KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/ Baltian vanhempia kuvia maittain: OBJEKTIIVISSA MAAILMA/VIRO/LATVIA/LIETTUA / Kuvia 146 maasta: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / SNmatkakuvaaja
Vuosi 1991 oli Neuvostoliiton hajoamisen aikaa ja itsenäisyysliikkeet heräsivät eri puolilla suurta valtakuntaa. Innostunutta liikehdintä oli Baltian maissa. Liettua oli antanut oman itsenäisyysjulistuksensa jo edellisvuonna, Viro ja Latvia elokuussa 1991.
Baltian matkailumme ennen 1980-luvun loppua oli jäänyt vain muutaman Tallinnassa ja Riiassa (via Pärnu) käynnin varaan. Vuosikymmenen lopulla Baltia oli jo päässyt maailmankartalle ja matkailu sinne lisääntyi vähitellen. Suomi-Neuvostoliitto-seurankin Naapuri tutuksi -projekti keskittyi paljolti Viroon. Osallistuimme keväällä 1989 matkakumppanin työpaikan edustajina Tallinnassa pidettyyn seminaariin. Samana vuonna teki oma työpaikkanikin ensimmäisen kevätretken Tallinnaan.
Vuoden 1990 lopulla teimme junamatkan Tallinna-Riika-Vilna-Tallinna. Silloin pääkaupungeissa oli rinnan Neuvostoliiton ja kansallisia tunnuksia.
Liettuan Vilna oli meille Baltian pääkaupungeista aiemmin käymätön. Kaupungin panoraamaa Gediminasin tornista.
Seuraavana pääsiäisenä (1991) teimme ensimmäisen Tarton matkamme vuorobussilla Tallinnasta. Yhtä härskiä bussin täyttymistä en muista. Pysäkillä oli asianmukainen jono, mutta bussi täyttyi kyynärpäätaktiikalla sivusta rynnänneistä tyypeistä. Näin jäimme ensimmäisen bussin ulkopuolelle. Seuraavan bussin tuloon mennessä opimme paikallistavoille ja mahduimme sisään.
Ehdimme tutustua muutaman tunnin ajan tähän Viron kakkoskaupunkiin ennen paluubussin lähtöä.
Vuonna 1990 aloitti autolautta Tallink liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä. Kesällä 1991 teimme ensimmäistä kertaa automatkamme Eurooppaan Baltian kautta, silloin vielä Neuvostoliiton viisumeilla. Baltian maat jo harjoittelivat tulevaa itsenäisyyttään pystyttäen sisärajoille taloustulleja.
Viisumin edellyttämät majoitukset oli varattu Viron Viljandista ja Liettuan Kaunasista. Viljandissa olivat tuolloin vuotuiset Viljandimaa Virred –laulujuhlat. Latviassa ajoimme Gaujan kansallispuiston läpi ja tutustuimme raunioista vähitellen nousevaan Turaidan linnaan. Liettuassa ajoimme Kaunasista Vilnan ja Trakain linnan kautta Valko-Venäjän puolelle.
Seuraava automatkamme elokuussa 1991 Tallinnan kautta Saarenmaalle osui mielenkiintoiseen aikaan. Neuvostoliitossa olivat vanhoilliset kaapanneet hetkeksi vallan ja Viro julistautunut itsenäiseksi. Tulimme Tallinnaan kolme päivää tämän julistuksen jälkeen 23.8.1991. Käytännössä Viro oli edelleen Neuvostoliittoa, joka myönsi viisumit ja Saarenmaalle tarvittavan erityisluvan ja valuuttakin oli neuvostorupla. Ilmapiiri Tallinnassa oli juhlinnasta huolimatta kireä, keskustan kadut oli tukittu kiviestein (kuva) ja sinipaitaiset Kodukaitsejoukot soihtuineen herättivät huomiota. Me kuitenkin jatkoimme tiukan lupapaperitarkastuksen kautta Saarenmaalle, jossa elämä muistutti sodanjälkeisen ajan Suomi-Filmejä.
Saarenmaalla ei vielä silloin ollut juurikaan majoituspalveluja, joten vietimme ekan yön mantereen puolella. Lautta Saarenmaalle lähti silloinkin Virtsusta Kuivastuun Muhun saarelle. Koguvan kylä tunnettiin kirjailija Juhan Smuulin kotimuseosta, mutta koko kylä oli elävää museota.
Väike väinin ylittävää pengertietä (kuva) ajoimme Saarenmaan saarelle. Pysähdyimme Valjalan maalinnalla ja keskiaikaisella kirkolla (kuva), joka tosin oli sulki. Kävimme vielä Kaalin meteoriittikraatterilla ennen saapumistamme pääkaupunki Kuressaareen.
Kuressaaren kaupunkiin ja linnan alueeseen tutustuttuamme jatkoimme Anglan tuulimyllyjen (alkukuva) kautta takaisin Muhulle, jossa poikkesimme jo silloin museona olleelle Eemun tuulimyllylle (kuva).
Yön vietimme jälleen mantereen puolella ja ennen Tallinnaan ajoa tutustuimme Läänemaan pääkaupunkiin Haapsaluun.
Syksyllä 1991 avattiin Helsingissä Viron ja Latvian suurlähetystöt, jotka myönsivät maiden viisumeita. Ensimmäisen automatkamme Viron viisumilla teimme marraskuussa 1991. Silloin yhdellä Baltian maan viisumilla pääsi kaikkiin kolmeen maahan, joten tutustuimme lähinnä näiden maiden keskiosiin.
Matka alkoi melkoisilla seikkailuilla. Ensin Georg Ots -laiva ei suostunut ottamaan autoamme väittäen sitä liian korkeaksi heidän sisäänmenoaukkoonsa. Lopulta onnistuimme saamaan paikat iltapäivällä lähteneeseen Tallinkiin. Kun illan jo pimettyä saavuimme Tallinnaan, oli polttoaine loppunut bensa-asemilta ja jouduimme jäämään yöksi kaupunkiin. Aamulla kiertelimme polttoainepulan vuoksi suljettuja asemia ja lopulta onnistuimme tankkaamaan Nesteen uudella Union-asemalla. Mukanamme olleilla kahdella varakanisterilla oli tällä matkalla käyttöä. Polttoaineen lisäksi myös vielä tuolloin käytössä olleet ruplat olivat loppuneet, niitä ei saatu pankista eikä hotelleistakaan. Lopulta hotellin portsari vaihtoi meille omistaan lähes pankkikurssiin.
Lyhentynyt aikataulu leikkasi huomattavasti Baltiassa oloaikaamme. Ajoimme Tallinnasta etelään, aluksi Pärnuun, josta yöksi Riikaan. Riikaa emme tällä kertaa katselleet, vaan jatkoimme aamulla Liettuaan, Ristimäen kautta Šiauliaihin. Uuden aikataulun vuoksi emme jatkaneet etelämmäksi, vaan käännyimme itään ja ajoimme yöksi Panevėžysiin.
Nyt aikataulu pakotti kääntymään takaisin pohjoiseen. Ajoimme huonokuntoisia sivuteitä sateisessa säässä Liettuan ja Latvian pikkukaupunkien kautta Viron Tarttoon.
Tartossa yövyimme uudessa Taru-hotellissa. Hotellissa ja sen kaupassa Visa vinkui, mutta maksuliikenne kulki Moskovan kautta eikä lasku ole koskaan saapunut Suomeen saakka.
Seikkailut jatkuivat Tallinnaan päästyämme. Laivamme oli jostain syystä muuttanut aikatauluaan ja lähtenyt yli kaksi tuntia etuajassa. Tilanteen selvittämiseksi ajoimme Tallinnan Pedagogiseen instituuttiin tapaamaan ystäväämme, joka järjestikin sekä majoituksen, että uudet laivaliput ja faxit työpaikoillemme, sillä seuraava päivä olisi molemmilla ollut työpäivä. Laivaliput Helsinkiin saimme juuri perustetulta Estonian New Linelta seuraavaan aamuun, ja hotellimajoituksen Piritassa. Pituutta Baltian lenkillemme tuli runsaat 1 300 kilometriä.
Estonian New Linen M/S Corbiere/Linda 1 saavuttuaan Helsingin Eteläsatamaan. Yhtiö liikennöi Tallinnan ja Helsingin väliä marraskuusta 1991 vuoteen 1994, jolloin se liitettiin Tallinkin kanssa muodostettuun uuteen yhtiöön.
Syyskuussa 2021 päivitimme Muhun ja Saarenmaan sekä Haapsalun kolmenkymmenen vuoden takaa. Tästä matkasta myöhemmin.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA 146 MAASTA https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/ Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/ Kuvasivu https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ kuvia maista ja matkoilta SAKUVA-BLOGI - OBJEKTIIVISSA MAAILMA - aiempia matkakuvauksia https://sakuva.kuvat.fi/blog/ SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA: https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/ SNMATKAKUVAAJA – BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015: https://sakuva.wordpress.com/ KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi): https://sakuva.blogspot.fi/ KYMMENEN MATKAA MAAILMALLA 2009-2012: https://sakuva.simplesite.com/ MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/ UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ: https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/ https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/ SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA: https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel @sakuva TWITTERISSÄ https://twitter.com/sakuva SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011 sakuva Trip Advisorissa https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva sakuva Nomadmaniassa https://nomadmania.com/profile/7047 Most Traveled People / Sakari Niemi https://mtp.travel/users/13772
Nämä on kiinnostavia juttuja, todella kiinnostavaa lukea vuosientakaisista reissuista varsinkin, kun sinulla vielä on niin mainiot kuvat tuolta ajalta. Voin kuvitella noidenkin paikkojen muuttuneen aivan käsittämättömän paljon muutaman kymmenen vuoden aikana.
TykkääLiked by 1 henkilö
Kiitos kommentistasi. Olimme jo itsekin unohtaneet kolmen vuosikymmenen takaiset polttoaine- ja rahapulat. On Saarenmaakin todella muuttunut niistä ajoista. Turistipalvelut ovat lisääntyneet, mutta toisaalta eksotiikka vähentynyt.
TykkääTykkää