KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/ Kesän 2019 roadtripin edelliset postaukset: BALTIASTA PUOLAAN KESÄN ROADTRIPIN ALUKSI / KARPAATTIEN MAAILMANPERINTÖÄ PUOLASSA JA SLOVAKIASSA / UNKARIN POIKKI PANNONHALMASTA PÉCSIIN / KOLMEN ALUEEN BOSNIA & HERTSEGOVINAA / KROATIAN MAAILMANPERINTÖÄ ADRIANMEREN RANNIKOLLA / PLITVICEN KANSALLISPUISTO VIA ENTINEN KRAJINAN SERBITASAVALTA / ELOHOPEAN, PITSIN JA VIININ JÄLJILLÄ SLOVENIASSA / POHJOIS-ITALIAN JYLHÄÄ VUORISTOA JA VANHAA KULTTUURIA / Aiempia Sveitsi-postauksia: SVEITSIÄ ENNEN DIGIAIKAA 1983-1997 / 2020 / MAAILMANPERINTÖKOHTEITA KESKI-EUROOPAN TEILLÄ 2011 / (pdf-muodossa: MAAILMANPERINTÖKOHTEITA KESKI-EUROOPAN TEILLÄ 2011) / PIKKUTEITÄ ALPPIEN YLI 2016 / Sveitsin kuvia: SVEITSI 2019 / OBJEKTIIVISSA MAAILMA / SVEITSI 1983-1997 / KESKI-EUROOPPA 2011 / LOUNAIS-EUROOPPA 2016 / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA
Kesän 2019 automatkamme eteni Karpaattien ja Länsi-Balkanin jälkeen Alpeille, ensin Italiaan ja sieltä Sveitsiin. Maa oli tuttu aiemmilta roadtripeiltämme, jolloin kohteina olivat olleet lähinnä isoimmat kaupungit. Parilla 2000-luvun matkallamme olimme ajelleet myös Alpeilla. Matkasuunnitelmaa tehdessämme huomasimme, että Sveitsin 24 kantonista 8 oli sellaisia, joissa emme olleet aiemmin käyneet. Koska kantonit saattavat erota paljonkin toisistaan, päätimme käydä näissä lopuissakin. UNESCOn maailmanperintökohteet ovat yleensä olleet matkojemme tärkeitä kohteita ja Sveitsistäkin löytyi vielä ennen käymättömiä, joten maasta tuli kesän roadtripin pääkohde.
Sveitsin kuvaaminen alkoi maan ympäröimän Italian enklaavin Campioni D’Italian rannalta, sillä Luganojärven vastarannalla levittäytyy Sveitsin italiankielisen kantonin Ticinon suurin kaupunki Lugano. Tällä kertaa emme kuitenkaan poikenneet sinne, vaan jatkoimme kantonin pääkaupunkiin Bellinzonaan.
Maailmanperintölinnojen Bellinzona
Bellinzona on ollut linnoitettu kaupunki jo Rooman valtakunnan ajoista lähtien. Keskiajalla Milanon herttuat rakensivat sinne kolme linnaa suojelemaan kaupunkia ja valvomaan laakson kautta kulkevaa liikennettä. Castelgranden, Montebellon ja Sasso Corbaron keskiaikaiset linnat ovat kuuluneet Unescon maailmanperintöluetteloon vuodesta 1980 alkaen. Castelgrande sijaitsee kallionhuipulla, josta se hallitsee koko Ticinon laaksoa. Linnan muurit ovat aikoinaan katkaisseet kulun pohjoiseen ja suojanneet kaupunkia. Montebello liittyy samaan muurijärjestelmään. Sasso Corbaro sijaitsee linnoituksesta erillään noin 450 metrin korkeudessa sen kaakkoispuolella.
Tutustuimme linnoista vanhimpaan, suurimpaan ja merkittävimpään, Castelgrandeen. Sinne pääsee joko hissillä, kävellen tai vaikka jeeppijunalla vanhasta kaupungista. Roomalaisen linnoituksen päälle tehdyn linnan vanhimmat osat ovat ajalta ennen ajanlaskumme alkua, mutta nykylinnaa on rakennettu 1200-luvulta alkaen, jolta ajalta ovat sen tunnetuimmat rakennelmat, Valkoinen ja Musta torni (Torre Bianca ja Torre Nera). Pihaa ympäröivät muut rakennukset ovat myöhäisemmältä ajalta. Linnan uusimmat saneeraukset ovat 1980-90-luvuilta. Torneista ja linnan pihalta on upeat näköalat kaupunkiin ja muille linnoille.
Linnojen lisäksi Bellinzonassa on mielenkiintoinen vanha kaupunki. Viale Stazione johtaa rautatieasemalta vanhan kaupungin aukioille. Piazza Collegiatalla on 1500-luvun renessanssikirkko Chiesa collegiata dei Santi Pietro e Stefano, Piazza Nosettolla on 1920-luvulla uudelleenrakennettu renessanssikaupungintalo (Palazzo Civico Municipio Bellinzona) ja Piazza Indipendenzalla on Ticinon Sveitsiin liittymisen 100-vuotistapahtuman muistoksi vuonna 1903 pystytetty obeliski.
Simplonsolan kautta Brigiin
Bellinzonasta suuntasimme länteen kohti Alppeja. Tie kulki Italian Piemonten pohjoiskärjen halki Valais´n kantoniin. Ylitimme Valais´n alpit 46 kilometriä pitkän Simplonsolan kautta. Solan korkein kohta on 2 005 metrin korkeudella merenpinnasta.
Simplonsola on ikivanha kulkureitti Valais’sta etelään. Napoleon teetti solaan ajoneuvokelpoisen tien 1800-luvun alussa. Nykyään solatie on osa kansallista valtatietä ja Eurooppatietä (N9/A9/E23). Tie on auki myös talvisin. Vuonna 1906 käyttöön otettu Simplonin rautatietunneli sijaitsee solasta hieman itään. Tunnelin autojunat ovat vaihtoehtoinen tapa Simplonin ylitykseen. (Wikipedia)
Valais´n kantoni on pääasiassa ranskankielistä aluetta, mutta liikuimme lähinnä sen saksankielisessä osassa, jossa kantonia kutsutaan Wallisiksi (Staat Wallis). Yöksi ajoimme Brigin leirintäalueelle.
Brig-Glis on saksankielisen Valais/Wallinin suurin kaupunki. Aamulla tutustuimme sen vanhaan kaupunkiin, jonka päänähtävyys on Stockalperin palatsi. Sen rakensi vuosina 1658–1678 brigiläinen silkkikauppias Kaspar Stockalper. Stockalperin palatsi oli tuolloin suurin yksityinen rakennus Sveitsissä.
Manner-Euroopan suurin jäätikkö Aletsch
Sveitsin osuuden pääkohteeksemme olimme jo ennen matkaa valinneet Ison Aletschjäätikön, joka on Alppien ja koko Manner-Euroopan suurin jäätikkö. Se laskeutuu Jungfrau- ja Mönchvuorten eteläpuolelta kohti Rhônen laaksoa. Jäätikön laskujoki on nimeltään Massa. Aletschjäätikkö on osa Jungfraun–Aletschin alppialuetta, joka on ollut Unescon maailmanperintökohde vuodesta 2001, nykynimellä vuodesta 2007.
Jäätikölle on valittavissa useita reittejä. Me ajoimme ensin serpentiinitietä Bettenin kylään, jonka parkkipaikalle jätimme auton. Betten Dorfin kaapelivaunuasemalta nousimme Bettmeralpin kylään (1 970m), joka on autoton alppikylä ja turistikeskus.
Bettmeralpista jatkoimme toisella kaapelivaunulla Bettmergratin asemalle, josta alkoi kävelyreitti Bettmerhornin näköalapaikalle ja Aletschjäätikölle, joka sijaitsee 2 647 metriä merenpinnan yläpuolella. Täältä on näköyhteys myös Sveitsin kuvatuimmalle kohteelle, Matterhornin vuorenhuipulle. Jos haluaa välttää Betteniin johtavan serpentiinitien, voi kaapelivaunuun nousta jo Betten BABin asemalta, joka on ison 19-tien varrella.
Furkasolan kautta Urin kantoniin
Palattuamme päätielle jatkoimme koilliseen. Alppikylien jälkeen tie nousi mutkitellen Urin Alpeille kohti Furkasolaa. Solan kautta kiemurtelee valtatie 19 (H19), joka käy myös hyvin lähellä Rhônen jäätikköä (Rhonegletscher). Rhônejoki saa alkunsa jäätikön alaosasta noin 2 200 metrin korkeudelta. Solatie on talvisin suljettu. Viime vuosina katkos on kestänyt noin seitsemän kuukautta, loka-marraskuun vaihteesta touko-kesäkuun vaihteeseen. Talviaikaan reitin autoliikenne hoidetaan Furkan pohjatunnelin kautta autojunilla.
Pysähdyimme Rhônen jäätikön taukopaikalla, jonne itse jäätikkökin näkyi. Emme kuitenkaan lähteneet enää vaeltamaan päivän toiselle jäätikölle. Pian sen jälkeen oli solatien korkein kohta, 2 436 metriä merenpinnan yläpuolella, Valais´n/Wallisin ja Urin kantonien rajalla. Jäätikön kohdalla ilma oli vielä kirkas, mutta huippukohtaan päästyämme laskeutui alueelle usva. Tällä kohtaa oli useita majoitus- ja muita liikkeitä, jotka näyttivät täysin hylätyiltä.
Solasta laskeuduimme kohti Urin kantonin pääkaupunkia Altdorfia, jonka leirintäalueelle majoituimme seuraavaksi yöksi.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/
sakuva-blogi – OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
https://sakuva.kuvat.fi/blog/
SNMATKAKUVAAJA – BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/
OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
https://sakuva.simplesite.com/
https://www.123kotisivu.fi/sakuvia SLADESHOW
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/
UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel
@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva
SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
https://sakuva.blogspot.fi/
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011
sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva
sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047
Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/users/13772
Oi jospa voisi jo matkustaa kesällä ja saisi autonki korjaamosta. Haluttaisiin mennä tänne. Erityisesti Valais kiinnostaa.
TykkääLiked by 1 henkilö
Meilläkin tulevan kesän automatkasuunnitelmat olivat jo varsin pitkällä ennen nykytilannetta. Toivottavasti päästään matkaan edes loppukesästä tai ainakin alkusyksystä.
TykkääTykkää
Varsin hieno linna ja nuo alppimaisemat ovat uskomattoman hienoja. Toukokuussa oli tarkoitus lähteä Itävältaan, Sloveniaan ja Italiaan noita katselemaan, mutta eipä nyt sattuneesta syystä tule lähdettyä. Erityisesti patikointi noissa maisemissa kiinnostaisi.
TykkääLiked by 1 henkilö
Matkasuunnitelmat todella menevät uusiksi. Koronatilannekin kehittyy eri maissa eri tahtiin, joten ei tiedä minne päin ensiksi pääsee matkustamaan. Toivottavasti pian jonnekin!
TykkääTykkää