KROATIAN MAAILMANPERINTÖÄ ADRIANMEREN RANNIKOLLA

Dalmatian pääkaupunki Split.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA / HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/
Kesän roadtripin edelliset postaukset: 
BALTIASTA PUOLAAN KESÄN ROADTRIPIN ALUKSI / 
KARPAATTIEN MAAILMANPERINTÖÄ PUOLASSA JA SLOVAKIASSA / 
UNKARIN POIKKI PANNONHALMASTA PÉCSIIN / 
KOLMEN ALUEEN BOSNIA & HERTSEGOVINAA / 
Kroatian kuvat: KROATIA 2019 / OBJEKTIIVISSA MAAILMA / KROATIA / 
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / 
SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Bosnia-Hertsegovinasta palasimme takaisin Kroatiaan, nyt Dalmatiaan ja Adrianmeren rannalle. Kroatian kymmenestä UNESCOn maailmanperintökohteesta seitsemän on maan omia kohteita, joista muut paitsi Plitvicen kansallispuisto ovat Adrianmeren rannikolla. Kolme muuta ovat kohteita, jotka on jaettu useamman maan kesken. Adrianmeren maailmanperintökohteista kävimme nyt neljällä, joista kaksi ennen käymätöntä. Kaksi aiemmin käytyä kohdetta jäi nyt päivittämättä.

HR_190628 Kroatia_0008  Baćinanjärvet Split-Dalmatian piirikun
Baćinanjärvet ennen Adrianmerta.

Kroatian rannikolla on leirintäalueita rinta rinnan, joten emme tarvinneet ACSIn sovellusta yöpymispaikan löytämiseen. Valitsimme seuraavan päivän satamaamme lähinnä olevan Autokamp Dolen. Muiden Makarska Rivieran leirintöjen tavoin sekin oli viikonlopun alkaessa varsin täynnä. Niinpä saamamme paikka oli maaston epätasaisuuden vuoksi vähän epämukava. Palvelut toimivat täydelläkin leirintäalueella moitteetta.

HR_190628 Kroatia_0023 Adrianmerta Živogošćessa Split-Dalmati
Leirintäalueen rantaa Makarska Rivieralla.

Drvenikin satamasta on puolen tunnin laivamatka Sućurajn satamaan Hvarin saaren itäkärkeen. Ennakkolippuja ei Jadrolinijan lautoille kai myydä, vaan ajetaan satamaan ja lauttajonoon. Ensimmäiseen tulomme jälkeiseen alukseen emme mahtuneet, mutta seuraavallakin ehti.

HR_190629 Kroatia_0027 Uimarantaa ja laivaliikennettä Drvenikis
Uimarantaa ja laivaliikennettä Drvenikissä.

Hvarin saari on Kroatian suosituimpia matkailukohteita. Saarella on erittäin leuto välimerenilmasto, kauniit rannat ja välimerellinen kasvillisuus, joiden ansiosta se on yksi viehättävimmistä turistikeskuksista Euroopassa. Saari mainostaa itseään Euroopan aurinkoisimpana paikkana, sillä Hvarilla on vuodessa keskimäärin 2 715 tuntia auringonvaloa. (Wikipedia)

Hvarin saaren pääelinkeinot ovat kalastus ja turismi sekä laventelin viljely, josta syystä saarta kutsutaankin Laventelin saareksi. Hvar on myös yksi kahdesta tunnetuimmasta viinialueesta Kroatiassa. Saaren eteläosan viinitarhat ovat tunnettuja Plavac Mali -rypäleistä valmistetuista punaviineistään. Keskustasanko Stari Gradin ja Jelsan välillä on tunnettu valkoviineistään. Saaren viinin ja oliivin tuotannolla on yli kaksituhatta vuotta vanhat perinteet.

HR_190629 Kroatia_0207 Laventelipeltoa Stari Gradin tasangolla
Laventelipeltoa Stari Gradin tasangolla.
HR_190629 Kroatia_0214 Viini- ja oliiviviljelmiä Stari Gradin t
Viini- ja oliiviviljelmiä Stari Gradin tasangolla.

Saaren itäosa on harvaan asuttua. 60 kilometriä ajettuamme parin kyläpysähdyksen jälkeen saavuimme Stari Gradin kaupunkiin. Kaupunkia ympäröivä Stari Gradin tasanko on kuulunut UNESCOn maailmanperintökohteisiin vuodesta 2008. Se edustaa geometrisiin lohkoihin perustuvaa kreikkalaista maankäyttö- ja jakojärjestelmää, joka on säilynyt täällä alkuperäisenä 400-luvulta eaa meidän päiviimme liittyen pääasiassa viinin ja oliivien viljelyyn.

HR_190629 Kroatia_0108 Paikallistuotteita Gdinjin kylässä Hvar
Paikallistuotteita Gdinjin kylässä.
HR_190629 Kroatia_0133 Stari Gradin tasankoa Hvarin saarella
Stari Gradin tasankoa viini- ja oliiviviljelmineen.
HR_190629 Kroatia_0148 Stari Gradin keskustaa Hvarin saarella
Stari Gradin keskustaa.

Stari Gradin turistitoimistosta saimme kartan ja esitteitä sekä toivotuksen löytää näitä kohteita. Tähän toivotukseen sisältyi se tosiasia, ettei niiden löytäminen ollut helppoa. Minkäänlaista viitoitusta alueelle ei ollut, löysimmekin sinne osittain sattumalta. Kreikkalaisaikaiset polut kulkevat ruudukonmuotoisesti ja niiden risteyksissä olevat kyltit kertovat lähinnä kenen mukaan polut on nimetty, mitä esineitä paikalta on löydetty sekä missä museoissa ne ovat nähtävillä.

HR_190629 Kroatia_0217 Kreikkalaisraunioita Stari Gradin tasango
Kreikkalaisraunioita antiikinaikaisten polkujen risteyksessä.
HR_190629 Kroatia_0200 Aasi Stari Gradin tasangolla
Aasi laventelipellon laidalla Stari Gradin tasangolla.

Jonkin aikaa kartan pikkuteitä ajeltuamme suuntasimme Hvarin saaren samannimiseen pääkaupunkiin, jossa oli niin linna kuin katedraalikin. Meneillään oli Hvar Half Marathon -kilpailut ja elämä jatkui vilkkaana iltaan asti. Olihan se pieni turistirysäkin sataman muskeliveneineen.

HR_190629 Kroatia_0252 Hvarin kaupungin Pyhän Tapanin katedraal
Hvarin kaupungin Pyhän Tapanin katedraali ja aukio, joka oli myös maratonjuoksun maali.
HR_190629 Kroatia_0261 Hvarin kaupungin satama, Loggia (Hotel Pa
Hvarin kaupungin satama, Loggia (Hotel Palace) ja Fortica Španjola.
HR_190629 Kroatia_0300 Läntistä Hvarin saarta auringonlaskun a
Auringonlasku saaren länsikolkassa.

Jatkoimme yöksi kohti saaren läntistä kärkeä Camp Viraan. ACSIn sovellus ja Campingführer Europa eivät sitä noteeraa, mutta toinen käyttämämme leirintäalueopas ADAC Campingführer sen löytää. Täällä viikonloppunakin oli enemmän tilaa kuin mantereella, joten varjopaikan sai helposti. Aamulla meitä viihdyttivät monet pikkulinnut ja läheiset uimarannat näyttivät olevan varsin suosittuja.

HR_190630 Kroatia_0027 Viran uimaranta Hvarin saaren länsipää
Viran uimarantaa leirintäalueen naapurissa.
HR_190630 Kroatia_0040 Hvarin saaren länsipään maisemaa Viras
Hvarin saaren länsipään maisemaa Viran ja Stari Gradin välillä.

Virasta palasimme pääkaupungin kautta Stari Gradiin, josta seuraava lauttamme lähti Splitiin. Nyt osasimme käytännöt edelliskertaa paremmin, ensin ajetaan lauttajonoon ja vasta sitten ostamaan liput. Edellisessä satamassa pysähdyimme ensin lippukojulla, jolloin muutama auto ajoi ohitsemme suoraan jonoon. Matka historiallisen Dalmatian pääkaupunkiin Splitiin kesti pari tuntia.

HR_190630 Kroatia_0056 Laivajono Stari Gradin satamassa Hvarin s
Stari Gradista Splitiin matkattiin oikealla laivalla.

Lautta saapui kaupungin keskustassa olevaan satamaan, jonka isolta parkkialueelta mekin saimme paikan. Split on paitsi Dalmatian tärkein myös Kroatian toiseksi suurin kaupunki, jonne Suomestakin tehdään valmismatkoja. Kaupungin historia ulottuu roomalaisaikaan saakka. Tutustuimme kaupunkiin edellisen kerran vuoden 1998 Kroatian roadtripillämme.

HR_190630 Kroatia_0098 Splitin kaupunkia mereltä
Laiva saapuu Splitiin.

Splitin historiallinen rakennusryhmä ja Diocletianuksen palatsi on ollut UNESCOn maailmanperintökohde jo vuodesta 1979, jolloin silloinen Jugoslavian liittovaltioon kuulunut Kroatia sai tälle listalle ensimmäiset kolme kohdettaan. Kaupunki on syntynyt keisari Diocletianuksen palatsin ympärille. Diocletianus oli kotoisin Dalmatian rannikolta. Hänen aikanaan alueen merkittävin kaupunki oli Salona, joka sijaitsee Splitistä muutama kilometri sisämaahan päin. Diocletianus asettui Splitiin rakennuttamaansa palatsiin erottuaan virasta heikon terveytensä takia noin vuonna 305. (Wikipedia)

HR_190630 Kroatia_0120 Splitin Diocletianuksen palatsin Pronssip
Diocletianuksen palatsiin johtava Pronssiportti ja katedraalin torni.

Diocletianuksen palatsin alue käsittää nykyään vanhan kaupungin ytimen, jonka jokaisella sivulla on portti. Useamman korttelin alueelle levittäytyvää palatsialuetta hallitsee Pyhän Domniuksen katedraali, joka alunperin rakennettiin keisari Diocletianuksen mausoleumiksi. Palatsin keskusaukio Peristil sen edustalla on turistien kansoittama.

HR_190630 Kroatia_0225 Splitin Diocletianuksen palatsin matkamui
Sataman suunnasta tullaan Pronssiportin kautta suoraan Diocletianuksen palatsin sisätiloihin, jotka nykyään ovat matkamuistomyymälöiden valtaamat.
HR_190630 Kroatia_0192 Splitin Diocletianoksen palatsin Peristyl
Diocletianuksen palatsin keskusaukio Peristil katedraalin edustalla…
HR_190630 Kroatia_0129 Splitin Diocletianuksen palatsin Peristil
… on lähes aina täynnä turisteja.
HR_190630 Kroatia_0185 Splitin Diocletianoksen palatsin itäinen
Palatsin itäinen Hopeaportti.
HR_190630 Kroatia_0188 Splitin Diocletianuksen mausoleumi ja kat
Diacletianuksen mausoleumi ja katedraali sekä läntinen Rautaportti ja kellotorni Diacletianuksen palatsilla.
HR_190630 Kroatia_0201 Splitin Pyhän Domniuksen katedraali
Katedraalin pääalttari valmistui vuosina 1685-89.
HR_190630 Kroatia_0142 Splitin Narodni trg (Pjaca)
Splitin vanha raatihuone Kansanaukio Pjacalla (Narodni trg).

Historiallinen Trogirin kaupunki sijaitsee rannikkoa ajettaessa 30 kilometrin päässä Splitistä. UNESCOn maailmaperintökohde se on ollut vuodesta 1997. Kreikkalaiset perustivat kaupungin 200-luvulla eaa, joten ikää sillä on jo 2200 vuotta. Saarella sijaitsevassa vanhassa kaupungissa on jäljellä osa kaupunginmuuria portteineen, keskiaikainen linnoitus ja puolustustorni. Kaupungin nähtävyyksiin kuuluu myös useita kirkkoja, joista merkittävin on Pyhän Laurentiuksen katedraali, sekä vanha kaupungintalo. Vanhan kaupungin kapeilla kujilla on miellyttävää kuljeskella hellesäässäkin.

HR_190630 Kroatia_0237 Trogirin Pyhän Laurentiuksen katedraali
Trogirin vanha kaupunki sijaitsee omalla saarellaan. Näkymää hallitsee Pyhän Laurentiuksen katedraali.
HR_190630 Kroatia_0240 Trogirin UNESCO-kylttii Dalmatiassa
Trogirin maailmanperintökyltti.
HR_190630 Kroatia_0253 Trogirin vanhaa kaupunkia Dalmatiassa
Elämä sykkii Trogirin vanhan kaupungin kujilla…
HR_190630 Kroatia_0272 Trogirin vanhaa kaupunkia Dalmatiassa
…ja katukahviloissa väljemmillä aukioilla.
HR_190630 Kroatia_0321 Trogirin kaupungintalo ja Loggia Trg Ivan
Trogirin kaupungintalo ja Loggia pääaukio Trg Ivana Pavla II:lla.
HR_190630 Kroatia_0301 Trogirin eteläinen kaupunginportti Dalma
Kaupunginmuurin eteläinen portti.
HR_190630 Kroatia_0284 Trogirin Kamerlengon linna Dalmatiassa
Kamerlengon linna.
HR_190630 Kroatia_0339 Trogirin Pyhän Laurentiuksen katedraalin
Pyhän Laurentiuksen katedraalin sisäänkäynti.

Yöksi ajoimme Trogirista parin kilometrin päässä sijaitsevaan Kamp Segetin rantaleirintään. Autopaikkamme oli miellyttävän varjoisa ja leirinnän grilliravintola tarjosi kala-aterioita. Alueen uimaranta oli hyvä. Aamulla jatkoimme upeissa maisemissa rantatietä pohjoiseen.

HR_190701 Kroatia_0008 Donji Segetin uimarantaa Split-Dalmatia
Donji Segetin uimarantaa leirintäalueen yhteydessä.
HR_190701 Kroatia_0024 Adrianmeren maisemaa Trogiriin rantatie 8
Rantatieltä saimme vielä näkymän edellispäivän kohteeseemme Trogiriin.

Pyhän Jaakobin katedraali Šibenikissä oli matkamme viimeinen Adrianmeren maailmanperintökohde. Täälläkin kävimme jo vuoden 1998 automatkalla, mutta koska se sopi hyvin reitille päätimme päivittää kaupungin nähtävyyksiä. Katedraalia rakennettiin yli sata vuotta (1431-1536). Se on pääsuunnittelijansa Juraj Dalmatinacin mestariteos, vaikka pitkän rakennusajan vuoksi sillä on muitakin suunnittelijoita. Dalmatinacin tultua suunnittelijaksi hän suurensi kirkon kokoa ja muutti sen tyylin goottilais-renessanssiksi. Katedraali on ilmeisesti maailman suurin kirkko, joka on rakennettu kokonaan kivistä ilman tiiliä tai puisia tukia. UNESCOn maailmanperintölistalle Šibenikin katedraali lisättiin vuonna 2000.

HR_190701 Kroatia_0046 Šibenikin rannan Obala dr. Franje Tuđma
Šibenikin rantakatu.
HR_190701 Kroatia_0103 Šibenikin vanhaa kaupunkia Dalmatian Ši
Šibenikin vanhan kaupungin kuja.
HR_190701 Kroatia_0086 Šibenikin Pyhän Jaakobin katedraali Dal
Pyhän Jaakobin katedraali ulkoa…
HR_190701 Kroatia_0072 Šibenikin Pyhän Jaakobin katedraalin si
…ja sisältä.

Šibenik on muita Adrianmeren kaupunkeja nuorempi. Sen perusti Kroatian kuningas 1000-luvulla. Katedraalin lisäksi kaupungissa on muitakin merkittäviä kirkkoja ja luostareita sekä neljä linnoitusta.

HR_190701 Kroatia_0124 Šibenikin Kirkkomuseo (St. Barbara) Dalmatian Šibenik-Kninissä
Pyhän Barbaran kirkko toimii nykyään kirkkomuseona.
HR_190701 Kroatia_0126 Šibenikin Pyhän Fransiskuksen luostari
Pyhän Franciscus Assisilaisen fransiskaaniluostari.
HR_190701 Kroatia_0090 Šibenikin vanhaa kaupunkia Pyhän Mikael
Pyhän Mikaelin linnoitus vanhan kaupungin yllä.

Šibenikissä jätimme Adrianmeren ja suuntasimme sisämaahan, sillä seuraavaksi oli vuorossa Kroatian osuuden pääkohteemme Plitvicen kansallispuisto.

Päivittämättä jäivät…

Dubrovnikin vanha kaupunki on varmaan tunnetuin Kroatian Adrianmeren maailmanperintökohteista. Se on myös maan suosituin matkailukohde. Kroatian eteläisin maailmanperintökohde Dubrovnik on toinen niistä kolmesta kohteesta, jotka Kroatiasta UNESCOn listalle lisättiin jo vuonna 1979.

Dubrovnikin asukkaat lainaavat mielellään ylpeänä irlantilaista näytelmäkirjailijaa George Bernard Shaw’ta, joka vieraili kaupungissa vuonna 1929 ja kirjoitti: ”Jos haluat nähdä taivaan maan päällä, tule Dubrovnikiin.” Kaupungin suojeluspyhimys on Pyhä Blasius (Sveti Vlaho), jonka patsaita on eri puolilla kaupunkia. Hänen merkityksensä on sama kuin Pyhän Markuksen Venetsialle. Monet Kroatian parhaista lomarannoista sijaitsevat Dubrovnikin alueella. (Wikipedia)

HR_070903 002 Kroatia Dubrovnikin vanha kaupunki ylätieltä
Dubrovnikin vanhaa kaupunkia ylätieltä 2007.

Kroatian sodan aikana serbit piirittivät ja pommittivat Dubrovnikia. Ajelimme kesällä 1993 ensi kertaa itsenäisessä Kroatiassa. Silloin turvallinen alue rajoittui Zagreb-Istrian niemimaa -linjan pohjoispuolelle. Dubrovnikiin saakka ei silloin ollut edes tieyhteyttä. Kävimme kaupungissa seuraavalla Balkanin matkallamme kesällä 1998, jolloin sodan jäljet olivat vielä selvästi nähtävissä. Sen jälkeen olemme ajaneet pari kertaa rantatietä Dubrovnikin ohi. Tieltä saa hyvän kuvakulman muurien ympäröimään vanhaan kaupunkiin. Kuvakulma paranee vielä, kun ajaa vuorenrinnettä vähän ylöspäin.

HR327536 Kroatia Dubrovnik 1998
Kesällä 1998 turistit olivat jo löytäneet sodan jälkeisen Dubrovnikin ja Stradunin katukahvilat.

Dubrovnik-Neretvan piirikunnan eteläpuoli, johon Dubrovnikin kaupunkikin kuuluu on eksklaavi, koska sillä ei ole maayhteyttä muuhun Kroatiaan.

Eufrasiuksen basilikan episkopaalinen rakennusryhmä Porečin kaupungin historiallisessa keskustassa on nimeltään Kroatian pohjoisin maailmanperintökohde Istrian niemimaalla. Kesällä 1993 kiersimme niemimaan ja pysähdyimme Porečissakin. Poreč on lähes neljätuhatta vuotta vanha satamakaupunki, jonka luonnonsatamaa suojaa pieni Sveti Nikolan saari. Kristinusko sai jalansijaa Porečissa jo 300-luvulla. UNESCOn vuodesta 1997 suojelema Eufrasiuksen basilikan episkopaalinen rakennusryhmä on bysanttilaiselta ajalta. 500-luvulla rakennettu piispa Eufrasiuksen basilika on maailman parhaiten säilyneitä varhaiskristillisiä kirkkoja ja tunnetaan etenkin kultaisista mosaiikeistaan (Wikipedia). Maailmanperintökohteeseen kuuluvat basilikan lisäksi sakasti, kastekappeli ja arkkipiispanpalatsin kellotorni.

HR140303 Kroatia Eufrasiuksen basilika Porecissa 1993
Eufrasiuksen Neitsyt Marian taivaaseenastumisen basilika Porečissa 1993.

Zadarkin on maailmanperintökaupunki osana Italian ja Montenegron kanssa yhteistä ryhmää nimeltään Venetsian puolustusjärjestelmä 1400–1600-luvuilla. Zadarista tähän ryhmään kuuluu venetsialainen kaupunginportti Kopnena vrata. Ryhmä on kuulunut UNESCOn maailmanperintölistalle vuodesta 2017. Ehkä kaupunki on pian myös oma UNESCO-kohteensa, sillä Zadarin episkopaalinen kokonaisuus on ollut maailmanperinnön ehdokaslistalla jo vuodesta 2005 alkaen. Kävimme kaupungissa vuoden 1998 Balkanin roadtripillämme.

HR326712 Kroatia Zadarin venetsialainen portti Kopnena vrata 199
Zadarin venetsialainen portti Kopnena vrata vuonna1998.
HR326804 Kroatia Zadarin Pyhän Anastasian katedraali 1998
UNESCOn maailmanperinnöksi pyrkivä Zadarin Pyhän Anastasian katedraali on Dalmatian katedraaleista suurin. Kuva 1998.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 144 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

@sakuva TWITTERISSÄ
https://twitter.com/sakuva

 SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja

SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011

sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva

sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047

Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/me

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s