PALUU REYKJAVÍKIIN 33 VUODEN JÄLKEEN

Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia:
SNmatkakuvaaja / SNmatkakuvaaja 2000

Kesän 1990 runsaan kuuden viikon mittainen automatkamme suuntautui useille saarille. Norjan Bergenistä Smyril Linen M/S Norröna vei Islannin Seyðisfjörðuriin, josta aloimme viikon kiertomatkan saaren ympäri. Reykjavikissa yövyimme leirintäalueella. Norrönan palattua Islantiin jatkoimme sillä Färsaarille ja muutaman päivän kuluttua Shetlantiin, josta jatkoimme saarikierrostamme muilla laivayhtiöillä. Tein Islannin osuudesta lehtijutun, joka kuitenkin jäi julkaisematta alkaneen laman vuoksi. Juttu OMALLA AUTOLLA ISLANNIN YMPÄRI 1990 on sakuvasivustolla pdf-muodossa.

Kesällä 1990 majoituimme Reykjavíkissa leirintäalueella kolmannen sukupolven VW Bus D:ssämme.

Islannin päivittäminen on ollut suunnitelmissa jo pitkään, mutta nyt matka tuli eteen yllättävän nopeasti. Viime keväänä (2023) Finnair oli paljon esillä heikentyneen asiakaspalvelunsa vuoksi. Lehdistö kirjoitti lähinnä Finnairin halpalentoyhtiöiden suuntaan muuttuneesta matkatavarapolitiikasta. Meitä koskivat kuitenkin lähinnä kanta-asiakasohjelman heikennykset, kun palkintomatkoihin ja tasokorotuksiin tuli pistemääräkorotuksia ja niiden lisäksi vielä tarvittiin rahaakin. Meille oli kertynyt Finnair Plus -pisteitä kahden Euroopan matkan ja kahden Pohjoismaiden matkan verran. Uudet rajat tulivat voimaan kesäkuussa, joten matkavaraukset piti tehdä ennen sitä. Elokuulle varasimme Reykjavikin lennot ja syyskuulle Nizzan (Nice) lennot.

Keflavikin kansainvälinen lentoasema.

Matka majapaikkaan

Aamulento saapui Keflavikin lentokentälle jo aamukahdeksalta paikallista aikaa. FlyBus kuljetti Reykjavikin pääbussiasemalle (BSI), jossa olimme pari tuntia myöhemmin. Huoneistomme saisimme vasta kello 15, johon aikaa oli vielä viisi tuntia. Niinpä kävelimme verkkaisasti pohjoiseen kohti päämääräämme. Ensimmäinen kohteemme matkalla oli Islannin korkein rakennus, valtava Hallgrímskirkja (74,5 m), josta on tullut yksi Reykjavíkin tunnuksista. Vuosina 1945–1986 rakennettu kirkko on nimetty islantilaisen runoilijan ja papin Hallgrímur Péturssonin mukaan. Nyt kirkko juhlisti näyttävästi Reykjavík Pride Weekiä.

Leif Erikinpoika ja Hallgrímskirkja…
…joka juhlisti Reykjavíkin prideviikkoa.

Kirkkorakennuksen edessä seisoo Erik Punaisen pojan Leif Erikinpojan patsas. Se on vanhempi kuin itse kirkko: Yhdysvallat lahjoitti sen Islannille vuonna 1930, kun Islannin parlamentti Alþing  juhli 1000-vuotisjuhliaan. (Wikipedia)

Kävimme myös naapurissa sijaitsevassa kuvanveistäjä Einar Jónssonin patsaspuistossa. Etelä-Islannissa vuonna 1874 syntynyt Jónsson oli Islannin ensimmäinen kuvanveistäjä ja symbolismin mestari. Monet Reykjavíkin julkiset patsaat ovat hänen käsialaansa. Puiston yhteydessä on myös hänen museonsa, mutta sinne johtavien korkeiden portaiden vuoksi se oli liian hankala kohde matkatavaroiden kanssa.

Einar Jónssonin museo ja patsaspuisto.

Näiden käyntien jälkeenkin meillä oli vielä ennen majapaikkaamme pääsyä aikaa tutustua pääkatu Laugavegurin sunnuntaielämään.

Reykjavíkin pääkatu Laugavegur.

Majapaikkamme oli The Swan House Apartments by Heimaleigan yhden huoneen huoneisto. Sen sijainti oli varsin hyvä, sillä kaikki kohteemme olivat kävelymatkan päässä. Kirjautuminen ja kaikki muukin yhteydenpito tapahtui koodeilla ja tekstiviesteillä/sähköpostilla. Lennon varaus tapahtui juuri ennen pitkää Euroopan automatkaamme ja majoituksen varaus jäi sen matkan jälkeiseen aikaan. Silloin tarjonta oli jo suppeaa ja suhteellisen kallista. Neljän yön majoituksemme kustansikin 876 € 60.

The Swan House Apartments by Heimaleiga.

Reykjavikin vanhaa kaupunkia

Reykjavikin sydän on sen vanha kaupunki. Se on täynnä värikkäitä taloja ja monia nähtävyyksiä. Sen keskellä on pieni Tjörninin järvi, jonka ympäri on helppo kävellä. Vuonna 1992 järven päälle valmistunut uusi kaupungintalo (Ráðhús) oli rakenteilla edelliskäyntimme aikaan kesällä 1990.

Pääkatu jatkuu Austurstrætina vanhan kaupungin sydämeen.

Tjörninin päälle rakennettu kaupungintalo.

Toisen Reykjavikin päivämme pääkohde oli kaupungin vanhin talo Aðalstræti 10 vuodelta 1762. Edelliskäynnillämme kesällä 1990 siinä toimi kuuluisa ravintola Fógetinn, johon silloin tutustuimme. Nyt rakennus on osa Reykjavíkin kaupunginmuseota. Talon historiaa esittelevän museon lisäksi se on yhteydessä (samalla lipulla) Reykjavik 871±2  –museoon, jossa on naapuritalon alta löydetyn viikinkiaikaisen pitkätalon perustuksia. Museon nimi viittaa viikinkitalon oletettuun rakentamisvuoteen 871 (±2 vuotta). Näyttelyn seinustoilla on alueelta löydettyjä esineitä.

Aðalstræti 10 kesällä 2023…
…ja kesällä 1990.
Yksinäinen kulkija vanhimman talon poikkikadulla.
Kaupunginmuseo on palauttanut talon sisustuksen ravintola-aikaa edeltäväksi.

Viikinkiaikaisen pitkätalon perustuksia. Oikealla talon pienoismalli.

Reykjavíkin pääkatu Laugavegur (jatkeineen) johtaa suoraan vanhan kaupungin ytimessä sijaitsevalle Ingólfstorgille, jonka kulmassa Aðalstræti 10:n museokin on. Lähellä on myös keskeinen Austurvöllur-puisto (kuva), jota vastapäätä sijaitsevat parlamentti Alþing ja luterilainen katedraali. Kävelimme Tjörninin itärannan Fríkirkjuveguria vapaakirkolle ja sen naapurissa olevalle Kansallisgallerialle (kuva). Sen silloiseen näyttelyyn tutustuimme edelliskäynnillämme (1990) mutta näyttelyssä oli valokuvaaminen kielletty.

Luterilainen katedraali ja parlamentti Alþing Austurvöllurin puistosta.

Ensimmäisen vanhan kaupungin päivämme päätteeksi nautimme kala-aterian Reykjavik Fishin ravintolassa. Asunnollemme palasimme pääkadun suuntaista Hverfisgataa, jolla sijaitsevat mm. Kulttuuritalo ja Kansallisteatteri.

Reykjavik Fishin fish and chipsit.

Kulttuuritalo ja kansallisteatteri edustavat eri arkkitehtuurityylejä, mutta erit ovat valmistumisvuodetkin 1908 ja 1950.

Illalla kuljimme Viðeyjarsundin rantaa vanhaan kaupunkiin. Sen valaistuja kohteita olivat mm. Gunnar Árnasonin viikinkilaivaa muistuttava veistos Sólfar (Auringonmatkaaja), konsertti- ja konferenssikeskus Harpa sateenkaarivärein sekä hallitustalo (Forsætisráðuneytið).

Iltakävelyllämme Harpa loisti sateenkaariväreissä.

Valaistuja olivat myös Sólfar-veistos ja hallitustalo Forsætisráðuneytið.

Kolmantena päivänä kävelimme vanhan kaupungin eteläpuolella sijaitsevalle Islannin kansallismuseolle (Þjóðminjasafnið), joka esittelee historiaa kansakunnan luomisesta nykypäivään. Perusnäyttelyn osat ovat Kansakunta syntyy: Kulttuuri ja yhteiskunta 1200 vuotta, 800-1000 Islannin asutuksen alku, 1000-1200 kristillistä teokratiaa, 1200-1400 Norjan kuningaskunnassa, 1400-1600 Tanskan valtakunnassa, 1600-1800 monarkia, 1800-1900 Kansakunta ja kaupunkialue ja 1900-2000 Tie nykypäivään.

Kansallismuseon näyttely alkaa kansakunnan synnystä..

…uskonnon valtakauden kautta itsenäisyyteen.

Museon lähellä on Alvar Aallon suunnittelema Pohjolan talo, jossa on mm. pohjoismainen kirjasto. Kirjastonhoitajan kanssa keskustelimme rakennuksen historiasta ja viimeinkin alkaneesta saneerauksesta. Talosta kertovaa kirjasta oli saatavana myös englanti/suomi-kieliversiona.

Pohjolan talossa oli käynnissä kauan odotettu korjausremontti.

Alvar Aalto oli hyvin esillä Pohjolan talon kirjastossa.

Paluumatkalla kiersimme kaupungin keskustassa olevan Tjörnin-järven sen päälle vuonna 1992 valmistuneelle kaupungintalolle.

Tjörnin sen etelärannalta kaupungintalolle, vapaakirkolle ja kansallisgallerialle.

Kävimme vielä Alþingilla eli parlamentilla, joka oli saanut sitten viime käyntimme lisäsiiven ja sen edustalle Islannin ensimmäisen naiskansanedustajan (1922-1930) Ingibjörg H. Bjarnasonin patsaan, joka on maan ensimmäinen tunnistettavaa naista esittävä veistos (vuodelta 2015). Alþingin nykymenoa tarkkailee jalustaltaan Austurvöllurilta 1800-luvun itsenäisyyskamppailua johtanut Jón Sigurðsson.

Einar Jónssonin veistämä Jón Sigurðsson tarkkailee Austurvöllurilta parlamenttia. Mitähän mieltä hän olisi ollut naiskansanedustajan patsaasta.

Naapurikatedraalista kuului musiikkia, joten menimme kuuntelemaan soittoharjoitusta.

Musiikki houkutteli meidät katedraaliin.

Reykjavíkin vanhassa satamassa

Reykjavíssa on kaksi satamaa. Sundahöfn kaupungin itäpuolella on maan tärkein rahtisatama ja keskustan vanha satama on lähinnä risteily- ja kalastusalusten käytössä. Neljäntenä päivänä suuntamme olikin vanha satama eli Kalasatama. Kävelimme Viðeyjarsundin rantaa Harpan kautta satama-alueelle, jota on viime aikoina kehitetty monien palveluiden turistikohteeksi taidegallerioineen, museoineen, revontuliteattereineen, kalaravintoloineen ja liikkeineen. Sieltä lähtevät myös valaiden ja lunnien katselumatkat.

Vanhaa satamaa konferenssikeskus Harpasta.

Alueen tärkeimmät museot ovat kaupungin taidemuseo Hafnarhús (kuva), Saga-museo, revontulimuseo Aurora Reykjavík ja merenkulkumuseo (Sjóminjasafnið í Reykjavík), jonka rakennuksen toisessa päässä on pienpanimo Bryggjan Brugghús. Kala-aterian söimme suositussa Sægreifinn -ravintolassa.

Reykjavíkin merenkulkumuseo. Rakennuksen toisessa päässä (vas) on pienpanimo Bryggjan Brugghús.
Kalasatamassa on useita kalaravintoloita. Me valitsimme perinteikkään Sægreifinnin.

Vuonna 1989 Islanti lopetti kaupallisen valaanpyynnin ja valaanpyyntialukset olivat satamassa ankkuroituina vuoteen 2006, jolloin kansainvälisestä painostuksesta huolimatta Islanti aloitti valaanpyynnin uudelleen. Nyt satamassa olleet laivat olivat saaneet uuden maalin, niiden savupiipussa oleva H-kirjain tulee valaan islanninkielisestä nimestä hvalur.

Islanti käy taas valaiden kimppuun.

Lähtöpäivänä meillä oli jälleen aikaa huoneen luovuttamisesta koneen lähtöön, joten kävelimme samaa reittiä kuin tullessammekin ison kirkon kautta bussiasemalle. Islantilaiset pannukakut nautimme Café Lokissa kirkon kupeessa.

Islanti tunnetaan myös pannukakuistaan.

Suvaitsevaisuuden ja yhdenvertaisuuden perinne

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvalla suvaitsevaisuuden ja yhdenvertaisuuden perinteellä on Islannissa pitkä historia. Emme muista missään muualla nähneemme liehuvan yhtä paljon pride– ja progress pride -sateenkaarilippuja kuin Reykjavíkissa. Kaupungissa on myös erityinen sateenkaarikatu (Regnbogagatan) viralliselta nimeltään Skólavörðustígur. Se johtaa suvaitsevaisuudestaan tunnetulle Hallgrímskirkjalle (otsikkokuva).

Progress pride –sateenkaarilippuja kaupungintalolla.

Ulkoilmamuseo Árbæjarsafn kesällä 1990

Kesällä 1990 Reykjavíkin päämuseokohteemme oli keskustan ulkopuolella sijaitseva Árbæjarsafnin ulkoilmamuseo, joka kesällä 2023 ei sijaintinsa vuoksi ollut ohjelmassamme. Sekin on osa Reykjavikin kaupunginmuseota. Alun perin entiselle maatilalle on tuotu vanhoja turvekattoisia rakennuksia eri puolilta Islantia, mm. vuonna 1842 rakennettu kirkko Skagafjörðurista. Se on viimeisiä Islantiin rakennettuja turvekattokirkkoja. Museon rakennukset ja 4 500 esinettä esittelevät islantilaisten arkea ja juhlaa viime vuosisadoilta.

Árbæjarsafnissa esittäytyivät myös islantilaiset kansallispuvut.

Museoalueen Árbæjarsafnkirkja on mielenkiintoinen myös historiansa vuoksi. Se rakennettiin vuonna 1842 Skagafjörðurissa sijaitsevalle Silfrastaðirin maatilalle. Kun sinne valmistui uusi kirkko vuonna 1896, vanha kirkko purettiin ja puutavara käytettiin tilan lisärakennukseen, jossa asuttiin vuoteen 1950 saakka. Lisäosa purettiin vuonna 1959 ja puutavara siirrettiin Árbærin ulkoilmamuseoon, jossa kirkko rakennettiin uudelleen. Kirkossa oleva alkuperäinen saarnastuoli (kuva) palveli lisärakennuksessa ruokakomerona.

Kaikista Reykjavíkissa käymistämme museoista Árbæjarsafn oli meistä mielenkiintoisin.
Kesän 2023 Reykjavíkin kuvat kansiossa
ja kesän 1990 Islannin kuvat kansiossa

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA 147 (enemmän tai vähemmän itsenäisestä) MAASTA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja: https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
Sakuvasivusto - kuvia maista ja matkoilta:
SAKUVAMATKOJA MAAILMALLA – aiempia matkakuvauksia:
SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa:
SNmatkakuvaaja – blogipostauksia vuodesta 2015:
Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani
OBJEKTIIVISSA MAAILMA – blogipostauksia aiemmista matkoista
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/ https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNmatkakuvaaja Facebookissa:
sakuva Nomadmaniassa
Most Traveled People / Sakari Niemi

3 kommenttia artikkeliin ”PALUU REYKJAVÍKIIN 33 VUODEN JÄLKEEN

1. Reykjavikin vanha kaupunki näyttää oikein kivalta. Reykjavik olisi mukava päästä näkemään, mutta erityisesti itseäni kiinnostaa Reykjavikin ulkopuolinen Islanti. Toki Reykjavikissakin nähtävää riittää ja lunni- ja valasretket kiinnostaisivat myös, vaikka niitä toki Islannissa muualtakin tehdään.

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos kommentista. Reykjavik todella on mukavan kompakti, kävellen haltuunotettava kaupunki. Käydessämme nyt elokuussa oli kovin moni muukin päätynyt samaan ajankohtaan. Muulloin saattaa olla väljempää.
      Islannissa itsessään riittää runsaasti luontoa koettavaksi, kiersimme saaren vuonna 1990.