MULTIVANLIFE EUROOPPA 2023 – 40 vuotta VW Kleinbus -matkoja osa 4
Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA / HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
Matkan edelliset postaukset:
MAAILMANPERINTÖÄ JA NOSTALGIAPÄIVITYSTÄ POHJOLASTA SAKSAAN JA TŠEKKIIN /
ALPPIEN SIIMEKSESSÄ SVEITSISSÄ, ITALIASSA JA RANSKASSA /
ETELÄ-RANSKAN NOSTALGIAA PROVENCESTA CARCASSONNEEN /
Matkan Andorran kuvat: ANDORRA 2023 /
Aiempia Andorran kuvia:
OBJEKTIIVISSA MAAILMA / ANDORRA / LOUNAIS-EUROOPPA 2016
Kuvia 147 maasta: OBJEKTIIVISSA MAAILMA /
Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia:
SNmatkakuvaaja / SNmatkakuvaaja 2000
Kesän 2023 40-vuotis-VW Kleinbus -matkamme jatkui Etelä-Ranskasta Andorraan ja Espanjaan. Olemme aiemmin pari kertaa saapuneet Ranskasta Andorraan, aina kirkkaassa säässä. Nyt oli kuitenkin toisin, kolmas kerta ei vahvistanutkaan sitä totuutta, vaan rajatarkastusta lähestyessämme ei usvan vuoksi nähnyt juuri metriäkään eteensä. Etanan vauhtia ylitimme yli kahden kilometrin korkeudella sijaitsevan raja-aseman näkemättä tarkastuspisteillä kuitenkaan ketään.
Pyreneitten vuoristossa sijaitseva runsaan 80 000 asukkaan Andorra on Euroopan kuudenneksi pienin valtio. Andorran ruhtinaskunta on saanut nykyisen muotonsa jo 1200-luvun lopulla. Sillä on poikkeuksellisesti kaksi valtionpäämiestä eli ruhtinaskumppanit, jotka hallitsevat Andorraa yhdessä. Vuonna 1278 tehdyn sopimuksen perusteella ruhtinaskumppanit ovat Urgellin piispa ja Foix’n kreivi. Kyseinen kreivinarvo periytyi lopulta Ranskan kuninkaalle, ja nykyään toinen ruhtinaskumppani onkin Ranskan presidentti. Espanja ja Ranska ovatkin Andorran tärkeimmät kauppakumppanit. Andorran ensimmäinen perustuslaki hyväksyttiin vasta 1993. Se määrittelee ruhtinaskumppanit maan valtionpäämiehiksi, mutta toimeenpanovalta on Andorran pääministerillä. Lisäksi perustuslaki erottaa toisistaan lainsäädännöllisen, toimeenpanevan ja tuomiovallan. Perustuslain säätämisen jälkeen Andorra on liittynyt muun muassa Yhdistyneisiin kansakuntiin ja ottanut käyttöön euron. Maan virallinen kieli on katalaani. Kulttuurihistoriallisesti merkittäviä rakennuksia ovat monet keskiaikaiset romaanisen tyylin kirkot (Wikipedia).
Ajoimme rajalta maksavaa tunnelia (Túnel d’Envalira, noin 2 km) vuoriston läpi, jonka jälkeen sumukin hälveni, mutta sade ja ukkonen jatkuivat. Tulimme Andorra la Vellaan edelliskäynneiltämme tutulle Camping Valiran leirintäalueelle.
Pääkaupunki Andorra la Vella ja Santa Coloma 2023
Andorra la Vellan lähistöllä on ollut asutusta jo ennen ajanlaskun alkua. Nykyinen kaupunki on perustettu 800-luvulla ja Andorran pääkaupunki siitä tuli maan itsenäistyessä vuonna 1278. Vuonna 1580 kaupunkiin rakennettiin Casa de la Vall, joka toimi pitkään maan parlamenttitalona, tuomioistuimena ja vankilana.
Andorra la Vella sijaitsee noin 1 022 metrin korkeudella merenpinnasta, mikä tekee siitä Euroopan korkeimmalla sijaitsevan pääkaupungin.
Viimeisimmän Andorran matkamme aamuna teimme kuvauskierroksen Andorra la Vellan läpi virtaavan La Valira-joen rantaa vanhaan kaupunkiin. Kaupungin keskusaukiolla (Plaça Príncep Benlloch) on kaupungintalo (Comú d’Andorra la Vella) ja tärkein kirkko Sant Esteve d’Andorra la Vella. Alun perin 1000-1100-luvuilla rakennettu romaaninen kirkko sai nykymuotonsa 1900-luvulla. Aukiolta lähtevä Carrer de la Vall johtaa uuden parlamenttirakennuksen (Nou Consell General, 2011) sivuitse kaupungin tunnetuimmalle rakennukselle Casa de la Vallille. Tämä entinen parlamenttitalo (1702-2011) on nykyään museo, johon nyt tutustuimme eka kertaa.
Casa de la Vall on kolmikerroksinen rakennus. Pohjakerroksessa ovat tuomioistuimen toimitilat. Ensimmäisessä kerroksessa on aatelisten sali, jossa on alkuperäisiä 1500-luvulta peräisin olevia seinämaalauksia. Kerroksessa on myös parlamentin istuntosali, keittiöt ja monia historiallisia esineitä. Rakennuksessa säilytetään muun muassa kelloa, jota käytettiin istuntojen kokoonkutsumiseen, ja niin sanottu Seitsemän avaimen kaappi, jossa säilytetään monia Andorran historian kannalta merkittäviä asiakirjoja. Toinen kerros on vanha ullakko, joka on sittemmin remontoitu monikäyttötilaksi
Kaupungilta palasimme leirintäalueelle ja jatkoimme muutaman kilometrin päässä sijaitsevaan Santa Coloman kylään, jossa on Andorran vanhin kivikirkko 900-luvulta. Sen pyöreä torni lisättiin 1100-luvulla. Santa Coloman kirkko on varmaan Andorran ikonisin historiallinen rakennus. Olemme käyneet kirkolla kaikilla neljällä Andorran matkallamme, mutta aina sen ovet ovat olleet lukossa.
Andorraa 40 vuotta aiemmin
Kesän 1983 ensimmäisen VW Kleinbus -matkamme uusiin kohteisiin kuului myös Andorra. Tulimme ruhtinaskuntaan silloinkin samaa reittiä kuin 2023, tosin vanhemman, Pas de la Casan raja-aseman kautta. Se johti Pyreneitten vuoriston teiden korkeimman kohdan, 2 407 metrin korkeudella sijaitsevan Port d´Envaliran kautta. Maisemat solatiellä olivat upeita.
Laskeuduimme toista kilometriä pääkaupunki Andorra la Vellaan ja sen keskustassa sijainneeseen Camping la Closaan.
Seuraavana päivänä tutustuimme Andorra la Vellaan ja siihen kiinteästi liittyvään Les Escaldesiin. Ostin kameraan uuden valovoimaisen objektiivin sekä niin ikään edullisesti diafilmiä ja alkoholituotteitakin. Taisi muutenkin olla tavallista enemmän myös ostosmatka.
Pääkaupunkiseudulta ajoimme Santa Coloman kirkon kautta Pohjois-Andorran vuoristoon. La Massanan kylän läpi ajettuamme pysähdyimme Andorran pohjoisimman kunnan samannimisessä pääkylässä Ordinossa.
Eipä tainnut VW Kleinbus oikein pitää nousuista ja laskuista, sillä bensapumppu alkoi pian Ordinon jälkeen oireilla ja vaatimaan korjaamoa. Ajoimme yöksi seuraavan kylän Ansalongan leirintäalueelle Camping Borda d’Ansalongaan, joka netin mukaan on edelleen olemassa. Saimme tietää, että lähin autokorjaamo on Ordinossa, jonne aamulla palasimme.
Paluulle ei ollut vaihtoehtoja, joten palasimme samaa reittiä pysähtyen El Serratin jälkeen 1400-luvun romaanisella Pont de l´Estarellin sillalla ja La Cortinadan kylässä. Ajoimme Escaldesiin ja sieltä Andorra la Vellan läpi Duana de Sant Julia de Lòrian raja-asemalle. Espanjan puolella tullitarkastushallit olivat sen aikaisten Itä-Euroopan tullien luokkaa, mutta onneksi meitä ei ohjattu perusteellisempaan tarkastukseen.
Toka matka Andorraan VW Diesel -bussilla 1994
Kesällä 1994 tulimme Ranskasta Andorraan samaa reittiä kuin ekalla matkallammekin Pas de la Casan raja-aseman kautta jatkaen Pyreneitten vuoriston korkeimmalla kulkevaa päällystettyä tietä mm. Port d´Envaliran solan kautta. Nyt automme oli ahtamaton VW Bus D. Sitä eivät miellyttäneet Pyreneitten jyrkät nousut senkään vertaa kuin edelliskerran bensabussia. Haisevan vastalauseensa se esitti mustalla pakokaasullaan.
Matkalla Andorra la Vellaan pysähdyimme Canillossa Església de Sant Joan de Casellesin 1000-1100-luvuilla rakennetulla romaanisella kirkolla. Sisään emme kuitenkaan päässeet.
Pääkaupungissa etsimme edelliskerrasta tuttua leirintää. Sen paikalla oli nyt vain suuri parkkialue. Keskustasta löytyi kuitenkin uusi Camping Valira, joka onkin nykyään kantapaikkamme sielläpäin ajellessamme.
Seuraavat pari päivää kuluivat lähinnä kävellessä Andorra la Vellan ja Escaldesin katuja.
Pääkaupunkiseudulta jatkoimme matkaa Santa Colomaan, jonka vanhalta kivikirkolta teimme kävelykierroksen kylän kapeilla kujilla.
La Marginedan kylässä pysähdyimme 1300-1400-luvuilla rakennetulla Pont de la Marginedan hohkakivisillalla, joka on suurin Andorrassa säilynyt keskiaikainen silta.
Jatkoimme Duana de Sant Julia de Lòrian raja-aseman kautta Espanjaan, jossa tulli suoritti meille melko perusteellisen kahdeksan minuutin tarkastuksen.
Diesel-Multivanille kevyempi reittivaihtoehto Andorraan kesällä 2016
Kesän 2016 automatkamme pääkohde oli Espanja. Jouduimme muuttamaan suunniteltua ajoreittiä jo ennen lähtöämme, sillä Ranskaa vaivanneet polttoaineensaantivaikeudet jatkuivat ja valitsimme Keski-Euroopassa itäisemmän reitin, joka kulki Alppien yli. Silloinen ahtamaton VW diesel-Multivanimme ei tahtonut jaksaa nousta Alppien rinteitä, mikä vaikutti reittivalintaamme myös Pyreneillä. Alkuperäinen reittimme Ranskasta Andorraan olisi kulkenut samaa tietä kuin kaksi aikaisempaakin Andorran matkaamme. Vielä Alppejakin korkeammalla, lähes 2,5 kilometrissä kulkeva solatie ei mielestämme sopinut ViherMultillemme. Emme kuitenkaan halunneet jättää väliin suunniteltua Andorran päivitystä digikuva-aikaan, joten päätimme ajaa mennen tullen samaa reittiä Espanjasta Andorra la Vellaan.
Myöhemmin meille selvisi, että uusi tunnelitie Ranskan rajalta pääkaupunkiin oli avattu jo vuonna 2012. Se olisi sopinut diesel-Multivanillekin.
Ajoimme pääkaupungin jo tutulle Valiran leirintäalueelle.
Seuraavana päivänä päivitimme uuden ja vanhan Andorra la Vellan kuvakulmia. Liikenne kaupungissa oli vilkastunut huomattavasti ja uutta arkkitehtuuria noussut keskustaan.
Edullista verotustakin tuli hyödynnettyä ennen kuin palasimme samaa reittiä Santa Coloman kirkon kautta jo tutulle raja-asemalle.
Näin siis kaikki neljä Andorran matkaamme ovat kulkeneet samoja teitä. Vain ekalla matkallamme ajelimme myös muualla maassa, joten sillä suunnalla riittää vielä päivitettävää ja uuttakin nähtävää.
KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/
KUVIA 147 (enemmän tai vähemmän itsenäisestä) MAASTA: https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja:
https://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
Sakuvasivusto - kuvia maista ja matkoilta:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/
SAKUVAMATKOJA MAAILMALLA – aiempia matkakuvauksia:
https://sakuva.kuvat.fi/blog/
SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa:
https://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/https://sakuva.kuvat.fi/snmatkakuvaaja+2000/
SNmatkakuvaaja – blogipostauksia vuodesta 2015:
https://sakuva.wordpress.com/
Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani:
https://sakuva.wordpress.com/about/
OBJEKTIIVISSA MAAILMA – Kymmenen matkaa maailmalla 2009-2012:
https://sakuvat.blogspot.com/
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
https://sakuva.blogspot.fi/
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/SNmatkakuvaraportteja.pdf/
UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä:
https://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/ https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/
SNmatkakuvaaja Facebookissa:
https://www.facebook.com/snmatkakuvaaja/?ref=aymt_homepage_panel
@sakuva Twitterissä:
https://twitter.com/sakuva
sakuvat Instagramissa:
https://www.instagram.com/sakuvat/
sakuvat Pinterestissä:
https://fi.pinterest.com/sakuvat/
SNmatkakuvaaja Blogit.fi:ssä
https://www.blogit.fi/snmatkakuvaaja
SNmatkakuvaaja Bloglovin´ssa
https://www.bloglovin.com/blogs/snmatkakuvaaja-14136011
sakuva Trip Advisorissa
https://www.tripadvisor.com/Profile/sakuva
sakuva Nomadmaniassa
https://nomadmania.com/profile/7047
Most Traveled People / Sakari Niemi
https://mtp.travel/users/13772
Andorra on yksi niistä Euroopan maista, jotka meillä on käymättä. Itse asiassa emme ole käyneet Pyreneillä ylipäätään. Alue kuitenkin kiinnostaisi ja joskus olen alustavasti katsonut joitain patikointireittejäkin.
TykkääLiked by 1 henkilö
Kiitos kommentista. Andorrassa löytyisi teille varmaan kiintoisia vaellusreittejä kuten Pyreneillä yleensäkin. Pääkaupunki Andorra La Vellan ehtii katsastaa aika lyhyessäkin ajassa. Sen ostoselämää vilkastuttaa ennen kaikkea edullinen verotus. Lähtisimme mieluusti vielä katsastamaan vuoriston pienempiä kyliä.
TykkääTykkää