MULTIVANLIFE EUROOPPA 2023 – 40 vuotta VW Kleinbus -matkoja
Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/ Edellinen postaus: MAAILMANPERINTÖÄ JA NOSTALGIAPÄIVITYSTÄ POHJOLASTA SAKSAAN JA TŠEKKIIN Alppimaiden kuvat: SVEITSI 2023 / ITALIA 2023 / RANSKA 2023 Kuvia 147 maasta: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: SNmatkakuvaaja / SNmatkakuvaaja 2000
Kesän 2023 nostalgisen 40 vuotta VW Kleinbus-matkoja -roadtripin ensimmäiset puolitoista viikkoa kuluivat lähinnä nostalgiakohteissa Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa ja Tšekissä. Sen jälkeen matkamme jatkui alppimaisemissa Sveitsissä, Italiassa ja Ranskassa. Alppimaisemissa ajelimme myös vuonna 1983, mutta silloin eri seuduilla.
Sveitsiä pohjoisesta Glarusin Alpeille
Tulimme Sveitsiin sen pohjoisimman kantonin Schaffhausenin kautta, jonka samannimisestä pääkaupungista ylitimme Reinin Zürichin kantoniin. Tänä kesänä meillä ei ollut Sveitsin moottoritietarraa, sillä ajelimme alueilla joilla ei ollut paljoa moottoriteitä. Suorin tie vei lähinnä kaakkoon Zürichin ja Thurgaun (kantonien) läpi St.Gallenin kantoniin ja Alppien alueelle, jossa ensimmäinen leirintäalueemme oli Camping Bächli Neckertalissa.
Ajoimme idyllisten alppikylien läpi maiseman käydessä entistä jylhemmäksi. Ensimmäisen tien korkein kohta oli Wasserfluh Pass, 848 metriä. Pian edessä näkyivät Glarusin Alpit, kun ajelimme St.Gallenista Glarusin kantoniin. Se oli tähän saakka Sveitsin kantoneista se, jossa olimme käyneet vähiten, lähinnä ajelleet Walenseen rantatietä länteen.
Nyt teimme kuvauskierroksen kantonin samannimisessä pääkaupungissa Glarusissa. Itse kaupungissa ei ole mitään erityisiä nähtävyyksiä eikä se siten ole varsinainen turistikohdekaan.
Urin kantonin puolella maisemaan ilmestyivät alppilehmät ja alppijuuston myynti. Kävimmekin juusto-ostoilla Urnerboden Alpkäsereissa. Klausenpassessa oltiin jo 1 952 metrin korkeudessa.
Yöksi ajoimme Urin pääkaupungin Altdorfin Remo Campingiin, samaan jossa yövyimme myös kesän 2019 automatkalla. Silloin tutustuimme laajemmin myös Altdorfin kaupunkiin, johon myös Wilhelm Tellin legenda sijoittuu. Hänen patsaansa sentään kuvasimme nytkin.
Glarusin Alpit jatkuivat vielä etelään Andermattiin saakka. Se on suosittu hiihtokeskus (Ski Arena). Koska Andermatt sijaitsee lähellä neljää suurta alppisolaa – Susten, Oberalp, St Gotthard ja Furka – se on hyvä tukikohta patikointi-, pyörä- ja bussimatkoille. Andermattista on junayhteys lähes Matterhornin juurelle.
Kaikkiaan ajoimme koko Glarusin Alppien länsireunan 105 kilometriä Näfelsistä Andermattiin.
Altdorfista lounaaseen kohti Matterhornia
Andermattista luoteeseen seurasimme Urin Alppien eteläreunaa. Altdorfista Gothardstrassena alkanut tie muuttuu pian Furkastrasseksi edessä olevan solan ja tien korkeimman kohdan mukaan. 2 436 metrin korkeudella sijaitseva Furkapass on myös Urin ja Valais´n kantonien raja. Tie kulkee Rhônen suuntaisesti, milloin lähempänä, milloin kauempana joesta.
Pian solan jälkeen on Belvédère Rhonegletscherin taukopaikka monine palveluineen, mm. jääluola. Rakennuksen parvekkeelta on näkymä Rhonen jäätikölle.
Gletschissä tulimme Bernin Alpeille, joiden itäreunaa ajoimme ensin Vispiin saakka. Brigissä tien eteläpuolelle ilmestyivät Valais´n Alpit. Altdorfista Brigiin (vähän ennen Vispiä) ajoimme samaa reittiä kuin kesällä 2019, mutta nyt päinvastaiseen suuntaan. Reitti kulkee upeiden alppikylien läpi, joista pysähdyimme Münsterissä ja Reckingenissä.
Bernin Alpit sisältävät toisen Sveitsin alppimaailmanperintökohteen, nimeltään Jungfraun–Aletschin alppialue. Kesällä 2019 käännyimme Bettenissä Furkastrasselta serpentiinitielle, joka johti Betten Dorfiin. Sieltä jatkoimme kaapelivaunuilla Bettmeralpiin ja 2 647 metrin korkeudella sijaitsevaan Bettmerhorniin. Sen näköalapaikalta on upea näkymä Alppien suurimmalle jäätikölle Aletschille. Bettmeralpista on näkymä Matterhornille, joka on kuitenkin melko kaukana. Tänä kesänä (2023) ohitimme paikan Aletschin jäätikölle vievän kaapelivaunuradan lähtöpaikan kohdalla.
Tänä kesänä (2023) käännyimme Vispissä etelään ja ajoimme Täschiin, jossa majoituimme kahdeksi yöksi Camping Alphubeliin. Täsch on Matterhornia lähinnä oleva kylä, johon saa ajaa autolla ja hinnatkin ovat sen mukaisia.
Sveitsin pääkohteemme Matterhorn
Ennen matkaa selvitimme netistä mistä saa parhaat kuvakulmat Matterhornille. Useimpien lähteiden mukaan se on Zermattin kaupunki, jonne ei kuitenkaan saa ajaa autolla. Läheisessä Täschissä on leirintäalue ja junayhteys Zermattiin. Ratkaisumme oli siis sama kuin monilla muillakin.
Matterhorn Gotthard Bahn liikennöi 140 kilometriä pitkää rautatietä Disentisistä Zermattiin. Viimeistä edellinen asema on Täschissä aivan leirintäalueen vieressä. Junamatka Zermattiin kestää noin 12 minuuttia.
Zermatt itsekin on mielenkiintoinen pikkukaupunki, mutta turisteja sinne vetää Matterhorn. Jonkun vihjeen mukaan parhaan kuvan saa kaupunkia halkovan Vispa-joen sillalta, mikä pitikin paikkansa. Zermattissa ei kuitenkaan pidä tyytyä alhaalta kuvaamiseen, sillä yläilmoihin vie useita vaihtoehtoja junasta kaapelivaunuihin.
Valitsimme Lonely Planetinkin hehkuttaman Matterhorn Glacier Paradise -kaapeliradan, joka vie Euroopan köysiradoista korkeimmalle, eli 3 883 metrin korkeuteen. Sieltä avautuvat 360 asteen näkymät 14 jäätikölle ja 38 vuorenhuipulle. Valtakunnanrajakin ylitetään, sillä korkeimmalla sijaitseva Panoramic Platform on jo Italian puolella. Matkalla ylös vaihdoimme pari kertaa kaapelivaunuakin.
Alas tultuamme kuljimme Zermattin kaupungin viehättäviä katuja perinteisine rakennuksineen ennen paluuta junalla Täschiin.
Bernin ja Valais´n Alppien välissä rajasolaan
Palasimme aluksi samaa reittiä Furkastrasselle, joka tosin oli vaihtanut nimensä Kantonsstrasseksi. Täschin ja Vispin välillä pidimme paluumatkallakin muutamia kuvaustaukoja. Staldenin Neubrückenissä oli pari vanhaa idyllistä siltaa.
Vispissä käännyimme Bernin ja Valais´n Alppien välissä kulkevalle Furkastrasse/Kantonsstrasselle, nyt kuitenkin meille aiemmin tuntemattomalle osuudelle länteen. Täälläkin tie kulki yhdessä Rhône-joen kanssa Bernin Alppien etelälaitaa. Pian joka puolella levittäytyivät laajat viiniviljelmät. Olimme tulleet Valais´n ranskankieliselle alueelle ja Sveitsin viinipääkaupunki Sierreen. Tiekin tunnettiin siellä Avenue du Rhônena. Rhônen laakso tuottaa kolmanneksen maan viineistä, joista vain yksi prosentti menee vientiin.
Sierrestä on vain 15 kilometriä Valais´n pääkaupunkiin Sioniin. Kaupungilla on pitkä historia, sen nähtävyyksiä ovat mm. Valèren basilika ja Tourbillonin ja Majorien linnat. 35 000 asukkaan Sion oli sunnuntaina varsin hiljainen ja saimme rauhassa kuljeskella sen kaduilla. Sion on kaupunki, johon kannattaa tutustua joskus paremmalla ajalla.
Seurasimme Rhônen vartta ja Alppien välistä tietä Martignyyn. Aikomuksemme oli jatkaa Ranskaan ja Chamonix´n kaupunkiin upeine Mont Blanc -näkymineen. Sinne johtava tie oli kuitenkin suljettu ja reititimme jatkomme uudelleen Italian kautta. Ajoimme kohti Isoa Sankt Bernhardin solaa (Col du Grand-Saint-Bernard). Sen alittaa vuonna 1964 rakennettu tunneli, jota olemme aiemmin käyttäneet. Nyt valitsimme kuitenkin hitaamman ja kauniimman vaihtoehdon, eli vanhan solatien. Solan korkein kohta, 2 475 metriä, on Sveitsin puolella vähän ennen Italian rajaa.
Italian Aostan laakso Bernhardin solien välissä
Ison Sankt Bernhardin solan Italian puolella oli turismibisnes paljon Sveitsiä vilkkaampaa. Matkamuistojen pääosassa olivat bernhardinkoirat, joiden alkuperä on täällä sijainneessa Pyhän Bernhardin luostarissa.
Jatkoimme Italiassakin alppimaisemissa Aostan laakson pääkaupunkiin Aostaan. Edellisestä käynnistämme oli kulunut jo 26 vuotta, joten sitäkin päätimme päivittää, vaikkei Italiaa ollutkaan tämän matkan alkuperäissuunnitelmissa. Kaupungin nähtävyyksiin kuuluvat roomalainen Augustuksen kaari, kaupunginportti Porta Praetoria ensimmäiseltä vuosisadalta, Roomalainen teatteri, Aostan katedraali alun perin 300-luvulta ja Sant’Orson kirkko. Useita torneja kaupungin roomalaisista muureista on säilynyt.
Kesän 2023 Italiaan liittyi ajoa vain alle sata kilometriä. Illansuussa saavuimme Pieneen Sankt Bernhardin solaan (Col du Petit Saint-Bernard), jolla silläkin on korkeutta 2 188 metriä. Illalla sola oli ihan tyhjä, mutta paikalla ollut rekvisiitta osoitti, että senkin turismin päähenkilö on bernhardinkoira.
Viimeiset alppimaisemat Ranskassa
Pienen Sankt Bernhardin solan Ranskan puolella tulimme Rhônen Alppien Savoijin departementtiin. Ilta oli jo pitkällä eikä meillä ollut tietoa leirintäalueesta. Ajoimme La Rosièren turistikylään (kuva), joka sekin oli jo melko autio eikä leirintääkään löytynyt. Googlesta onnistuimme löytämään läheisen Camping la Forêt´n. Sekin oli jo sulkenut porttinsa parikymmentä minuuttia aiemmin, mutta soitto ovessa olevaan puhelinnumeroon toi paikan pitäjän päästämään meidät sisään.
Matkan viimeisen alppimaisema-aamiaisen jälkeen jatkoimme jylhissä maisemissa etelään sivuuttaen mm. olympiakaupungit Albertvillen ja Grenoblen. Savoijissa meillä oli muutama kuvaustauko, mutta sen jälkeisen Isèren departementin läpi ajoimme yhden pysähdyksen taktiikalla Etelä-Ranskan Provenceen.
Alppimaisemissa 40 vuotta aiemmin
Ensimmäinen VW Kleinbus -matkamme läpi puolen Euroopan kesällä 1983 vei myös Alpeille. Ajoimme Saksan Deutsche Alpenstrassea Itävaltaan ja sieltä Italian Dolomiiteille. Niiden jälkeen ajelimme Italiaa Alppien itäpuolella. Kesän 2019 roadtripillä päivitimme tuttuja Dolomiittien solamaisemia.
Alpit kuitenkin ulottuvat etelässä Välimerelle asti. Palasimme (1983) Alppien alueelle ajellessamme Rivieraa Italiasta Ranskaan. Meri-Alppien alueella sijaitsevat myös Monacon ruhtinaskunta ja Côte d’Azurin pääkaupunki Nice/Nizza.
Alppimaisemiin palasimme (1983) uudelleen paluumatkalla Provencesta pohjoiseen. Ajelimme ylös lähes samaa reittiä kuin nyt (2023) etelään. Silloin emme kuitenkaan ohittaneet Grenoblea ja Albertvilleä ilman kaupungeissa käyntiä.
Alppien kohokohta paluumatkalla oli kuitenkin Chamonix´n kaupunki upeine kuvakulmineen Länsi-Euroopan korkeimmalle vuorelle Mont Blancille.
Vaikka Sveitsi tunnetaan alppimaana, ajelimme siellä kesällä 1983 lähinnä muualla, Alppien luoteispuolella. Eräänä perjantai-iltapäivänä Kleinbusilta loppui moottoritiellä veto ja auto hinattiin korjaamolle. Työn alle se saataisiin vasta maanantaina, joten meille tuli ylimääräinen viikonloppu Garage du Lacin pihassa. Bussia ja junaa käyttäen lähdimme Alppien alueella sijaitsevaan Gruyèresin keskiaikaiseen kaupunkiin. Gruyères oli Gruyèren kreivikunnan keskuspaikka vuoteen 1555. Siellä on keskiaikainen Gruyèresin linna, jonka ympärille kylä ja vanha markkinapaikka on kasvanut. Gruyèrejuusto on saanut nimensä Gruyèresin seudun mukaan. Auton korjauduttua suuntasimme pääkaupunki Berniin.
Alppien alueelle tulimme taas paluumatkalla, kun ajoimme Zürichistä Liechtensteinin ruhtinaskuntaan, joka on Monacon ohella ainoa maa, joka sijaitsee kokonaan alppialueella. Pysyimme Alppien tuntumassa vielä Itävallan Bregenziin, jonka jälkeen suuntasimme Saksan Baijerin Romantische Strasselle.
Kesän 2023 40-vuotis-VW Kleinbus –matkamme jatkui siis Alpeilta Provenceen. Ensimmäinen kohteemme siellä oli Manosquen kaupunki, joka oli tukikohtamme myös vuoden 1983 automatkallamme.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA 147 (enemmän tai vähemmän itsenäisestä) MAASTA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/ Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja: https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/ Sakuvasivusto - kuvia maista ja matkoilta: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ SAKUVAMATKOJA MAAILMALLA – aiempia matkakuvauksia: https://sakuva.kuvat.fi/blog/ SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa: https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/ https://sakuva.kuvat.fi/snmatkakuvaaja+2000/ SNmatkakuvaaja – blogipostauksia vuodesta 2015: https://sakuva.wordpress.com/ Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani: https://sakuva.wordpress.com/about/ OBJEKTIIVISSA MAAILMA – blogipostauksia aiemmista matkoista: https://sakuvat.blogspot.com/ KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi): https://sakuva.blogspot.fi/ MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/ UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä: https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/ https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/ SNmatkakuvaaja Facebookissa: https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel @sakuva Twitterissä: https://twitter.com/sakuva sakuvat Instagramissa: https://www.instagram.com/sakuvat/ sakuvat Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/sakuvat/ SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011 sakuva Trip Advisorissa https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva sakuva Nomadmaniassa https://nomadmania.com/profile/7047 Most Traveled People / Sakari Niemi https://mtp.travel/users/13772
Alpit ovat yksi Euroopan omista mielikohteista. Tässä olikin useita tuttuja kohteita, mutta myös tuntemattomia. Saapa nähdä koska seuraavaksi tulee Alpeille lähdettyä, edellisestä kerrasta on jo muutama vuosi aikaa. Sveitsin puoleiset huiput kiinnostavat tällä hetkellä eniten.
TykkääLiked by 1 henkilö
Kiitos kommentista. Vaikka Alpeilla olemme melko paljonkin ajaneet, tuntuvat maisemat aina sykädyttäviltä. Talviaikaan emme ole alueella liikkuneet eikä kaikille teille pääse edes ajamaan. Väliin miettii, miten hankalaa ympärivuotinen asuminen noissa maisemissa on.
TykkääTykkää
Olipa jälleen fantastinen kokoelma kuvia. Alpit ovat muutaman kerran jo olleet meidänkin matkojemme varrella, mutta tässä olevat paikat olivat melkein kaikki ihan uusia, vaikka olemme Sveitsissäkin viettäneet kaksi noin kuukauden mittaista lomaa. Yllätyinkin siitä. Kiitos ihanasta kirjoituksesta. Aila
TykkääLiked by 1 henkilö
Kiitos paljon kommentista. Vaikka Sveitsi on pinta-alaltaan pieni, sopii sinne paljon hienoja luonnonmaisemia vanhojen kaupunkien lisäksi. Matterhorn oli pitkään kiehtonut meitä ja olimme tyytyväisiä kokemaamme. Aiemmin käydyt solatietkin oli kiva nähdä uudelleen.
TykkääLiked by 1 henkilö
Uskomattoman upeita kuvia olette ottaneet Alppien siimeksestä, nämä kuvat herättävät itsessänikin Alppien kutsun! Olemme ystäväni kanssa haaveilleet matkailuautomatkasta Sveitsiin ja muualle Alppien maisemiin, olisi kyllä upeaa nähdä Matterhorn ihan paikan päältä. Nyt täytyykin muistaa varata matkailuautolle aika katsastukseen, jotta olemme valmiina lähtöön, kun sopiva yhteinen reissuaika löytyy.
TykkääLiked by 1 henkilö
Kiitos paljon kommentista. Mukavaa jos kuvat herättävät matkustusintoa. Meille VW Kleinbus -matkailusta on muotoutunut olennainen osa kesiämme. Usein olemme ajaneet eri alppialueiden kautta. Alpeille lähtiessä kannattaa tarkistaa solateiden aukiolot, niiden suhteen varmin ajankohta on kesä. Hyvää matkailuautoilua sinne!
TykkääTykkää