ANDORRAN ROADTRIPIT 2023 JA AIEMMIN

MULTIVANLIFE EUROOPPA 2023  –40 vuotta VW Kleinbus -matkoja osa 4   
Blogin takana    SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Matkan edelliset postaukset:
MAAILMANPERINTÖÄ JA NOSTALGIAPÄIVITYSTÄ POHJOLASTA SAKSAAN JA TŠEKKIIN /

ALPPIEN SIIMEKSESSÄ SVEITSISSÄ, ITALIASSA JA RANSKASSA /
ETELÄ-RANSKAN NOSTALGIAA PROVENCESTA CARCASSONNEEN /

Matkan Andorran kuvat ANDORRA 2023 /
Aiempia Andorran kuvia:
OBJEKTIIVISSA MAAILMA / ANDORRA / LOUNAIS-EUROOPPA 2016
Kuvia 147 maasta: OBJEKTIIVISSA MAAILMA /
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia:
SNmatkakuvaaja / SNmatkakuvaaja 2000

Kesän 2023 40-vuotis-VW Kleinbus -matkamme jatkui Etelä-Ranskasta Andorraan ja Espanjaan. Olemme aiemmin pari kertaa saapuneet Ranskasta Andorraan, aina kirkkaassa säässä. Nyt oli kuitenkin toisin, kolmas kerta ei vahvistanutkaan sitä totuutta, vaan rajatarkastusta lähestyessämme ei usvan vuoksi nähnyt juuri metriäkään eteensä. Etanan vauhtia ylitimme yli kahden kilometrin korkeudella sijaitsevan raja-aseman näkemättä tarkastuspisteillä kuitenkaan ketään.

Pyreneitten vuoristoa 2 404 metrin korkeudesta lähellä Ranskan rajaa vuonna 1994.
Uusi Ranskan vastainen raja-asema sumussa kesällä 2023.
Vuonna 2012 valmistunut tunneli alittaa solatien upeimmat kuvakulmat.

Pyreneitten vuoristossa sijaitseva runsaan 80 000 asukkaan Andorra on Euroopan kuudenneksi pienin valtio. Andorran ruhtinaskunta on saanut nykyisen muotonsa jo 1200-luvun lopulla. Sillä on poikkeuksellisesti kaksi valtionpäämiestä eli ruhtinaskumppanit, jotka hallitsevat Andorraa yhdessä. Vuonna 1278 tehdyn sopimuksen perusteella ruhtinaskumppanit ovat Urgellin piispa ja Foix’n kreivi. Kyseinen kreivinarvo periytyi lopulta Ranskan kuninkaalle, ja nykyään toinen ruhtinaskumppani onkin Ranskan presidentti. Espanja ja Ranska ovatkin Andorran tärkeimmät kauppakumppanit. Andorran ensimmäinen perustuslaki hyväksyttiin vasta 1993. Se määrittelee ruhtinaskumppanit maan valtionpäämiehiksi, mutta toimeenpanovalta on Andorran pääministerillä. Lisäksi perustuslaki erottaa toisistaan lainsäädännöllisen, toimeenpanevan ja tuomiovallan. Perustuslain säätämisen jälkeen Andorra on liittynyt muun muassa Yhdistyneisiin kansakuntiin ja ottanut käyttöön euron. Maan virallinen kieli on katalaani. Kulttuurihistoriallisesti merkittäviä rakennuksia ovat monet keskiaikaiset romaanisen tyylin kirkot (Wikipedia).

Canillonin kunnassa sijaitseva romaaninen Sant Joan de Casellesin kirkko rakennettiin 1000-1100-luvuilla (kuva 1994).

Ajoimme rajalta maksavaa tunnelia (Túnel d’Envalira, noin 2 km) vuoriston läpi, jonka jälkeen sumukin hälveni, mutta sade ja ukkonen jatkuivat. Tulimme Andorra la Vellaan edelliskäynneiltämme tutulle Camping Valiran leirintäalueelle.

Kesällä 2023 Pyreneitten vuoristomaisemat avautuivat vasta Soldeussa, jossa oltiin vielä 1 710 metriä merenpinnan yläpuolella.
Andorra la Vellan Camping Valira jo kolmannen kerran (2023).

Pääkaupunki Andorra la Vella ja Santa Coloma 2023

Andorra la Vellan lähistöllä on ollut asutusta jo ennen ajanlaskun alkua. Nykyinen kaupunki on perustettu 800-luvulla ja Andorran pääkaupunki siitä tuli maan itsenäistyessä vuonna 1278. Vuonna 1580 kaupunkiin rakennettiin Casa de la Vall, joka toimi pitkään maan parlamenttitalona, tuomioistuimena ja vankilana.

Andorra la Vella sijaitsee noin 1 022 metrin korkeudella merenpinnasta, mikä tekee siitä Euroopan korkeimmalla sijaitsevan pääkaupungin.

Pääkaupungin läpi virtaava La Valira ja sitä myötäilevä maan ykköstie CG-1.

Viimeisimmän Andorran matkamme aamuna teimme kuvauskierroksen Andorra la Vellan läpi virtaavan La Valira-joen rantaa vanhaan kaupunkiin. Kaupungin keskusaukiolla (Plaça Príncep Benlloch) on kaupungintalo (Comú d’Andorra la Vella) ja tärkein kirkko Sant Esteve d’Andorra la Vella. Alun perin 1000-1100-luvuilla rakennettu romaaninen kirkko sai nykymuotonsa 1900-luvulla. Aukiolta lähtevä Carrer de la Vall johtaa uuden parlamenttirakennuksen (Nou Consell General, 2011) sivuitse kaupungin tunnetuimmalle rakennukselle Casa de la Vallille. Tämä entinen parlamenttitalo (1702-2011) on nykyään museo, johon nyt tutustuimme eka kertaa.

Andorra la Vellan keskusaukio Plaça Príncep Benlloch, oikealla kaupungintalo…
…ja sen naapurina kaupungin pääkirkko Sant Esteve d’Andorra.
Carrer Antic Carrer Major johtaa vanhankaupungin ytimeen.
Placeta Sant Esteve ja sen veistos Ball de contrapàs, joka esittää perinteistä andorralaistanssia.
Carrer de la Vall johtaa uuden parlamentin (vas) sivuitse vanhalle parlamentille…
…eli Casa de la Vallille.

Casa de la Vall on kolmikerroksinen rakennus. Pohjakerroksessa ovat tuomioistuimen toimitilat. Ensimmäisessä kerroksessa on aatelisten sali, jossa on alkuperäisiä 1500-luvulta peräisin olevia seinämaalauksia. Kerroksessa on myös parlamentin istuntosali, keittiöt ja monia historiallisia esineitä. Rakennuksessa säilytetään muun muassa kelloa, jota käytettiin istuntojen kokoonkutsumiseen, ja niin sanottu Seitsemän avaimen kaappi, jossa säilytetään monia Andorran historian kannalta merkittäviä asiakirjoja. Toinen kerros on vanha ullakko, joka on sittemmin remontoitu monikäyttötilaksi

Parlamentin istuntosali.
Istunnot alkoivat kappelista. Vasemmalla näkyy (osittain) seitsemän avaimen kaappi, joka voitiin avata vain silloin kun kaikki seitsemän avaimenhaltijaa olivat paikalla. Keittiötä tarvittiin, kun istunnot venyivät myöhään.
Aatelisten (eli ”Kadonneiden portaiden”) salissa on alkuperäisiä 1500-luvun seinämaalauksia. Oviaukosta näkyy seitsemän avaimen kaappi.
Uutta kaupunkia parlamenttien edustan näköalatasanteelta. Pylväiden päässä oleva espanjalaisen Jaume Plensan Seitsemän runoilijan patsasryhmä esittää Andorran seitsemää kuntaa.

Kaupungilta palasimme leirintäalueelle ja jatkoimme muutaman kilometrin päässä sijaitsevaan Santa Coloman kylään, jossa on Andorran vanhin kivikirkko 900-luvulta. Sen pyöreä torni lisättiin 1100-luvulla. Santa Coloman kirkko on varmaan Andorran ikonisin historiallinen rakennus. Olemme käyneet kirkolla kaikilla neljällä Andorran matkallamme, mutta aina sen ovet ovat olleet lukossa.

Santa Coloman ikoninen kivikirkko jälleen kerran.

Alhaisen verotuksen vuoksi Andorrassa kannattaa tehdä edullisia ostoksia, esim. alkoholijuomia ja tankata ennen rajanylitystä Duana de Sant Julia de Lòriassa. Espanjan rajalla yleensä pysäytetään, mutta ainakaan meille ei ole yhtä kertaa lukuun ottamatta tehty tarkastuksia, nytkin ainoa toteamus oli: Tulette kaukaa.
Duana de Sant Julia de Lòrian raja-asema.

Andorraa 40 vuotta aiemmin

Kesän 1983 ensimmäisen VW Kleinbus -matkamme uusiin kohteisiin kuului myös Andorra. Tulimme ruhtinaskuntaan silloinkin samaa reittiä kuin 2023, tosin vanhemman, Pas de la Casan raja-aseman kautta. Se johti Pyreneitten vuoriston teiden korkeimman kohdan, 2 407 metrin korkeudella sijaitsevan Port d´Envaliran kautta. Maisemat solatiellä olivat upeita.

Pyreneitten panoraama solatieltä 1983.

Laskeuduimme toista kilometriä pääkaupunki Andorra la Vellaan ja sen keskustassa sijainneeseen Camping la Closaan.

Seuraavana päivänä tutustuimme Andorra la Vellaan ja siihen kiinteästi liittyvään Les Escaldesiin. Ostin kameraan uuden valovoimaisen objektiivin sekä niin ikään edullisesti diafilmiä ja alkoholituotteitakin. Taisi muutenkin olla tavallista enemmän myös ostosmatka.

Andorra la Vellan Avinguda Meritxell…
…muuttuu Les Escaldesissa Avinguda Carlemanyksi, jonka maamerkki on Església de Sant Pere Màrtir, joka valmistui vuosina 1956-81. Kuvat vuodelta 1983.
Les Escaldes on Andorra la Vellan jälkeen Andorran toiseksi suurin kaupunki. Se on Escaldes-Engordanyn kunnan keskus ja kasvanut pääkaupungin kanssa yhdeksi kaupunkikokonaisuudeksi. Kuvassa Placa Co-Princeps kesällä 1983.

Pääkaupunkiseudulta ajoimme Santa Coloman kirkon kautta Pohjois-Andorran vuoristoon. La Massanan kylän läpi ajettuamme pysähdyimme Andorran pohjoisimman kunnan samannimisessä pääkylässä Ordinossa.

Santa Coloman kirkon portti oli auki mutta ovi lukossa.
Ordinon Carrer Major, vasemmalla nyt museona toimiva Casa d’Areny-Plandolit vuodelta 1633, joka siis käydessämme vietti 350-vuotisjuhlavuottaan.
Ordinon Carrer del Mig ja 1100-luvun romaaninen Sant Cornelin ja Sant Cebriàn kirkko ja kellotorni

Eipä tainnut VW Kleinbus oikein pitää nousuista ja laskuista, sillä bensapumppu alkoi pian Ordinon jälkeen oireilla ja vaatimaan korjaamoa. Ajoimme yöksi seuraavan kylän Ansalongan leirintäalueelle Camping Borda d’Ansalongaan, joka netin mukaan on edelleen olemassa. Saimme tietää, että lähin autokorjaamo on Ordinossa, jonne aamulla palasimme.

Leirintäalue Ordinon Ansalongassa.
Uuden bensapumpun odottelua autokorjaamolla Ordinossa.
Jylhää maisemaa Ordinon vuoristossa…
…ja asumus sen rinteessä.
Lehmiä vuoristossa.
El Serratin kylää ylhäältä ja vähän alempaa.

Paluulle ei ollut vaihtoehtoja, joten palasimme samaa reittiä pysähtyen El Serratin jälkeen 1400-luvun romaanisella Pont de l´Estarellin sillalla ja La Cortinadan kylässä. Ajoimme Escaldesiin ja sieltä Andorra la Vellan läpi Duana de Sant Julia de Lòrian raja-asemalle. Espanjan puolella tullitarkastushallit olivat sen aikaisten Itä-Euroopan tullien luokkaa, mutta onneksi meitä ei ohjattu perusteellisempaan tarkastukseen.

Pont de l´Estarellin keskiaikainen romaaninen silta.
Ensimmäisen Andorran matkamme viimeinen kylä oli La Cortinada , Ordinon kunnassa sekin.
Cal Palo de la Cortinada (talo) rakennettiin vuonna 1347. Mylly ja saha toimivat 1500-luvulta 1960-luvulle. Rakennus on rekisteröity Andorran kulttuuriperintöluetteloon.
Andorran reittimme kesällä 1983.

Toka matka Andorraan VW Diesel -bussilla 1994

Kesällä 1994 tulimme Ranskasta Andorraan samaa reittiä kuin ekalla matkallammekin Pas de la Casan raja-aseman kautta jatkaen Pyreneitten vuoriston korkeimmalla kulkevaa päällystettyä tietä mm. Port d´Envaliran solan kautta. Nyt automme oli ahtamaton VW Bus D. Sitä eivät miellyttäneet Pyreneitten jyrkät nousut senkään vertaa kuin edelliskerran bensabussia. Haisevan vastalauseensa se esitti mustalla pakokaasullaan.

Pas de la Casan Ranskan vastainen rajakaupunki kesällä 1994.
Pyreneitten vuoriston maanteiden korkein (päällystetty) kohta Port d´Envalira 2 407 metriä merenpinnan yläpuolella.
Hevosia vuoristossa lähellä Ranskan rajaa.

Matkalla Andorra la Vellaan pysähdyimme Canillossa Església de Sant Joan de Casellesin 1000-1100-luvuilla rakennetulla romaanisella kirkolla. Sisään emme kuitenkaan päässeet.  

Pääkaupungissa etsimme edelliskerrasta tuttua leirintää. Sen paikalla oli nyt vain suuri parkkialue. Keskustasta löytyi kuitenkin uusi Camping Valira, joka onkin nykyään kantapaikkamme sielläpäin ajellessamme.

Eka yö Camping Valirassa 1994.

Seuraavat pari päivää kuluivat lähinnä kävellessä Andorra la Vellan ja Escaldesin katuja.

Andorran demokratiaa vuonna 1994, parlamentti kokoontui vielä Casa de la Vallissa
, jonka puistoon oli jo ehditty paljastaa edellisvuonna hyväksytyn ensimmäisen perustuslain muistomerkki.
Andorra la Vella ja Les Escaldes ovat kasvaneet yhdeksi kaupunkikokonaisuudeksi, jonka rajaa ei ole merkitty maastoon. Jos on eksyksissä, paikantamisessa saattaa auttaa poliisien värikoodi, sillä Andorra la Vellan poliisit ovat punapaitoja ja Les Escaldesin poliisit sinipaitoja. Näin oli ainakin vuonna 1994.
Ei ehkä tyypillisintä Andorraa, Andorra la Vellan lipuin koristeltu Cap del Carrer ja Les Escaldesin juuri avattu (1994) Centre Termolúdic Caldean kylpylä, joka valmistuessaan oli Euroopan suurin.

Pääkaupunkiseudulta jatkoimme matkaa Santa Colomaan, jonka vanhalta kivikirkolta teimme kävelykierroksen kylän kapeilla kujilla.

Santa Coloman kylää tuhatvuotiaalta kirkolta idyllisille kujille.

La Marginedan kylässä pysähdyimme 1300-1400-luvuilla rakennetulla Pont de la Marginedan hohkakivisillalla, joka on suurin Andorrassa säilynyt keskiaikainen silta.

Pont de la Marginedan hohkakivisilta.
Virkistystä ennen tai jälkeen sillan.

Jatkoimme Duana de Sant Julia de Lòrian raja-aseman kautta Espanjaan, jossa tulli suoritti meille melko perusteellisen kahdeksan minuutin tarkastuksen.

Poikkeuksellinen jono rajalle antoi ounastella tavallista tiukempaa tullitarkastusta.

Diesel-Multivanille kevyempi reittivaihtoehto Andorraan kesällä 2016

Kesän 2016 automatkamme pääkohde oli Espanja. Jouduimme muuttamaan suunniteltua ajoreittiä jo ennen lähtöämme, sillä Ranskaa vaivanneet polttoaineensaantivaikeudet jatkuivat ja valitsimme Keski-Euroopassa itäisemmän reitin, joka kulki Alppien yli. Silloinen ahtamaton VW diesel-Multivanimme ei tahtonut jaksaa nousta Alppien rinteitä, mikä vaikutti reittivalintaamme myös Pyreneillä. Alkuperäinen reittimme Ranskasta Andorraan olisi kulkenut samaa tietä kuin kaksi aikaisempaakin Andorran matkaamme. Vielä Alppejakin korkeammalla, lähes 2,5 kilometrissä kulkeva solatie ei mielestämme sopinut ViherMultillemme. Emme kuitenkaan halunneet jättää väliin suunniteltua Andorran päivitystä digikuva-aikaan, joten päätimme ajaa mennen tullen samaa reittiä Espanjasta Andorra la Vellaan.

Myöhemmin meille selvisi, että uusi tunnelitie Ranskan rajalta pääkaupunkiin oli avattu jo vuonna 2012. Se olisi sopinut diesel-Multivanillekin.

Kesällä 2016 tulimme Andorraan Espanjasta.

Ajoimme pääkaupungin jo tutulle Valiran leirintäalueelle.

Illallinen Valirassa. Aamulla seuraamme liittyi närhi.

Seuraavana päivänä päivitimme uuden ja vanhan Andorra la Vellan kuvakulmia. Liikenne kaupungissa oli vilkastunut huomattavasti ja uutta arkkitehtuuria noussut keskustaan.

Kaupungin uusi virastotalo ja maan hallituksen toimitila.
Vanha parlamentti (Casa de la Vall) oli saanut naapurikseen seuraajansa (Nou Consell General)…
…joten Casa de la Vall oli vapautunut museokäyttöön.
Carrer de la Vall johtaa vanhalta parlamentilta pääkirkolle ja keskusaukiolle.

Edullista verotustakin tuli hyödynnettyä ennen kuin palasimme samaa reittiä Santa Coloman kirkon kautta jo tutulle raja-asemalle.

Andorra la Vellan pääliikekatu Avinguda de Meritxell.
Santa Coloman vanha kirkko ja Casa Masover.

Näin siis kaikki neljä Andorran matkaamme ovat kulkeneet samoja teitä. Vain ekalla matkallamme ajelimme myös muualla maassa, joten sillä suunnalla riittää vielä päivitettävää ja uuttakin nähtävää.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA 147 (enemmän tai vähemmän itsenäisestä) MAASTA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja:
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
Sakuvasivusto - kuvia maista ja matkoilta:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ 
SAKUVAMATKOJA MAAILMALLA – aiempia matkakuvauksia:
https://sakuva.kuvat.fi/blog/ 
SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/https://sakuva.kuvat.fi/snmatkakuvaaja+2000/
SNmatkakuvaaja – blogipostauksia vuodesta 2015: 
https://sakuva.wordpress.com/
Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani
https://sakuva.wordpress.com/about/ 
OBJEKTIIVISSA MAAILMA – Kymmenen matkaa maailmalla 2009-2012: 
https://sakuvat.blogspot.com/ 
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi): 
https://sakuva.blogspot.fi/
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA: 
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/
UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä: 
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/ https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNmatkakuvaaja Facebookissa: 
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel 
@sakuva Twitterissä: 
https://twitter.com/sakuva
sakuvat Instagramissa: 
https://www.instagram.com/sakuvat/
sakuvat Pinterestissä: 
https://fi.pinterest.com/sakuvat/
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä 
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa 
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011
sakuva Trip Advisorissa 
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva
sakuva Nomadmaniassa 
https://nomadmania.com/profile/7047
Most Traveled People / Sakari Niemi 
https://mtp.travel/users/13772

2 kommenttia artikkeliin ”ANDORRAN ROADTRIPIT 2023 JA AIEMMIN

    1. Kiitos kommentista. Andorrassa löytyisi teille varmaan kiintoisia vaellusreittejä kuten Pyreneillä yleensäkin. Pääkaupunki Andorra La Vellan ehtii katsastaa aika lyhyessäkin ajassa. Sen ostoselämää vilkastuttaa ennen kaikkea edullinen verotus. Lähtisimme mieluusti vielä katsastamaan vuoriston pienempiä kyliä.

      Tykkää

Jätä kommentti