yhdessä Shalamarin puutarhan kanssa. (Wikipedia)

PK_200130 Pakistan_0233 Lahoren linnoitus Punjabissa
Lahoren linnoitus on osa vanhaa kaupunkia.
PK_200130 Pakistan_0204 Lahoren linnoitus Punjabissa
Lahoren linnoituskin kaipaa turisteja.
PK_200130 Pakistan_0173 Lahoren Badshahi Masjid (Kuninkaan moske
Linnoituksen pyhät naapurit, Badshahi-moskeija ja sikhien Gurdwara Dera Sahib, joka 1930-luvulla rakennettiin paikalle, jossa sikhien viides guru Arjan Dev koki marttyyrikuoleman vuonna 1606.

Aurangzebin rakennuttama on myös Alamgirin porttia vastapäätä oleva Badshahi-moskeija, joka valmistui 1673. Badshahi on yksi maailman suurimmista moskeijoista ja huomattava moguliarkkitehtuurin edustaja. Materiaaleina on käytetty punaista hiekkakiveä ja marmoria. Moskeija on odottanut ”eteisessä” pääsyä linnoituksen ja puutarhan seuraksi UNESCOn maailmanperintölistalle jo vuodesta 1993.

PK_200130 Pakistan_0271 Lahoren  Badshahi Masjid (Kuninkaan mosk
Badshahi-moskeija on arkkitehtonisesti kaunis,…
PK_200130 Pakistan_0293 Lahoren  Badshahi Masjid (Kuninkaan mosk
…alueellisesti laaja…
PK_200130 Pakistan_0292 Lahoren  Badshahi Masjid (Kuninkaan mosk
…ja sisältä upea.

Linnoituksen ja moskeijan jälkeen tutustuimme Lahoren maailmanperintökohteen toiseen osapuoleen, Shalamarin puutarhaan. Sen rakennutti Suurmogulien valtakunnan viides hallitsija Shah Jahan persialaiseksi paratiisipuutarhaksi vuosina 1641-42. Puisto on 658 metriä pitkä ja 258 metriä leveä. Siellä on 410 suihkulähdettä, jotka eivät kuitenkaan tammikuussa olleet käytössä. Kesäiset näkymät ovat varmaan paljon talvisia kuvauksellisemmat.

PK_200130 Pakistan_0342 Lahoren Shalamarin puutarha Punjabissa
Shalamarin puutarhan arkkitehtuuria.
PK_200130 Pakistan_0357 Lahoren Shalamarin puutarha Punjabissa
Suihkulähteet säästökuurilla.
PK_200130 Pakistan_0367 Lahoren Shalamarin puutarha Punjabissa
Puisto kiinnostaa paikallisia ympäri vuoden.

Lounaan jälkeen ajoimme 30 kilometriä itään Pakistanin ja Intian väliselle Wagahin raja-asemalle. Suunnitelmissa ei kuitenkaan ollut rajan ylittäminen, vaan seurata jo kuuluisaksi tullutta lippujuhlaa rajan molemmilla puolilla. Wagah-Attarin rajaseremonia tapahtuu rajaportilla joka päivä kaksi tuntia ennen auringonlaskua. Seremoniaa johtavat Pakistan Rangers ja Intian rajaturvallisuusjoukot (BSF).

PK_200130 Pakistan_0420 Wagah-Attarin rajaseremonia Wagahin raja
Suuntana Intian raja muttei Intia.

Ennen varsinaisen rajaseremonian alkua kohotettiin kansallistunnetta kasvomaalauksin, pienoislipuin, dervissitanssia muistuttavin lippuseremonioin ja kannustushuudoin. Naapurusten välit tietäen koko homma vaikutti lähinnä uhkaavalta. Kun varsinainen rajaseremonia alkaa, avautuu maiden välinen rautaportti ja osapuolet esiintyvät toisilleen erilaisin menoin, joita voi pitää sekä uhona että tervehdyksenä. Lopuksi lasketaan maiden liput ja rautaportti sulkeutuu parinkymmenen minuutin aukiolon jälkeen.

PK_200130 Pakistan_0428 Wagah-Attarin rajaseremonia Wagahin raja
Kansallistunteen nostoa ennen…
PK_200130 Pakistan_0612 Wagah-Attarin rajaseremonia Wagahin raja
…rajaseremoniaa, joka päättyi lippujen laskuun ja rajan sulkeutumiseen.

Paluumatkalla Lahoreen jouduimme matkan pahimpaan ruuhkaan. 30 kilometrin ajoon kului pari tuntia. Ajoimme suoraan illalliselle kaupungin uusimmalle Food Streetille (Lahore Fort Food Street), joka on tunnettu paikallisista ruuistaan. Illallisemme oli Haveli Restaurantissa, jonka yläterassilta oli mahtava näköala iltavalaistulle Badshahi-moskeijalle.

PK_200130 Pakistan_0708 Lahore Fort Food street Punjabissa
Lahore Fort Food Street on uusin kaupungin neljästä ravintolakadusta.
PK_200130 Pakistan_0685 Haveli Restaurant Lahoren Fort Food stre
Haveli Restaurantin yläterassilla voi nauttia muustakin kuin hyvästä ruuasta.

Meille siis jäi aikaa Pakistanin mielenkiintoisimmalle kaupungille vain yksi aamupäivä, joka on aivan liian vähän sen mahtavaan tarjontaan nähden. Niinpä Lahore on edelleen bucket-listallamme.

Panjnad-Lahore_Screenshot 2020-03-17 22.08.30(3)+rek
Pakistanin kiertomatkan toinen osuus vei Punjabin provinssissa Viiden joen risteyksestä Lahoreen. Matkaa kertyi syrjähyppyineen noin 800 kilometriä.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi – OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
https://sakuva.kuvat.fi/blog/

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
https://sakuva.simplesite.com/
https://www.123kotisivu.fi/sakuvia   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
https://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me

5 kommenttia artikkeliin ”PAKISTANIN KULTTUURIPÄÄKAUPUNKI LAHORE & MUUTA PUNJABIA

    1. Kiitos kommentista, Pakistanissa tosiaan riittää nähtävää ja kuvattavaa enemmän kuin olisimme odottaneetkaan. Paljon koettavaa jäi seuraavallekin kerralle, etenkin Pohjois-Pakistanin luonto.
      Länsimaisia turisteja emme juurikaan tavanneet, jonkinverran kylläkin paikallisia. Historiallisilla kohteilla oli usein koululairyhmiä, mikä osoittaa oman kulttuurin arvostamista.

      Tykkää

Jätä kommentti