LHASA EXPRESS – JUNAMATKA PEKINGISTÄ TIIBETIIN

Edelliset postaukset: PEKINGIN TOP 3 -MAAILMANPERINTÖKOHTEIDEN PÄIVITYS / NELJÄS MATKA PEKINGIIN / Matkan kuvat: KIINA & TIIBET 2018 / Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT / SNmatkakuvaajan biografia: OBJEKTIIVISSA MAAILMA

Toisen Pekingin päivän päätteeksi siirryimme Läntiselle rautatieasemalle, josta Lhasa Express, maailman korkeimmalla kulkeva junayhteys, lähti iltakahdeksalta. Matkaa Pekingistä Lhasaan on rautateitse 3757 kilometriä, jostaTiibetin radan osuus (Xiningistä Lhasaan) on 1972 kilometriä. Sen ensimmäinen vaihe valmistui vuonna 1984, loppuosa vasta vuonna 2006. Rata on tärkeä etenkin Kiinalle, tiibetiläiset sen sijaan ovat vastustaneet sitä. Aikaa koko matkalle kuluu runsaat 40 tuntia.

CN_180624 Kiina_0405 Beijing West railway station
Tiibetiin menijöitä riitti munkeista turisteihin.

China Tibet Train Toursin kotisivun mukaan junassa on kahdenlaisia vaunuja, ensimmäisen luokan neljän vuoteen soft sleeper -vaunuja ja toisen luokan kuuden vuoteen hard-sleeper -vaunuja. Edellisten tarjonta lienee vähäistä, sillä ne on yleensä loppuunmyyty jo hyvissä ajoin. Niinpä meidänkin hyttimme oli ahdas ja kovavuoteinen. Vuoteet olivat kapeita lavereita kolmessa kerroksessa. Korkeuskin seuraavan kerroksen laveriin oli aivan liian pieni. Vuoteella tuskin pääsi kääntymään. Suomalaisten makuusijat olivat ensimmäisessä ja toisessa kerroksessa, omani jälkimmäisessä. Sinne pääsi juuri ja juuri hivuttautumaan mutta ylävuoteille pääsy vaati jo akrobaatin lahjoja, sillä mitään tikkaita ei vaunussa ollut, vain tapit molemmilla puolilla. Hyttimme ylävuoteilla majoittui nuori kiinalainen pari. Hytissä ei myöskään ollut lainkaan ovia. Käytävällä oli yksi reikä lattiassa -tyypin vessa ja kolme lavuaaria sen ulkopuolella.

CN_180625 Kiina_0370 Lhasa Express-juna Xiningin asemalla Qingha
Kahden yön hard-sleeper -majoituksellemme ei tähtiä ropissut.

Junayhtiön kotisivun mainitsemien hyttien lisäksi junassa oli myös istumavaunuja. Yksi tällainen oli oman vaunumme ja ravintolavaunun välissä. Sen ovet pidettiin lukittuina, mutta vartija avasi ne tarvittaessa. Ravintolavaunun tarvetta vähensi käytävällä jatkuvasti liikkuneet myyntikärryt. Lisäksi vaunusta oli saatavissa kuumaa vettä.

Runsas pari tuntia junan lähdön jälkeen oli lyhyt pysähdys Pekingiä joka puolelta piirittävän Hebein maakunnan pääkaupungissa Shijiatzhuangissa ja heti vuorokauden vaihduttua Shanxin maakunnan pääkaupungissa Taiyuanissa. Aamun valjettua saavuimme etuajassa Ningxian hui-kansan autonomisella alueella sijaitsevaan Zhongweihin. Nyt kun aikaa oli vähän runsaammin, jalkautuivat matkustajat asemalaiturille, kuka tupakalle, kuka taiji-aamuvoimisteluunsa.

CN_180625 Kiina_0047 Aamuvoimistelua Zhongwein asemalaiturilla N
Kiinalainen ei laiminlyö aamuvoimisteluaan junamatkallakaan.

Tässä vaiheessa oltiin noin kilometrin korkeudessa. Seuraavat tunnit jatkoimme ylämäkeen enemmän tai vähemmän Keltaisen joen suuntaisesti Lanzhouhun, joka taas on Gansun maakunnan pääkaupunki noin 1500 metrin korkeudessa. Vähän matkaa rata kulkee aivan Keltaisen joen rantaa, kunnes pääjoki kääntyy etelään ja rata seuraa sen sivujokea Hongshuita Qinghain maakunnan pääkaupunkiin Xiningiin. Täällä korkeutta on jo 2200 metriä. Asemalla oli pysähdysaikaa parikymmentä minuuttia ja ainoa asemalaituri, jolla oli myyntikärryt. Ostimme niin olutta kuin jogurttiakin.

CN_180625 Kiina_0251 Silta yli Keltaisenjoen (Huanghe) Lanzhoun
Silta yli Keltaisen joen Lanzhoun länsipuolella.
CN_180625 Kiina_0328 Xiningin asemalaituri Ginhaissa
Matkan ainoalla asemalaiturimyyjällä kävi kauppa.

Matka jatkui 3200 metrin korkeudessa olevan maakunnan nimeä kantavan Qinghai-järven pohjoisrantaa. Täällä kotieläinten määrät lisääntyivät ja lehmien, lampaiden ja hevosten lisäksi kuvakulmaan ilmaantuivat myös jakit. Myös maasto ja temppelit toivat mieleen Mongolian. Ensi kertaa myös vuoristoisuus alkoi näkyä maisemassa.

CN_180625 Kiina_0421 Qinghai-järven pohjoisrantaa
Qinghai-järven pohjoisrantaa.
CN_180625 Kiina_0544 Jakkeja ja lampaita Haixin mongolien ja tii
Jakkeja ja lampaita Haixin mongolien ja tiibetiläisten autonomisen prefektuurin arolla.
CN_180625 Kiina_0585 Haixin mongolien ja tiibetiläisten autonom
Prefektuurin vuoristomaisemaa.

Päivän viimeiset pysähdykset olivat Qinghain maakuntaan kuuluvan Haixin mongolien ja tiibetiläisten autonomisen prefektuurin kaupungit Delingha ja Golmud (tai Ge´ermu). Nämä päivän korkeimmilla kohdilla sijainneet kaupungit jäivät alle kolmen kilometrin, joten päivän kohokohta osui maakunnan omalle järvelle. Junan ikkuna toi objektiiviin myös kauniin auringonlaskun.

CN_180625 Kiina_0674 Auringonlasku Haixin mongolien ja tiibetil
Auringonlasku Haixin prefektuurissa.

Toisena yönä juna ylitti 5072 metrin korkeuden Tanggulan solassa. Suuttimista virtasi junaan lisähappea, mutta silti ohut ilma tuntui jonkin verran päässä, joillain oksennuksista päätellen kai enemmänkin. Aamun valjetessa oltiin jo loivassa laskussa, kun eteen avautuivat Tiibetin ylängön maisemat ja 4594 metrin korkeudella sijaitseva Cona-järvi. Se on yksi maailman korkeimmalla sijaitsevista järvistä. Junayhtiön mainoskuvissa olevia lumihuippuja ei keskikesällä näkynyt. Ensimmäinen pysähdys oli Nagchussa Tiibetin autonomisella alueella. Se onkin 4513 metrillään rataosuuden korkeimmalla sijaitseva asema.

CN_180626 Kiina_0015 Cona-järvi Tiibetin ylängöllä
Ylämaajärvi Conan Tiibetin autonomisella alueella.
CN_180626 Kiina_0061 Tiibetin ylänköä
Tiibetin ylängön vuoristomaisemaa.
CN_180626 Kiina_0033 Jakkeja Tiibetin ylängöllä
Jakkeja Tiibetin ylängöllä.
CN_180626 Kiina_0058 Nagchun (Naqun) asemalaituri Tiibetissä
4,5 kilometrin korkeudella sijaitseva Nagchun (tai Naqun) asema kiehtoi kuvaajia.

Keskipäivän aikaan lähestyimme Tiibetin pääkaupunkia Lhasaa. Korkeutemme oli jo pudonnut 3650 metriin, kun juna saapui kaupungin uudelle rautatieasemalle.

CN_180626 Kiina_0073 Tiibetin pääkaupunki Lhasa pohjoisesta
Lhasaa lähestyimme pohjoisesta.
CN_180626 Kiina_0089 Lhasan uusi rautatieasema Tiibetissä
Junamatka päättyi Lhasan uudelle rautatieasemalle.

 

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA JA KIRJOITUKSIA 140 (SAKUVA)MAASTA
(luettelo & linkit, kuvia maittain 2011 asti ja kuvia matkoittain 2011 alkaen):
http://sakuva.kuvat.fi/SAKUVAMAAT/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/OBJEKTIIVISSA+MAAILMA/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/

sakuva-blogi OBJEKTIIVISSA MAAILMA – aiempia matkakuvauksia

SNMATKAKUVAAJA  –  BLOGIPOSTAUKSIA VUODESTA 2015:
https://sakuva.wordpress.com/

OBJEKTIIVISSA MAAILMA (AIEMPIA MATKAJUTTUJA):
HTTP://SAKUVA.SIMPLESITE.COM/
HTTP://WWW.123KOTISIVU.FI/SAKUVIA   SLADESHOW

MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
HTTP://SAKUVA.KUVAT.FI/KUVAT/SNMATKAKUVARAPORTTEJA.PDF/

UNESCO:N MAAILMANPERINTÖKOHTEET JA KUVIA NIISTÄ:
http://sakuva.kuvat.fi/UNESCO/
http://sakuva.kuvat.fi/kuvat/UNESCOn+maailmanperint%C3%B6kohteita/

SNMATKAKUVAAJA FACEBOOKISSA:
HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/SNMATKAKUVAAJA/?REF=AYMT_HOMEPAGE_PANEL

SNMATKAKUVAAJAN MATKAILUHISTORIAA:
http://sakuva.kuvat.fi/SNmatkakuvaaja/

KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
http://sakuva.blogspot.fi/

 

 

3 kommenttia artikkeliin ”LHASA EXPRESS – JUNAMATKA PEKINGISTÄ TIIBETIIN

Jätä kommentti