Dalmatian pääkaupunki Split.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/ Kesän roadtripin edelliset postaukset: BALTIASTA PUOLAAN KESÄN ROADTRIPIN ALUKSI / KARPAATTIEN MAAILMANPERINTÖÄ PUOLASSA JA SLOVAKIASSA / UNKARIN POIKKI PANNONHALMASTA PÉCSIIN / KOLMEN ALUEEN BOSNIA & HERTSEGOVINAA / Kroatian kuvat: KROATIA 2019 / OBJEKTIIVISSA MAAILMA / KROATIA / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA
Bosnia-Hertsegovinasta palasimme takaisin Kroatiaan, nyt Dalmatiaan ja Adrianmeren rannalle. Kroatian kymmenestä UNESCOn maailmanperintökohteesta seitsemän on maan omia kohteita, joista muut paitsi Plitvicen kansallispuisto ovat Adrianmeren rannikolla. Kolme muuta ovat kohteita, jotka on jaettu useamman maan kesken. Adrianmeren maailmanperintökohteista kävimme nyt neljällä, joista kaksi ennen käymätöntä. Kaksi aiemmin käytyä kohdetta jäi nyt päivittämättä.
Kroatian rannikolla on leirintäalueita rinta rinnan, joten emme tarvinneet ACSIn sovellusta yöpymispaikan löytämiseen. Valitsimme seuraavan päivän satamaamme lähinnä olevan Autokamp Dolen. Muiden Makarska Rivieran leirintöjen tavoin sekin oli viikonlopun alkaessa varsin täynnä. Niinpä saamamme paikka oli maaston epätasaisuuden vuoksi vähän epämukava. Palvelut toimivat täydelläkin leirintäalueella moitteetta.
Drvenikin satamasta on puolen tunnin laivamatka Sućurajn satamaan Hvarin saaren itäkärkeen. Ennakkolippuja ei Jadrolinijan lautoille kai myydä, vaan ajetaan satamaan ja lauttajonoon. Ensimmäiseen tulomme jälkeiseen alukseen emme mahtuneet, mutta seuraavallakin ehti.
Hvarin saari on Kroatian suosituimpia matkailukohteita. Saarella on erittäin leuto välimerenilmasto, kauniit rannat ja välimerellinen kasvillisuus, joiden ansiosta se on yksi viehättävimmistä turistikeskuksista Euroopassa. Saari mainostaa itseään Euroopan aurinkoisimpana paikkana, sillä Hvarilla on vuodessa keskimäärin 2 715 tuntia auringonvaloa. (Wikipedia)
Hvarin saaren pääelinkeinot ovat kalastus ja turismi sekä laventelin viljely, josta syystä saarta kutsutaankin Laventelin saareksi. Hvar on myös yksi kahdesta tunnetuimmasta viinialueesta Kroatiassa. Saaren eteläosan viinitarhat ovat tunnettuja Plavac Mali -rypäleistä valmistetuista punaviineistään. Keskustasanko Stari Gradin ja Jelsan välillä on tunnettu valkoviineistään. Saaren viinin ja oliivin tuotannolla on yli kaksituhatta vuotta vanhat perinteet.
Saaren itäosa on harvaan asuttua. 60 kilometriä ajettuamme parin kyläpysähdyksen jälkeen saavuimme Stari Gradin kaupunkiin. Kaupunkia ympäröivä Stari Gradin tasanko on kuulunut UNESCOn maailmanperintökohteisiin vuodesta 2008. Se edustaa geometrisiin lohkoihin perustuvaa kreikkalaista maankäyttö- ja jakojärjestelmää, joka on säilynyt täällä alkuperäisenä 400-luvulta eaa meidän päiviimme liittyen pääasiassa viinin ja oliivien viljelyyn.
Stari Gradin turistitoimistosta saimme kartan ja esitteitä sekä toivotuksen löytää näitä kohteita. Tähän toivotukseen sisältyi se tosiasia, ettei niiden löytäminen ollut helppoa. Minkäänlaista viitoitusta alueelle ei ollut, löysimmekin sinne osittain sattumalta. Kreikkalaisaikaiset polut kulkevat ruudukonmuotoisesti ja niiden risteyksissä olevat kyltit kertovat lähinnä kenen mukaan polut on nimetty, mitä esineitä paikalta on löydetty sekä missä museoissa ne ovat nähtävillä.
Jonkin aikaa kartan pikkuteitä ajeltuamme suuntasimme Hvarin saaren samannimiseen pääkaupunkiin, jossa oli niin linna kuin katedraalikin. Meneillään oli Hvar Half Marathon -kilpailut ja elämä jatkui vilkkaana iltaan asti. Olihan se pieni turistirysäkin sataman muskeliveneineen.
Jatkoimme yöksi kohti saaren läntistä kärkeä Camp Viraan. ACSIn sovellus ja Campingführer Europa eivät sitä noteeraa, mutta toinen käyttämämme leirintäalueopas ADAC Campingführer sen löytää. Täällä viikonloppunakin oli enemmän tilaa kuin mantereella, joten varjopaikan sai helposti. Aamulla meitä viihdyttivät monet pikkulinnut ja läheiset uimarannat näyttivät olevan varsin suosittuja.
Virasta palasimme pääkaupungin kautta Stari Gradiin, josta seuraava lauttamme lähti Splitiin. Nyt osasimme käytännöt edelliskertaa paremmin, ensin ajetaan lauttajonoon ja vasta sitten ostamaan liput. Edellisessä satamassa pysähdyimme ensin lippukojulla, jolloin muutama auto ajoi ohitsemme suoraan jonoon. Matka historiallisen Dalmatian pääkaupunkiin Splitiin kesti pari tuntia.
Lautta saapui kaupungin keskustassa olevaan satamaan, jonka isolta parkkialueelta mekin saimme paikan. Split on paitsi Dalmatian tärkein myös Kroatian toiseksi suurin kaupunki, jonne Suomestakin tehdään valmismatkoja. Kaupungin historia ulottuu roomalaisaikaan saakka. Tutustuimme kaupunkiin edellisen kerran vuoden 1998 Kroatian roadtripillämme.
Splitin historiallinen rakennusryhmä ja Diocletianuksen palatsi on ollut UNESCOn maailmanperintökohde jo vuodesta 1979, jolloin silloinen Jugoslavian liittovaltioon kuulunut Kroatia sai tälle listalle ensimmäiset kolme kohdettaan. Kaupunki on syntynyt keisari Diocletianuksen palatsin ympärille. Diocletianus oli kotoisin Dalmatian rannikolta. Hänen aikanaan alueen merkittävin kaupunki oli Salona, joka sijaitsee Splitistä muutama kilometri sisämaahan päin. Diocletianus asettui Splitiin rakennuttamaansa palatsiin erottuaan virasta heikon terveytensä takia noin vuonna 305. (Wikipedia)
Diocletianuksen palatsin alue käsittää nykyään vanhan kaupungin ytimen, jonka jokaisella sivulla on portti. Useamman korttelin alueelle levittäytyvää palatsialuetta hallitsee Pyhän Domniuksen katedraali, joka alunperin rakennettiin keisari Diocletianuksen mausoleumiksi. Palatsin keskusaukio Peristil sen edustalla on turistien kansoittama.
Historiallinen Trogirin kaupunki sijaitsee rannikkoa ajettaessa 30 kilometrin päässä Splitistä. UNESCOn maailmaperintökohde se on ollut vuodesta 1997. Kreikkalaiset perustivat kaupungin 200-luvulla eaa, joten ikää sillä on jo 2200 vuotta. Saarella sijaitsevassa vanhassa kaupungissa on jäljellä osa kaupunginmuuria portteineen, keskiaikainen linnoitus ja puolustustorni. Kaupungin nähtävyyksiin kuuluu myös useita kirkkoja, joista merkittävin on Pyhän Laurentiuksen katedraali, sekä vanha kaupungintalo. Vanhan kaupungin kapeilla kujilla on miellyttävää kuljeskella hellesäässäkin.
Yöksi ajoimme Trogirista parin kilometrin päässä sijaitsevaan Kamp Segetin rantaleirintään. Autopaikkamme oli miellyttävän varjoisa ja leirinnän grilliravintola tarjosi kala-aterioita. Alueen uimaranta oli hyvä. Aamulla jatkoimme upeissa maisemissa rantatietä pohjoiseen.
Pyhän Jaakobin katedraali Šibenikissä oli matkamme viimeinen Adrianmeren maailmanperintökohde. Täälläkin kävimme jo vuoden 1998 automatkalla, mutta koska se sopi hyvin reitille päätimme päivittää kaupungin nähtävyyksiä. Katedraalia rakennettiin yli sata vuotta (1431-1536). Se on pääsuunnittelijansa Juraj Dalmatinacin mestariteos, vaikka pitkän rakennusajan vuoksi sillä on muitakin suunnittelijoita. Dalmatinacin tultua suunnittelijaksi hän suurensi kirkon kokoa ja muutti sen tyylin goottilais-renessanssiksi. Katedraali on ilmeisesti maailman suurin kirkko, joka on rakennettu kokonaan kivistä ilman tiiliä tai puisia tukia. UNESCOn maailmanperintölistalle Šibenikin katedraali lisättiin vuonna 2000.
Šibenik on muita Adrianmeren kaupunkeja nuorempi. Sen perusti Kroatian kuningas 1000-luvulla. Katedraalin lisäksi kaupungissa on muitakin merkittäviä kirkkoja ja luostareita sekä neljä linnoitusta.
Šibenikissä jätimme Adrianmeren ja suuntasimme sisämaahan, sillä seuraavaksi oli vuorossa Kroatian osuuden pääkohteemme Plitvicen kansallispuisto.
Päivittämättä jäivät…
Dubrovnikin vanha kaupunki on varmaan tunnetuin Kroatian Adrianmeren maailmanperintökohteista. Se on myös maan suosituin matkailukohde. Kroatian eteläisin maailmanperintökohde Dubrovnik on toinen niistä kolmesta kohteesta, jotka Kroatiasta UNESCOn listalle lisättiin jo vuonna 1979.
Dubrovnikin asukkaat lainaavat mielellään ylpeänä irlantilaista näytelmäkirjailijaa George Bernard Shaw’ta, joka vieraili kaupungissa vuonna 1929 ja kirjoitti: ”Jos haluat nähdä taivaan maan päällä, tule Dubrovnikiin.” Kaupungin suojeluspyhimys on Pyhä Blasius (Sveti Vlaho), jonka patsaita on eri puolilla kaupunkia. Hänen merkityksensä on sama kuin Pyhän Markuksen Venetsialle. Monet Kroatian parhaista lomarannoista sijaitsevat Dubrovnikin alueella. (Wikipedia)
Kroatian sodan aikana serbit piirittivät ja pommittivat Dubrovnikia. Ajelimme kesällä 1993 ensi kertaa itsenäisessä Kroatiassa. Silloin turvallinen alue rajoittui Zagreb-Istrian niemimaa -linjan pohjoispuolelle. Dubrovnikiin saakka ei silloin ollut edes tieyhteyttä. Kävimme kaupungissa seuraavalla Balkanin matkallamme kesällä 1998, jolloin sodan jäljet olivat vielä selvästi nähtävissä. Sen jälkeen olemme ajaneet pari kertaa rantatietä Dubrovnikin ohi. Tieltä saa hyvän kuvakulman muurien ympäröimään vanhaan kaupunkiin. Kuvakulma paranee vielä, kun ajaa vuorenrinnettä vähän ylöspäin.
Dubrovnik-Neretvan piirikunnan eteläpuoli, johon Dubrovnikin kaupunkikin kuuluu on eksklaavi, koska sillä ei ole maayhteyttä muuhun Kroatiaan.
Eufrasiuksen basilikan episkopaalinen rakennusryhmä Porečin kaupungin historiallisessa keskustassa on nimeltään Kroatian pohjoisin maailmanperintökohde Istrian niemimaalla. Kesällä 1993 kiersimme niemimaan ja pysähdyimme Porečissakin. Poreč on lähes neljätuhatta vuotta vanha satamakaupunki, jonka luonnonsatamaa suojaa pieni Sveti Nikolan saari. Kristinusko sai jalansijaa Porečissa jo 300-luvulla. UNESCOn vuodesta 1997 suojelema Eufrasiuksen basilikan episkopaalinen rakennusryhmä on bysanttilaiselta ajalta. 500-luvulla rakennettu piispa Eufrasiuksen basilika on maailman parhaiten säilyneitä varhaiskristillisiä kirkkoja ja tunnetaan etenkin kultaisista mosaiikeistaan (Wikipedia). Maailmanperintökohteeseen kuuluvat basilikan lisäksi sakasti, kastekappeli ja arkkipiispanpalatsin kellotorni.
Zadarkin on maailmanperintökaupunki osana Italian ja Montenegron kanssa yhteistä ryhmää nimeltään Venetsian puolustusjärjestelmä 1400–1600-luvuilla. Zadarista tähän ryhmään kuuluu venetsialainen kaupunginportti Kopnena vrata. Ryhmä on kuulunut UNESCOn maailmanperintölistalle vuodesta 2017. Ehkä kaupunki on pian myös oma UNESCO-kohteensa, sillä Zadarin episkopaalinen kokonaisuus on ollut maailmanperinnön ehdokaslistalla jo vuodesta 2005 alkaen. Kävimme kaupungissa vuoden 1998 Balkanin roadtripillämme.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/
sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia
SNMATKAKUVAAJA – BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/
OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA SLADESHOW
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/
UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL
@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva
SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011
sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva
sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047
Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me
11 kommenttia artikkeliin ”KROATIAN MAAILMANPERINTÖÄ ADRIANMEREN RANNIKOLLA”