VUODEN 2022 KOTIMAAN ROADTRIPIT – ALUKSI NIIN ITÄÄN KUIN VIISUMITTA PÄÄSEE

Mistä maista juttuja ja kuvia: SAKUVAMAAT /
SNmatkakuvaajan biografia:
SNmatkakuvaaja / SNmatkakuvaaja 2000

Matkailuvuosi 2022 oli meillä automatkailuvuosi niin kotimaassa kuin muuallakin Euroopassa. Vain yhteen matkaan liittyivät lennot auton luo.

Aluksi muualle Eurooppaan

Matkailuvuotemme 2022 alkoi lennolla Espanjan Alicanteen. Suurin osa viikon matkastamme kului Andalusian roadtripiin broidin autolla. Kohteinamme olivat Úbedan ja Baezan kaupungit, Córdoban historiallinen keskusta ja Madinat al-Zahran kalifaattikaupunki, Antequeran pronssikautiset dolmenit, Rondan valkoinen kaupunki, Andalusian kakkoskaupunki Málaga sekä Espanjan kauneimmaksi kyläksi mainittu Frigiliana. Matkan postaus ANDALUSIAN ROADTRIP 2022 tässä blogissa.

Kesän lähes kuusi viikkoa kestänyt Euroopan roadtrip kulki Baltian ja Puolan kautta Tšekkiin. Sen ja Itävallan muutamien UNESCOn maailmanperintökohteiden jälkeen saavuimme matkamme pääkohteeseen Italiaan. Runsaan kolmen viikon aikana ajoimme Adrianmeren puoleista itää San Marinon kautta Apuliaan ja Basilicataan, josta suuntasimme välimerenpuoleiselle länsirannikolle käyden mm. Caprin saarella. Matka jatkui Italian länsipuolta Sveitsiin, Saksaan ja Pohjoismaiden kautta takaisin Suomeen. Matkasta on blogissa kymmenen postausta: ROADTRIP ETELÄÄN VIA KAUNAS / TŠEKIN MAAILMANPERINTÖKOHTEITA 2011 & 2022 / ITÄVALTAA WACHAUSTA GRAZIIN KESÄN ROADTRIPILLÄ / KOILLIS-ITALIAN ROADTRIP FRIULISTA SAN MARINOON / ITALIAN ITÄPUOLTA MARCHESTA APULIAAN JA BASILICATAAN / ITALIAN CAMPANIAA AMALFIN RANNIKOLTA VESUVIUKSELLE VIA CAPRI / LATIUM ROOMAN YMPÄRILLÄ / TOSCANAN MAAILMANPERINTÖÄ ITALIASSA / LUOTEIS-ITALIAA PORTOVENERESTÄ JA CINQUE TERRESTÄ IVREAAN / SVEITSIN LÄPI SAKSAN BAIJERIIN JA EDELLEEN POHJOISEEN

Itä-Suomea Ilomantsiin

Kesä-heinäkuussa tapahtuneen Euroopan kiertomatkamme jälkeen suuntauduimme loppukesällä ja syksyllä kotimaan automatkoihin. Ensimmäiseksi kohteeksi valitsimme Suomen itäisimmän kunnan Ilomantsin, sillä edelliskerrasta oli kulunut jo lähes neljä vuosikymmentä.

Ajoimme aluksi Kotkaan, jonka Sapokan satamasta matkasimme laivalla Tammion kalastajakylään Itäisen Suomenlahden saaristossa. Oman esitteensä mukaan Tammion vanha kalastajakylä on kuin hetki vanhaa Suomi-filmiä, värikuvina. Saari on itäisen Suomenlahden parhaiten alkuperäisenä säilynyt saaristolaiskylä. Ranta-aittojen ja syreenikujien ehjässä miljöössä aistii vuosisatojen saaristolaiselämän. Tammion asutushistoria alkaa 1500-luvulta. Nykypäivän Tammio tarjoaa tulijalle heijastuksen vanhasta kukoistuksesta. Saaren sukujen jälkeläisten perheet asuttavat saartaan kesäisin. Saari lumoaa kauneudellaan ja saaren asukkaat ystävällisyydellään.

M/s Vikla II lähti Kotkan Sapokan satamasta yli puolentoistatunnin merimatkalle Itäisen Suomenlahden Tammion saarelle.
Maailman kaunein tehdas? Väitetään, että Alvar Aallon suunnittelema ja vuonna 1933 valmistunut Sunilan selluloosatehdas on jossain äänestyksessä saanut tämän statuksen. Tutustuimme Aallon Kotkan Sunilaan kesän 2021 Kotkan roadtripillämme. Kuva Tammion laivalta.
Tammion satamaa mereltä.
Tammion museo.
Saaren savustusuuneja

Kotkaan palattuamme ajoimme yöksi Hamina Camping Pitkäthiekat -leirintäalueelle. Vuonna 1653 perustettu Hamina on Kymenlaakson vanhin kaupunki. Haminan keskusta on kaavoitettu ympyräkaavan muotoon, joka on peräisin 1720-luvulta. Kaupungista käytetään myös nimitystä Ympyräkaupunki keskustan harvinaislaatuisen asemakaavan vuoksi.  Samankaltaisia ympyräasemakaavoja on maailmassa vain harvoissa kaupungeissa, joista tunnetuin lienee Haminankin mallina ollut Italian Palmanova, jossa kävimme alkukesän automatkalla (kuva kaupungin ympyränmallisesta keskusaukiosta. Haminaan kaupunkia yhdistää myös jättilippu).

Matkan eka aamiainen Haminan leirintäalueella Itäisen Suomenlahden rannalla.
Raatihuone on Haminan ympyräkaupungin napa.

Haminan ympyräkeskustan keskipisteenä on kahdeksankulmainen Raatihuoneentori, jolta lähtee kahdeksan säteittäistä katua. Näitä leikkaa kaksi samankeskistä sisäkkäistä ympyräkatua. Isoympyräkadun ulkopuolella on linnoitusketju, jolla keskusta on ympäröity. Suurin osa Haminan vanhimmasta rakennuskannasta sijaitsee linnoitusketjun sisäpuolella.

Linnoitusketjun Turun Bastionilla sijaitseva Ranskan Suomelle Talvisodan aikaan lahjoittamien tykkien muistomerkki.

1700-luvulla rakennettu Haminan kaupunkilinnoitus on hyvin säilynyt. Keskustaa ympäröineistä seitsemästä bastionista kuusi on yhä jäljellä. Keskusbastioni on entisöity ja se on saanut ylleen Euroopan suurimman telttakatoksen, jonka alla pidetään Hamina Tattoon pääkonsertit. Osa alkuperäisistä valleista ja etuvarustuksista on jäljellä ja entisöity. Haminan varuskunta ja reserviupseerikoulu ovat kaupungin keskustassa. Haminan vuonna 2019 valmistunut satametrinen lipputanko on Euroopan korkein.

Keskusbastioni holveineen ja katoksineen.

Kävimme Raatihuoneentorin ja Kauppatorin lisäksi Keskusbastionilla, Turun bastionilla, jättilipulla, Kauppiaantalomuseossa ja Johanneksen kirkossa, jossa oli kirkkotekstiilinäyttely.

Haminan historiallinen Lipputorni ja Lippupuisto sekä satametrinen lipputanko ja satavuotias Suomen lippu. Lipputornissa on kesäisin Haminan kaupungin kesäinfopiste, joka ei kuitenkaan enää elokuun lopulla ollut auki.
Kauppiaantalomuseo.

Keskustan ulkopuolella kuvasimme vesilintuja Lupinlahden lintutornista. Haminassa kaupungin kaikki parkit olivat maksuttomia.

Harmaahaikara ja jalohaikaroita Haminan Lapinlahdella.

Haminasta jatkoimme itärajan tuntumaan ja sitä seuraten Via Karelian Runon ja rajan tietä Imatralle. Edellisestä Imatran käynnistämme oli neljä vuotta. Silloin kuuluisa Imatrankoski oli remontissa. Kävimme katsomassa nykytilannetta, remontti oli jo ohi, muttei sattunut olemaan juoksutusnäytöksen aika. Ainoa Imatrankosken kuohukuvani on edelleen vuodelta 1985.

Imatrankoski pysyi kuivana, mutta Imatran Impi kylpi viereisen pienemmän putouksen alla.
Kuohuva Imatrankoski vuonna 1985.

Kymmenen kilometriä Imatran keskustasta pohjoiseen on Alvar Aallon suunnittelema Kolmen Ristin eli Vuoksenniskan kirkko. Se on yksi kolmestatoista Aallon suunnittelemasta kokonaisuudesta, jotka ovat tarjolla UNESCOn maailmanperintökohteeksi. Kirkko on ollut suljettuna kosteusvaurioiden takia 1.11.2020 alkaen.

Vuoksenniskan Kolmen ristin kirkko odottaa alakuloisena UNESCO-statusta.

Yöksi ajoimme Parikkalan Papinniemi Campingiin. Seuraavana päivänä matkalla Ilomantsiin pysähdyimme Uukuniemessä, Tohmajärvellä ja Tuupovaarassa.

Papinniemi Camping Parikkalan Uukuniemessä oli väljä kuten muutkin itäisen Suomen leirintäalueet elokuun lopulla.
Pari taukopaikkaa matkan varrella, Tohmajärven rannalla Tohmajärven kunnassa ja Haarajoen museosilta (1926) Joensuun Tuupovaarassa.

Ilomantsi on Suomen ja Euroopan unionin manneralueen itäisin kunta. Se on alueensa vanhin pitäjä, jota verotettiin Novgorodista jo 1400-luvulla. Se oli levotonta rajaseutua, jolla harjoitettiin kaskitaloutta. Möhkön ruukki toi vaurautta 1800-luvun loppupuoliskolla. Ilomantsin alueella käytiin taisteluita sekä talvisodassa että jatkosodassa, ja kunnan alueella on useita näihin taisteluihin liittyviä muistomerkkejä. (Wikipedia)

Kävimme Ilomantsissa Volvo PV-kerhon Kuopiossa olleen kesätapahtuman jatkona vuonna 1985, joten päivitys oli viimeinkin paikallaan. Nyt ajoimme aluksi Parppeinvaaran runokylään ja Runonlaulajan Pirtille. Runokylä on karjalaisia perinteitä ja kalevalaista kulttuuria esittelevä kokonaisuus. Vaara sai nimensä siellä 1800-luvulla eläneen tunnetun kanteleensoittajan ja runonlaulajan, talonpoika Jaakko Parppein mukaan. Elias Lönnrot matkaili alueella vuosina 1828 ja 1838, jolloin hän myös keräsi runoja ja lauluja tunnetuilta karjalaisen kertomarunouden mestareilta.

Runonlaulajan Pirtti ja kanteleen soittajat kesällä 1985.

Runokylään rakennetut ja osittain muualta siirretyt perinnerakennukset edustavat eri aikakausia. Runonlaulajan Pirtti rakennettiin runonlaulajien ja karjalaisen rakennustyylin muistomerkiksi vuonna 1964. Siellä järjestetään erilaista ohjelmaa kuten runonlaulantaa ja kantelemusiikkia. Näyttelytilassa on esillä Kalevala-kokoelma sekä teemanäyttelyjä. Runonlaulajan pirtissä saimme nyt kanteleensoiton ja runonlaulannan yksityisesityksen.

Runonlaulajan Pirtti elokuussa 2022.
Runonlaulannan ja kanteleensoiton yksityisesitys Runonlaulajan Pirtissä 2022.

Luontoportti Mesikän näyttely kertoo ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta. Näyttelyn pohjana on ilomantsilaisen metsästäjän ja opettajan Heimo Rautavan täytettyjen eläinten kokoelma. (museokorttipaikka)

Luontoportti Mesikän näyttelyn pääosassa ovat täytetyt eläimet.

Pihapiirissä on myös muutamia aittoja. Aikoinaan Siitarinvaaralla sijainneet runonlaulaja Mateli Kuivalattaren syntymäkodin aitat siirrettiin Parppeinvaaralle 1970-luvulla. Syntymäkodin aittojen lisäksi Parppeinvaaralla sijaitsee Kontiovaarasta siirretty Matelin lauluaitta. Matelin aittojen vieressä ovat Korhosen museoaitat, joista toinen on toiminut riista-aittana ja toinen emännän vaate-aittana sekä palvelijoiden aittana. Korhosen museoaitat on siirretty Parppeinvaaran runokylään Hattuvaarasta. Korhosen museoaitoissa ja Matelin lauluaitassa on esillä Möhkönvirta -nykytaidenäyttelyn teoksia.

Karjalaisnainen naisten vaateaitan luona ja museona toimiva Mateli Kuivalattaren aitta.

Möhkönvirta -aittataidetta.

Aittojen lähellä sijaitseva Kaikkien Pyhien tsasouna on pieni ortodoksinen pyhäkkö, joka rakennettiin Parppeinvaaralle v. 1980 Larin Paraske -elokuvan filmauksia varten. Rakennuksen esikuvana käytettiin luovutetun Karjalan Korpiselän pitäjässä ollutta Tolvajärven tsasounaa. Tsasouna on Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan käytössä ja sen ikonit ovat paikkakuntalaisten ikonimaalareiden maalaamia. Hieman etäämmällä sijaitseva Rajakenraalin maja on kenraali Raappanan sodanaikainen komento- ja majoituspaikka, joka uudelleenpystytettiin Parppeinvaaralle vuonna 1984.

Kaikkien Pyhien tsasouna­.

Karjalaista perinneruokaa tarjoaa Ravintola Parppeinpirtti, jossa nautimme nykykarjalaisen pitoaterian. Loppukesällä Runokylässä oli rauhallista. Siellä ei ollut juurikaan muita kävijöitä, mutta paikat olivat avoinna.

Ravintola Parppeinpirtin nykykarjalainen pitopöytä.

Ajoimme Ilomantsin kuntakeskukseen eli kirkonkylään, joka tunnetaan Pogostana. Kirkkotien eri päissä sijaitsevat ortodoksinen Pyhän profeetta Elian kirkko ja luterilainen Sadan enkelin kirkko. Kummankaan ovet eivät olleet auki. Ilomantsi on Suomen ortodoksisin kunta (17,4% asukkaista). Suljettujen ovien taakse jäimme myös Hermannin Viinitilalla ja entisessä vesitornissa sijaitsevalla Viinibaari Huipulla (Hermannin Viinitorni). Paluumatkalla kävimme Katri Vala Kulttuurikeskuksella, mutta sielläkin piti tyytyä ulkokuviin. Kesäkausi oli todella päättynyt jo ennen elokuun loppua.

Kirkkotien molemmat kohteet, ortodoksinen Pyhän profeetta Elian kirkko ja luterilainen Sadan enkelin kirkko pitivät ovensa visusti lukittuina.
Kesäkautensa päättäneisiin kuuluivat myös Hermannin Viinitorni ja Katri Vala Kulttuurikeskus entisessä Kirkonkylän kansakoulussa.

Yöksi ajoimme Petkeljärven kansallispuiston yhteydessä toimivaan Petkeljärvi Center Campingiin. Petkeljärven puiston erikoisuuksiin kuuluvat mm. arvokkaat, jyrkkärinteiset harjut sekä jatkosodan aikaiset taisteluhaudat ja -varustukset, joista osa on entisöity. Aamulla teimme Valkiajärven rantakierroksen ja vaelsimme kansallispuiston Harjupolun Joutenjärven, Ruunulammen, Syväjärven, Savulammen, Kaitajärven  ja Valkiajärven maisemissa. Otsikkokuvassa Harjupolku Savulammen ja Kaitajärven välisellä harjulla.

Petkeljärvi Centerin respa ja kahvila sekä kansallispuiston luontotupa.
Petkeljärven kansallispuiston Valkiajärvi on vain muutaman metrin etäisyydellä leirintäalueesta.
Kansallispuistossa on useita järviä ja lampia…
…joiden välisillä harjuilla kulkee vaeltamamme 2,5 kilsan Harjupolku.

Kansallispuistosta ajoimme koilliseen Suomen itäisimpään kylään Möhköön. Kylässä toimi Möhkön rautaruukki vuosina 1837-1907. Ruukin toiminnan päätyttyä paikalle perustettiin metsätyökeskus. Ruukin alueella on nykyään sen toimintaa esittelevä ruukkimuseo, jossa pääsee tutustumaan vanhoihin työtapoihin, työvälineisiin ja savottaperinteeseen.

Möhkön ruukin näyttelytilat Ambari ja Pytinki.

Ruukin näyttelyt sijaitsevat päärakennuksessa Pytingissä ja ruukinaikaisessa kaupparakennuksessa Ambarissa. Kesällä 2022 Pytingissä oli näyttely Möhkö sodassa.

Pytingissä voi tutustua ruukin johdon elämään.
Näyttelynä oli Möhkö sodassa.
Ambarin näyttely keskittyy savottaelämään.

Museokokonaisuuteen kuuluvat myös vanhan ja uuden masuunin katetut rauniot. Ruukin Koitajoessa sijainnut kanavajärjestelmä on Museoviraston restauroima ja vanhassa asuntoproomussa Mantassa palvelee savottakahvila Möhkön Manta. Siellä nautimme suklaakakkukahvit.

Möhkön kanava ja uuden masuunin vesipyörä.
Möhkön Manta.

Ajoimme pohjoiseen Ilomantsin sotatietä, joka muuttui koko ajan huonommaksi, kunnes yhtyi isompaan tiehen. Hattuvaarassa pysähdyimme Taistelijan talolla, joka on rakennettu vuonna 1988. Talon perusnäyttelyssä on pääpaino Ilomantsin ja erityisesti kesän 1944 tapahtumissa. Emme sielläkään päässeet ulkotiloja pidemmälle, mutta pihalla on Suomen toiseksi laajin tykkikokoelma, jonka kalustoa on käytetty Ilomantsin taisteluissa.

Ilomantsin sotatiellä on lukuisia muistomerkkejä.
Taistelijan talo oli jo sulkenut ovensa, mutta tykit sojottivat pihakatoksesta.

Kylästä lähtee 19 kilometrin päällystämätön tie Euroopan unionin mantereen itäisimmälle pisteelle, tai oikeastaan vain näköetäisyydelle siitä. Parkkipaikalta johtaa polku muistomerkille, jolta voi kuvata järven saaressa sijaitsevat rajapyykit. Alue on rajavyöhykettä, joten polulta ei saa poiketa.

Suomen ja Euroopan unionin itäpisteen muistomerkki Mekrijärven rannalla. Rajapyykit ovat järven saaressa.

Idemmäksi ei enää päässyt, joten oli aika aloittaa paluumatka, ensin yöksi Joensuun Camping Holiday Linnunlahteen.

Ilomantsin mottitaisteluiden päämuistomerkki vaaramaisemissa Ilomantsin Palovaarassa.
Upea auringonlasku Ilomantsin Mekrijärvellä.

Nykyinen Pohjois-Karjalan maakunnan pääkaupunki Joensuu on perustettu vuonna 1848. Keskustassa on C.W.Gyldénin luoma ruutukaava, johon kuuluu mm. yli kilometrin pituinen Kirkkokadun puistoakseli, jonka päissä olevat kukkulat annettiin tasapuolisesti luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle. Kaupungin tunnetuin rakennus on kuitenkin Eliel Saarisen suunnittelema kaupungintalo (1914) Torin laidalla. Edelliskerran kaupungintalon kuvani olin toimittanut tietosanakirjaan, joten oli senkin kuvapäivityksen aika.

Joensuun tunnetuin maamerkki on Eliel Saarisen suunnittelema kaupungintalo.
Luterilainen ja ortodoksinen kirkko Gyldénin asemakaavan ääripäissä.

Joensuun päivämme oli Pohjois-Karjalan maakuntapäivä ja sen pääkaupungin torilla soitti paikallinen orkesteri. Tapasimme torilla entisen kollegani, jonka opastuksella tutustuimme legendaariseen kulttuuri- ja musiikkibaari Sointulaan. Sen juuret ovat valtakunnallisestikin maineikkaassa kulttuuriravintola Wanhassa Jokelassa.

Joensuun torilla vietettiin maakuntapäivää.

Kulttuuri- ja musiikkibaari Sointula.

Roadtripin viimeiseksi yöksi ajoimme Juva Campingiin, jolla saimme vielä nauttia auringonlaskusta Jukajärvelle. Kotimatkalla pysähdyimme Sistosen kotileipomossa ja pappilamiljöössä toimivassa Mikkelin Kenkäverossa. Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi mainitussa pappilan päärakennuksessa toimii ravintola ja muissa rakennuksissa myymälöitä ja näyttelyitä. Osa oli alkanut talviunensa jo elokuun alussa, mutta aittanäyttely Vallatonta väriä oli auki viimeistä päivää. Kenkäveron navetan vintillä (kuva) sijaitsevassa Pauliina Rundgren HandiCraftsin Shop & Studiossa (kuva) voi Kenkäveron nettisivujen mukaan seurata tuotteiden valmistusta. Käydessämme ei kuitenkaan ollut tällaista prosessia käynnissä.

Pappilan päärakennuksessa toimii…
…Kenkäveron ravintola.
Vallatonta väriä Kenkäveron aittanäyttelyssä.

Mikkeli on Etelä-Savon maakunnan pääkaupunki, joka sai kaupunkioikeudet Venäjän tsaarilta vuonna 1838. Sen ruutuasemakaavan laati Carl Ludvig Engel. Poikkesimme kaupungin keskustassa, mutta sadesään vuoksi kuvaukset jäivät vähiin. Pysähdyimme myös Mikkelin ja Savon historiallisen maakunnan vanhimman säilyneen rakennuksen, Savilahden kivisakastin (1320-luvulta) luona, mutta senkin aukiolokausi oli jo päättynyt.

Mikkelin Kirkkopuisto.
Hallituskatu torilta tuomiokirkolle ja Savon vanhin rakennus Savilahden kivisakasti.

Ajoa kuuden päivän roadtripille tuli tasan 1 300 kilometriä.

Itä-Suomen matkan jälkeen alkoi kesäkin jo olla mennyttä aikaa, mutta hyvät automatkailukelit jatkuivat vielä pitkälle syksyyn.

KUVIA – JUTTUJA – BLOGEJA   MAAILMALTA
HTTPS://SAKUVA.KUVAT.FI/

KUVIA 146 (enemmän tai vähemmän itsenäisestä) MAASTA
Luettelo linkkeineen maista , joista kuvia ja juttuja
Kuvasivu
https://sakuva.kuvat.fi/kuvat/ kuvia maista ja matkoilta
SAKUVAMATKOJA MAAILMALLA - aiempia matkakuvauksia
SNmatkakuvaajan matkailuhistoriaa:
SNmatkakuvaaja  –  blogipostauksia vuodesta 2015:
Blogin takana SNmatkakuvaaja & SVmatkakumppani
OBJEKTIIVISSA MAAILMA – blogipostauksia aiemmista matkoista
KRIITTISTÄ MATKAA (kriittisempi blogi):
MATKAJUTTUJA PDF-MUODOSSA:
UNESCOn maailmanperintökohteet ja kuvia niistä:
SNmatkakuvaaja Facebookissa:
sakuva Trip Advisorissa
sakuva Nomadmaniassa
Most Traveled People / Sakari Niemi

2 kommenttia artikkeliin ”VUODEN 2022 KOTIMAAN ROADTRIPIT – ALUKSI NIIN ITÄÄN KUIN VIISUMITTA PÄÄSEE