Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Edelliset postaukset:
TAIWAN JA SEN HEKTINEN PÄÄKAUPUNKI TAIPEI
TAIWANIN VANHA PÄÄKAUPUNKI TAINAN /
TAROKON KANSALLISPUISTO ON TAIWANIN YKKÖSLUONTOKOHDE /
Taiwanin matkan kuvat: TAIWAN 2023 /
Kuvia 147 maasta: OBJEKTIIVISSA MAAILMA /
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia:
SNmatkakuvaaja / SNmatkakuvaaja 2000
RETKIKOHTEENA POHJOIS-TAIWANIN NEW TAIPEI CITY
Vuonna 2010 Taiwaniin muodostettiin uusi kaupunki, joka sai nimekseen New Taipei City. Lähes neljällä miljoonalla asukkaallaan se on Taiwanin suurin kaupunki. Suuri se on pinta-alaltaankin (2 052 km²) saartaen mm. koko pääkaupunki Taipein. Taipei, New Taipei ja Keelung muodostavat Taipein metropolialueen. Huhtikuussa 2023 tutustuimme päiväretkellä tämän cityn vähemmän citymäisiin kohteisiin.
Full-Day Private Northern Taiwan Tour from Taipei with Pickup
Tämännimisen retken kaikki kohteet olivat New Taipei Cityn alueella, vaikka välillä ajoimmekin Keelung Cityn läpi. Uusi Taipei ei kuitenkaan ole pelkkää cityä, vaan pääosin ihan maaseutua. Viimeiseksi Taiwanin päiväksi olimme varanneet Viatorin kautta Pohjois-Taiwanin retken New Taipei Cityn koillisille kohteille. Tämänkin matkan toteutti YOLO Taiwan International Company Limited. Tälläkin retkellä, kuten Tarokon kansallispuiston retkellämme meillä oli todella hyvä ja pätevä opaskuski Steven. Retkemme käsitti neljä kohdetta.
Shifen Waterfall. Pingxin alueella Keelung-joen yläjuoksulla sijaitsevan Shifenin putouksen kokonaiskorkeus on 20 metriä ja leveys 40 metriä, joten se on Taiwanin levein vesiputous. Se on kaskadivesiputous, jossa vesi virtaa yhteen suuntaan ja kallio on kalteva vastakkaiseen suuntaan. Putoukselle johtavan reitin varrella on useita näköalatasanteita, joten sen voi nähdä eri kulmista.
Shifen Old Street. Shifen on vanha kaivoskaupunki. Japanin kaudella alun perin kivihiilen kuljetukseen rakennettu rautatie kulkee kylän läpi. Radan ja sen vartta seuraavan Shifen Old Streetin varrella ovat jäljellä vanhat kaivoskaupungin rakennukset. Rautatie on edelleen käytössä, mutta kylän vilkas tori on radan päällä. Junan lähtiessä asemalta ihmiset väistävät sen alta.
Nykyään Shifen tunnetaan paikkana, josta lähetetään taivaslyhtyjä ilmaan. Ihmiset kirjoittavat lyhtyihin toivomuksiaan, jonka jälkeen ne päästetään ylös. Teksteistä näkee, että taivaslyhtyjen lähettäjät tulevat eri puolilta maailmaa. Lyhtyjä pidetään rauhan ja onnen symboleina. Taivaslyhty on ohuesta paperista valmistettu yläosastaan suljettu pussi, jonka alaosassa on palavaa ainetta. Tämä aine sytytetään ja palaessaan se saa aikaan pussin sisään paineen, jonka avulla lyhty voi kohota jopa kolmen kilometrin korkeuteen. Tulen kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä näimme ainakin kahden lyhdyn roihahtavan sytytysvaiheessa tuleen.
Chiufen (Jiufen Old Street). Pohjois-Taiwanin ehkä suosituin turistikohde on entinen kultakaivoskaupunki Jiufen. Vuonna 1890 työmiehet löysivät kultahiutaleita rakentaessaan uutta Taipeh-Kelung-rautatietä ja vuonna 1893 Kau-hunin kukkuloilta löydettiin rikas alue, joka tuotti kultaa monta kiloa päivässä. Seuraavana vuonna kukkuloilta löydettiin kultapitoista kvartsia. Syntynyt kultakuume vauhditti kylän kehitystä kaupungiksi ja saavutti huippunsa Japanin aikakaudella. Japanilaisuus näkyy edelleen katukuvassa, monet japanilaiset majatalot ja teehuoneet ovat säilyneet tähän päivään asti. Kultakaivostoiminta väheni toisen maailmansodan jälkeen, ja kaivos suljettiin vuonna 1971, jolloin kaupunki vaipui unohduksiin.
Kiinnostus Jiufenia kohtaan heräsi uudelleen parin siellä kuvatun elokuvan ansiosta ja nykyään se on suosittu päiväretkikohde Taipeista. Kaupungin pääkohde on Jiufen Old Street, jolla ilmeisesti tarkoitetaan yleensä vanhankaupungin katuja. Alakaupungista lähtevän Shuqi Streetin kuuluisat jyrkät portaat johtavat yläkaupungin suosituimmalle kadulle Jishan Streetille. Qingbian Roadilla on kovia kokenut Shengping-teatteri. Alun perin 1910-luvulla rakennettu elokuvateatteri romahti vuonna 1927 ja rakennettiin uudelleen 1934. Vuonna 1986 se lähes tuhoutui Tyynenmeren taifuunikauden aikana ja jälleen vuoden 1994 taifuunissa. Korjausten jälkeen se avattiin uudelleen yleisölle vuonna 2011.
Samalla kadulla on Jiufenin tunnetuin teehuone Amei Tea House (otsikkokuvassa), jonka synty liittyy kaupungin elvyttämiseen ja elokuvatoiminnan syntyyn. Sen perusti entinen tanssinopettaja A-Mei.
Jiufenin todellinen vetonaula on kapea Jishan Street. Lukemattomat myyntikojut, kahvilat ja teehuoneet reunustavat entisen kaivoskaupungin läpi kulkevaa katua. Jiufenin ja etenkin Jishan Streetin ruuhkat olivat koko Taiwanin matkamme pahimmat. Ylhäällä sijaitsevalta pääkadulta on myös upeat näköalat merelle. Ylös vievän Shuqi Streetin jyrkät portaat iltapäivähelteessä kävivät työstä.
YehLiu Geopark. Yehliu on 1 700 metriä pitkä niemi Wanlin alueella. Siellä sijaitsevassaYehliu Geoparkissa on lukuisia ainutlaatuisia geologisia muodostumia, jotka ovat kehittyneet aaltojen muovatessa merieroosiolle alttiita kalkki- ja hiekkakivikallioita. Tunnetuin näistä on ikoninen Kuningattaren pää, jolle oli pitkä itsensäkuvauttajien jono. Yli 4 000 vuotta muotoutunut kivipatsas on kuitenkin jo hauras ja kulunut keskeltä niin ohueksi, että se voi romahtaa milloin tahansa. Sen seuraajasuosikiksi on ehdolla Prinsessan pää (Cute Princess Rock).
Taiwanin matkan kuluista lyhyesti
Eri lentoreittejä vertaillessamme päädyimme Finnairin tarjoamaan vaihtoehtoon, joka oli sekä edullisin että aikataulultaan sopivin. Saapuminen Taipeihin ja lähtö sieltä tapahtuivat alkuiltapäivästä. Menomatka tapahtui Bangkokin kautta, jolloin loppulennon operoi Thai Airways ja paluumatka Hongkongin kautta, jolloin alkuosan suoritti China Airlines. Kahden henkilön edestakaiset lentoliput maksoivat Finnairilla yhteensä 2 503,86 euroa. Eroa seuraavaksi edullisempaan vaihtoehtoon oli noin 600 euroa. Lisäksi Finnairin lennoilta saimme yhteensä 32 000 lentopistettä, joilla sai vielä toukokuussa kahdet edestakaiset Pohjoismaiden lentoliput. Varasimme lennot elokuuksi Reykjavikiin.
Edestakainen luotijunalippu Taipeista Tainaniin maksoi kahdelta 163,39 euroa. Lipun hintaan sisältyi shuttle-bussi -yhteys Tainanin päässä kaupungin keskustaan. Valitettavasti bussin päätepysäkki oli turhan kaukana Tainanin vanhasta kaupungista.
Taipeissa liikuimme lähinnä kävellen ja metrolla. Metrolippujen hinnat vaihtelivat matkan mukaan, keskusta-alueella yleensä 60 eurosenttiä, lentokentälle 4,5 euroa. Taksia käytimme vain matkatavaroiden kanssa päärautatieasemalta hotellille ja takaisin, molemmat alle 4 euroa. Lyhyt bussimatka maksoi 45 eurosenttiä.
Taipeissa majoituimme keskustassa sijaitsevaan kolmen tähden Urhome -hotelliin. Hotelli oli hyvin siisti ja henkilökunta tosi ystävällistä. Yhdeksän yön majoituksemme maksoi 603,56 euroa. Hintaan sisältyi aamiainen läheisessä perinteisessä katukeittiössä.
Varasimme Viatorin kautta kaksi yksityisretkeä auton ja opaskuskin kanssa. Private Taroko Gorge National Park Day Tour maksoi kahdelta 323,04 euroa ja Full-Day Private Northern Taiwan Tour from Taipei with Pickup maksoi 184,60 euroa. Retket toteutti YOLO Taiwan International Company Limited. Retket olivat hintansa arvoiset.
Taiwanissa useimpiin kohteisiin, kuten kansallispuistoihin, muistohalleihin ja moniin museoihin ja näyttelyihin on vapaa pääsy. Pääsymaksullisia olivat Taipei 101 -torni NTD 600 / n. 20 €, Palatsimuseo NTD 350 / n 11,6 € ja Yehliu Geopark NTD 120 / n 4 €.
Taiwan yllätti meidät monipuolisella tarjonnallaan, joten sitä on helppo suositella omatoimimatkailijalle, sillä suomalaisten matkatoimistojen tarjoamat Taiwanin ryhmämatkat ovat varsin kalliita. Ainakin toistaiseksi maassa on rauhallista ja turvallista liikkua mihin vuorokauden aikaan tahansa.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA 147 (enemmän tai vähemmän itsenäisestä) MAASTA https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/ Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/ Kuvasivu https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ kuvia maista ja matkoilta SAKUVAMATKOJA MAAILMALLA - aiempia matkakuvauksia https://sakuva.kuvat.fi/blog/ SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa: https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/ https://sakuva.kuvat.fi/snmatkakuvaaja+2000/ SNmatkakuvaaja – blogipostauksia vuodesta 2015: https://sakuva.wordpress.com/ Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani https://sakuva.wordpress.com/about/ OBJEKTIIVISSA MAAILMA – blogipostauksia aiemmista matkoista https://sakuvat.blogspot.com/ KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi): https://sakuva.blogspot.fi/ MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/ UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä: https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/ https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/ SNmatkakuvaaja Facebookissa: https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel @sakuva Twitterissä: https://twitter.com/sakuva sakuvat Instagramissa: https://www.instagram.com/sakuvat/ sakuvat Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/sakuvat/ SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011 sakuva Trip Advisorissa https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva sakuva Nomadmaniassa https://nomadmania.com/profile/7047 Most Traveled People / Sakari Niemi https://mtp.travel/users/13772
Heh, mitenköhän tuo Taiwanissa menee, että uudesta kaupungista tehdään noin vain pääkaupunki ja maan suurin kaupunki… Ei ihan helposti onnistuisi nykyaikana Suomessa. No, joka tapauksessa, kiinnostavalta kyseinen kaupunki, ja koko Taiwan vaikuttavat.
TykkääTykkää
New Taipei City syntyi, kun monta paikkakuntaa yhdistettiin yhdeksi pinta-alaltaan erittäin suureksi kunnaksi. Mukana oli niin kaupunkeja kuin maaseutuakin. Se on vähän niinkuin Espoo, jolla ei ole yhtä selvää keskustaa. Taipei on kuitenkin edelleen maan pääkaupunki. Nähtävää riittää kyllä molemmissa.
TykkääTykkää