Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Kesän 2023 Reykjavíkin kuvat: REYKJAVIK 2023
kesän 1990 Islannin kuvat: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / ISLANTI
Kuvia 147 maasta: OBJEKTIIVISSA MAAILMA /
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia:
SNmatkakuvaaja / SNmatkakuvaaja 2000
Kesän 1990 runsaan kuuden viikon mittainen automatkamme suuntautui useille saarille. Norjan Bergenistä Smyril Linen M/S Norröna vei Islannin Seyðisfjörðuriin, josta aloimme viikon kiertomatkan saaren ympäri. Reykjavikissa yövyimme leirintäalueella. Norrönan palattua Islantiin jatkoimme sillä Färsaarille ja muutaman päivän kuluttua Shetlantiin, josta jatkoimme saarikierrostamme muilla laivayhtiöillä. Tein Islannin osuudesta lehtijutun, joka kuitenkin jäi julkaisematta alkaneen laman vuoksi. Juttu OMALLA AUTOLLA ISLANNIN YMPÄRI 1990 on sakuvasivustolla pdf-muodossa.
Islannin päivittäminen on ollut suunnitelmissa jo pitkään, mutta nyt matka tuli eteen yllättävän nopeasti. Viime keväänä (2023) Finnair oli paljon esillä heikentyneen asiakaspalvelunsa vuoksi. Lehdistö kirjoitti lähinnä Finnairin halpalentoyhtiöiden suuntaan muuttuneesta matkatavarapolitiikasta. Meitä koskivat kuitenkin lähinnä kanta-asiakasohjelman heikennykset, kun palkintomatkoihin ja tasokorotuksiin tuli pistemääräkorotuksia ja niiden lisäksi vielä tarvittiin rahaakin. Meille oli kertynyt Finnair Plus -pisteitä kahden Euroopan matkan ja kahden Pohjoismaiden matkan verran. Uudet rajat tulivat voimaan kesäkuussa, joten matkavaraukset piti tehdä ennen sitä. Elokuulle varasimme Reykjavikin lennot ja syyskuulle Nizzan (Nice) lennot.
Matka majapaikkaan
Aamulento saapui Keflavikin lentokentälle jo aamukahdeksalta paikallista aikaa. FlyBus kuljetti Reykjavikin pääbussiasemalle (BSI), jossa olimme pari tuntia myöhemmin. Huoneistomme saisimme vasta kello 15, johon aikaa oli vielä viisi tuntia. Niinpä kävelimme verkkaisasti pohjoiseen kohti päämääräämme. Ensimmäinen kohteemme matkalla oli Islannin korkein rakennus, valtava Hallgrímskirkja (74,5 m), josta on tullut yksi Reykjavíkin tunnuksista. Vuosina 1945–1986 rakennettu kirkko on nimetty islantilaisen runoilijan ja papin Hallgrímur Péturssonin mukaan. Nyt kirkko juhlisti näyttävästi Reykjavík Pride Weekiä.
Kirkkorakennuksen edessä seisoo Erik Punaisen pojan Leif Erikinpojan patsas. Se on vanhempi kuin itse kirkko: Yhdysvallat lahjoitti sen Islannille vuonna 1930, kun Islannin parlamentti Alþing juhli 1000-vuotisjuhliaan. (Wikipedia)
Kävimme myös naapurissa sijaitsevassa kuvanveistäjä Einar Jónssonin patsaspuistossa. Etelä-Islannissa vuonna 1874 syntynyt Jónsson oli Islannin ensimmäinen kuvanveistäjä ja symbolismin mestari. Monet Reykjavíkin julkiset patsaat ovat hänen käsialaansa. Puiston yhteydessä on myös hänen museonsa, mutta sinne johtavien korkeiden portaiden vuoksi se oli liian hankala kohde matkatavaroiden kanssa.
Näiden käyntien jälkeenkin meillä oli vielä ennen majapaikkaamme pääsyä aikaa tutustua pääkatu Laugavegurin sunnuntaielämään.
Majapaikkamme oli The Swan House Apartments by Heimaleigan yhden huoneen huoneisto. Sen sijainti oli varsin hyvä, sillä kaikki kohteemme olivat kävelymatkan päässä. Kirjautuminen ja kaikki muukin yhteydenpito tapahtui koodeilla ja tekstiviesteillä/sähköpostilla. Lennon varaus tapahtui juuri ennen pitkää Euroopan automatkaamme ja majoituksen varaus jäi sen matkan jälkeiseen aikaan. Silloin tarjonta oli jo suppeaa ja suhteellisen kallista. Neljän yön majoituksemme kustansikin 876 € 60.
Reykjavikin vanhaa kaupunkia
Reykjavikin sydän on sen vanha kaupunki. Se on täynnä värikkäitä taloja ja monia nähtävyyksiä. Sen keskellä on pieni Tjörninin järvi, jonka ympäri on helppo kävellä. Vuonna 1992 järven päälle valmistunut uusi kaupungintalo (Ráðhús) oli rakenteilla edelliskäyntimme aikaan kesällä 1990.
Toisen Reykjavikin päivämme pääkohde oli kaupungin vanhin talo Aðalstræti 10 vuodelta 1762. Edelliskäynnillämme kesällä 1990 siinä toimi kuuluisa ravintola Fógetinn, johon silloin tutustuimme. Nyt rakennus on osa Reykjavíkin kaupunginmuseota. Talon historiaa esittelevän museon lisäksi se on yhteydessä (samalla lipulla) Reykjavik 871±2 –museoon, jossa on naapuritalon alta löydetyn viikinkiaikaisen pitkätalon perustuksia. Museon nimi viittaa viikinkitalon oletettuun rakentamisvuoteen 871 (±2 vuotta). Näyttelyn seinustoilla on alueelta löydettyjä esineitä.
Reykjavíkin pääkatu Laugavegur (jatkeineen) johtaa suoraan vanhan kaupungin ytimessä sijaitsevalle Ingólfstorgille, jonka kulmassa Aðalstræti 10:n museokin on. Lähellä on myös keskeinen Austurvöllur-puisto (kuva), jota vastapäätä sijaitsevat parlamentti Alþing ja luterilainen katedraali. Kävelimme Tjörninin itärannan Fríkirkjuveguria vapaakirkolle ja sen naapurissa olevalle Kansallisgallerialle (kuva). Sen silloiseen näyttelyyn tutustuimme edelliskäynnillämme (1990) mutta näyttelyssä oli valokuvaaminen kielletty.
Ensimmäisen vanhan kaupungin päivämme päätteeksi nautimme kala-aterian Reykjavik Fishin ravintolassa. Asunnollemme palasimme pääkadun suuntaista Hverfisgataa, jolla sijaitsevat mm. Kulttuuritalo ja Kansallisteatteri.
Illalla kuljimme Viðeyjarsundin rantaa vanhaan kaupunkiin. Sen valaistuja kohteita olivat mm. Gunnar Árnasonin viikinkilaivaa muistuttava veistos Sólfar (Auringonmatkaaja), konsertti- ja konferenssikeskus Harpa sateenkaarivärein sekä hallitustalo (Forsætisráðuneytið).
Kolmantena päivänä kävelimme vanhan kaupungin eteläpuolella sijaitsevalle Islannin kansallismuseolle (Þjóðminjasafnið), joka esittelee historiaa kansakunnan luomisesta nykypäivään. Perusnäyttelyn osat ovat Kansakunta syntyy: Kulttuuri ja yhteiskunta 1200 vuotta, 800-1000 Islannin asutuksen alku, 1000-1200 kristillistä teokratiaa, 1200-1400 Norjan kuningaskunnassa, 1400-1600 Tanskan valtakunnassa, 1600-1800 monarkia, 1800-1900 Kansakunta ja kaupunkialue ja 1900-2000 Tie nykypäivään.
Museon lähellä on Alvar Aallon suunnittelema Pohjolan talo, jossa on mm. pohjoismainen kirjasto. Kirjastonhoitajan kanssa keskustelimme rakennuksen historiasta ja viimeinkin alkaneesta saneerauksesta. Talosta kertovaa kirjasta oli saatavana myös englanti/suomi-kieliversiona.
Paluumatkalla kiersimme kaupungin keskustassa olevan Tjörnin-järven sen päälle vuonna 1992 valmistuneelle kaupungintalolle.
Kävimme vielä Alþingilla eli parlamentilla, joka oli saanut sitten viime käyntimme lisäsiiven ja sen edustalle Islannin ensimmäisen naiskansanedustajan (1922-1930) Ingibjörg H. Bjarnasonin patsaan, joka on maan ensimmäinen tunnistettavaa naista esittävä veistos (vuodelta 2015). Alþingin nykymenoa tarkkailee jalustaltaan Austurvöllurilta 1800-luvun itsenäisyyskamppailua johtanut Jón Sigurðsson.
Naapurikatedraalista kuului musiikkia, joten menimme kuuntelemaan soittoharjoitusta.
Reykjavíkin vanhassa satamassa
Reykjavíssa on kaksi satamaa. Sundahöfn kaupungin itäpuolella on maan tärkein rahtisatama ja keskustan vanha satama on lähinnä risteily- ja kalastusalusten käytössä. Neljäntenä päivänä suuntamme olikin vanha satama eli Kalasatama. Kävelimme Viðeyjarsundin rantaa Harpan kautta satama-alueelle, jota on viime aikoina kehitetty monien palveluiden turistikohteeksi taidegallerioineen, museoineen, revontuliteattereineen, kalaravintoloineen ja liikkeineen. Sieltä lähtevät myös valaiden ja lunnien katselumatkat.
Alueen tärkeimmät museot ovat kaupungin taidemuseo Hafnarhús (kuva), Saga-museo, revontulimuseo Aurora Reykjavík ja merenkulkumuseo (Sjóminjasafnið í Reykjavík), jonka rakennuksen toisessa päässä on pienpanimo Bryggjan Brugghús. Kala-aterian söimme suositussa Sægreifinn -ravintolassa.
Vuonna 1989 Islanti lopetti kaupallisen valaanpyynnin ja valaanpyyntialukset olivat satamassa ankkuroituina vuoteen 2006, jolloin kansainvälisestä painostuksesta huolimatta Islanti aloitti valaanpyynnin uudelleen. Nyt satamassa olleet laivat olivat saaneet uuden maalin, niiden savupiipussa oleva H-kirjain tulee valaan islanninkielisestä nimestä hvalur.
Lähtöpäivänä meillä oli jälleen aikaa huoneen luovuttamisesta koneen lähtöön, joten kävelimme samaa reittiä kuin tullessammekin ison kirkon kautta bussiasemalle. Islantilaiset pannukakut nautimme Café Lokissa kirkon kupeessa.
Suvaitsevaisuuden ja yhdenvertaisuuden perinne
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvalla suvaitsevaisuuden ja yhdenvertaisuuden perinteellä on Islannissa pitkä historia. Emme muista missään muualla nähneemme liehuvan yhtä paljon pride– ja progress pride -sateenkaarilippuja kuin Reykjavíkissa. Kaupungissa on myös erityinen sateenkaarikatu (Regnbogagatan) viralliselta nimeltään Skólavörðustígur. Se johtaa suvaitsevaisuudestaan tunnetulle Hallgrímskirkjalle (otsikkokuva).
Ulkoilmamuseo Árbæjarsafn kesällä 1990
Kesällä 1990 Reykjavíkin päämuseokohteemme oli keskustan ulkopuolella sijaitseva Árbæjarsafnin ulkoilmamuseo, joka kesällä 2023 ei sijaintinsa vuoksi ollut ohjelmassamme. Sekin on osa Reykjavikin kaupunginmuseota. Alun perin entiselle maatilalle on tuotu vanhoja turvekattoisia rakennuksia eri puolilta Islantia, mm. vuonna 1842 rakennettu kirkko Skagafjörðurista. Se on viimeisiä Islantiin rakennettuja turvekattokirkkoja. Museon rakennukset ja 4 500 esinettä esittelevät islantilaisten arkea ja juhlaa viime vuosisadoilta.
Kaikista Reykjavíkissa käymistämme museoista Árbæjarsafn oli meistä mielenkiintoisin.
Kesän 2023 Reykjavíkin kuvat kansiossa
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/REYKJAVIK+2023/
ja kesän 1990 Islannin kuvat kansiossa
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/ISLANTI/
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA 147 (enemmän tai vähemmän itsenäisestä) MAASTA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/ Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja: https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/ Sakuvasivusto - kuvia maista ja matkoilta: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ SAKUVAMATKOJA MAAILMALLA – aiempia matkakuvauksia: https://sakuva.kuvat.fi/blog/ SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa: https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/ https://sakuva.kuvat.fi/snmatkakuvaaja+2000/ SNmatkakuvaaja – blogipostauksia vuodesta 2015: https://sakuva.wordpress.com/ Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani: https://sakuva.wordpress.com/about/ OBJEKTIIVISSA MAAILMA – blogipostauksia aiemmista matkoista: https://sakuvat.blogspot.com/ KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi): https://sakuva.blogspot.fi/ MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/ UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä: https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/ https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/ SNmatkakuvaaja Facebookissa: https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel @sakuva Twitterissä: https://twitter.com/sakuva sakuvat Instagramissa: https://www.instagram.com/sakuvat/ sakuvat Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/sakuvat/ SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011 sakuva Trip Advisorissa https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva sakuva Nomadmaniassa https://nomadmania.com/profile/7047 Most Traveled People / Sakari Niemi https://mtp.travel/users/13772
Reykjavikin vanha kaupunki näyttää oikein kivalta. Reykjavik olisi mukava päästä näkemään, mutta erityisesti itseäni kiinnostaa Reykjavikin ulkopuolinen Islanti. Toki Reykjavikissakin nähtävää riittää ja lunni- ja valasretket kiinnostaisivat myös, vaikka niitä toki Islannissa muualtakin tehdään.
TykkääLiked by 1 henkilö
Kiitos kommentista. Reykjavik todella on mukavan kompakti, kävellen haltuunotettava kaupunki. Käydessämme nyt elokuussa oli kovin moni muukin päätynyt samaan ajankohtaan. Muulloin saattaa olla väljempää.
Islannissa itsessään riittää runsaasti luontoa koettavaksi, kiersimme saaren vuonna 1990.
TykkääTykkää