KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/ Aiempia Sveitsiin liittyneitä postauksia: MAAILMANPERINTÖKOHTEITA KESKI-EUROOPAN TEILLÄ / (pdf-muodossa: MAAILMANPERINTÖKOHTEITA KESKI-EUROOPAN TEILLÄ) / PIKKUTEITÄ ALPPIEN YLI. Sveitsin kuvia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / SVEITSI 1983-1997 / KESKI-EUROOPPA 2011 / LOUNAIS-EUROOPPA 2016 / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA
Kesän 2019 automatkamme pääkohde oli Sveitsi ainakin siellä viettämäämme aikaan ja kohteiden määrään nähden. Matkan sveitsiläiskuvien käsittely on vielä kesken mutta sitä ennen palasin aiempiin Sveitsiin(kin) suuntautuneisiin matkoihimme. Skannasin diakuvia ennen digiaikaa ajetuilta roadtripeiltämme, joita oli neljä vuosina 1983-1997. Digikamera-aikaan oli Sveitsi ennen viime kesää ohjelmassamme vuosina 2011 ja 2016. Ne matkat sisältyvät aiempiin postauksiini MAAILMANPERINTÖKOHTEITA KESKI-EUROOPAN TEILLÄ (pdf-muodossa: MAAILMANPERINTÖKOHTEITA KESKI-EUROOPAN TEILLÄ) ja PIKKUTEITÄ ALPPIEN YLI. Tämä postaus palaa nyt noihin neljään varhaisimpaan Sveitsin matkaamme.
Puoli Eurooppaa vuonna 1983
Telttamatkailuun kyllästyttyämme hankimme kesäksi 1983 ensimmäisen (yhteisen) Folkki-bussimme, silloin kymmenvuotiaan toisen sukupolven VW Kleinbusin, joka tuunattiin matkailukäyttöön. Sen ensimmäisen kesän kohteenamme oli vaatimattomasti puoli Eurooppaa, eli 16/32 silloista Euroopan maata.
Eka kerran ylitimme Sveitsin rajan paluumatkalla Ranskasta Geneveen, jossa vietimme perjantaipäivän. Geneve on Sveitsin toiseksi suurin kaupunki, joka tunnetaan monien kansainvälisten organisaatioiden pääpaikkana ja konferenssikaupunkina. Kaupunkikuvaa hallitsee Genevenjärvi ja sen 140 metriä korkea Jet d’eau -suihkulähde.
Illansuussa lähdimme ajamaan Genevenjärven pohjoisrantaa, kunnes vajaan sadan kilometrin päässä Kleinbus ilman ennakkovaroitusta pysähtyi tielle. Hätäpuhelimesta kutsuimme paikalle Sveitsin autoliiton TCS:n, joka hinasi meidät Gruyèrejärven rannalla sijaitsevan Garage du Lacin pihaan. Lauantaina mekaanikko totesi vian olevan niin suuri, että töihin päästäisiin vasta maanantaina. Viikonlopun majoituksemme sijaitsikin sitten korjaamon parkkipaikalla. Ensimmäisenä päivänä vietimme rantaelämää, mutta sunnuntaina lähdimme bussilla keskiaikaiseen Bullen kaupunkiin ja paikallisjunalla Gruyères´iin. Juustostaan tunnettu keskiaikainen kaupunki oli jo silloin turistien suosiossa. Siellä on keskiaikainen linna, jonka ympärille kylä ja vanha markkinapaikka on kasvanut.
Maanantaina heräsimme Sveitsin kansallispäivään ja ennen puoltapäivää jatkui matkammekin pääkaupunki Berniin. Sen perusti vuonna 1191 herttua Berchtold V, joka perimätiedon mukaan nimesi kaupungin ensimmäisen metsästysmatkalla vastaan tulleen eläimen mukaan, joka sattui olemaan karhu. Vanhassa kaupungissa on upeita rakennuksia ja vanhoja portteja, joista tunnetuin on kellotorni Zytglogge (Zeitglockenturm, 1218-20). Bernin vanha kaupunki valittiin UNESCOn maailmanperintölistalle vuonna 1983 eli juuri niihin aikoihin kun siellä ensi kerran kävimme.
Kaupungissa olisi riittänyt nähtävää ja kuvattavaa pitemmäksikin aikaa, mutta ajoimme vielä yöksi leirintään Zürichinjärven rantaan, jossa seurasimme kansallispäivän ilotulitusta järvellä.
Seuraava päivä kului Sveitsin suurimmassa kaupungissa Zürichissä, joka on maan talouselämän keskus. Se sijaitsee sekä Zürichinjärven että Limmat-joen rannalla. Zürichin nähtävyyksiin kuuluu useita kirkkoja, joista Grossmünsterin katedraalista ja sen kaksoistorneista on muodostunut kaupungin symboli. Fraumünsterin kirkossa on Marc Chagallin maalaamat lasi-ikkunat. Illansuussa ajoimme vielä Sveitsin pienen liittolaismaan Liechtensteinin kautta Itävallan Vorarlbergiin.
Matkalla Sisiliaan, Sardiniaan ja Korsikalle 1989
Palasimme Sveitsiin seuraavan kerran kesän 1989 automatkallamme, jonka varsinaiset kohteet olivat Italia pohjoisesta etelään sekä Sisilian, Sardinian ja Korsikan saarten kautta Ranskan Côte d’Azurille. Nyt tulimme Liechtensteinista Sveitsin Graubündeniin. Yöksi ehdimme kantonin pääkaupungin Churin leirintäalueelle.
Chur oli jo Rooman valtakunnan aikana provinssin pääkaupunki. Sen korkeuserot ovat suuret, 550 metristä 1 900 metriin. Churissa on pari arkeologista aluetta sekä keskiaikainen vanha kaupunki.
Aamupäivän kuvasimme Churissa, mutta iltapäivällä oli jo vuorossa Ticinon kantonin suurin kaupunki Lugano kauniin Luganojärven rannalla. Lugano on Sveitsin suosituimpia matkailukohteita. Kaupungissa on monia historiallisia rakennuksia ja ympäristössä upeita luontokohteita. Ticino on italiankielinen kantoni, joka myös fyysisesti työntyy Italian sisään. Illalla ylitimme rajan yöpyäksemme Italian Comossa.
Läpikulkumatkalla Iberian vuonna 1992
Vuonna 1992 tuli kuluneeksi 500 vuotta Kolumbuksen ensimmäisestä rantautumisesta Amerikan mantereelle. Tätä tapahtumaa juhlittiin monin tavoin Espanjassa, mutta myös Portugalissa. Madrid oli silloin Euroopan kulttuuripääkaupunki, Barcelonassa järjestettiin kesäolympialaiset ja Sevillassa EXPO-92 -maailmannäyttely. Portugali taas hehkutti itseään todellisena löytöretkeilijöiden maana, joka itse asiassa koulutti Kolumbuksenkin.
Matkasimme sinne pari vuotta aiemmin hankkimallamme kolmannen sukupolven diesel-VW-bussilla. Sveitsi oli tälläkin kertaa vain yksi läpikulkumaa. Nyt tulimme Saksasta Baseliin, johon tutustuimme sadesäässä. Reinin molemmille rannoille levittyvä Basel on Sveitsin kolmanneksi suurin kaupunki. Kaupungissa oli katolinen piispanistuin 1000-luvulta 1500-luvulle, kunnes se kääntyi reformoiduksi.
Saksankielisen Baselin kaksoiskantonista jatkoimme ranskankieliseen Vaudin kantoniin. Roomalaisen Avenches´n kaupungin jälkeen ajoimme yöksi Moudonin leirintäalueelle. Tämänkin viehättävän pikkukaupungin juuret ovat Rooman valtakunnassa.
Jatkoimme kantonin pääkaupunkiin Lausanneen. Kaupungissa sijaitsee Kansainvälisen olympiakomitean päämaja ja monia lajiliittojen toimistoja. Tunnettuja keskiaikaisia rakennuksia ovat mm. Château Saint-Maire ja katedraali Notre Dame.
Lausannesta ajoimme Genevenjärven pohjoisrantaa Geneve sivuuttaen Ranskan Haute-Savoie´hin. Järven rannalla pysähdyimme Rollen ja Nyonin keskiaikaisissa kaupungeissa, joiden molempien nähtävyyksiin kuuluu 1200-luvun linna.
Sveitsin päivitystä matkalla Italian Toscanaan 1997
Kesäksi 1997 olimme hankkineet vähän uudemman kolmannen sukupolven VW Caravellen, nyt bensakäyttöisenä. Kesän matkakohteemme oli Toscana ja muu Pohjois-Italia, mutta Sveitsillekin oli nyt varattu aikaa edellisiä matkoja enemmän. Kohteina olivat ennen käymättömien kaupunkien lisäksi maan merkittävimpien metropolien päivitys.
Ranskan Lorrainesta ajoimme yöksi leirintään Baselin eteläpuolelle. Kuvasin silloin johonkin (mahdollisesti useampaankin) uskontokirjaan, joten kohteemme olivat paljolti kirkkoja ja uskonpuhdistuksen muistomerkkejä, mm. Baselin katedraali. Sää ei kaupungissa ollut nytkään kovin hyvä, iltapäivällä alkoi sade joka vain yltyi, kun ajoimme kohti Zürichiä ja kaupungin meille jo vuodelta 1983 tuttua leirintäaluetta.
Onneksi sade loppui aamuksi ja aurinkokin jo pilkisteli, kun lähdimme Zürichin kaupunkiin. Tunnettujen kirkkojen lisäksi kuvasin vanhaa kaupunkia Limmat-joen rannoilla.
Päivän toinen kaupunki oli meille uusi Luzern, joka on oman kantoninsa pääkaupunki. Luzern on suosittu matkailukaupunki, jonka tunnetuin maamerkki on Euroopan vanhin puusilta Kapellbrücke vuodelta 1333.
Luzernin ja Bernin väliset moottoritiet muodostavat lähes ympyrän, joten valitsimme niiden välissä kulkevan pienemmän kymppitien. Tie oli paitsi lyhin, myös maisemiltaan kaunis, ennen kaikkea juustostaan tunnettu Emmentalin laakso.
Yövyimme leirintäalueella Bernissä. Aamulla kävelimme Reinin sivujoki Aaren vartta keskustaan. Pääkaupunki Bern on Sveitsin kauneimpia kaupunkeja, jonka idyllisessä vanhassa kaupungissa riitti nähtävää ja kuvattavaa tälle toisellekin käynnille.
Jatkoimme vain muutaman kymmenen kilometrin päässä sijaitsevaan Fribourgiin, joka sekin on oman kantoninsa pääkaupunki. Olimme parilla aiemmalla matkallamme ajaneet sen sivuitse, mutta nyt päätimme poiketa keskustassakin. Vuonna 1157 perustetun kaupungin päänähtävyydet ovat vanha kaupunki ja goottilainen katedraali.
Tuttu moottoritie, jolle silloinen Kleinbusimme pysähtyi 14 vuotta aiemmin, johti Genevejärvelle. Poikkesimme tieltä katsomaan, mitä vanhalle korjaamollemme Garage du Lacille nyt kuului. Tuttua Genevejärven pohjoisrantaa ajoimme leirintään sen länsirannalle Geneveen.
Geneve oli aikoinaan ensimmäinen kohteemme Sveitsissä. Se jäi myös viime vuosituhannen ja diakuvausajan viimeiseksi kohteeksi maassa 14 vuotta myöhemmin. Järvi oli keskeisessä osassa tälläkin kertaa, niin rannalta, keskustasta kuin katedraalin tornistakin.
Seuraavaan Sveitsin matkaamme kuluikin toistakymmentä vuotta. Uuden vuosituhannen ja digikuva-ajan kolmen matkamme kohteina ovat suurkaupunkien sijaan olleet kylät, pikkukaupungit ja ennen kaikkea maan mahtava luonto.
Seuraavissa postauksissa sitten uudempaa Sveitsiä menneeltä kesältä 2019.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/
sakuva-blogi – OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
https://sakuva.kuvat.fi/blog/
SNMATKAKUVAAJA – BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/
OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
https://sakuva.simplesite.com/
https://www.123kotisivu.fi/sakuvia SLADESHOW
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/
UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel
@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva
SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
https://sakuva.blogspot.fi/
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011
sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva
sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047
Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/users/13772
3 kommenttia artikkeliin ”SVEITSIÄ ENNEN DIGIAIKAA”