FERGANAN LAAKSO – TIHEINTÄ KESKI-AASIAA

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/
Aiempia Uzbekistan-postauksia:
KESKI-AASIAAN  (2015)
UUTTA & VANHAA UZBEKISTANIA – HYPPY TAŠKENTISTA HIVAAN  (2018)
SILKKITIETÄ HIVASTA BUHARAAN JA SAMARKANDIIN  (2018)
SATUJEN SAMARKAND  (2018)
KESKI-AASIA UUSIKSI  (2019)
PALUU TAŠKENTIIN  (2019)
Uzbekistanin kuvat:
UZBEKISTAN 2019 / UZBEKISTAN 2018 / OBJEKTIIVISSA MAAILMA / UZBEKISTAN

Ferganan laakso rajoittuu kolmen valtion, Uzbekistanin, Kirgisian ja Tadžikistanin alueelle. Se on Keski-Aasian tiheimmin asuttu alue ja etnisesti monimuotoinen, minkä vuoksi siellä on esiintynyt rajakiistoja valtioiden välillä (Wikipedia). Laakson pinta-alasta vain 15% kuuluu Uzbekistaniin, mutta sen asukkaista peräti 60%. Ferganan laakson Uzbekistanin osuuden yhdistää (tai erottaa) muuhun maahan Tienšanin vuoristo. Neuvostoaikaan liikenne kulkikin Tadžikistanin kautta. Maiden itsenäistyttyä rakennettiin (kiinalaisten toimesta) uusi yhteys muuhun Uzbekistaniin 19 kilometriä pitkän rautatietunnelin kautta. Se valmistui vasta vuonna 2016. Maantieyhteys kulkee edelleen vuorten yli. Uzbekistanin itäisin osa, Ferganan laakso, on jaettu kolmeen hallinnolliseen alueeseen, jotka kaikki on nimetty pääkaupunkinsa (Andižanin, Ferganan ja Namanganin) mukaan.

UZ_191103 Uzbekistan_0499 Läntistä Tienšanin vuoristoa Fergan
Läntisen Tienšanin maailmanperintövuoristoa ennen kuin juna puskee sen läpi.

Baburin Andižan

Juna toi meidät Taškentista tunnelin läpi Andižanin aluepääkaupungin asemalle. Aikoinaan se oli tärkeä Silkkitien kaupunki. Maan pääkaupungin tavoin sitäkin on kohdannut luonnononnettomuus. Suurin osa vanhasta kaupungista tuhoutui maanjäristyksessä 1902, ja yli 4 000 ihmistä kuoli.

UZ_191031 Uzbekistan_0177 Andižanin rautatieasema Ferganan laak
Arial Travelin räätälöimä Ferganan laakson osuutemme alkoi Andižanin rautatieasemalta.

Andižanissa on myös kapinoitu virkavaltaa vastaan. Vuonna 1898 noustiin Venäjän valtaa vastaan ja 2005 siellä puhkesi hallituksenvastaisia levottomuuksia, joissa saattoi kuolla satoja ihmisiä. Paikkana oli silloin kaupungin keskeinen Navoin puisto.

UZ_191101 Uzbekistan_0130 Andižanin Navoin puiston portti Ferga
Navoin puiston portti vie runsaan vuosikymmenen takaisen verilöylyn paikalle.

Kaupungin keskustan tärkein kohde on 1800-luvun Jami-kompleksi, joka käsittää moskeijan, madrasan ja minareetin. Kokonaisuutta pidetään Ferganan laakson suurimpana ja yhtenä suurimmista Keski-Aasiassa. Sen sanotaan olevan ainoa maanjäristyksestä selvinnyt rakennusryhmä. Nyt se on paikallinen etnografinen museo. Alueen toiseen päähän on rakennettu (tai rakenteilla) uusi Jami- eli perjantaimoskeija, jonka minareetit ovat Andižanille tyypillisesti alaosastaan kahdeksankulmaisia, mutta yläosastaan pyöreitä.

UZ_191101 Uzbekistan_0035 Andižanin Juma-madrasan ja -moskeijan
Jami-kompleksin maanjäristystä uhmannut minareetti.

Kadun toisella puolella on Jahon Bazaar, joka on suurin basaari Uzbekistanin puoleisessa Ferganan laaksossa.

UZ_191101 Uzbekistan_0087 Andižanin Jahon Bazaar Ferganan laaks
Jahon Bazaarin iloiset myyjät.

Seitsemän kilometrin päässä keskustasta sijaitsee vuonna 1993 avattu Baburin muistopuisto. Babur tai Babor, koko nimeltään Zahir-ud-din Mohammad Babur oli timuridien sukuun kuulunut keskiaasialainen hallitsija, joka perusti Intiaan Suurmogulien valtakunnan. Timuridina Babur polveutui Timur Lenkista ja Tšingis-kaanista (Wikipedia). Babur syntyi Andižanissa, joka muistaa suurta poikaansa monin tavoin. Hän oli paitsi hallitsija ja sotapäällikkö, myös kirjailija ja runoilija, jonka elämään ja tuotantoon voi tutustua puiston museossa. Siellä on myös mielenkiintoinen soitinkokoelma. Puistoon on kerätty kasveja eri puolilta maailmaa.

UZ_191101 Uzbekistan_0146 Andižanin Baburinpuisto Ferganan laak
Baburin muistopuisto Andižanin kaupungin ulkopuolella.
UZ_191101 Uzbekistan_0182 Baburin ja maailmankulttuurin museo An
Ferganan laakson oppaamme Baburin ja hänen tuotantonsa välissä.
UZ_191101 Uzbekistan_0178 Baburin ja maailmankulttuurin museo An
Hääseurue Baburin museossa.

Puisto on paikassa, jolta Baburin sanotaan luoneen viimeisen katseen kotikaupunkiinsa ennen lähtöään valloitusretkille. Nyt paikalla on myös tuolihissi, joten kävijätkin voivat ihailla samaa maisemaa Andižanin kaupunkiin. Käydessämme se ei kuitenkaan ollut käytössä. Tutustuimme Baburin puistossa myös hääseurueeseen ja yhteiskuvia otettiin puolin ja toisin.

Autokaupunki Asaka

Moni Uzbekistanissa liikkunut on ihmetellyt, miksi suurin osa maan autokannasta on Chevrolet-merkkisiä. Monet niistä ovat kooltaan varsin pieniä, mikä eroaa selvästi automerkin alkuperäismaan Yhdysvaltojen autokannasta. Uzbekistanin Chevroletit ovatkin kotimaassa valmistettuja.

UZ_191101 Uzbekistan_0324 Kotimainen Chevrolet Spark  Margilanis
Chevrolet Spark lähellä synnyinkaupunkiaan.

Keski-Aasian ensimmäinen autotehdas perustettiin vuonna 1992 Ferganan laakson Asakaan yhdessä eteläkorealaisen Daewoodin kanssa. Yhdysvaltalaisen General Motorsin ostettua Daewoodin Asakan tehdas nimettiin vuonna 2008 GM Uzbekistaniksi. Uzbekistanin valtio omistaa tehtaasta 75% ja General Motors 25%. Tehtaalta tulevia autoja koristaa tuttu Chevroletin merkki. Autoja myydään kotimaan lisäksi Venäjälle ja muihin IVY-maihin.

Matkalla Andižanista Quvaan ajoimme Asakan läpi muttemme poikenneet autotehtaalla, koska emme olleet ostoaikeissa.

Al Ferganin Quva ja arkeologinen alue

Quva (Kuva) on yksi Keski-Aasian vanhimmista kaupungeista ja oli Ferganan laakson buddhalaisuuden ja lasinvalmistuksen keskus. Kolmannella vuosisadalla eaa. perustettu kaupunki sijaitsee vanhan Silkkitien ja nykyisen Andižanista Ferganaan johtavan maantien varrella. Quvan monista tutkijoista tunnetuin on Ahmad Al Fergani, jonka Tähtitieteen perusteet -teoksesta tuli yleinen oppikirja. Pysähdyimme hänen muistomerkillään ja arkeologisella alueella, jolla on kaivettu esiin kaupungin vanhaa muuria ja 600-700-luvun buddhalaistemppeli.

UZ_191101 Uzbekistan_0231 Ahmad Al Ferganin muistomerkki Quvassa
Al Ferganin muistomerkki Quvassa.
UZ_191101 Uzbekistan_0242 Quvan arkeologinen alue Ferganan laaks
Quvan esiinkaivettua kaupunginmuuria ja sen nykyjäljitelmää.

Margilanin silkkikaupunki

Lounaaksi ehdimme Margilanin kaupunginpuiston laidalla olevaan viehättävään Karvon Saroyn ravintolaan ennen pääkohdettamme Yodgorlikin silkkitehdasta.

UZ_191101 Uzbekistan_0260 Margilanin Karvon saroy-ravintola Ferg
Margilanin Karvon Saroy.

Margilankin on vanha Silkkitien kaupunki, joka oli tunnettu hedelmistään ja käsinkudotusta silkistä, jota pidettiin Keski-Aasian parhaana. Margilan on edelleen Uzbekistanin silkintuotannon keskus, josta myös maan maailmanperintökaupunkien matkamuistomyymälöiden silkit ovat peräisin. Tunnetuin näistä silkkitehtaista on Yodgorlik fabrikasi, joka on nykyään ainoa tehdas, jossa kaikki vaiheet tehdään käsin. Tehdaskäynnillä näkee koko silkintuotantoprosessin omakohtaisesti. Samassa pihapiirissä on myös neuvostoaikana aloitettua koneellista silkintuotantoa. Sen koneet vaikuttivat melko vanhanaikaisilta ainakin verrattaessa jokin aika sitten käymäämme silkkitehtaaseen Kiinan Pekingissä.

UZ_191101 Uzbekistan_0286 Margilanin Yodgorlik fabrikasi-silkkit
Silkintuotantoa käsin alusta loppuun.
UZ_191101 Uzbekistan_0370 Margilanin Yodgorlik fabrikasi-silkkit
Silkinkudontaa vanhoilla neuvostokoneilla.

Venäläisten Fergana (Skobelev)

Venäläisten vallattua Ferganan laakson he perustivat sinne vuonna 1876 uuden pääkaupungin, jonka nimesivät Novy Margelaniksi lähellä sijaitsevan parituhatta vuotta vanhan kaupungin mukaan. Myöhemmin kaupunki nimettiin ensimmäisen kenraalikuvernöörin mukaan Skobeleviksi. Vasta Neuvostoliiton aikaan kaupunki sai nykyisen nimensä laakson mukaan.

Fergana on turistikaupunki, ei niinkään nähtävyyksiensä vaan majoituskapasiteettinsa vuoksi. Mekin olimme viehättävän puutarhan suojissa Hotel Asia Ferganassa kaksi yötä. Matkaoppaiden mukaan kaupungin päänähtävyys on basaari. Emme ehtineet siellä käymään, mutta tuskin se paljoa eroaa muista Ferganan laakson basaareista, joissa muutamissa kiertomatkallamme kävimme.

UZ_191102 Uzbekistan_0368 Ferganan Hotel Asia Ferganan puutarha Ferganan laaksossa
Hotel Asia Ferganan viehättävää puutarhaa.

Historiallisesti mielenkiintoinen on entinen kenraalikuvernöörin palatsi, jonka tiloissa nykyään toimii Ferganan draamateatteri. Pysähdyimme lähtöpäivämme aluksi tällä Al Fargonin (keskus)puiston laidalla sijaitsevalla palatsilla.

UZ_191103 Uzbekistan_0024 Ferganan entinen kenraalikuvernöörin
Kenraalikuvernööri Skobelevin palatsi.

Namanganin vanha kaupunki

Lähes puolen miljoonan asukkaan Namangan on yksi Uzbekistanin suurimmista kaupungeista (eri lähteiden mukaan se kilpailee toiseksi suurimman kaupungin arvosta Samarkandin kanssa). Se perustettiin 1400-luvun lopulla ja sai kaupunkioikeudet vuonna 1610.

Namanganin vanhan kaupungin merkittävin kohde on epäsäännöllisen viisikulmion muotoinen Mullah Kyrgyzin madrasa. Tämä paikallisen arkkitehti Usto Kyrgyzin suunnittelema ja Keski-Aasian suurimpiin kuuluva madrasa valmistui vuonna 1910. Itsenäistymisen jälkeen se oli Saudi-Arabiaan sidoksissa olevien vanhoillisten wahhabiittien hallussa, joten Uzbekistanin hallitus sulki sen ja nyt se on islamilainen muistomerkki ja museo.

UZ_191102 Uzbekistan_0085 Namanganin Chorsu Bazaar ja Mullah Kyr
Mullah Kyrgyzin madrasa on Chorsu Bazaarin naapurissa.

Madrasa sijaitsee valtaväylä Uychyn varrella kaupungin päätorin Chorsu Bazaarin laidalla. Sieltä on lyhyt kävelymatka toiselle uskonnolliselle kohteelle, jolla sijaitsevat 1700-luvulla rakennetut Khodjamni Kabrin mausoleumi ja Khodja Aminin moskeija. Molemmat ovat arkkitehti Usto Muhammad Ibrahimin käsialaa. Moskeija on aikansa paikallisen tavan mukaan kolmelta sivulta avonainen.

UZ_191102 Uzbekistan_0207 Namanganin Khodjamni Kabrin mausoleumi
Khodjamni Kabrin mausoleumi…
UZ_191102 Uzbekistan_0210 Namanganin Khodja Aminin moskeija Ferg
…ja Khodja Aminin avomoskeija sen naapurissa.

Näiden kahden kohteen välinen katu Khodjamni Kuchasi on kuuluisa etenkin metallipajoistaan, mutta me poikkesimme leipomoon seuraamaan paikallisen naan-leivän valmistumista tandoor -uunissa.

UZ_191102 Uzbekistan_0158 Leipomo Namanganin Khodjamni Kuchasi-k
Seurasimme naan-leivän valmistusta alusta…
UZ_191102 Uzbekistan_0171 Uunituoretta naan-leipää Namanganiss
…lopputulokseen saakka.

Puukkojen Chust

Chust on yksi Ferganan laakson vanhimmista kaupungeista, jonka historia ulottuu myöhäispronssikauteen ja rautakauteen asti. Sen nykyinen sijainti on edullinen, sillä sieltä on suorat tieyhteydet kaikkiin Ferganan laakson aluepääkaupunkeihin. Neuvostoaikaan Chustista muodostui tärkeä teollisuuskaupunki ja puuvillateollisuuden keskus. Sen lisäksi kaupunki tunnetaan käsitöistään, kuten tybeteikka -päähineistä ja ennen kaikkea veitsistään, joihin tutustuimme Dehqon Bozori -basaarissa.

UZ_191102 Uzbekistan_0241 Chustin Dehqon Bozori (basaari) Fergan
Chustin päätori on Deqon Bozori..
UZ_191102 Uzbekistan_0264 Chustin Dehqon Bozori (basaari) Fergan
…ja sen tunnetuin myyntituote kaupungin oma taskuveitsi. Ja tulihan siinä kaupatkin tehtyä.

Muinainen pääkaupunki Axsikent

Axsikentin kaupunki perustettiin kolmannella vuosisadalla eaa. Se oli Ferganan laakson pääkaupunki siihen saakka kunnes Mongolian joukot tuhosivat sen täysin vuonna 1219. Alueella on tehty tutkimuksia 1800-luvun lopulta saakka. Nyt kävijöille on avoinna yksi kaivausten päälle rakennettu halli. Sen vieressä olivat tutkimukset käynnissä ja näytti siltä, että ennemmin tai myöhemmin yleisölle avautuisi toinenkin museorakennus.

UZ_191102 Uzbekistan_0288 Axsikentin arkeologinen alue Ferganan
Axsikentin arkeologinen alue.
UZ_191102 Uzbekistan_0326 Axsikentin arkeologinen alue Ferganan
Ensimmäinen kaivausten päälle rakennettu museorakennus.
UZ_191102 Uzbekistan_0337 Axsikentin arkeologinen alue Ferganan
Uutta kaivausaluetta.

Keramiikkakaupunki Risaton

Monilla Ferganan laakson kaupungeilla on oma erityisosaamisen ala. Risatonilla se on keramiikkateollisuus. Tutustuimme Rustam Usmanovin taidekeramiikkapajassa tuotannon eri vaiheisiin. Kotiin vietävääkin keramiikkapajalta löytyi.

UZ_191103 Uzbekistan_0115 Rustam Usmanovin taidekeramiikkapajan
Keramiikkataiteilija Rustam Usmanov taidekeramiikkapajallaan.
UZ_191103 Uzbekistan_0089 Rustam Usmanovin taidekeramiikkapaja R
Seurasimme keramiikka-astioiden valmistuksen eri vaiheita.

UZ_191103 Uzbekistan_0098 Rustam Usmanovin taidekeramiikkapaja R

Risatonin pohjoispuolella ylitimme vuonna 1939 valmistuneen 270 kilometrin pituisen Suuren Ferganan kanavan. 160 000 uzbekki- ja tadzikkikolhoosityöläistä rakensi sen 45 päivässä. Kanavan tuoman kasteluveden ansiosta Ferganan laaksosta tuli Keski-Aasian kukoistava maataloustuotantoalue. Se on Uzbekistanin hedelmien ja puuvillantuotannon keskus.

UZ_191103 Uzbekistan_0152 Suuri Ferganan kanava Risatonin pohjoi
Suuri Ferganan kanava Risatonin pohjoispuolella.

Kokandin kaanikunnan pääkaupunki

Kokand on ollut olemassa ainakin jo 900-luvulla, jolloin se tunnettiin nimellä Khavakend. Kaupungin kautta kulki tuolloin karavaanireitti Intiasta Kiinaan. Mongolit tuhosivat sen 1200-luvulla. Kaupunki alkoi kehittyä uudelleen, kun sen paikalle perustettiin linnoitus 1732. Kokandista tuli 1740 Kokandin kaanikunnan pääkaupunki, joka oli myös tärkeä uskonnollinen keskus. Kaupungissa oli parhaimmillaan yli 300 moskeijaa. Venäjän keisarikunta valloitti kaupungin 1876. Sittemmin alue liitettiin Neuvostoliittoon, jossa se kuului Uzbekistanin neuvostotasavaltaan vuodesta 1924. (Wikipedia)

Ensimmäinen kohteemme oli Kokandin Kuninkaallinen hautausmaa Dakhma-I-Shokhon vanhassa kaupungissa. Umar Khanin (hallitsi 1810-1822) ja hänen perheenjäsentensä hautoihin johtaa kauniisti koristeltu kupolikattoinen rakennus, josta avautuu näkymä kuninkaallisille haudoille. Hautausmaalla on myös Umar Khanin äidilleen rakennuttama Modari Khanin mausoleumi. Sinne haudattiin myös Umarin runoilijavaimo Nodira, jonka Buharan kaanikunnan emiiri tapatti. Nodiraa pidetään yhtenä merkittävimmistä Uzbekistanin runoilijoista. Hän kirjoitti runoutta uzbekin, persian ja tadžikin kielillä.

UZ_191103 Uzbekistan_0190 Kokandin Dakhma-I-Shokhon Ferganan laa
Dakhma-I-Shokhonin kuningashautojen sisäänkäynti (myös alkukuvassa).
UZ_191103 Uzbekistan_0203 Kokandin Dakhma-I-Shokhonin kuninkaall
Kokandin kaanikunnan kuningashautoja.
UZ_191103 Uzbekistan_0210 Kokandin Modari Khanin mausoleumi Dakh
Modari Khanin mausoleumi on harvinainen naisten mausoleumi. Hautakivet sen ulkopuolella kertovat hautausmaan olevan edelleen käytössä.

Jami- eli perjantaimoskeija on Kokandin moskeijoista vaikuttavin. Umar Khan rakennutti sen vuonna 1812. Alueen keskellä on 22-metrinen minareetti, ja sitä ympäröiviä rakennuksia kannattaa 98 Intiasta tuotua punapuupylvästä. Nykyään alue on osittain museokäytössä, osittain moskeijana. Sen tiloissa toimii soveltavan taiteen museo sekä useita työpajoja ja liikkeitä. Koululaisten suosikki oli kokandinhalva, joka maistui meillekin.

UZ_191103 Uzbekistan_0277 Kokandin Jami- eli perjantaimoskeija F
Perjantaimoskeijan keskellä olevaa minareettia ympäröivät punapuupylväiden kannattamat rakennukset.
UZ_191103 Uzbekistan_0285 Koululaiset makeiskaupassa Kokandin Ja
Koululaiset jonottavat kokandinhalvaa.

Kokandin päänähtävyys on 1863-1873 rakennettu Khudayar Khanin palatsi, joka on yksi Keski-Aasian suurimmista palatseista. Khudayar oli julma hallitsija, jolla oli 43 jalkavaimoa. Puolet palatsista olikin silloin haaremia. Vain pari vuotta palatsin valmistumisen jälkeen Khudayar ajettiin maanpakoon ja hänen perillistensä riidellessä vallasta ottivat venäläiset palatsin haltuunsa. Palatsialueesta on jäljellä kuusi pihaa ja 27 huonetta, jotka nyt ovat museona.

UZ_191103 Uzbekistan_0300 Kokandin Khudayar Khanin palatsi Ferga
Khudayar Khanin palatsi.
UZ_191103 Uzbekistan_0352 Kokandin Khudayar Khanin palatsi Ferga
Palatsin pihaa…
UZ_191103 Uzbekistan_0333 Kokandin Khudayar Khanin palatsi Ferga
…valtaistuinsali…
UZ_191103 Uzbekistan_0373 Kokandin Khudayar Khanin palatsi, haar
…ja yksi haaremin ovista.

Kokand ja siellä Khudayar Khanin palatsi oli Arial Travelin räätälöimän tiiviin kolmipäiväisen Ferganan laakson matkaosuutemme viimeinen kohde. Lounastettuamme palatsin naapuriravintola Kafe D´Ordassa suuntasimme rautatieasemalle, josta paluumatkamme Taškentiin alkoi.

UZ_191103 Uzbekistan_0422 Kokandin rautatieasema Ferganan laakso
Paluumatkamme Taškentiin alkoi Kokandin rautatieasemalta.

Maailmanperintövuoristoa ja ehdokaskohteita

Uzbekistan on mahtavien historiallisten kohteiden maa. Sen silkkitienaikaiset kaupungit Hiva, Buhara, Samarkand ja Šahrisabz kuuluvat UNESCOn maailmanperintölistalle. Ne ovat Keski-Aasian eniten matkailijoita vetävät kohteet, joiden varjoon jää monia muita mielenkiintoisia alueita ja paikkoja. Yksi näistä on Ferganan laakso, jossa ainakin toistaiseksi käy vain vähän ulkomaisia turisteja. Tähän saattaa lähiaikoina tulla muutos, sillä laaksossa on kolme UNESCOn maailmanperinnön ehdokaslistalla olevaa kohdetta, Kokandin historiallinen keskusta, Andižanin kaupunki ja Axsikentin muinainen pääkaupunki. Kaikki nämä olivat meidänkin ohjelmassamme.

Maailmanperintöä on Ferganan laaksossa nytkin nähtävissä, sillä se rajoittuu pohjoisessa Tienšanin vuoristoon. Se on Kiinasta Keski-Aasiaan ulottuva 2500 kilometriä pitkä ja 500 kilometriä leveä vuoristo, jonka itäinen Kiinassa sijaitseva osa liitettiin UNESCOn maailmanperintökohteeksi vuonna 2013. Läntinen Tienšan, joka ulottuu Uzbekistaniin asti, liitettiin maailmanperintölistalle vuonna 2016.

UZ_191103 Uzbekistan_0482 Auringonlasku Ferganan laaksossa
Viimeinen auringonlaskumme Ferganan laaksossa – ainakin tällä erää.

Taškentista Ferganan laaksoon johtava rautatie kulkee tunnelissa tämän vuoriston läpi. Paluumatkallamme oli vielä sen verran valoisaa, että saatoimme ihailla junan ikkunasta tätä vuoristomaisemaa.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me

 

Yksi kommentti artikkeliin ”FERGANAN LAAKSO – TIHEINTÄ KESKI-AASIAA

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s