KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/ Aiempia Uzbekistan-postauksia: KESKI-AASIAAN (2015) UUTTA & VANHAA UZBEKISTANIA – HYPPY TAŠKENTISTA HIVAAN (2018) SILKKITIETÄ HIVASTA BUHARAAN JA SAMARKANDIIN (2018) SATUJEN SAMARKAND (2018) KESKI-AASIA UUSIKSI (2019) PALUU TAŠKENTIIN (2019) Uzbekistanin kuvat: UZBEKISTAN 2019 / UZBEKISTAN 2018 / OBJEKTIIVISSA MAAILMA / UZBEKISTAN
Ferganan laakso rajoittuu kolmen valtion, Uzbekistanin, Kirgisian ja Tadžikistanin alueelle. Se on Keski-Aasian tiheimmin asuttu alue ja etnisesti monimuotoinen, minkä vuoksi siellä on esiintynyt rajakiistoja valtioiden välillä (Wikipedia). Laakson pinta-alasta vain 15% kuuluu Uzbekistaniin, mutta sen asukkaista peräti 60%. Ferganan laakson Uzbekistanin osuuden yhdistää (tai erottaa) muuhun maahan Tienšanin vuoristo. Neuvostoaikaan liikenne kulkikin Tadžikistanin kautta. Maiden itsenäistyttyä rakennettiin (kiinalaisten toimesta) uusi yhteys muuhun Uzbekistaniin 19 kilometriä pitkän rautatietunnelin kautta. Se valmistui vasta vuonna 2016. Maantieyhteys kulkee edelleen vuorten yli. Uzbekistanin itäisin osa, Ferganan laakso, on jaettu kolmeen hallinnolliseen alueeseen, jotka kaikki on nimetty pääkaupunkinsa (Andižanin, Ferganan ja Namanganin) mukaan.
Baburin Andižan
Juna toi meidät Taškentista tunnelin läpi Andižanin aluepääkaupungin asemalle. Aikoinaan se oli tärkeä Silkkitien kaupunki. Maan pääkaupungin tavoin sitäkin on kohdannut luonnononnettomuus. Suurin osa vanhasta kaupungista tuhoutui maanjäristyksessä 1902, ja yli 4 000 ihmistä kuoli.
Andižanissa on myös kapinoitu virkavaltaa vastaan. Vuonna 1898 noustiin Venäjän valtaa vastaan ja 2005 siellä puhkesi hallituksenvastaisia levottomuuksia, joissa saattoi kuolla satoja ihmisiä. Paikkana oli silloin kaupungin keskeinen Navoin puisto.
Kaupungin keskustan tärkein kohde on 1800-luvun Jami-kompleksi, joka käsittää moskeijan, madrasan ja minareetin. Kokonaisuutta pidetään Ferganan laakson suurimpana ja yhtenä suurimmista Keski-Aasiassa. Sen sanotaan olevan ainoa maanjäristyksestä selvinnyt rakennusryhmä. Nyt se on paikallinen etnografinen museo. Alueen toiseen päähän on rakennettu (tai rakenteilla) uusi Jami- eli perjantaimoskeija, jonka minareetit ovat Andižanille tyypillisesti alaosastaan kahdeksankulmaisia, mutta yläosastaan pyöreitä.
Kadun toisella puolella on Jahon Bazaar, joka on suurin basaari Uzbekistanin puoleisessa Ferganan laaksossa.
Seitsemän kilometrin päässä keskustasta sijaitsee vuonna 1993 avattu Baburin muistopuisto. Babur tai Babor, koko nimeltään Zahir-ud-din Mohammad Babur oli timuridien sukuun kuulunut keskiaasialainen hallitsija, joka perusti Intiaan Suurmogulien valtakunnan. Timuridina Babur polveutui Timur Lenkista ja Tšingis-kaanista (Wikipedia). Babur syntyi Andižanissa, joka muistaa suurta poikaansa monin tavoin. Hän oli paitsi hallitsija ja sotapäällikkö, myös kirjailija ja runoilija, jonka elämään ja tuotantoon voi tutustua puiston museossa. Siellä on myös mielenkiintoinen soitinkokoelma. Puistoon on kerätty kasveja eri puolilta maailmaa.
Puisto on paikassa, jolta Baburin sanotaan luoneen viimeisen katseen kotikaupunkiinsa ennen lähtöään valloitusretkille. Nyt paikalla on myös tuolihissi, joten kävijätkin voivat ihailla samaa maisemaa Andižanin kaupunkiin. Käydessämme se ei kuitenkaan ollut käytössä. Tutustuimme Baburin puistossa myös hääseurueeseen ja yhteiskuvia otettiin puolin ja toisin.
Autokaupunki Asaka
Moni Uzbekistanissa liikkunut on ihmetellyt, miksi suurin osa maan autokannasta on Chevrolet-merkkisiä. Monet niistä ovat kooltaan varsin pieniä, mikä eroaa selvästi automerkin alkuperäismaan Yhdysvaltojen autokannasta. Uzbekistanin Chevroletit ovatkin kotimaassa valmistettuja.
Keski-Aasian ensimmäinen autotehdas perustettiin vuonna 1992 Ferganan laakson Asakaan yhdessä eteläkorealaisen Daewoodin kanssa. Yhdysvaltalaisen General Motorsin ostettua Daewoodin Asakan tehdas nimettiin vuonna 2008 GM Uzbekistaniksi. Uzbekistanin valtio omistaa tehtaasta 75% ja General Motors 25%. Tehtaalta tulevia autoja koristaa tuttu Chevroletin merkki. Autoja myydään kotimaan lisäksi Venäjälle ja muihin IVY-maihin.
Matkalla Andižanista Quvaan ajoimme Asakan läpi muttemme poikenneet autotehtaalla, koska emme olleet ostoaikeissa.
Al Ferganin Quva ja arkeologinen alue
Quva (Kuva) on yksi Keski-Aasian vanhimmista kaupungeista ja oli Ferganan laakson buddhalaisuuden ja lasinvalmistuksen keskus. Kolmannella vuosisadalla eaa. perustettu kaupunki sijaitsee vanhan Silkkitien ja nykyisen Andižanista Ferganaan johtavan maantien varrella. Quvan monista tutkijoista tunnetuin on Ahmad Al Fergani, jonka Tähtitieteen perusteet -teoksesta tuli yleinen oppikirja. Pysähdyimme hänen muistomerkillään ja arkeologisella alueella, jolla on kaivettu esiin kaupungin vanhaa muuria ja 600-700-luvun buddhalaistemppeli.
Margilanin silkkikaupunki
Lounaaksi ehdimme Margilanin kaupunginpuiston laidalla olevaan viehättävään Karvon Saroyn ravintolaan ennen pääkohdettamme Yodgorlikin silkkitehdasta.
Margilankin on vanha Silkkitien kaupunki, joka oli tunnettu hedelmistään ja käsinkudotusta silkistä, jota pidettiin Keski-Aasian parhaana. Margilan on edelleen Uzbekistanin silkintuotannon keskus, josta myös maan maailmanperintökaupunkien matkamuistomyymälöiden silkit ovat peräisin. Tunnetuin näistä silkkitehtaista on Yodgorlik fabrikasi, joka on nykyään ainoa tehdas, jossa kaikki vaiheet tehdään käsin. Tehdaskäynnillä näkee koko silkintuotantoprosessin omakohtaisesti. Samassa pihapiirissä on myös neuvostoaikana aloitettua koneellista silkintuotantoa. Sen koneet vaikuttivat melko vanhanaikaisilta ainakin verrattaessa jokin aika sitten käymäämme silkkitehtaaseen Kiinan Pekingissä.
Venäläisten Fergana (Skobelev)
Venäläisten vallattua Ferganan laakson he perustivat sinne vuonna 1876 uuden pääkaupungin, jonka nimesivät Novy Margelaniksi lähellä sijaitsevan parituhatta vuotta vanhan kaupungin mukaan. Myöhemmin kaupunki nimettiin ensimmäisen kenraalikuvernöörin mukaan Skobeleviksi. Vasta Neuvostoliiton aikaan kaupunki sai nykyisen nimensä laakson mukaan.
Fergana on turistikaupunki, ei niinkään nähtävyyksiensä vaan majoituskapasiteettinsa vuoksi. Mekin olimme viehättävän puutarhan suojissa Hotel Asia Ferganassa kaksi yötä. Matkaoppaiden mukaan kaupungin päänähtävyys on basaari. Emme ehtineet siellä käymään, mutta tuskin se paljoa eroaa muista Ferganan laakson basaareista, joissa muutamissa kiertomatkallamme kävimme.
Historiallisesti mielenkiintoinen on entinen kenraalikuvernöörin palatsi, jonka tiloissa nykyään toimii Ferganan draamateatteri. Pysähdyimme lähtöpäivämme aluksi tällä Al Fargonin (keskus)puiston laidalla sijaitsevalla palatsilla.
Namanganin vanha kaupunki
Lähes puolen miljoonan asukkaan Namangan on yksi Uzbekistanin suurimmista kaupungeista (eri lähteiden mukaan se kilpailee toiseksi suurimman kaupungin arvosta Samarkandin kanssa). Se perustettiin 1400-luvun lopulla ja sai kaupunkioikeudet vuonna 1610.
Namanganin vanhan kaupungin merkittävin kohde on epäsäännöllisen viisikulmion muotoinen Mullah Kyrgyzin madrasa. Tämä paikallisen arkkitehti Usto Kyrgyzin suunnittelema ja Keski-Aasian suurimpiin kuuluva madrasa valmistui vuonna 1910. Itsenäistymisen jälkeen se oli Saudi-Arabiaan sidoksissa olevien vanhoillisten wahhabiittien hallussa, joten Uzbekistanin hallitus sulki sen ja nyt se on islamilainen muistomerkki ja museo.
Madrasa sijaitsee valtaväylä Uychyn varrella kaupungin päätorin Chorsu Bazaarin laidalla. Sieltä on lyhyt kävelymatka toiselle uskonnolliselle kohteelle, jolla sijaitsevat 1700-luvulla rakennetut Khodjamni Kabrin mausoleumi ja Khodja Aminin moskeija. Molemmat ovat arkkitehti Usto Muhammad Ibrahimin käsialaa. Moskeija on aikansa paikallisen tavan mukaan kolmelta sivulta avonainen.
Näiden kahden kohteen välinen katu Khodjamni Kuchasi on kuuluisa etenkin metallipajoistaan, mutta me poikkesimme leipomoon seuraamaan paikallisen naan-leivän valmistumista tandoor -uunissa.
Puukkojen Chust
Chust on yksi Ferganan laakson vanhimmista kaupungeista, jonka historia ulottuu myöhäispronssikauteen ja rautakauteen asti. Sen nykyinen sijainti on edullinen, sillä sieltä on suorat tieyhteydet kaikkiin Ferganan laakson aluepääkaupunkeihin. Neuvostoaikaan Chustista muodostui tärkeä teollisuuskaupunki ja puuvillateollisuuden keskus. Sen lisäksi kaupunki tunnetaan käsitöistään, kuten tybeteikka -päähineistä ja ennen kaikkea veitsistään, joihin tutustuimme Dehqon Bozori -basaarissa.
Muinainen pääkaupunki Axsikent
Axsikentin kaupunki perustettiin kolmannella vuosisadalla eaa. Se oli Ferganan laakson pääkaupunki siihen saakka kunnes Mongolian joukot tuhosivat sen täysin vuonna 1219. Alueella on tehty tutkimuksia 1800-luvun lopulta saakka. Nyt kävijöille on avoinna yksi kaivausten päälle rakennettu halli. Sen vieressä olivat tutkimukset käynnissä ja näytti siltä, että ennemmin tai myöhemmin yleisölle avautuisi toinenkin museorakennus.
Keramiikkakaupunki Rishton
Monilla Ferganan laakson kaupungeilla on oma erityisosaamisen ala. Rishtonilla se on keramiikkateollisuus. Tutustuimme Rustam Usmanovin taidekeramiikkapajassa tuotannon eri vaiheisiin. Kotiin vietävääkin keramiikkapajalta löytyi.
Rishtonin pohjoispuolella ylitimme vuonna 1939 valmistuneen 270 kilometrin pituisen Suuren Ferganan kanavan. 160 000 uzbekki- ja tadzikkikolhoosityöläistä rakensi sen 45 päivässä. Kanavan tuoman kasteluveden ansiosta Ferganan laaksosta tuli Keski-Aasian kukoistava maataloustuotantoalue. Se on Uzbekistanin hedelmien ja puuvillantuotannon keskus.
Kokandin kaanikunnan pääkaupunki
Kokand on ollut olemassa ainakin jo 900-luvulla, jolloin se tunnettiin nimellä Khavakend. Kaupungin kautta kulki tuolloin karavaanireitti Intiasta Kiinaan. Mongolit tuhosivat sen 1200-luvulla. Kaupunki alkoi kehittyä uudelleen, kun sen paikalle perustettiin linnoitus 1732. Kokandista tuli 1740 Kokandin kaanikunnan pääkaupunki, joka oli myös tärkeä uskonnollinen keskus. Kaupungissa oli parhaimmillaan yli 300 moskeijaa. Venäjän keisarikunta valloitti kaupungin 1876. Sittemmin alue liitettiin Neuvostoliittoon, jossa se kuului Uzbekistanin neuvostotasavaltaan vuodesta 1924. (Wikipedia)
Ensimmäinen kohteemme oli Kokandin Kuninkaallinen hautausmaa Dakhma-I-Shokhon vanhassa kaupungissa. Umar Khanin (hallitsi 1810-1822) ja hänen perheenjäsentensä hautoihin johtaa kauniisti koristeltu kupolikattoinen rakennus, josta avautuu näkymä kuninkaallisille haudoille. Hautausmaalla on myös Umar Khanin äidilleen rakennuttama Modari Khanin mausoleumi. Sinne haudattiin myös Umarin runoilijavaimo Nodira, jonka Buharan kaanikunnan emiiri tapatti. Nodiraa pidetään yhtenä merkittävimmistä Uzbekistanin runoilijoista. Hän kirjoitti runoutta uzbekin, persian ja tadžikin kielillä.
Jami- eli perjantaimoskeija on Kokandin moskeijoista vaikuttavin. Umar Khan rakennutti sen vuonna 1812. Alueen keskellä on 22-metrinen minareetti, ja sitä ympäröiviä rakennuksia kannattaa 98 Intiasta tuotua punapuupylvästä. Nykyään alue on osittain museokäytössä, osittain moskeijana. Sen tiloissa toimii soveltavan taiteen museo sekä useita työpajoja ja liikkeitä. Koululaisten suosikki oli kokandinhalva, joka maistui meillekin.
Kokandin päänähtävyys on 1863-1873 rakennettu Khudayar Khanin palatsi, joka on yksi Keski-Aasian suurimmista palatseista. Khudayar oli julma hallitsija, jolla oli 43 jalkavaimoa. Puolet palatsista olikin silloin haaremia. Vain pari vuotta palatsin valmistumisen jälkeen Khudayar ajettiin maanpakoon ja hänen perillistensä riidellessä vallasta ottivat venäläiset palatsin haltuunsa. Palatsialueesta on jäljellä kuusi pihaa ja 27 huonetta, jotka nyt ovat museona.
Kokand ja siellä Khudayar Khanin palatsi oli Arial Travelin räätälöimän tiiviin kolmipäiväisen Ferganan laakson matkaosuutemme viimeinen kohde. Lounastettuamme palatsin naapuriravintola Kafe D´Ordassa suuntasimme rautatieasemalle, josta paluumatkamme Taškentiin alkoi.
Maailmanperintövuoristoa ja ehdokaskohteita
Uzbekistan on mahtavien historiallisten kohteiden maa. Sen silkkitienaikaiset kaupungit Hiva, Buhara, Samarkand ja Šahrisabz kuuluvat UNESCOn maailmanperintölistalle. Ne ovat Keski-Aasian eniten matkailijoita vetävät kohteet, joiden varjoon jää monia muita mielenkiintoisia alueita ja paikkoja. Yksi näistä on Ferganan laakso, jossa ainakin toistaiseksi käy vain vähän ulkomaisia turisteja. Tähän saattaa lähiaikoina tulla muutos, sillä laaksossa on kolme UNESCOn maailmanperinnön ehdokaslistalla olevaa kohdetta, Kokandin historiallinen keskusta, Andižanin kaupunki ja Axsikentin muinainen pääkaupunki. Kaikki nämä olivat meidänkin ohjelmassamme.
Maailmanperintöä on Ferganan laaksossa nytkin nähtävissä, sillä se rajoittuu pohjoisessa Tienšanin vuoristoon. Se on Kiinasta Keski-Aasiaan ulottuva 2500 kilometriä pitkä ja 500 kilometriä leveä vuoristo, jonka itäinen Kiinassa sijaitseva osa liitettiin UNESCOn maailmanperintökohteeksi vuonna 2013. Läntinen Tienšan, joka ulottuu Uzbekistaniin asti, liitettiin maailmanperintölistalle vuonna 2016.
Taškentista Ferganan laaksoon johtava rautatie kulkee tunnelissa tämän vuoriston läpi. Paluumatkallamme oli vielä sen verran valoisaa, että saatoimme ihailla junan ikkunasta tätä vuoristomaisemaa.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/
sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
SNMATKAKUVAAJA – BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/
OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA SLADESHOW
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/
UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL
@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva
SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011
sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva
sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047
Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me
Yksi kommentti artikkeliin ”FERGANAN LAAKSO – TIHEINTÄ KESKI-AASIAA”