BRITTEIN SAARIA 30 VUOTTA SITTEN – GLASGOW´STA DOVERIIN

Clumber Parkin idylliä Sherwoodin seudulla.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTAHTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Aiemmat Britannian postaukset: AUTOILLEN BRITTEIN SAARILLA 30 VUOTTA SITTEN (2015) /
EAST ANGLIASTA LONTOOSEEN (2015) / BRITANNIAN MAAILMANPERINTÖÄ (2015) /
BRITTEIN SAARIA 30 VUOTTA SITTEN - SKOTLANNIN SAARET SHETLANTI, ORKNEY JA HEBRIDIT (1990/2020) /
Matkan kuvia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA / YHDISTYNYT KUNINGASKUNTA (1985-2000) /
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Skotlannin saarten jälkeen ajoimme etelään. Brittein saarten korkein vuori Ben Nevis jäi usvaan, kun ajoimme sadesäässä Skotlannin suurimpaan kaupunkiin Glasgow´hun, joka sattui tuolloin (1990) olemaan Euroopan kulttuuripääkaupunki.

GB070224 Yhdistynyt kuningaskunta Loch Lomondin pohjoisrantaa Sk
Ajoreittimme Glasgow´hun kulki Skotlannin suurimman järven Loch Lomondin länsirantaa.

Euroopan kulttuuripääkaupunki 1990 Glasgow

Glasgow´n historia ulottuu ainakin 500-luvulle saakka, mutta kaupunkioikeudet se sai vuonna 1178. Siitä kehittyi merkittävä kauppa- ja teollisuuskaupunki, mitä avittivat 1700-luvulla tupakka- ja orjakauppa, myöhemmin telakka- ja tekstiiliteollisuus. 1900-luvun jälkipuolella Glasgow´n kilpailukyky heikkeni ja 1970-luvulla monet tehtaat lopettivat toimintansa, työttömyys ja katuväkivalta lisääntyivät ja kaupunki rappeutui. 1980-luvun lopulla asiaan puututtiin ja kulttuuripääkaupunkivuotenaan Glasgow halusi esitellä uudistuneen ilmeensä.

GB070317 Yhdistynyt kuningaskunta Kuningatar Victoria ja prinssi
Euroopan kulttuuripääkaupungin 1990 ratsastajat kuningatar Victoria ja prinssi Albert.
GB070229 Yhdistynyt kuningaskunta Glasgowin kaupungintalo Skotla
Glasgow´n George Square kaupungintalon edustalla oli kulttuuripääkaupungin paraatikeskusta.
GB070306 Yhdistynyt kuningaskunta Glasgow Skotlannissa 1990
Vanhan teollisuuskaupungin pinttyneisyyttä löytyi syrjemmältä.

Turistinen Skotlannin portti Gretna Green

Glasgow´sta on vajaa sata kilometriä Skotlannin ja Englannin rajakaupunkiin Gretna Greeniin. Vaikka olimme ajelleet Skotlannissa jo pari viikkoa, näytti kaikesta rekvisiitasta päätellen siltä, että vasta nyt tulimme Skotlantiin. Kilttiasuiset miehet soittivat säkkipillejä ja matkamuistomyymälöitä oli joka puolella. Rajakaupunki oli aikoinaan englantilaisten suosima vihkipaikka Skotlannin liberaalimman avioliittolainsäädännön vuoksi. Vihkijänä toimineen sepän talo onkin Gretna Greenin päänähtävyys.

GB070330 Yhdistynyt kuningaskunta Gretna Greenin Old Blacksmiths
Sepän avioliittopaja on nykyään Skotlannin portti, museo ja matkamuistomyymälä.
GB070329 Yhdistynyt kuningaskunta  Kilttiasuinen säkkipillinsoi
Aitoa ja aidompaa Skotlantia. Kilttiasuinen säkkipillinsoittaja Skotlannin etelärajalla Gretna Greenissä ja aito kilttimies manner-Skotlannin pohjoisrajalla Thursossa.

Englannin Lake District

Englannin järviseutu (Lake District) on järvi- ja ylänköalue Luoteis-Englannissa. Suurin osa siitä on Cumbrian kreivikunnassa. Alueen tärkeimmät osat muodostavat Järviseudun kansallispuiston. Englannin korkeimmat huiput, kuten Scafell Pike, sijaitsevat Järviseudun alueella. Järviseutu on lännestä itään noin 53 kilometriä leveä ja pohjoisesta etelään 64 km pitkä. Puiston alueella elää vakituisesti noin 41 000 henkeä. Vuonna 2007 siellä kävi 8,3 miljoonaa matkailijaa. (Wikipedia)

GB070403 Yhdistynyt kuningaskunta Ulswater Englannin Lake Distri
Englannin järviseudun toiseksi suurin järvi Ullswater…
GB070336 Yhdistynyt kuningaskunta Ullswaterin rannalla Englannin
…jonka rannalla nautimme lounaan.

Skotlannin rajalta Englannin järviseudulle on vain muutama kymmenen kilometriä. Saavuimme toiseksi suurimman järven Ullswaterin pohjoisrannalle ja ajoimme alas sen länsirantaa ja Järviseudun korkeimman solan Kirkstone Passin kautta Englannin suurimmalle järvelle Windermerelle. Windermeren ja Amblesiden kaupungit ovat Järviseudun turistikeskuksia. Lake District valittiin UNESCOn maailmanperintölistalle vuonna 2017, pari vuotta toisen käyntimme jälkeen.

GB070404 Yhdistynyt kuningaskunta Englannin Lake Districtin vuor
Englannin korkeimmat huiput löytyvät Lake Districtin alueelta.
GB070411 Yhdistynyt kuningaskunta Englannin Lake Districtin Kirk
Järviseudun korkeimman solan Kirkstone Passin panoraamaa Grasmerelle.
GB070416 Yhdistynyt kuningaskunta Englannin Lake Districtin Wind
Englannin suurin järvi Windermere…
GB070417 Yhdistynyt kuningaskunta Windermeren kaupunki Englannin
…ja samanniminen turistikeskus.

Robin Hoodin Sherwood

Minulla oli kuvaussopimus erään oppikirjakustantamon kanssa englannin kielen kirjaan. Ensimmäinen kuvauskohde liittyi Robin Hoodin legendaan. Niinpä suunnistimmekin järvialueelta Sherwoodin metsään.

GB070517 Yhdistynyt kuningaskunta Sherwodin metsän kyltti Notti

Wikipedian mukaan Robin Hood on englantilaisen tarinaperinteen mukaan Sherwoodin metsissä, Nottinghamin kaupungin läheisyydessä joskus 1100-luvun lopulla tai 1200-luvulla elänyt lainsuojaton ja taitava jousimies, joka varasti rikkailta ja antoi köyhille.

Sherwoodin metsässä saavuimme ensin Clumber Parkiin, jossa yövyimme epävirallisesti. National Trustin ylläpitämä puisto kuuluu Historiallisten puistojen ja puutarhojen ykkösluokkaan (Grade I). Erityisesti se tunnetaan Neitsyt Marian kappelistaan.

GB070422 Yhdistynyt kuningaskunta Clumber Parkin Stable Block an
Clumber Parkin päärakennus Stable Block kellotorneineen ja suosittu Neitsyt Marian kappeli.
GB070423 Yhdistynyt kuningaskunta Clumber Park Englannin Notting
Piknik Clumber Parkissa.

Muutamien vihjeiden perusteella lähdimme etsimään Robin Hoodin patsaita. Ensin ajoimme Thoresby Halliin, joka on yksityisomistuksessa oleva linna ja jonka portilla oli pääsykieltokyltti. Onneksemme linnan isäntä saapui vanhalla avoautollaan paikalle ja saimme luvan käydä kuvaamassa patsaan. Kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2000 se avattiin Warner Leisure Hotels -ketjun hotellina.

GB070435 Yhdistynyt kuningaskunta Thoresby Hall Englannin Nottin
Thoresby Hallin linna, isäntä ja jo pensaiden peittämä Robin Hoodin patsas.

Siirryimme välillä historiassa taaksepäin ja kävimme Cresswell Cragsin kalkkikivirotkossa, jossa on monia luolia, jotka ovat olleet asuttuina jo viime jääkauden aikana. Luolien lattian kerroksista on löytynyt piikivisiä työkaluja ja muita jäänteitä asutuksesta usealta ajalta, kivikauden lisäksi pronssi- ja rautakaudelta säkä roomalaisvalloituksen ajalta. Cresswell Crags on UNESCOn maailmanperinnön ehdokaslistalla.

GB070504 Yhdistynyt kuningaskunta Cresswell Cragsin luola Nottin
Moniluolainen maailmanperintöehdokas Creswell Crags. Alla oikealla Robin Hoodin luola, josta arvokkaimmat muinaismuistot on löydetty.

Palasimme muutama tuhat vuotta ajassa eteenpäin eli keskiaikaan ja Edwinstoween, Sherwoodin metsän siihen osaan, jossa Robin Hoodin perintöä vaalitaan. Visitor Centren näyttelyssä voi tutustua Robin Hoodin ja hänen miestensä elämään. Siellä on metsän kai kuuluisin nähtävyys, vanha tammi Major Oak, jonka uskotaan olevan 800–1000 vuotta vanha. Legendan mukaan vanha tammi ei vain antanut Robin Hoodille suojaa, vaan se oli myös paikka, jossa hän ja hänen miehensä nukkuivat. Alueella on useita uusia Robin Hood-aiheisia veistoksia, jotka ilmeisesti liittyvät vuotuisiin Robin Hood -festivaaleihin. Robinin uskotaan menneen naimisiin Maria-neidon kanssa Edwinstowen kirkossa.

GB070524 Yhdistynyt kuningaskunta Vanha tammi Sherwoodin metsäs
Tuhatvuotias vanha tammi. Viime kuussa se sai ikävää julkisuutta, kun holtittomat kiipeilijät tuhosivat sitä.
GB069936 Yhdistynyt kuningaskunta Opastuskeskuksen Robin Hood-re
Edwinstowen vetonaulat, Sherwoodin metsän opastuskeskus ja Robin Hoodin vihkikirkko.

Lopuksi ajoimme Nottinghamshiren pääkaupunkiin Nottinghamiin, jonka sheriffi aikoinaan vainosi Robin Hoodia. Kaupungin läpi kulkee muinainen roomalainen tie ja sen kuuluisassa linnassa asusti myös kaupungin pahamaineinen sheriffi. Nykyään linnan pihassa on Robin Hoodin patsas ja seinissä häneen liittyviä korkokuvia. Ye Olde Trip to Jerusalem -pubin uskotaan olevan vuodelta 1189, joten se on Englannin vanhin pubi.

GB070610 Yhdistynyt kuningaskunta Robin Hood Nottinghamin linnal
Robin Hood on päässyt jo Nottinghamin linnan sisäpihalle.
GB070620 Yhdistynyt kuningaskunta Nottinghamin Ye Olde Trip to J
Englannin vanhin pubi vuodelta 1189.

East Anglian nostalgiaa

Sherwoodista suuntasimme henkilökohtaisemman nostalgian maille East Angliaan, joka käsittää Norfolkin ja Sussexin vanhat kreivikunnat. Joskus siihen luetaan myös Cambridgeshire ja Essex. Itselläni se oli vasta toinen kerta alueella, mutta matkakumppani oli kieliä opiskellessaan ollut kesätöissä Sheringhamin rantakaupungissa Norfolkissa. Ajoimme ensin pieneen Haptonin kaupunkiin, jossa Sarin silloinen työkaveri Norman nyt asui. Muutaman yön vietimmekin oikeassa talossa yli kuukauden kestäneiden autoöiden jälkeen. Vuonna 1598 rakennetun talon nimi on School Cottage johtuen sen sijainnista aivan koulun naapurissa.

GB070801 Yhdistynyt kuningaskunta School Cottage vlta 1598  Hapt
Idyllinen ja vieraanvarainen School Cottage.

GB071119 Yhdistynyt kuningaskunta Päivällinen Haptonissa Norfo

Isäntiemme ollessa töissä vierailimme tässä koulunaapurissa, jossa valmistauduttiin kevätkauden päättäjäisiin. Vaikka kaikilla oli kiire, toivotettiin meidät sydämellisesti tervetulleiksi. Emme kuitenkaan jääneet pitkäksi aikaa heidän juhlavalmistelujaan hidastamaan.

GB070702 Yhdistynyt kuningaskunta Haptonin koulu East Anglian No
School Cottagen naapurikoulussa valmistauduttiin kevätkauden päättäjäisiin.

Normanin suhteilla pääsimme myös Lotuksen autotehtaalle ja sen koeajoradalle Norfolkin Hethelissä, jossa Lotus Esprite Turbo SE:n vauhti nousi 210 kilometriin tunnissa.

GB070820 Yhdistynyt kuningaskunta Lotus Esprite Turbo SE tehtaan
Lotus Esprite Turbo SE ja testiajaja tehtaan edustalla.

Välillä kävimme yön yli retkellä Norfolkin pääkaupungin Norwichin kautta Sarin vanhassa kesätyökaupungissa Sheringhamissa.

GB070722 Yhdistynyt kuningaskunta Norwichin tori Norfolkissa 199
Norwichin markkinatorilla on ikää yli 900 vuotta. Tunnettu Colman´s valmisti sinappia Norwichissa viime vuoteen (2019) saakka, kunnes nykyomistaja Unilever siirsi tuotannon muille tehtailleen.

Yön vietimme vaihteeksi leirintäalueella. Siellä tapasimme televisio-ohjelmista tunnetun perinteisen englantilaisen maitoauton kuljettajan. Sarin entisessä työpaikassa Two Lifeboats Hotelin ravintolassa vierailimme nyt asiakkaina.

GB070834 Yhdistynyt kuningaskunta Maitokuski Sheringhamissa Norf
Maitoauton kuljettaja kuin suoraan brittisarjasta.
GB070908 Yhdistynyt kuningaskunta Sheringhamin Two Lifeboats Hot
Two Lifeboats Hotel ravintoloineen…
GB070910 Yhdistynyt kuningaskunta Sheringhamin rantaa East Angli
… on aivan Sheringhamin pitkän uimarannan vieressä.

Palasimme vielä yhdeksi yöksi Haptoniin, josta aamulla jatkoimme matkaa saamiemme suosituskohteiden kautta Lontooseen. Matkalla kävimme Burstonin lakkokoulumuseossa (Burston Strike School Museum), joka vaalii edistyksellisten opettajien erottamisesta alkaneen Britannian historian pisimmän lakon (1914-39) muistoa. Norfolkissa kävimme vielä Sadannen pommiryhmän muistomuseossa (100th Bomb Group Memorial Museum) toisen maailmansodan aikaisella sotilaslentokentällä.

GB071123 Yhdistynyt kuningaskunta Burston Strike School Museum N
Burstonin lakkokoulu on nykyään museona. Vuonna 1985 BBC teki lakosta televisio-ohjelman ja siitä on tekeillä myös elokuva.
GB071131 Yhdistynyt kuningaskunta The 100th Bomb Group Memorial
Lähinnä jenkkien käyttämä toisen maailmansodan aikainen lentokenttä, joka on nyt museona.

Viimeinen vinkkikäyntimme oli Framlinghamin linna Suffolkissa. Nykyisen torneilla vahvistetusta kehämuurista ja sisäpihasta koostuvan linnan rakennustöiden arvioidaan alkaneen noin vuonna 1190. Juhana Maaton valtasi linnan vuonna 1216. Nykyään turistikohteena olevan linnan omistaa English Heritage. (Wikipedia). Kolmen käyntikohteen vuoksi ehdimme Lontoon Chrystal Palacen leirintäalueelle vasta porttien sulkeuduttua, joten jouduimme viettämään ensimmäisen yömme myöhään saapuneiden alueella.

GB071204 Yhdistynyt kuningaskunta Framlinghamin linna Suffolkiss
Ohjelmaharjoitukset Framlinghamin linnalla.

Lontoon päivitys ja mielenkiintoiset museot

Edellisellä Lontoon matkallamme viisi vuotta aiemmin tulivat kaupungin päänähtävyydet jo kuvattua. UNESCOn maailmanperintökohteisiin kuuluvat Westminsterin palatsi, Westminster Abbey ja Pyhän Margaretin kirkko sekä Towerin linna kuuluvat lähes joka matkan ohjelmaan, mutta meille uusiakin kohteita oli ohjelmassa. Luonnonhistoriallinen museo (Natural History Museum) dinosaurusten luurankoineen kuului kuvatilausten joukkoon, joten museossa tuli vietettyä aikaa normaalia enemmän. Mielenkiintoinen oli myös elokuvamuseo MOMI (Museum of the Moving Image), joka valitettavasti suljettiin lopullisesti vuonna 1999. Jäljellä oli vielä yksi kuvaustilaus, Hyde Parkin ”Speakers’ Corner”, jossa kuka tahansa voi sunnuntaisin pitää puheen.

GB071603 Yhdistynyt kuningaskunta Lontoon Towerin linna Thamesin
Towerin linna kuuluu Lontoon maailmanperintökohteisiin.
GB071314 Yhdistynyt kuningaskunta Lontoon Natural History Museum
Dinosauruksia koulukirjaan.
GB071332 Yhdistynyt kuningaskunta Lontoon elokuvamuseo MOMI 1990
Elokuvamuseo MOMI:n elinkaari jäi valitettavan lyhyeksi.
GB071237 Yhdistynyt kuningaskunta Lontoon Hyde Parkin Speakers
Hyde Parkin sunnuntaipäivää, oli sitten oikeasti asiaa tai ei.

Doverista Ranskan Calais´hin

Lontoon jälkeen Iso-Britanniaa oli jäljellä enää runsaat sata kilometriä Doverin satamaan. Matkalla pysähdyimme Leedsin linnalla ja puistossa Kentissä. Se valmistui vuonna 1119 Len-joen saarille. Nykyinen linna on pääosin peräisin 1800-luvulta. Se on ollut avoinna yleisölle vuodesta 1976 lähtien. (Wikipedia)

GB071733 Yhdistynyt kuningaskunta Leedsin linna Kentissä 1990
Leedsin linna Kentissä.

Doverin valkoiset liitukivikalliot hohtivat takanamme kun P&O European Ferries vei meidät Ranskan Calais´hin Euroopan mantereelle. Siellä ensimmäinen kohteemme oli Euroopan unionin pääkaupunki Bryssel, jonka kuvien kysyntää lisäsi Suomessa herännyt pyrkimys liittyä EU:n jäseneksi. Loppumatkan pääkohde oli kuitenkin Berliini, jossa muurinmurtajaiset olivat täydessä vauhdissa.

GB071814 Yhdistynyt kuningaskunta Doverin liitukalliota Englanni
Taakse jäävät Doverin liitukalliot.

Kaupallista yhteistyötä 30 vuotta sitten

Nykyään monien blogien elinehto on kaupallinen yhteistyö kohteen tai muun juttuun liittyvän tahon kanssa. Tällöin maksava taho pitää tuoda jutussa esiin. On kaupallista yhteistyötä ennenkin ollut, mutta sen esiintuominen on ollut erilaista. Kun 1980- ja 1990-luvuilla kirjoitin matkajuttuja lehtiin, ei niissä saanut mainita sponsoreita nimeltä. Niinpä ainoa mahdollisuus oli yhteistyökumppanien näkyminen jutun kuvissa. Muutaman vuoden ajan matkabussimme olikin teipattu mainoksilla monenkirjavaksi kuin joulukuusi. Isot mainokset auton kyljissä oli tarkoitettu myös potentiaalisten asiakkaiden silmille matkan varrella. Ja toimihan se niinkin. Kesällä 1988 teimme roadtripin Neuvostoliiton kautta Keski-Turkkiin. Kirjoitin siitä pari juttua Moottori-lehteen. Seuraavana kesänä ruotsalaisella taukopaikalla tuli suomalaismies juttelemaan aloittaen: Ai tää on se Venäjällä käyny auto…

Kesän 1990 matkalla sponsoreiden osuus oli erittäin tärkeä, sillä auton kuljettaminen pitkillä merimatkoilla on todella kallista. Lisäksi VW Kleinbus ei korkeutensa vuoksi kulje henkilöautotaksalla. Niinpä laivayhtiöt Smyril Line, P&O Ferries ja Silja Line & Finnjet tulivat vastaan hyvin suurella alennusosuudella (50-100%). Siihen aikaan matkan filmitkin (noin 100 rullaa per matka) muodostivat ison kuluerän. Vuosina 1988-1990 tarjosi FUJI FILM diafilmimme ja vuonna 1991 Kodak, jonka jälkeen lama vei muutkin sponsorit. Kesän 1990 sponsoreihin kuuluivat myös PENTAX, vakuutusyhtiö Tapiola ja DEFA.

IS065034 Islanti MS Norröna Seyðisfjörðurin satamassa 1990
Kolmen laivayhtiön huomattava vastaantulo mahdollisti oman auton kuljettamisen saarelta saarelle.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA

sakuva Trip Advisorissa

sakuva Nomadmaniassa

Most Traveled People / Sakari Niemi

3 kommenttia artikkeliin ”BRITTEIN SAARIA 30 VUOTTA SITTEN – GLASGOW´STA DOVERIIN

1. Matkablogeissa kiinnostaa ekaksi matkakohde, asiapitoinen juttu muttei fiilistely. Valokuvaajana kiinnostavat hyvät kuvakulmat kohteesta, ei selfiet.